Gå til innhold

4-åringen må alltid bæsje før det er morgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en klokke som viser rødt når det er natt, og grønt når det er dag. Klokken 6 står vi opp, og da blir også klokka til 4-åringen grønn. Uansett. De siste 3-4 månedene våkner alltid ungen mellom 0515 og 0545. Resultat: må bæsje! Dette uansett nå hun legges. Vi legger hun stort sett mellom 1845-1900, men det hender klokka blir 1930 enkelte dager. Samme resultat hver fuckings dag. 

Dersom vi er på hytta (her sover vi på samme rom (mamma, pappa og to unger) eller andre steder våkner hun ikke tidlig. Bare hjemme. Uten unntak! Vi har snakket litt med ungen om det, men får ikke noe fornuftig svar. Hun sover ellers fint på natta, og det har hun gjort siden hun var baby. 

Noen som har en teori? Hva er greia her? Hun er åpenbart ferdig å sove når hun våkner, for det er ytterst sjelden hun sovner igjen når hun legger seg etter bæsjing. Hun sover ikke på dagen. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en klokke som viser rødt når det er natt, og grønt når det er dag. Klokken 6 står vi opp, og da blir også klokka til 4-åringen grønn. Uansett. De siste 3-4 månedene våkner alltid ungen mellom 0515 og 0545. Resultat: må bæsje! Dette uansett nå hun legges. Vi legger hun stort sett mellom 1845-1900, men det hender klokka blir 1930 enkelte dager. Samme resultat hver fuckings dag. 

Dersom vi er på hytta (her sover vi på samme rom (mamma, pappa og to unger) eller andre steder våkner hun ikke tidlig. Bare hjemme. Uten unntak! Vi har snakket litt med ungen om det, men får ikke noe fornuftig svar. Hun sover ellers fint på natta, og det har hun gjort siden hun var baby. 

Noen som har en teori? Hva er greia her? Hun er åpenbart ferdig å sove når hun våkner, for det er ytterst sjelden hun sovner igjen når hun legger seg etter bæsjing. Hun sover ikke på dagen. 

Anonymkode: 5e4a6...101

TS her. Hun bæsjer på ettermiddagen også. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori om hva egentlig? 

Anonymkode: c5ef6...35d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har avføring 2 ganger i døgnet, er jo ikke noe en styrer selv. Og å lære seg å holde seg for lenge kan bli forstoppelse. Så en styrer jo ikke selv når en må gjøre nr 2

Endret av jegerrinne
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu er vell uthvilt og klar for dagen da? Begge våre barn var oppe i den tia helt til de begynt på skolen..men akkurat hvorfor hun bæsjer akkurat da, det vet jeg ikke.. men mange bæsjer jo om morgenen..kak jo hende at hun er slitere når hun er andre plasser? Evt at hun sover lenger når hun får sove inntil noen?  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro er litt vane, litt tilfeldighet og litt bare at det er da bæsjen er klar til å komme. Noen har et mer regelmessig avføringsmønster enn andre, og for enkelte er det nesten nøyaktig på klokkeslettet.

Fireåringen her våkner til omtrent samme tid, men må ikke på do før en stund etter at hun har stått opp. Hun bæsjer imidlertid også nesten alltid om morgenen, før barnehagen. I blant i det vi er klare, på vei ut døra hjemme og har det litt travelt. 

Anonymkode: 8baf9...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Teori om hva egentlig? 

Anonymkode: c5ef6...35d

TS her:

Hvorfor hun bæsjer tidlig på morgenen (før klokken 6) når hun er hjemme, men ikke nå vi er borte. Hun sover i egen seng, også når vi sover på samme rom. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her:

Hvorfor hun bæsjer tidlig på morgenen (før klokken 6) når hun er hjemme, men ikke nå vi er borte. Hun sover i egen seng, også når vi sover på samme rom. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Det er jo veldig mange som har ulik avføringsrytme fra når man er i hjemme i hverdag eller ferie/bortreist 😅

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Helt til du skrev «hun» trodde jeg nesten du skrev om sønnen min. 

Anonymkode: c503e...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS her:

Hvorfor hun bæsjer tidlig på morgenen (før klokken 6) når hun er hjemme, men ikke nå vi er borte. Hun sover i egen seng, også når vi sover på samme rom. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Vanlig med feriemage. 

Anonymkode: 1edf2...1ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor hun bæsjer tidlig på morgenen (før klokken 6) når hun er hjemme, men ikke nå vi er borte. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Når spiser hun hjemme vs. borte? Tror det har mer å si enn leggetid. 

Anonymkode: f9bb8...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når spiser hun hjemme vs. borte? Tror det har mer å si enn leggetid. 

Anonymkode: f9bb8...043

TS her:

Hun spiser stort sett til samme tid, enten vi er hjemme eller borte. Det kan en sjelden gang være at hun spiser litt senere, men på hytta eller hos besteforeldrene spiser vi til ganske lik tid som hjemme. 

Anonymkode: 5e4a6...101

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her:

Hun spiser stort sett til samme tid, enten vi er hjemme eller borte. Det kan en sjelden gang være at hun spiser litt senere, men på hytta eller hos besteforeldrene spiser vi til ganske lik tid som hjemme. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Ok. 

Jeg tror ikke det er trass eller bevisst - det er en fireåring som våkner fordi hun må bæsje, ikke et såkalt 'evil genius' som har orkestrert en sabotasje mot foreldrene skjønnhetssøvn.

Hvis det er et problem hun våkner tidlig, så prøv å spise en halv time senere. Se om det gjør en forskjell. 

Anonymkode: f9bb8...043

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her:

Hun spiser stort sett til samme tid, enten vi er hjemme eller borte. Det kan en sjelden gang være at hun spiser litt senere, men på hytta eller hos besteforeldrene spiser vi til ganske lik tid som hjemme. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Jeg bæsjer ikke på en dag eller to når vi er borte på besøk, selv på kjente på godt plasser. Hvorfor aner jeg ikke, for jeg er ikke stresset rundt det, stresset generelt eller har veldig regelmessige måltidistider hjemme heller. Men som andre sier "feriemage" er et begrep. 

Det er noe med vaner og assosiasjoner, tenker jeg. 

Anonymkode: 8baf9...d82

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi datter hadde urenese (sengevæter), så vi vekka henne hver natt for å tisse. Da bæsjet hun også alltid, omtrent i søvne 😅 I tillegg til avføring på dagtid. Jeg tror det er noe som vil regulere seg etter hvert, og altså tilpasses døgnrytme/soverutiner. Nå som hun ikke tisser i senga lenger, er hun aldri oppe for å bæsje på natta. Hun slutta med dette da hun var 9. 

Jeg mener å si at jeg tror det er helt innafor og normalt at hun står opp for å bæsje. Jeg skjønner det er kjipt å stå opp så tidlig, og grunnen til at hun ikke gjør det når hun sover andre steder, kan rett og slett handle om "feriemage", selv på kjente og nære steder. Jeg får alltid feriemage, selv på hytta vi har hatt i tjue år 😅 Jeg får "feriemage" alle andre steder enn hjemme.

Anonymkode: f5092...76a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

TS her:

Hvorfor hun bæsjer tidlig på morgenen (før klokken 6) når hun er hjemme, men ikke nå vi er borte. Hun sover i egen seng, også når vi sover på samme rom. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Virker som hun sover tyngre og bedre når hun sover sammen med dere. 

Anonymkode: e2e05...99f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå har ungen vært hos besteforeldre siden torsdag. Ingen tidlig bæsjing. Ikke engang bæsjing når hun sto opp på morgenen. Det første som skjer her hjemme er at hun 0530 må på do for å bæsje. Så her hjemme blir det mellom 10 og 10,5t søvn på ungen. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå har ungen vært hos besteforeldre siden torsdag. Ingen tidlig bæsjing. Ikke engang bæsjing når hun sto opp på morgenen. Det første som skjer her hjemme er at hun 0530 må på do for å bæsje. Så her hjemme blir det mellom 10 og 10,5t søvn på ungen. 

Anonymkode: 5e4a6...101

Kanskje du stresser for mye med det, og hun merker det? Jeg har to barn som begge har stått opp rundt 05 til de var henholdsvis 6 og 7 år gamle. Ingen regulering av leggetid eller annet hjalp på dette, så jeg bare kapitulerte og la opp dagene sånn isteden. Hvis hun er en som vanligvis må bæsje om morgenen, og vet av erfaring at det har vært veldig vanskelig å få stått opp når hun selv ønsker, så kanskje hun stresser over bæsjingen og behovet kommer sterkere enn det som er vanlig? Kanskje hun har erfaring med å ligge (i hennes hode) leeenge og vente på det grønne lyset mens hun egentlig har måttet på do? 

Anonymkode: 010a4...23f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå jenta få gå på do. En kan da ikke styre akkurat når en må på do.

Anonymkode: 48ba8...0b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nå glad for det - da er hun ferdig med det hjemme og bæsjer ikke i buksa i øyeblikket hun er utafor døra.

Anonymkode: 3db07...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...