Gå til innhold

Rekkehus - å aldri ha noe som er ditt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere andre i rekkehus, hvor mye privatliv har dere? Trives dere?

Jeg blir rett og slett sur og trist av mangelen på privatliv. Innsyn overalt, hagen er en liten bås med plankegjerder som er 80 cm høye, og fullt innsyn fra begge naboer. 

Vi deler gjerde, vegger, vei, plass til søppel, alle tar seg bare til rette, ingen hjelper til når noe skal gjøres - jeg kan ikke selv velge når det skal være stille, jeg kan ikke be en venn på vin en kveld og skravle på verandaen uten at minst femti mennesker kan høre alt vi sier. 
Jeg kan ikke sette meg i hagen og sole meg for da skal naboen plutselig rive gjerdet og male og spyle huset… 

Hvordan holder dere ut å bo sånn? Og er leilighet bedre? 
 

Hilsen en som misliker rekkehuset sitt intenst og nei, vi har ikke noe styre. 

Anonymkode: 9897f...d41

Er ikke noe bedre i blokk. Naboene prater så høyt at det høres ut som de roper, hasjrøyken kommer inn i hjemmet fordi de røyker på verandaen. Du kan ikke bevege deg inn og ut av hjemmet ditt uten å møte på folk. Ute er du aldri alene og det er ikke noe sted man kan sette seg ned og være i fred. Har ikke råd til å flytte.

Anonymkode: 94009...089

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes rekkehus i alle former og fasonger, og det er vel ikke rekkehus som er problemet, men at ts ikke liker å ha folk så tett på seg. Jeg skjønner ikke at hun da har flyttet dit, men det går jo alltid an å finne ut hva som er viktig for deg, og å så velge ny bolig etter det. Samt å være realistisk. Vil du bo litt sentralt, og ikke har 100 millioner til bolig, må du ofte tåle litt folk rundt deg, eller kjøpe et hus langt ute i distriktet. 

Anonymkode: 3d00d...067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk/drabantby, og jeg syns det er bedre enn det du beskriver, i alle fall! Jeg har en liten balkong, men naboene bruker ikke sine spesielt mye (eller har innglasset) så ikke noe problem med privatliv der. Er også høyt nok oppe til at det ikke er noe innsyn (men veldig flott utsikt). Vi har en gigantisk innergård med lekeplasser, grillplasser, utegym, barnehage med mer, der jeg også har et par pallekarmer med grønnsaker og blomster i en felleshage. 

Men jeg har også trivelige naboer som tar hensyn til hverandre, og det er igrunnen det viktigste.

Anonymkode: b00a9...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes rekkehus i alle former og fasonger, og det er vel ikke rekkehus som er problemet, men at ts ikke liker å ha folk så tett på seg. Jeg skjønner ikke at hun da har flyttet dit, men det går jo alltid an å finne ut hva som er viktig for deg, og å så velge ny bolig etter det. Samt å være realistisk. Vil du bo litt sentralt, og ikke har 100 millioner til bolig, må du ofte tåle litt folk rundt deg, eller kjøpe et hus langt ute i distriktet. 

Anonymkode: 3d00d...067

Nja, jeg tror faktisk at det er akkurat dette rekkehuset som er problemet, med tilhørende naboer. 

Med bedre planløsning, bedre lydisolering, tilpassede uteområder og et styre så tror jeg det hadde vært mye bedre å bo her. Ts

Anonymkode: 9897f...d41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere andre i rekkehus, hvor mye privatliv har dere? Trives dere?

Jeg blir rett og slett sur og trist av mangelen på privatliv. Innsyn overalt, hagen er en liten bås med plankegjerder som er 80 cm høye, og fullt innsyn fra begge naboer. 

Vi deler gjerde, vegger, vei, plass til søppel, alle tar seg bare til rette, ingen hjelper til når noe skal gjøres - jeg kan ikke selv velge når det skal være stille, jeg kan ikke be en venn på vin en kveld og skravle på verandaen uten at minst femti mennesker kan høre alt vi sier. 
Jeg kan ikke sette meg i hagen og sole meg for da skal naboen plutselig rive gjerdet og male og spyle huset… 

Hvordan holder dere ut å bo sånn? Og er leilighet bedre? 
 

Hilsen en som misliker rekkehuset sitt intenst og nei, vi har ikke noe styre. 

Anonymkode: 9897f...d41

I feel you! 

Bodd i rekkehus i 6 år og jeg kjenner jeg kveles sakte..

Her det riktignok ganske stille og rolig og et velfungerende styre med dugnader og folk som tar i ett tak (ja inkludert meg selv). Men jeg er pisselei av å ha folk rundt meg på alle kanter. Pisselei av å alltid må slå av en prat om man treffer på noen når man henter posten eller går med søpla. Pisselei av å føle jeg er på ustilling når jeg er på verandaen. 

Bodde i leilighet før dette og synes ærlig talt ikke det er noe bedre. Der er det også folk på alle bauger og kanter. Det var også mer lytt i leiligheten enn i rekkehuset.

Nei her fantaserer vi om enebolig hvor vi kan styre og ordne selv og kun være egne herrer.

Anonymkode: 69443...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus og elsker det. Her har jeg skog på 2 kanter, og naboen har satt opp en stor vegg mellom uteplassene våres, og lagt tak over på sin del. Så da hører vi lite til naboen. Så vi har en stor terrasse, og ikke noe innsyn. Og det er stille og rolig her. Elsker å sitte ute, og høre på fuglene som kvitrer. 

Jeg har og bodd i enebolig med 60 mål tomt. Det ble alt for stille, og jeg trivdes ikke.

Har og bodd i leilighet, det var greit, da bodde vi i ende og topp leiligheten, så da ble det ikke så mye bråk.

Så jeg foretrekker helt klart rekkehus. Har bodd i annet rekkehus og, trivdes veldig godt der og.

Anonymkode: 6fbe6...b11

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekkehus er bingo-Lotto. 
Trives ikke i rekkehus selv. 

Anonymkode: 17b61...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i rekkehuset i ti år. Bodde i enebolig på landet før det. Synes det er ok, men bor på enden. Jeg ville ikke trivdes i midten. Nå styrer vi showet på våres del temmelig greit, og naboene gjør det samme med sin del. Merker ikke stort til naboene, ikke mer enn de andre nærmeste husene i nabolaget. Så lenge det er stille kl 23, er det ingen som klager (har heller ikke fått klager etter kl 23 og har ikke klagd på andre heller, men det finnes regelverk på dette for en grunn). 

Jeg trives her. Jeg har en mindre husvegg å vedlikeholde. De som bor i midterste delene har to mindre vegger å vedlikeholde. 

Anonymkode: 6bf6d...8d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da like mye innsyn i blokk og i nye byggefelt som i rekkehus. Her trives jeg godt i rekkehuset, selv om vi bor vegg i vegg med andre. Jeg koser meg også i hagen.

I en blokk bor en da enda tettere på andre enn i et rekkehus, synes jeg og det er gjerne enda mer bråk.

Anonymkode: 3b950...ac8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har bodd i rekkehus og  leilighet. Nå håper jeg at jeg finner meg hus etterhvert. Orker ikke lenger å bo oppå folk. 

Anonymkode: 08e21...a7a

Men å bo oppå folk kan en da helt fint ende med i et byggefelt også.

Anonymkode: 3b950...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og du har sjølvsagt aldri sagt i frå til henne? 

❤️

Anonymkode: a9c40...701

Hva mener du? Det er grenser for hva som er mitt og ditt og det har hu ikke forstått. Er normalt å respektere HJEMMENE til andre mennesker og ikke plutselig ta seg til rette og plassere tingene sine der.  Er ingen normale folk som gjør sånt. 

Anonymkode: bba1b...c7a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i rekkehus i 12 år. Kjøpe enebolig og det er NYDELIG. Hadde samme problemer som deg i rekkehuset. Mulighet for å flytte? 

Anonymkode: 95c62...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Med mindre du bor i eller har bodd i rekkehus, er du ikke kvalifisert til å svare. Å bo i bynær enebolig er noe helt annet. 

Jeg har bodd i en sånn bynær enebolig med hus tett i tett, men å bo tett på og å dele vegger, vei og uteplass er noe HELT annet. I eneboligen kunne jeg finne en privat flekk, om ikke annet, så inne. Det kan jeg ikke her. 

Anonymkode: 9897f...d41

Huset vårt henger sammen med naboens, så det kvalifiserer absolutt som rekkehus. Selv om vi er på enden, og det av en eller annen merkelig grunn ikke kalles rekkehus. Jeg ser ikke ulikheten fra rekkehus for å være ærlig. Det er jo hus i rekke, som henger sammen. 

Jeg har også bodd i rekkehus som også ble kalt rekkehus, og i tomannsbolig. Jeg direkte hatet å bo i rekkehuset som ble kalt rekkehus, men det var på grunn av naboene. Jeg havnet midt i 40 år gammel krangel. Det var ikke hyggelig, men det å ha naboene tett på er ikke et problem for meg nå når naboene er hyggelige. 

Jeg deler vegg med nabo, men ikke vei eller uteplass. Det gjorde jeg heller ikke i rekkehuset som også ble kalt rekkehus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men å bo oppå folk kan en da helt fint ende med i et byggefelt også.

Anonymkode: 3b950...ac8

Riktig. Vi bor i enebolig, men tett på naboer på alle kanter  Finnes ikke en flekk i hagen vi kan sitte ute uten at en eller annen nabo har innsyn.

Jeg ønsker å bo øverst i en blokk hvor balkongene har god avstand fra hverandre. Finnes ikke mange av de her jeg bor, men så fort muligheten er der, så flytter jeg.

Anonymkode: 32107...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere andre i rekkehus, hvor mye privatliv har dere? Trives dere?

Jeg blir rett og slett sur og trist av mangelen på privatliv. Innsyn overalt, hagen er en liten bås med plankegjerder som er 80 cm høye, og fullt innsyn fra begge naboer. 

Vi deler gjerde, vegger, vei, plass til søppel, alle tar seg bare til rette, ingen hjelper til når noe skal gjøres - jeg kan ikke selv velge når det skal være stille, jeg kan ikke be en venn på vin en kveld og skravle på verandaen uten at minst femti mennesker kan høre alt vi sier. 
Jeg kan ikke sette meg i hagen og sole meg for da skal naboen plutselig rive gjerdet og male og spyle huset… 

Hvordan holder dere ut å bo sånn? Og er leilighet bedre? 
 

Hilsen en som misliker rekkehuset sitt intenst og nei, vi har ikke noe styre. 

Anonymkode: 9897f...d41

Har tunell syn , de er liksom ikke der 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

Huset vårt henger sammen med naboens, så det kvalifiserer absolutt som rekkehus.

Nei. Jeg har bodd i et slikt hus, det er ikke det samme som å bo i et rekkehus overhodet. 
 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Riktig. Vi bor i enebolig, men tett på naboer på alle kanter  Finnes ikke en flekk i hagen vi kan sitte ute uten at en eller annen nabo har innsyn.

Jeg ønsker å bo øverst i en blokk hvor balkongene har god avstand fra hverandre. Finnes ikke mange av de her jeg bor, men så fort muligheten er der, så flytter jeg.

Anonymkode: 32107...3a5

Hører og merker man mindre til naboene da? 

Anonymkode: 9897f...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er veldig fornøyd med rekkehuset mitt. Ønsker ikke større hage og naboene merker jeg knapt noe til☺️

Anonymkode: b3127...5fa

Jeg tenkee tekkehus på mange måter er supert. Men det er nok løsningene og beboerne som blir problemer  

Det er jo helt sykt at de bygger vegg i vegg uten nok lydisolering. Mtp hvor fort det blir dårlig naboskap av gjensidig forstyrrelser.

Anonymkode: 8bc84...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo helt sykt at de bygger vegg i vegg uten nok lydisolering. Mtp hvor fort det blir dårlig naboskap av gjensidig forstyrrelser.

Samme tenker jeg. Men det er vel pengene som rår. 

Anonymkode: 9897f...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker rekkehus-livet 🥰 Men sitter selv i styret, som er meget velfungerende, og har verdens beste naboer. Vi bodde i stor enebolig og solgte for å kjøpe rekkehus, mye fordi vi ønsket å få bedre nettverk og et lettere liv med barna. Vi har småbarn, og det er fantastisk å bare kunne slippe dem ut og leke med de andre.

 

 

Anonymkode: df314...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg trivdes ikke og nei, jeg holdt ikke ut. Vi bodde riktignok på enden, og det var kliss nytt, så lydisolert mellom enhetene. Men de lå så kloss in på hverandre at det var som å bo i en fiskebolle. Det var innsyn i begge etasjer fra 4 ulike nabohus. Og naboene var helt ute av stand til å ta hensyn. De skulle alltid vaske bilen med høyttrykkspyler på de få finværsdagene vi hadde (Bergen), og siden alt var så trangt, ble de stående så nærme oss at vi måtte sitte inne hver finværsdag. Det var kanskje det aller verste. Men de nektet absolutt å jenke seg, og "helligdagsfred er for idioter".

Heldigvis hadde vi råd til enebolig i samme by. Brukte godt over 1 år på å finne en med en diger tomt med huset midt på tomten, og lav sannsynlighet for at naboene har mulighet for å skille ut tomt til en ny enebolig kloss på vår tomt. Stortrives slik og vil aldri tilbake i rekkehus.

Anonymkode: cc0a4...9fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...