Gå til innhold

Større gave til 50-årsdag enn andre runde dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg har en søster hver, de fyller 40 og 50 med få dagers mellomrom.  Vi har veldig liten familie, og er generøse på gaver. Til vanlige fødselsdager gir vi cirka 500, da de fylte 30 og 40 fikk de rundt 1000.  

Jeg tenker at man gir mer til en 50-årsdag enn de andre runde dagene. Stemmer dette?  Hvor mye er det i så fall greit å legge seg på?  (Litt slingringsmonn er det selvfølgelig begge veier, hvis man finner den perfekte gaven.  Vi gir ikke penger til hverandre, bare så det er sagt).

Anonymkode: a3262...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye dere vil kjøpe gave for må dere nesten velge selv ut fra økonomi, men selv ser jeg ingen grunn til at 50 skal være noen større dag enn 30 eller 40 så jeg hadde lagt meg på samme sum som andre runde dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du at man gjør det egentlig? Er det noe mer spesielt å bli femti enn tretti eller søtti f.eks? Og hva er isåfall spesielt med akkurat tallet femti? Spør av ren nysgjerrighet altså!😊

Anonymkode: 1cad6...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, mine foreldre ga hvertfall meg og min bror større gaver (penger) da vi fylte 50 år. For dem var 50 år en markering, og på jobben min så merker jeg forskjell når noen fyller 50 kontra 30. Vi gjør litt stas på kollegene da, og samme i vennegjengen vår. 

Anonymkode: 52dec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 50 er den største bursdagen. 

Anonymkode: 47379...b2e

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor 50 skal være større enn feks 60?

Noen mener 80 fortjener mer markering enn 70 også av en ellerannen grunn?

Er det fordi 50 er halvveis til 100?

50 er jo ellers en ganske umerkbar forskjell fra både 40 og 60 synes jeg.

30 er liksom endelig voksen på ekte, 40-70 er middelaldrende mot godt voksen og 80 er eldre.

Anonymkode: f5816...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, 50 er den største bursdagen. 

Anonymkode: 47379...b2e

Hvorfor det? Fordi det er halvveis til hundre?

Anonymkode: 1cad6...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staten gis det kun gave av arbeidsgiver til 50- og 60- årsdag, ikke ved 30 og 40. Så er jo en forskjell. Men personlig gir jeg like mye i 40/50/60-års gave. Mindre da vennen ble 30, da hadde alle dårligere råd.

Anonymkode: 3e37f...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Fordi det er halvveis til hundre?

Anonymkode: 1cad6...a9e

Det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 47379...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor tenker du at man gjør det egentlig? Er det noe mer spesielt å bli femti enn tretti eller søtti f.eks? Og hva er isåfall spesielt med akkurat tallet femti? Spør av ren nysgjerrighet altså!😊

Anonymkode: 1cad6...a9e

Det er vel noe med det som sies over her, halvveis til hundre?  Jeg påstår absolutt ikke at jeg har "rett", det er bare en følelse jeg har.

I generasjonen over oss ble 75 ansett som en "større" dag en 70/80 også, kanskje av noenlunde samme grunn, 3/4 på vei til hundre?

Anonymkode: a3262...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...