Gå til innhold

Melodi Grand-Prix, Norges verste bidrag gjennom tidene?


AnonymBruker

Tidene verste norske Grand-Prix bidrag  

35 stemmer

  1. 1. Tidene verste norske Grand-Prix bidrag?

    • 1963 Solhverv (Jan Høiland/ Nora Brockstedt) 0 poeng
      0
    • 1968 Stress (Odd Børre)
      2
    • 1978 Mil etter mil (Jahn Teigen) 0 poeng
      4
    • 1980 Sámiid ædnan ( Sverre Kjelsberg og Mattis Hætta)
      4
    • 1981 Aldri i livet (Finn Kallvik) 0 poeng
      4
    • 1984 Lenge leve livet (Dollie De Luxe)
      0
    • 1997 San Francisco (Tor Endresen) 0 poeng
      5
    • 2012 Stay (Tooji)
      5
    • 2023 Queen of Kings (Alessandra)
      3
    • Ingen av disse, jeg poster min "favoritt" i tråden
      5
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke tekstene hadde så stor dybde  - han skrev jo Wenche Myhres "La meg være ung" som også var med i den norske konkurransen der den kom på 3. plass, og heller ikke var poesi i særklasse; teksten er sterke saker:

Jeg vil velge min vei
Å åh å ææ
La meg være ung
He heh heh
La meg være ifred
Oh o å
La meg få en liten hund
Voff voff voff voff'

Men uansett - Arne Bendiksen var en kjernekar som visste verdien av å ta vare på historien for ettertiden:

https://web.archive.org/web/20160304234524/http://mobil.tk.no/kultur/arne-bendiksen-er-dod/s/1-113-4224551?service=print

Husker ikke om det var han (eller Stein Ingebrigtsen?) som tok vare på opptaket av den norske finalen i 1973 slik at man kan se den idag, men all den tid NRK slettet originalopptaket, er det flott at noen tok vare på dette.

Ellers ser jeg at disse årene er representert i forslagene i tråden, noe som kanskje sier litt om kvaliteten på Norges bidrag etter årtusenskiftet:

1999: Stig van Eijk
2007: Guri Schanke
2011: Stella Mwangi
2012: Tooji
2021: TIX
2023: Alessandra Mele
2024: Gåte

Anonymkode: 96c3a...82d

Det sier nok mer om hva folk husker enn om hva som faktisk er bra. De fleste har glemt hvor rævva de gamle «slagerne» er.

Anonymkode: d332b...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste grunnen til at "Fallen Angel" ble med videre var jo at folk flest ville se en anmelder spise pannebåndet til TIX. Den ble stemt fram på falske premisser.

Anonymkode: 8f1f1...6a6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det sier nok mer om hva folk husker enn om hva som faktisk er bra. De fleste har glemt hvor rævva de gamle «slagerne» er.

Anonymkode: d332b...bcf

Takk til KG som klarte å slette en lang kommentar jeg skrev som følge av forumets tekniske oppsett der man av en eller annen grunn ufrivillig blir logget ut og ikke får gjenopprettet kommentaren, men her er hovedpoenget i det jeg skrev:

Musikken før i tiden var nok ikke all verden:

https://no.wikipedia.org/wiki/Melodi_Grand_Prix_1976

Sitat

Etter finalen glødet avisens vakttelefon, og kommentarene var mange: «Etter denne møkka gir jeg bort fargefjernsynet mitt hvis dere kommer og henter det.» sa en mann fra Ålesund. En mor fortalte: «Min 6-årige datter bad oss innstendig om å slå av lyden mens Grand Prix gikk på lufta. Hun moret seg mer over bildene.»

Likevel - finalen dette året blir fortsatt husket som følge av Jahn Teigens legendariske skjelettdrakt, og to år senere kom "Mil etter mil" med splitthopp; dette var noe annet enn det masseproduserte, gjennomført dårlige og fantasiløse opplegget som lages idag; å sammenligne TIX med Jahn Teigen blir som å sammenligne en grisebinge med Versailles.

For min del kunne man like gjerne legge ned showet slik dette har utviklet seg til å bli; å se, for ikke å snakke om å høre dette, er simpelthen bortkastet tid.

Anonymkode: 96c3a...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (6 timer siden):

Arne Bendiksens eminente Spiral må også nevnes. Den inneholder blant annet de udødelige linjene 

Livet har nå fått fasong
Jeg føler meg sveisen og fjong

(…)

Verden er bare sol
Ballongen er mitt symbol
Å, som jeg svever, å, som jeg lever, bong
 

Applaus for den overraskende avslutningen. Bong!

Ufattelig bra 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brandenburger Tor, Haba haba, Alvedansen og det gnålet Guri Schanche kom med for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...