Gå til innhold

To av tre unge får økonomisk hjelp av foreldre til boligmakedet !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

 

Beklager sent svar, selv på fredager må noen arbeide til livets opphold 😉 

Det er vell igrunn helt logisk hvorfor dette vil endre seg men jeg skal ta det steg for steg ;

1) da tidens foreldre generasjon er svært ulike fra den som kommer. 

De født på ( og forøvrig før, men for å avgrense litt) 50 til røflig 70/80tallet har hatt en totalt ulik familie politikk og økonomisk politikk. Dette vil følig gi ulike konsekvenser. 

Faktore som vil problemgjøre at dette skal fortsette på dette aspekte vil bla annet være ting som ; dine min og våre, flere aleneforeldre, flere skilsmisser, re etablering med påfølgende økonomiske konsekvenser for egen økonomi. 

2) gjeldsnivået er og vil være svært høyt for flertallet. 

De nye foreldrene vil ha en helt annen belastning i egen økonomi som vanskeliggjør det å kunne bidra. I tillegg til at boligprisveksten man ser gjør den evt økonomiske bistanden svært risikofylt ifht egen økonomi.

3) man får barn senere, utdanner seg lengre og er jevnt over sykere( nav). Dette vil gi påfølgende konsekvenser ifht til når man kan fristille midler til slik økonomisk bistand. 

4) det offentlige. 

Det offentlige er blir i større og større grad til mindre hjelp for folk flest. Dette betyr som vi allerede ser konsekvenser av, man må beregne større økonomisk egen innsats. Det må i større grad brukes mer og mer egene midler til pensjon, pensjons sparing, helse og omsorg.

5) nei det gjelder selvsagt ikke alle, men trenden viser at det går den veien. Og ja det vil selvsagt fortsatt eksistere folk og familier som er likere forgående foreldre generasjon enn den de tilhører. Og ja det kommer fortsatt til og eksistere folk og familier som vil kunne kjøpe eller bistå barna sine. Poenge er at trenden vil snu.

https://www.gjeldsregisteret.com/

https://www.forskning.no/ntnu-partner-penger/norske-husholdninger-ligger-i-verdenstoppen-i-privat-gjeld/1770716

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/forbruk/statistikk/forbruksundersokelsen/artikler/bolig-star-for-nesten-halvparten-av-forbruket-til-lavinntektshusholdninger

https://www.norges-bank.no/bankplassen/arkiv/2021/de-eldre-har-i-dag-en-sterk-finansiell-stilling-men-gjeldsgraden-oker/

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger/artikler/median-formue-pa-2-millioner-kroner-i-2022

https://www.kapital.no/reportasjer/2022/11/28/7956283/nordmenn-bruker-en-rekordstor-andel-av-inntekten-sin-pa-renter-og-avdrag-pa-boliglan?zephr_sso_ott=Laby7l

https://www.ssb.no/statbank/table/09660/

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/familier-og-husholdninger

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/ekteskap-og-skilsmisser/artikler/hva-sier-statistikken-om-skilsmisse-i-norge

 

Anonymkode: 82a17...fb8

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg er selv født for sent til å få med meg den virkelig store verdiøkningen i boligmarkedet, men jeg har da likevel fått med meg en del. Innen mine barn skal inn på boligmarkedet vil vårt boliglån være godt og vel nedbetalt og dessuten vil vi sannsynligvis (dessverre) ha arvet fra våre egne foreldre, som nettopp sitter på store verdier i form av nedbetalte hus fra 80-tallet og dessuten har hatt gode pensjoner. Vi skal nok klare å hjelpe egne barn vi også. 

Jeg tror det er en mye større bevissthet rundt å spare til barna i min generasjon og de som er yngre. Min foreldregenerasjon gjorde egentlig ikke det, og mange av dem tenkte nok at det var bra å ikke hjelpe, fordi det kunne gjøre barna uselvstendige. Den tankegangen er stort sett borte nå. På den annen side vil vi nok se større klasseforskjeller mellom de familiene der foreldrene har spart jevnt og trutt siden barna var små og de som ikke har hatt råd til det.

Anonymkode: 1d6d1...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg er selv født for sent til å få med meg den virkelig store verdiøkningen i boligmarkedet, men jeg har da likevel fått med meg en del. Innen mine barn skal inn på boligmarkedet vil vårt boliglån være godt og vel nedbetalt og dessuten vil vi sannsynligvis (dessverre) ha arvet fra våre egne foreldre, som nettopp sitter på store verdier i form av nedbetalte hus fra 80-tallet og dessuten har hatt gode pensjoner. Vi skal nok klare å hjelpe egne barn vi også. 

Jeg tror det er en mye større bevissthet rundt å spare til barna i min generasjon og de som er yngre. Min foreldregenerasjon gjorde egentlig ikke det, og mange av dem tenkte nok at det var bra å ikke hjelpe, fordi det kunne gjøre barna uselvstendige. Den tankegangen er stort sett borte nå. På den annen side vil vi nok se større klasseforskjeller mellom de familiene der foreldrene har spart jevnt og trutt siden barna var små og de som ikke har hatt råd til det.

Anonymkode: 1d6d1...bd8

Ser du fortsatt holder fast på at deg og din situasjon er fasiten så da er det vell igrunn ikke noe poeng i å prøve å vise deg fakta :p. What a time waste

 

Anonymkode: 82a17...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Boligprisene har økt i rakettfart, og samtidiig som det er stort underskudd  boligbyggingen  og   utleiemarkedet er presset  ettersom  mange kommunale boliger er forbeholdt innvandring.  Mange nordmenn som m.a.  opplever samlivsbrudd er på desperat jakt etter boliger og  utleieprisene er har også økt i rakettfart, .Konsekvensen er blitt at "vanleg folk "  som ikkje har million- inntekter har  ikkje muligheter for å spare opp egenkapital til egen bolig.   

En konsekvens av økte boligpriser er at eit økende antall yngre har fått  økonomisk hjelp fra sine foreldre til  kjøp av boliger. Slett ikkje alle foreldre har økonomisk handlingsrom og  muigheter for å støtte barna sine  økonomisk  til kjøp av bolig,  

Eit økende  antall  boligeiere har idag utfordringer med å betale sine låne som følge av økte rentekostnader , og merkostnader. Mange foreldre /besteforeldre er  idag  medlåntagere, og har pantsatt sine egne boliger for å hjelpe barn, og barnebarn på boligmarkedet. Konsekvensen er blitt at mange foreldre / besteforeldre på sin gamle dager blir også dratt inn i eit økonomisk uføre, saman med barna, og   har bankene utvilsamt vert dårlige rådgivere. 

 

 

 

https://e24.no/naeringsliv/i/jlVmP9/stadig-flere-unge-er-avhengige-av-foreldrehjelp-for-aa-kjoepe-bolig

Anonymkode: f9f44...bb8

Fikk ikke hjelp, selv med ok lønn fra begge fikk vi omtrent ikke lån srlv om vi fint klarte å betale for noe. Fant til slutt noe!

Kommer til å hjelpe barna våre og tenke mer på de i forhold til arv og bolig! Våre foreldre var egoistiske, selv har de fått hus og ingen lån, hytte og bobil/campingvogn på begge sine sider. Me ingen hjelp, ike engang sidesikkerhet!

Anonymkode: 99114...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva dere sier så er det et klasseskille så de med velstående foreldre kommer seg lettere inn på boligmarkedet. Jeg kunne hatt råd til å kausjonere for EN men med to i etableringsfasen blir det verre. Men heldigvis er de opplært til å spare og greie seg selv, så får det ta den tiden det tar. Bedre livslærdom det enn de som bare kan sutre til foreldrene etter penger. 

Anonymkode: 5a336...ea3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke jeg. Jeg er selv født for sent til å få med meg den virkelig store verdiøkningen i boligmarkedet, men jeg har da likevel fått med meg en del. Innen mine barn skal inn på boligmarkedet vil vårt boliglån være godt og vel nedbetalt og dessuten vil vi sannsynligvis (dessverre) ha arvet fra våre egne foreldre, som nettopp sitter på store verdier i form av nedbetalte hus fra 80-tallet og dessuten har hatt gode pensjoner. Vi skal nok klare å hjelpe egne barn vi også. 

Jeg tror det er en mye større bevissthet rundt å spare til barna i min generasjon og de som er yngre. Min foreldregenerasjon gjorde egentlig ikke det, og mange av dem tenkte nok at det var bra å ikke hjelpe, fordi det kunne gjøre barna uselvstendige. Den tankegangen er stort sett borte nå. På den annen side vil vi nok se større klasseforskjeller mellom de familiene der foreldrene har spart jevnt og trutt siden barna var små og de som ikke har hatt råd til det.

Anonymkode: 1d6d1...bd8

Helt enig med deg. Vi som etablerte oss etter 2000 har ikke fått den økonomiske gevinsten som tidligere generasjoner har. Høyere krav til dokumentasjon har også gjort det vanskeligere å skape egne verdier. Og du har helt rett, foreldregenerasjonen har tradisjonelt vært egoistiske, og heller brukt pengene på mer verdier til seg selv (hytte, båt, ferieleilighet) enn å hjelpe ungene inn på boligmarkedet. Dette tror jeg bunner i en innlært tanke om at unger som må klare seg selv, klarer seg bedre.

Derfor har min generasjon vært bevisste på sparing til neste generasjon. Vi har selv kjent på kroppen hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet. Og vi har en større vilje til å hjelpe ungene våre (helikopterforeldre/curlingforeldre). Selvfølgelig vil dette være vanskelig for lavinntektsfamilier, og dermed blir klasseskillene større.

Når det kommer til arv, så er det mange av dagens gamle som må låne penger for å klare overgang fra enebolig til lettstelt leilighet. Det er vel også første generasjonen som har vært så opptatt av å realisere seg selv at de faktisk låner penger for å få en god alderdom. De låner penger på hus/leilighet og bruker det opp, slik at det ikke er noe igjen. Ikke alle, selvfølgelig, men det er ikke et ukjent fenomen. Ingen av mine venner har noe arv og føre videre til sine barn, kun oppsparte midler.

Anonymkode: bc750...c93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (3 timer siden):

Hva er det som feiler folk at de alltid krever rettferdige liv? Eller krever de egentlig bare et bedre liv enn alle andre? 

Et tankeeksperiment.

Det finnes en drømmebolig og to folk som konkurrerer om den. Hvem får boligen?

Om ikke penger, hva ellers burde avgjøre hvem som får boligen?

Likevel penger sier du?

Aha, du ønsker at det er forbudt å benytte seg av foreldrenes midler ved boligkjøp?

Ohja, du er også i mot gave- og arveskatt sier du?

Da er vi tilbake til spørsmålet fra starten. Hvem får boligen og hvorfor?

Schmuhu

Kommunisme er en farlig tanke.. 

la oss holde oss unna

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boligmarkedet var jo regulert i mange år.. hva førte det til?

jo penger under bordet og mye galskap 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt enig med deg. Vi som etablerte oss etter 2000 har ikke fått den økonomiske gevinsten som tidligere generasjoner har. Høyere krav til dokumentasjon har også gjort det vanskeligere å skape egne verdier. Og du har helt rett, foreldregenerasjonen har tradisjonelt vært egoistiske, og heller brukt pengene på mer verdier til seg selv (hytte, båt, ferieleilighet) enn å hjelpe ungene inn på boligmarkedet. Dette tror jeg bunner i en innlært tanke om at unger som må klare seg selv, klarer seg bedre.

Derfor har min generasjon vært bevisste på sparing til neste generasjon. Vi har selv kjent på kroppen hvor vanskelig det er å komme inn på boligmarkedet. Og vi har en større vilje til å hjelpe ungene våre (helikopterforeldre/curlingforeldre). Selvfølgelig vil dette være vanskelig for lavinntektsfamilier, og dermed blir klasseskillene større.

Når det kommer til arv, så er det mange av dagens gamle som må låne penger for å klare overgang fra enebolig til lettstelt leilighet. Det er vel også første generasjonen som har vært så opptatt av å realisere seg selv at de faktisk låner penger for å få en god alderdom. De låner penger på hus/leilighet og bruker det opp, slik at det ikke er noe igjen. Ikke alle, selvfølgelig, men det er ikke et ukjent fenomen. Ingen av mine venner har noe arv og føre videre til sine barn, kun oppsparte midler.

Anonymkode: bc750...c93

Fakta fortsetter å fly over hode gitt..

Anonymkode: 82a17...fb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser i denne tråden, så er det tydelig at mange av den kommende generasjonen også vil ha mulighet til å kjøpe seg bolig:

 

Anonymkode: be59b...b27

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjelp av foreldre etter skillsmisse til å kjøpe bolig. De stilte som medlåntaker. Jeg pg daværende mann klarte oss selv. 

Anonymkode: 2cd84...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fakta fortsetter å fly over hode gitt..

Anonymkode: 82a17...fb8

Vi skjønner at våre eksempler er anekdotiske og ikke beviser noen ting, men selv om du la frem en uhorvelig mengde lenker, var de færreste av dem relevante for eller underbygget poenget ditt. En av dem viste f.eks. at antallet skilsmisser har gått ned og en annen at husholdningenes nettoformue økte i 2022. Hvordan du kan tolke dette til å tyde på at folk om 10-15 år vil være mindre i stand til å hjelpe voksne barn inn på boligmarkedet forstår ikke jeg.

Anonymkode: 1d6d1...bd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi skjønner at våre eksempler er anekdotiske og ikke beviser noen ting, men selv om du la frem en uhorvelig mengde lenker, var de færreste av dem relevante for eller underbygget poenget ditt. En av dem viste f.eks. at antallet skilsmisser har gått ned og en annen at husholdningenes nettoformue økte i 2022. Hvordan du kan tolke dette til å tyde på at folk om 10-15 år vil være mindre i stand til å hjelpe voksne barn inn på boligmarkedet forstår ikke jeg.

Anonymkode: 1d6d1...bd8

Vedkomne er mer opptatt av å fortelle alle andre hvor dumme de er, enn å forklare synspunktene sine på en forståelig måte. Det er ofte ikke så nyttig i en diskusjon

Anonymkode: bc750...c93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke hjelp. Pappa bare spiller bort alle pengene sine.

Anonymkode: 92ed7...880

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat dette med foreldre hjelp vil jevne seg ut i årene som kommer. De aller fleste førstegangs kjøpere de siste 10/15 årene har hatt foreldre i klassen " kjøpte/bygde bolig på 80 tallet som de har bodd i hele livet". 

Foreldrene de neste 10/15 årene har helt andre forutsetninger.

Anonymkode: 82a17...fb8

Foreldrene de neste 10-15 årene vil jo arve boomer-generasjonen som har klådd til seg alt som kjøpte bolig for knapper og glansbilder, og opplevde tidenes verdistigning.

Anonymkode: 257ce...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så godt som alle har råd til bolig. Hvis de bare bosetter seg på bygda. Men problemet er jo at "alle" mener at det er en menneskerett å bo i sentrum av en storby. Jeg bor selv på bygda og de enste som leier her er de som bor her for en periode fo eksempel mens de leter etter et hus eller leilighet å kjøpe, eller at de tester ut for å se om de vil bo på bygda før de kjøper. 

Anonymkode: cd87c...6e5

Bygda ville betydd nesten null jobbmuligheter. At vi flyttet langt unna alt av nettverk. Og at vi måtte pendle 1-2 timer hver dag. Og også måtte gi slipp på noe som betyr mye for oss - restauranttilbud, og kulturliv. 

Heldigvis fikk vi litt hjelp. Det betyr også at vi har tjent millioner i boligmarkedet. 

Anonymkode: 2d7c5...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eg fekk heller ingen økonomisk bistand, men mye praktisk hjelp av min far som var handymann Han bygde, og  førte  opp sin egen bolig"murhus" på 60 tallet,og innredet ettersom han hadde råd, og tilegnet seg dermed mye erfaring innen murerfaget som han fekk stor nytte av senere. 

Innredet selve hele kjelleretasjen på egen bolig etterkvart som ein fekk råd på 70 -80 talet, og slik fekk dei fleste råd til egen boliger tidligere.  Idag skal dei fleste flytte inn i nøkkelferdige boliger, og slikt koster. Det er framleis fult nuleg, og lovleg med betydeleg egeninnsats

Anonymkode: f9f44...bb8

Det er greit, i dag går ikke dette lenger på den måten. Det meste krever fagbrev for at du skal få det godkjent. Ellers er videre salgspris ekstremt begrenset. Men som du sier er du handy ! Kan du sette ut rørlegger,baderom og elektriker til fagfolk og gjøre en stor egeninnsats over tid. Men mange har ikke evner eller vilje til noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så godt som alle har råd til bolig. Hvis de bare bosetter seg på bygda. Men problemet er jo at "alle" mener at det er en menneskerett å bo i sentrum av en storby. Jeg bor selv på bygda og de enste som leier her er de som bor her for en periode fo eksempel mens de leter etter et hus eller leilighet å kjøpe, eller at de tester ut for å se om de vil bo på bygda før de kjøper. 

Anonymkode: cd87c...6e5

Så sant JOBBEN du har som BETALER for boligen tillater at du bor "på bøgda" for all del, men "så godt som alle" har ikke slike jobber 🙅‍♀️ og da må man nesten kjøpe bolig der det går opp med resten av livet.. 

Selv bor jeg ganske grisgrent men har en jobb som tillater hjemmekontor, ellers er det en pendling foran meg til kontoret med 45 minutter, så ferge 30 minutter før nye 45 minutter i bil (om det ikke er rush) Så det er klart at om jeg ikke kunne jobbet hjemmefra ville to timer hver vei hver dag vært for mye pendling til å få AS familien til å gå opp.. 

Anonymkode: 5104d...c88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (3 timer siden):

Boligmarkedet var jo regulert i mange år.. hva førte det til?

jo penger under bordet og mye galskap 

Det førte til at de fleste fikk tak over hodet til en pris som de kunne betale uten å bo seg i hjel ! Du aner ikke hva du snakker om en gang. Så her trengs det regulering igjen, spesielt når markedet er ødelagt av en ekstrem immigrasjon fra mange land i verden. Over 70.000 fra Ukraina ! Hvor skal disse bo ? Skal staten  betale for de resten av livet ? Da ryker velferdsstaten. Så vi trenger å regulere boligmarkedet i alle fall en lag periode. Nå fungerer det ikke i det hele tatt, og det kommer til å gå galt en eller annen gang.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så godt som alle har råd til bolig. Hvis de bare bosetter seg på bygda. Men problemet er jo at "alle" mener at det er en menneskerett å bo i sentrum av en storby. Jeg bor selv på bygda og de enste som leier her er de som bor her for en periode fo eksempel mens de leter etter et hus eller leilighet å kjøpe, eller at de tester ut for å se om de vil bo på bygda før de kjøper. 

Anonymkode: cd87c...6e5

Hva slags bygd tenker du på? Ja, i min hjembygd med 200 innbyggere kan man få en grei enebolig til 2,4 millioner. Problemet er at skolen er nedlagt, det er ingen fritidstilbud i området og butikken er nedleggingstruet. 30 minutter til nærmeste tettsted. Som nyetablerte hadde vi fint hatt råd til dette, men siden vi har barn er det veldig lite attraktivt, og det er også en forhøyet økonomisk risiko fordi det slett ikke er sikkert at vi hadde fått solgt boligen igjen om vi ville.

Nå bor vi på et litt større sted enn hjembygda mi, og her har vi absolutt ikke råd til noe større enn en liten leilighet. Det til tross for at det også er ei bygd. Totaloppussingsobjekter ligger ute for 3,5 millioner kroner og går som regel en halv million over. Vi har foreldre som kausjonerer, men det hjelper jo ikke når vi skal tåle rente på 8% og lønna ikke strekker til. En grei leilighet i en stor by koster jo mye mer enn en enebolig her, og 4 millioner i Oslo er ingenting for en enebolig, men selv på relativt små steder er det for tiden vanskelig å etablere seg. Vi får ikke lån på 4 millioner.

Anonymkode: a028f...f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stor barnekullene fra  gledesutbruddet etter 2 verdenskrig som tok slutt 1945 er når iferd med å gå ut av yrkeslivet,og inn i pensjonsalderen.  Allerede om 6-7 år er det flere eldre en barn, og unge i  Norge, og de eldre vil i langt større grad en idag prege det Norske  samfunnet. Det  råder mye usikkerhet til hvor høy eldrebølgen blir ettersom  det er ingen som har oversikt over dødligheten,og det begrenset hvor mye  de får plass til i likskjorta. Allerede om  20-30 år vil eldrebølgen  vera nedadgående. og en høy andel av de som idag er yngre vil  oppleve gullalderen ved arv av eigedomer, og boliger. 

Etter 80 år med fred som dei fleste har sett på som ein selvfølge har  etterkrigsgenrajonen opplevd en revlusjonerede økonomisk vekst  som ingen har sett føre seg. Vi lever imidlertdi  i ein utrygg verden, og det henger  mørke skyer i horisonten med krigstrusler.   Verden står tilsynelatende også overfor store omstillinger i forhold til klimaendringer,som vil påvirke matangel, og forurensning. Dei aller fleste i er nok minst like uforbredt på krigsutbrudd nå som aprildagene 1940. 

Personleg er eg langt mer bekymra for krigstrussler, og cyberangrep, sabotasje, ekstremver en boligprisveksten på boligene. En løser forøvri ikkje boligmangelen som er eit økende problem over hele landet å gjøre det om til å vera bare eit Osloproblem. De som velger å bosette seg  Oslo iden hensikt å få ta del i boligprisfesten   bør ikkje klage, og syte over høye boligpris   

 

https://www.forskning.no/aldring-barn-og-ungdom-demografi/det-er-snart-flere-eldre-enn-barn-og-unge-i-norge/1693205

Anonymkode: f9f44...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...