Gå til innhold

Hva synes dere om festdraktene fra Sparkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du velger da en festdrakt. Altså bare en drakt til fest. Bunad er noe helt annet. 😅

Anonymkode: 2d13b...1a7

Ja, å jeg har bunad ( som jeg ikke bruker ) . Men syns uansett festdrakter er pene 🤩

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bunad men får mer og mer avsmak. En ting er at bunader flest er lite flatterende og ganske usmakelige og glorete, en annen ting er holdningene som ofte følger med. Og hvordan kan det ha seg at så mange på Oslo vest har røtter i Telemark der den dyreste bunaden kommer fra? 

Anonymkode: 14689...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er fine og om jeg ikke hadde hatt bunad selv så kunne jeg fint hatt festdrakt. Synes de er bra alternativ til bunad når det gjelder å pynte seg på "bunadsdager" og vil mye heller se en festdrakt enn en bunad som ikke bæres på "riktig" måte. 

mvh "Bunadspoliti"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår at mange ser på bunad som statussymbol, og det kommer vel av at mange nye bunader er 100 % kjøpt.

Men det har jo ikke vært vanlig, så vi er mange som ikke  tenker "å for en fin, dyr bunad, du har nok mange penger" - vi spør først hvem har brodert den til deg, hvilke familiemedlemmer har bidratt med arbeid eller sølv, hvem har du arvet den av. Jeg tenker automatisk at en bunad er et fellesprosjekt, en spleis, noe arvet og noe nytt, noe selvlaget og noe kjøpt.

Anonymkode: 52a62...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.4.2024 den 23.25):

Jeg synes de er fine å har en selv med rosa vest, er også fin i grønn. Føler mange bunads folk ser ned på mennesker med festdrakt eller fattigmannsbunad som noen kaller det. Hva synes folket?

IMG_4769.jpeg

IMG_4770.jpeg

Anonymkode: 39ba9...c1c

Det er en rip off av Rogalandsbunad. Hadde aldri kjøpt.  Så Harry 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (4 minutter siden):

Det er en rip off av Rogalandsbunad. Hadde aldri kjøpt.  Så Harry 

Helt enig, og nettopp derfor er jeg enig med de som sammenligner dette med å kjøpe en kopi av designervesker.

Og så synes jeg det er ganske trist at det er så mange i tråden som sier at den er pen, og at festdrakter er penere enn bunad.

Det er jo en absurd påstand, når denne festdrakten som du sier, og som jeg har sagt tidligere i tråden, er påfallende lik rogalandsbunaden. 

Det er et stort paradoks at i en tid der en stadig større andel av befolkningen har bunad, så faller allikevel kunnskapen så til de grader at folk ikke ser at dette er en kopi, og de ser ikke forskjell på et billig, fabrikkprodukt som er kastet sammen på fem minutter, og et håndlaget plagg i stoffer av den aller høyeste kvalitet. Greia med en bunad er jo at de stoffene som brukes har så god kvalitet, at de fleste av oss aldri har sett et annet plagg av samme kvalitet.

Anonymkode: 52a62...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal aldri ha bunad igjen, mulig festdrakt da e er lettere i stoffet. Disse var veldig fine synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de ser billige ut, og det er de vel også.  Opp til hver enkelt hva en velger å gå i, det viktigste er jo selv at en syntes de er fine. Både jeg og mine to tenåringsjenter har bunad, men skjønner jo mange ikke har råd til det, eller vil bruke så mye penger  på et plagg som stort sett brukes  1 gang i året.

Vi har det mest for det er tradisjon, alle i min familie har bunad. Alle damene , men også menn. Og alle venninner og deres barn igjen.

Vi er heldige da siden min mamma har en venninne som har syr bunader, så sparer en del penger der

Anonymkode: c6ce1...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (4 timer siden):

Jeg skal aldri ha bunad igjen, mulig festdrakt da e er lettere i stoffet. Disse var veldig fine synes jeg.

Syns det er noe av det beste med den.   Skjørtet er av ulldamask og faller fint samt ser fint ut når du beveger deg. Linskjorta er jeg også veldig glad i.  Lin er spesielt å gå i og har også et fint fall.  En bunad har eksklusivitet, festdrakter har det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

det går faktisk ikke an å være uenig i at Sparkjøps festdrakt bruker samme formspråk som en bunad. Den har snøreliv med maljer og snor, og fotsid stakk og skjorte under. Det ligner overhodet ikke på en vanlig kjole. 

Dette er ikke en uenighet. 

Det er du som tar feil.

Anonymkode: 52a62...0a9

Haha du! Jo selvsagt kan jeg være uenig. 

Anonymkode: 408f4...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 16.47):

Haha du! Jo selvsagt kan jeg være uenig. 

Anonymkode: 408f4...6fb

Nope. Du tar helt enkelt feil. Du må gjerne være uenig, men du tar fremdeles feil.

Anonymkode: 52a62...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nope. Du tar helt enkelt feil. Du må gjerne være uenig, men du tar fremdeles feil.

Anonymkode: 52a62...0a9

JEG sier ikke at DU tar feil. Jeg sier bare at vi er uenige og at det er greit. 

Anonymkode: 408f4...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...