Gå til innhold

Dere som ansetter - referansesjekk, hva er vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at eneste grunn til å kontakte andre enn de som er oppgitt som referanser, er om du VET du har personer i egen organisasjon som kjenner vedkommende kandidat.
I så fall kan du snakke uformelt med disse personene. (De kan jo da mene noe om de ønsker kandidaten som kollega eller ikke.)

Anonymkode: 642c9...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seks år gamle referanser er lite verd; de sier ikke noe om hvorledes du har utviklet deg, men hvorledes du var for seks år siden. 
Arbeidsgiver som sådan er ikke vanlig å oppgi som referanse er min erfaring, men en kollega eller en leder er naturlig å oppgi. 

Oppgir man ingen fra nåværende arbeidsgiver ville jeg uansett snakket med nåværende arbeidsgiver får å få en vurdering, gjerne fra HR.

Det beste er jo for deg å oppgi den du har en konflikt med som referanse; da kan vedkommende enten skryte av deg eller snakke deg ned. Snakker vedkommende deg ned så ville jeg spurt om hvorfor - og avdekket konflikten og spurt om hvem som var skyld i denne. Sannsynlig ville vedkommende gå rett i "baret" og du vinner. 
 

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk meg nylig ny jobb og ble spurt om å oppgi 2 referanser. De ble bedt om å laste ned en app og svare på 17 spørsmål om meg. Og de ble ikke oppringt, noe jeg syntes var litt rart. Dette er kanskje noe nytt nå? 

Ja, sånn gjør HR det hos oss. Jeg hater det! Jeg liker å få en prat med referansene på folkene jeg ansetter til mitt prosjekt. Men det får jeg ikke lenger, på grunn av denne appen. Får mye generiske svar og ingen mulighet for oppfølgingsspørsmål. Mister også muligheten til å lese mellom linjene og få litt mer kjøtt på beina angående personlighetstypen. Også er jeg ganske sikker på at folk blir ganske mye mer tilbakeholdne når de sender inn noe skriftlig under fullt navn.

Anonymkode: 17df8...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, sånn gjør HR det hos oss. Jeg hater det! Jeg liker å få en prat med referansene på folkene jeg ansetter til mitt prosjekt. Men det får jeg ikke lenger, på grunn av denne appen. Får mye generiske svar og ingen mulighet for oppfølgingsspørsmål. Mister også muligheten til å lese mellom linjene og få litt mer kjøtt på beina angående personlighetstypen. Også er jeg ganske sikker på at folk blir ganske mye mer tilbakeholdne når de sender inn noe skriftlig under fullt navn.

Anonymkode: 17df8...3ca

App høres genialt ut. Da slipper man subjektivitet og bias. 

Anonymkode: 9eee1...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Raven.Writingdesk said:

Har du ikke en kollega som kan være referanse for deg? 

Nei, stoler ikke på kollegaene mine etter en hendelse med en annen kollega.

TS.

16 hours ago, AnonymBruker said:

siden din referanse er 6 år gammel, betyr det at du har jobbet i din nåværende bedrift i 6 år? Er det ingen der som i fortrolighet kan være en referanse uten at det kommer tilbake til din leder?

Anonymkode: 768f0...aca

Det stemmer at jeg jobbet her i 6 år.

14 hours ago, Jessic_a said:

Har du andre som en lærer, en organisasjon du er frivillig i eller andre du kan bruke ? Nåværende leder er det få som bruker av ulike grunner 

Det er mange år siden jeg gikk ut av skolen for å si det slik.

Anonymkode: f0b9c...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, stoler ikke på kollegaene mine etter en hendelse med en annen kollega.

TS.

Det stemmer at jeg jobbet her i 6 år.

Det er mange år siden jeg gikk ut av skolen for å si det slik.

Anonymkode: f0b9c...d6b

Ok, tror du sjefen er så hevngjerrig at hen vil snakke negativt om deg? Evt kan du være ærlig å si at dere hadde dårlig kjemi 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Jessic_a said:

Ok, tror du sjefen er så hevngjerrig at hen vil snakke negativt om deg? Evt kan du være ærlig å si at dere hadde dårlig kjemi 

Ja, uten tvil. Han har laget ett helvete indirekte for andre tidligere. For eksempel ved å be andre om gjøre ting som er svært forkastelig. 

Anonymkode: f0b9c...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, uten tvil. Han har laget ett helvete indirekte for andre tidligere. For eksempel ved å be andre om gjøre ting som er svært forkastelig. 

Anonymkode: f0b9c...d6b

Oi, det er ikke lett. Da er kanskje beste valget å være lite ærlig uten å være for ærlig ? Ikke utlevere eller snakke negativt om tidligere arbeidsgiver, men si at relasjonen er krevende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ansetter en del gjennom året, en 6 år gammel referanse har null verdi. Du kan bruke en kollega på din nåværende arbeidsplass, det er dett flere som gjør. Det er full forståelse at en ikke vil bruke sin nåværende sjef

Anonymkode: 2711c...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, stoler ikke på kollegaene mine etter en hendelse med en annen kollega.

TS.

Det stemmer at jeg jobbet her i 6 år.

Det er mange år siden jeg gikk ut av skolen for å si det slik.

Anonymkode: f0b9c...d6b

Jeg synes det er spesielt at du ikke har tillit til en eneste kollega etter å ha vært på samme arbeidsplass i 6 år.. da undrer jeg meg over om du har utfordringer med relasjoner, hvis ikke en eneste en du har jobbet med i køpet av de siste 6 årene kan si noe positivt om deg? Har du forsøkt å spørre noen av dem? Hvorfor har du mistillit til alle kollegaene dine på bakgrunn av en hendelse med en kollega? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ansetter en del gjennom året, en 6 år gammel referanse har null verdi. Du kan bruke en kollega på din nåværende arbeidsplass, det er dett flere som gjør. Det er full forståelse at en ikke vil bruke sin nåværende sjef

Anonymkode: 2711c...b10

Jeg tenker det er litt drøyt å si at en eldre referanse har «null verdi» da det definitivt finnes gråsoner her; la oss si at den stillingen TS hadde for 6 år siden er mer relevant for jobben hun søker, enn  nåværende stilling, da er det absolutt relevant hva tidligere referanse sier? Hvis TS har ellers gode kvalifikasjoner og egenskaper, og forteller under intervju at det har vært høyt konfliktnivå på nåværende arbeidsplass, hvor det har oppstått mistillit og polarisering mellom ansatte og ledelse, hun ønsker derfor ikke bruke nåværende arbeidsplass som referanse men all annen referanse hun har er bra, tenker jeg også den er av relevanse.

Jeg har bekjente som har sagt rett ut i jobbintervju at det har vært mye konflikter på nåværende arbeidsplass, og de har sagt ifra om vanskelige forhold som har ført til at de har kommet i en problematisk relasjon med ledelsen, derfor ønsker de å ikke bruke nåværende arbeidsplass som referanse: og de har fått jobben (og jobbet og trivdes på denne arbeidsplassen i mange år..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

App høres genialt ut. Da slipper man subjektivitet og bias. 

Anonymkode: 9eee1...3a2

Vel, over halve ledergruppen min hadde bare sagt nei da... De gidder garantert ikke laste ned en app bare for å gi referanse for en tidligere ansatt. Jeg kjenner flere som sitter i lederstillinger og er møkklei alle appene man må laste ned hele tiden.

Anonymkode: 7b83d...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, stoler ikke på kollegaene mine etter en hendelse med en annen kollega.

TS.

Det stemmer at jeg jobbet her i 6 år.

Det er mange år siden jeg gikk ut av skolen for å si det slik.

Anonymkode: f0b9c...d6b

Ikke oppgi nåværende leder er helt greit, men jeg ville stusset dersom du ikke har noen alternative referanser fra de siste seks årene. Jeg ville stilt spørsmålstegn på hvordan du fungerer sosialt på jobben da, og hvordan dine samarbeidsevner er, hvis du i løpet av seks år ikke har jobbet med noen som kan fortelle meg noe om deg som person.

Anonymkode: 7b83d...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

App høres genialt ut. Da slipper man subjektivitet og bias. 

Anonymkode: 9eee1...3a2

Det ER genialt. For referansen er det ingen ting å laste ned,  barefølge en lenke og svare på et spørreskjema.

For rekrutterer er det en flott måte å få sammenfattet det man ønsker å skaffe seg rede på i en rekrutteringsprosess uten "mellom linjene"-snakking. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...