Gå til innhold

Når synes du graviditeten ble tung?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke nødvendigvis fysisk tung, men generelt når synes du det var slitsomt å være gravid? Ev hvilken periode i graviditeten var verst for deg?

Anonymkode: edb5f...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første graviditet: når jeg ble lagt inn på sykehuset pga premature rier i uke 29. Alt gikk fint. 

Andre graviditet: Hele graviditeten for jeg var megakvalm hele graviditeten, hadde store bekkensmerter, og fikk ikke sove mer enn et kvarter av gangen i tredje trimester (måtte få søvntabletter til slutt) 

Anonymkode: b8060...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært griseheldig, og har hatt 3 flotte svangerskap. Fikk svangerskapsforgiftning i det første, men ble godt fulgt opp. Men har også hatt et svangerskap med alvorlig sykt foster og senabort (uke 22), så det troner jo fortsatt på listen over det verste jeg noen gang har opplevd. 
 

(+ noen spontantaborter. Men ellers har svangerskap bare vært kos.)

Anonymkode: e4ee2...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker kroppen begynner å bli tung nå, på den måten at jeg blir fort andpusten og sliten av å gå i oppoverbakker/trapper (er nå i uke 31). Og så merker jeg at jeg har hakket lavere arbeidskapasitet, og trenger mer søvn. Men utenom det å være litt ekstra sliten, har jeg ingen plager eller vondter, så jeg føler meg veldig heldig!
 

Er forholdsvis ung, har god helse og er middels trent. 

Anonymkode: e409a...1d8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra uke 12, da begynte halsbrannen for fullt. Ellers har det bare ballet på seg med kraftige kynnere 10+ ganger i timen, tungpustethet, mensmurringer, forstoppelse, hemoroider, bekkentrøbbel, dårlig søvn fordi jeg drømmer så sinnsykt mye og merkelig at jeg er helt utslitt når jeg våkner, konstant tørste, og en overaktiv baby som kan sparke 20 ganger i minuttet 2 timer i strekk. Har også dritvondt under høyre ribben fordi barnet ligger med føttene/rumpa og presser der. Føler meg tjukk, treig og fæl, til tross for at jeg har klart å holde meg innenfor "normal" vektoppgang dette svangerskapet. Gleder meg til jeg kan gå trilleturer, trene normalt, sykle og gå på fjellet igjen uten å ha et makstempo på 3 km/t og konstante kynnere. 

Hvis ikke det var tydelig - jeg hater å være gravid, og det blir bare verre for hvert svangerskap. Kunne heller ha født én gang i måneden framfor å gå rundt som dette i 9 måneder. 

Tredje trimester er desidert verst for meg, da begynner summen av "småplager" å bli såpass stor at det blir veldig slitsomt. 

Anonymkode: 75122...604

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang var jeg litt kvalm hele tida (kasta opp om jeg dro det ut), endte opp med å spise hele tids. Følte meg jævelig etter å ha lagt på meg ca 13 kg (totalt 20 til slutt). Fikk ikke trent etter uke 12. Hadde mye hevelse, vonde føtter, magen var som en løs sekk med organer etterpå. Siste 8 ukene var ille, og siste måneden var jævlig og tung. Masse strekkmerker etterpå, rart utseende på magen, vekta var kjempevanskelig å bli kvitt...

Neste gang bestemte jeg meg for at jeg aldri igjen skulle legge på meg slik. Fikk i stedet sterk forverring av bekkenløsning da, så var ille fra uke 6 ca... tok sykemelding, trente, og utenom noen sammenbrudd pga jeg trodde jeg kom til å havne i rullestol snart så trente jeg og kom meg gjennom det. Var i toppform rett etter å ha født. Samme med nr 3, men visste da hvordan jeg skulle trene.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke nødvendigvis fysisk tung, men generelt når synes du det var slitsomt å være gravid? Ev hvilken periode i graviditeten var verst for deg?

Anonymkode: edb5f...8f0

Fra uke 6 til 17. Det er rimelig tungt å være kvalm og uggen og spy døgnet rundt.

Anonymkode: de279...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første graviditet : rundt uke 34-35.

Andre graviditet : uke 30

Tredje graviditet : uke 4 

Anonymkode: c1f4d...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uke 33

Anonymkode: 4756e...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten var verst pga kvalme. Ellers var det fryktelig tungt når termindato passerte og man gikk overtid..

Anonymkode: ba3af...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra uke 6 til ca uke 22 i begge svangerskapene. Det var pga. kvalme og oppkast. Fra uke 22 ble det gradvis bedre, med kvalmefrie perioder på dagen og etterhvert oppkastfrie dager. De siste ukene av svangerskapene var best. 

Anonymkode: 257ec...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 2. trimester. Jeg ble fullstendig utmattet av hver minste ting. De tok alskens prøver på meg, men det feilet meg ikke noe. Jeg orket ikke å gjøre noe i hagen (alt døde i drivhuset) og det å ta ut av oppvaskmaskinen tok så mye av meg at jeg sovnet på sofaen. Faktisk ganske glad for at jeg ikke jobbet på det tidspunktet. 

Anonymkode: 62428...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes første trimester har vært det helt klart tyngste alle gangene. Har vært heldig og ikke vært veldig kvalm, men jeg har hatt så lite energi at det nesten har tatt knekken på meg. Andre trimester er ok. Tredje synes jeg er helt klart lettest, for da har energinivået vært normalt igjen. Jeg kan takle at kroppen er tung, magen er i veien, halsbrann, vondt bekken og at jeg blir andpusten av å ta på støttestrømpene så lenge jeg har litt overskudd 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ca. fire timene fra jeg fikk premature rier i uke 26, til babyen var født, var det verste med alle mine fire svangerskap. To endte med missed abortion i uke 10-12 og ett var vellykket med styrtfødsel i uke 39.

Anonymkode: bc112...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første: uke 33/34

Andre gang (nå) fra uke 29.

Bekkenproblemer begge ganger. Nå er jeg i uke 35 snart og bare teller dager fram mot fødsel. Ser fram til at jeg blir satt I gang I uke 37.

Noe halsbrann utenom, og mye sliten ellers. Føler meg stor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 38, er i uke 39 nå..

Anonymkode: 63e20...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble litt tungt 6 uker før fødsel pga bekkenløsning. Så da ble jeg sykemeldt. Jeg kunne kanskje ha holdt ut på jobb, men legen var bekymret for at det skulle ta lang tid å bli kvitt bekkenløsning etter fødsel om jeg ikke tok det med ro. Smertene forsvant en mnd etter fødsel.

Men det var en lite komplisert graviditet. Ganske trøtt i første trimester, men ikke kvalme eller andre plager.

Anonymkode: f3689...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom uke 7 og 20 var jeg kvalm, så da var det tungt. Etter uke 20 kom bekkenløsningen snikende både i første og dette svangerskapet, men fra uke 34 eller noe sånt denne gangen har jeg slitt med å gå i det hele tatt fordi det er så ekstremt vondt, så dette vil jeg si er den tøffeste perioden. Uke 37 nå.

Anonymkode: aea87...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 6-11 og uke 33-41

Anonymkode: b22e8...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatet å være gravid fra start til slutt og ville bare ha det overstått. Hatet oppmerksomheten, hatet hensynet folk tok, hater hvordan gravidmager ser ut men forsto jo at det var et nødvendig onde. Fra uke 30 var jeg sliten i hoftene av å alltid ligge på siden men hadde egentlig ikke noen grunn til å klage på det fysiske, mange har det verre.

Anonymkode: ab00a...cd4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...