Gå til innhold

"Mensensmerter"


Fremhevede innlegg

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg har hatt latterlig sterke menssmerter. Fødslene var ingenting å snakke om, hadde vært der før på en måte (hver mnd. faktisk). Menssmertene ble, i allefall for meg, mye lettere etter fødsel. Jeg har selv alltid hatt svært høy terskel for å ta tabletter av noe slag, også smertestillende. Varmeflaske på ryggen eller en varm dusj var eneste krisereddningen for meg.

Men nå snakket jeg med en ung dame som jobbet i en helsekostforretning for bare få uker siden. Hun hadde slitt med samme problem. Løsningen for henne hadde blitt B-vitaminer, multivitaminer og nattlysolje. Hun anbefalte dette på det varmeste og sa det hadde hjulpet henne overraskende mye og overraskende raskt.

Det er nemlig flere i husholdningen min som sliter med samme problem. Verd et forsøk kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
P-sprøyten er jo selvsagt en mulighet,men litt dumt å begynne på den når jeg ønsker å bli gravid...

Ah.. Hadde ikke fått med meg det.. :rodme:

Ja, er enig i at det er litt dumt med p-sprøyte da, ja.. :ler:

Lykke til med både smerter og barn. Håper du får flere fine råd her.

Skrevet
Da synes jeg du bør forlange en ordentlig undersøkelse for å finne ut om du evt. har det. Er ikke legen din villig til det, så bytt lege.

Skal å ta blodprøver i morgen eller på fredag... Da får jeg svar om det er det jeg har..

Skrevet
Det sies at menstruasjonen blir mindre smertefull etter fødsel.. Men det er gjerne ikke av den grunn man får barn.. *ler*

Selv fikk jeg mindre smerter da jeg startet på p-piller som tenåring.

Tobarnsmor..

:) Det fikk jeg høre i går. Tanten til samboeren min hadde visst hatt det skikkelig gale,men etter at hun fikk barn,forsvant smertene helt...

Håper jo på å bli gravid nå da,så visst mensen smertene forsvinner etter fødselen, er jo det bare en kjempe bonus :D

Skrevet
Ah.. Hadde ikke fått med meg det..  :rodme:

Ja, er enig i at det er litt dumt med p-sprøyte da, ja..  :ler:

Lykke til med både smerter og barn. Håper du får flere fine råd her.

TUSEN TAKK!! Håper ting begynner å gå min vei nå.. Har prøvd litt lenge nå...

Skrevet
Jeg har hatt latterlig sterke menssmerter. Fødslene var ingenting å snakke om, hadde vært der før på en måte (hver mnd. faktisk). Menssmertene ble, i allefall for meg, mye lettere etter fødsel. Jeg har selv alltid hatt svært høy terskel for å ta tabletter av noe slag, også smertestillende. Varmeflaske på ryggen eller en varm dusj var eneste krisereddningen for meg.

Men nå snakket jeg med en ung dame som jobbet i en helsekostforretning for bare få uker siden. Hun hadde slitt med samme problem. Løsningen for henne hadde blitt B-vitaminer, multivitaminer og nattlysolje. Hun anbefalte dette på det varmeste og sa det hadde hjulpet henne overraskende mye og overraskende raskt.

Det er nemlig flere i husholdningen min som sliter med samme problem. Verd et forsøk kanskje?

Så absolutt verdt ett forsøk :) Hørte til og med at nattlysolje hjalp på fruktbarheten, så, dette skal jeg virkelig prøve :) Tusen takk :klem:

Skrevet
hei du...

ta naporeks, du merker nok et par dager før du får mense, så hvis du tar det en dag før eller samme dagen som du får mensen så vil det hjelpe deg veldig..

jeg tar en hver kveld, det hjelper veldig om dagenn

anbefaller på det sterkesten... alle på jobb bruker det.. ikke bruk for mye ibux,pinex, det skader bare kroppen,,,...

lykke til

Da jeg har prøvd med naproxen før, uten at det virket, har jeg nok liten tro på det..Men skal prøve å ta de "før" smertene kommer. Som skrevet tidligere,jeg prøver ALT!!! Takk for tipset

Skrevet

Jeg har også hatt perioder med forferdelig sterke smerter. Klarte bare å ligge i senga og vri meg. I en slik situasjon er det umulig å dra ut og trene.

men trening er viktig, men jeg bruker det som forebygging mot at menssmertene i det hele tatt skal komme. Det som har hjulpet meg veldig er å trene mye og hardt 4-5 dager i uka. Dessuten tar jeg situps hver kveld. Og dette har hjulpet enormt mye! De siste månedene har jeg nesten ikke merket at jeg har mens, kun merket litt ubehag første natten. Men jeg kan bevege på meg, jobbe, trene osv. Altså fungere normalt. Har sluttet å ta smertestillende under mens også, da jeg generelt er litt skeptisk til for mye piller.

Og det gir jo en ekstra motivasjon til treninga: hvis jeg ikke trener hardt nok blir jeg "straffet" med sterke smerter under mens. Når man trener får man utløst spenninger i muskulaturen, bla de musklene som strammer seg i kramper under mens. Det er nok derfor det også anbefales å få orgasme. Men det beste er altså forebyging, og ikke reperasjon når smertene allerede har kommet. :)

Skrevet
Jeg har også hatt perioder med forferdelig sterke smerter. Klarte bare å ligge i senga og vri meg. I en slik situasjon er det umulig å dra ut og trene.

men trening er viktig, men jeg bruker det som forebygging mot at menssmertene i det hele tatt skal komme. Det som har hjulpet meg veldig er å trene mye og hardt 4-5 dager i uka. Dessuten tar jeg situps hver kveld. Og dette har hjulpet enormt mye! De siste månedene har jeg nesten ikke merket at jeg har mens, kun merket litt ubehag første natten. Men jeg kan bevege på meg, jobbe, trene osv. Altså fungere normalt. Har sluttet å ta smertestillende under mens også, da jeg generelt er litt skeptisk til for mye piller.

Og det gir jo en ekstra motivasjon til treninga: hvis jeg ikke trener hardt nok blir jeg "straffet" med sterke smerter under mens. Når man trener får man utløst spenninger i muskulaturen, bla de musklene som strammer seg i kramper under mens. Det er nok derfor det også anbefales å få orgasme. Men det beste er altså forebyging, og ikke reperasjon når smertene allerede har kommet. :)

Hmmm... Trene 4-5 dager i uken er litt masse for en som jobber fullt... Men,at trening kan hjelpe tviler jeg ikke på.Kanskje jeg skal begynne med det. Går turer da, gjelder det som trening?! :)

Skrevet
Det sies at menstruasjonen blir mindre smertefull etter fødsel.. Men det er gjerne ikke av den grunn man får barn.. *ler*

Selv fikk jeg mindre smerter da jeg startet på p-piller som tenåring.

Tobarnsmor..

Det foreslo legen overfor meg og. Da så jeg stygt på ham og sa "Døh, jeg er 15 år...."

Skrevet
Hmmm... Trene 4-5 dager i uken er litt masse for en som jobber fullt... Men,at trening kan hjelpe tviler jeg ikke på.Kanskje jeg skal begynne med det. Går turer da, gjelder det som trening?! :)

For at jeg skal få ordentlig effekt må jeg slite ut kroppen ordentlig. Musklene må spennes skikkelig, da slapper de av bedre etterpå. Jeg har også full timeplan med skole og jobb tilsammen 7 dager i uka. men jeg vet at hvis jeg ikke setter av tid til trening vil jeg få forferdelig vondt når jeg får mensen. Dette gir meg en motivasjon til å prioritere trening. Bla trener jeg om morgenen før jobb. Og å sette av tid til situps hver kveld er ikke så vanskelig. Det tar jo bare noen minutter. Det er jo særlig muskler i denne regionen man skal få til å kunne slappe av og ikke spenne seg like voldsomt under mens.

Skrevet
  Og å sette av tid til situps hver kveld er ikke så vanskelig. Det tar jo bare noen minutter. Det er jo særlig muskler i denne regionen man skal få til å kunne slappe av og ikke spenne seg like voldsomt under mens.

Skal nok prøve ut mestepartene av rådene dere har gitt meg!! Selv om noen er blitt prøvd før,er det verdt å prøve de igjen... Tusen takk for alle svar!!! :klem:

Skrevet

For meg funker det best med ibux, varmeflaske og at noen stryker meg nederst på ryggen når det er som verst.

Skrevet

Bare litt trøst.. jeg hadde det skikkelig ille før.. lå og vred meg i smerter en dag hver måned. Skikkelig kjipt. Men dette har faktisk blitt ganske mye bedre med årene (er 32 nå..). Og jeg har ikke født. Nå kan jeg jobbe og fungere ok også på denne dagen..

En annen erfaring jeg har gjort meg er at smertestillende ikke virker hvis man ikke begynner å ta de i god tid før smertene kommer. Jeg kjenner at noe er på gang ved at et begynner å "murre" på en måte.. og da er det bare å hive på med en ibux eller to.

Skjønner at p-piller ikke er aktuelt for deg, men til andre kan jeg anbefale Microgynon, når jeg går på disse har jeg nesten ikke smerter i det hele tatt.

Skrevet

Sjeldent jeg har menssmerter, men de sjeldne gangene jeg får det føler jeg at det hjelper å drikke vann, vann, og mere vann. :)

Skrevet

Jeg tar 1 IBUX og 1 PARACET i kombinasjon... 400-500mg

Bare én av sortene hjelper ikke meg, da kan jeg like gjerne spise sukkerbiter

Skrevet

Om det er snakk om veldig vondt 1 dag i løpet av perioden, kan du jo ta paralgin forte eller lignende. Det hjeloer hvertfall meg, hjelper med 1/2 til og med. Smertene avtar jo som regel etter hvert, så om du holder det på et minimum og heller bruker noe annet når det ikke er SÅ vondt, tror jeg ikke det er særlig skadelig.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Uff, stakkars deg..!! Jeg har også en del plager, ikke så fryktelige som de du beskriver, men for meg hjelper det også å trene!! Om du ikke føler for å trene, så kom deg ut og begynn å gå, hvis du klarer.. For meg kommer bedringen ofte gradvis, slik at jeg etterhvert får LYST til å bruke kroppen masse, og når jeg kommer hjem er jeg smertefri (men så klarer jeg da også å stå oppreist før turen da). Ellers er jo NSAIDs vanlig å bruke, men det har du jo prøvd..

Nattlysolje har jeg også meget god effekt av - vet ikke om det er innbilt fra min side - men syns ALLE PMS-greiene blir litt bedre av det.. Jeg har vært mye plaget med psykiske ting, søvnproblemer, vann i kroppen, etc, i tillegg til selve smertene..

Lykke til, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...