Gå til innhold

Folkehøgskole, krav og personlighetstype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri gått på folkehøgskole, så tilgi meg om dette er et "blondt" spørsmål.

Så vidt jeg vet, pleier ikke folkehøgskoler å ha krav om at man skal ha bestått vgs, langt mindre at man har gått en spesiell linje. Er det allikevel folkehøgskoler/linjer som har spesifikke krav til forkunnskap/erfaring/annet? Altså, utover vanlig grei adferd, ikke bruke rusmidler på skolen og slikt. 

Er det enkelte personlighetstrekk eller personlighetstyper som passer bedre på folkehøgskole enn andre? Generelt eller til visse linjer/skoler? 

Hører gjerne både egne erfaringer og mer generelle synspunkter. 

Anonymkode: 01f81...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker du jesus, sang og gitar er du sannsynligvis på god vei.

Anonymkode: 895ce...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det er skoler som fokuserer på å forberede folk til å studere videre innen et tema eller ikke. På noen skoler går halvparten videre til prestisjestudier innen eks musikk eller skuespill. Da sier det seg selv at skolene får så mange søkere at de må sile ut folk. Siden de ikke siler ut på karakterer kan det være anbefalinger og spilleprøver 

Ofte en blanding mellom kreative realister som går videre til realfag og kreative adhd folk som går videre med noe kreativt. Men spørs som sagt på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har aldri gått på folkehøgskole, så tilgi meg om dette er et "blondt" spørsmål.

Så vidt jeg vet, pleier ikke folkehøgskoler å ha krav om at man skal ha bestått vgs, langt mindre at man har gått en spesiell linje. Er det allikevel folkehøgskoler/linjer som har spesifikke krav til forkunnskap/erfaring/annet? Altså, utover vanlig grei adferd, ikke bruke rusmidler på skolen og slikt. 

Er det enkelte personlighetstrekk eller personlighetstyper som passer bedre på folkehøgskole enn andre? Generelt eller til visse linjer/skoler? 

Hører gjerne både egne erfaringer og mer generelle synspunkter. 

Anonymkode: 01f81...9f3

Folkehøgskole har ingen opptakskrav ut over aldersgrense. Mulig noen få «prestisjeskoler» som Toneheim og Romerrike har opptaksprøver siden de er populære men det står på siden deres evt. 

Utvalg av linjer og skoler har utviklet seg mye. Det har blitt vanligere å ta et friår mellom vgs og studier, som gir personlig utvikling og opplevelser (de fleste skoler drar på utenlandstur ila året feks). Religiøse skoler er det få av, de fleste er frilynte. FHS er en fin måte å flytte hjemmefra på, oppleve mye og få nettverk over hele landet. Skolepenger dekkes av Lånekassen, men lurt å ha spart opp noe lommepenger. 

Anbefaler folkehogskole.no. Sorter på landsdel eller linjer. De fleste skoler har nettsider eller sosiale medier der man kan se filmer fra hverdagen der. Veldig mye gøy å velge i! Lykke til. Hilsen vgs-rådgiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig forskjellige mennesker på min fhs.

Noen linjer har krav, som feks noen musikklinjer. Anbefaler ikke disse skolene. Gikk på en musikkfhs, og der fikk de med de største talentene myye oppmerksomhet. 


anbefales å gå på fhs!

Anonymkode: c035a...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk musikallinje på folkehøyskole, uten noen spesielle talenter eller kunnskap fra før - likte bare å synge og danse, og trengte en forandring. Min folkehøyskole har mange linjer innen musikk; band, vokal, musikal og dans. To av de jeg gikk på skole med er i dag kjente; ei er forfatter og ei annen ei er artist, deltatt i mgp. 
På slike skoler, vil jeg si det er en klar fordel å ha både interesse og talent for det du søker, ellers havner man fort litt utenfor. Min skole var flinke til å inkludere, slik at de som ikke hadde erfaring fra før også ble tatt godt i mot. Lærerne er dyktige, men min opplevelse var at de favoriserte de med talenter og ferdigheter fra før av, og glemte litt bort oss som  ikke hadde det. 

Anonymkode: ab7e9...332

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på en skole med band-linje. Der måtte man kunne spille et instrument. Men det er nok ikke vanlig. På fhs er det som ellers i livet. Vær grei mot andre, inkluderende, møt opp i timen osv så går det bra. Du må nok være litt mer selvstendig enn da du bodde hjemme hos foreldrene. Men det er alltid voksne der, man får servert mat, de har renholdere, så forventningene er ikke skyhøye. Vi måtte rydde rommet en gang i uka. 

Det er veldig sosialt, så er man en type som ønsker fred og ro og få folk, så er ikke fhs noe for dem.

Jeg opplevde at det bare var sosialt og koselig. Ingen høye krav. Så har jo folkehøgskolene ulike "rykter" og da. Vet at mange komikere har gått på Ringerike? Og på Romerike er det mange flinke som går på teater og lysdesign. De hadde teaterlinje på skolen der jeg gikk også. Men jeg var på en teaterforestilling på Romerike for noen år siden, og der var det veldig profft ift den skolen jeg gikk på. Lirer på om det er noen forhåndskrav på den skolen også.

Så hvis man ønsker å bruke året til å forbedre seg faglig, så bør man kanskje gjøre noe research. Vil man bare ha det gøy så er det ikke så nøye.

Anonymkode: d56bf...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Majer said:

Det spørs om det er skoler som fokuserer på å forberede folk til å studere videre innen et tema eller ikke. På noen skoler går halvparten videre til prestisjestudier innen eks musikk eller skuespill. Da sier det seg selv at skolene får så mange søkere at de må sile ut folk. Siden de ikke siler ut på karakterer kan det være anbefalinger og spilleprøver 

Ofte en blanding mellom kreative realister som går videre til realfag og kreative adhd folk som går videre med noe kreativt. Men spørs som sagt på skolen

Noen av de er nok forberedende til f.eks konsen ja. Toneheim f.eks. Men de flest er ikke det og de aller fleste som går musikk og teater, eller dans eller annet kreativ har ingen profesjonelle ambisjoner om det etterpå. Men det varierer litt fra skole til skole og det er greit å sjekke ut akkurat dette momentet før man søker

Selv valgte jeg helt bevisst en skole med en bra musikklinje, men som ikke egentlig siktet seg inn på den elevmassen som skulle studere de kreative fagene etterpå. Vi var en miks av ganske flinke og ganske ferske folk. Jeg var nok selv blant de flinkeste og hadde et fantastisk år med noen helt utrolig bra lærere og medelever. Men jeg var ikke så god at jeg kunne gått fra fhs og til musikkhøyskolen etterpå. Kunne nok klart det med et målrettet øvingsår etterpå, men ikke rett fra FHS. Bare en fra skolen jeg gikk på har studert musikk i ettertid. I tillegg har en gått teaterhøyskolen og et par av jentene gikk Bårdar og var semiproffe dansere i noen år etterpå. 

Når det gjelder personlighesttyper som ts spør om så var flesteparten ganske vanlige folk der jeg gikk. Mange var opptatt av kultur selvsagt siden det var en kreativ skole. Men det var få sånne svær eksentriske kunstnerspirer egentlig. I dag lever de fleste av oss ganske valinge A4 stasjonsvognliv. 

Forøvrig et helt fantastisk år. jeg er så sjukt glad for at jeg tok valget og unnet meg selv et sånt år før jeg gikk løs på alt alvoret som kommer senere i livet. Det er nå mange år siden jeg gikk, men jeg får enda sommerfugler i magen av å tenke på alle de gode stundene og de fine folka der. 

Anonymkode: 7695a...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøyskole er en "skole" hvor du betaler dyrt for mat, opphold og "opplegg". De fleste har ingen krav til kompetanse. Du betaler jo for å bo der. Du får heller ingen kvalifikasjoner, utenom litt kred for "prestisjeskoler". De fleste er der for opplevelsen og nettverk.

Selv mislikte jeg folkehøyskole og elsket studietiden. Men mange er motsatt. 

Anonymkode: 25401...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på fhs men siden jeg egentlig er mest introvert passet det meg dårlig. Er man utad og sosial av seg er det midt i blinken. Grupperinger dannes og enkelte folk havner lett utenfor. For meg var det bortkastet tid men sikkert nok det motsatte for mine foreldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Liker du jesus, sang og gitar er du sannsynligvis på god vei.

Anonymkode: 895ce...c28

Og nei. På frilyndte folkehøgskoler er ikke dette et tema i det hele tatt. Sang og gitar kan jo være hyggelig og komme i mange former. Men det var null kristent innhold. Og folk var mildt sagt svært lite opptatt av jomfrudommen sin også.... 😅

Anonymkode: 7695a...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som er veldig ekstroverte og elsker å være rundt andre mennesker og prate. De blomstret virkelig og ELSKET å være på folkehøyskolen virket det som. De jeg kjente som var ganske beskjedne og introverte droppet av og sa at "det var ikke noe for dem" og at det var annerledes enn det som de hadde sett for seg.

Anonymkode: c55c5...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kriten skole og er så anti-jesus som du får det. Eneste som var kristent var morgenstunden hvor rektor hadde en liten morgenbønn og i kortimen så ble det sneket inn en kristen sang her og der. 

De hadde div bønnegrupper, en hvor en lærer ba for og healet elevenes vondter og plager med Jesus styrke *himler med øynene*. Men det var frivillig og på fritiden.

Sånn for å nevne dette med frilynt vs kristen fhs. Du må ikke være blodkristen for å gå på en kristen skole, er ikke noe krav til at man er troende.

Vi drakk og festet som normalt. En gruppe gutter ble kastet ut fra skolen da, men så drakk de på skolen flere ganger, selv etter advarsler og la ifra seg bevis på fellesarealet. Klarte å snuble på rektoren på vei hjem fra en fest selv. Var normal men tydelig beruset. Var ikke lov å komme dit full, regelen var at vi måtte sove et annet sted og komme tilbake når vi er edru. Men han bare sa jeg måtte gå rett til rommet mitt og ikke la noen se meg. 

+det de andre har nevnt, men trenger ikke å si det samme om igjen. 

Anonymkode: e1dd3...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør godta å bo tett på mange andre mennesker,blant annet dele rom med en fremmed. Bestått videregående er ikke et krav.

På en folkehøgskole er det ulike linjer ,alt fra friluftsliv til musikk, teater, politikk osv.

Det er selvfølgelig nulltoleranse for narkotika, men vil du ha en fest kan du overnatte utenfor skolen og komme hjem dagen etter.

 

Anonymkode: d1beb...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk på en frilynt FHS for en del år siden. Tre personer ble utvist pga. narkobruk. I tillegg ble 4-5 andre ble bortvist to uker etter å ha røyket cannabis. FHS tiltrekker seg gjerne en del dopglade raddiser.

Anonymkode: ed208...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør godta å bo tett på mange andre mennesker,blant annet dele rom med en fremmed. Bestått videregående er ikke et krav.

På en folkehøgskole er det ulike linjer ,alt fra friluftsliv til musikk, teater, politikk osv.

Det er selvfølgelig nulltoleranse for narkotika, men vil du ha en fest kan du overnatte utenfor skolen og komme hjem dagen etter.

 

Anonymkode: d1beb...fd9

Jeg hadde enerom. En del skoler har ganske mye av det og en del har nesten ingenting. Der jeg gikk virket det som alle som ønsket fikk enerom. Men det koster noe mer. 

 

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk på en frilynt FHS for en del år siden. Tre personer ble utvist pga. narkobruk. I tillegg ble 4-5 andre ble bortvist to uker etter å ha røyket cannabis. FHS tiltrekker seg gjerne en del dopglade raddiser.

Anonymkode: ed208...30e

Av ca 120 hos oss vet jeg om en som røykte litt. Han ble kasta ut etter noen få uker. Etter det var det en ganske normal ungdomsgjeng med festing og puling omtrent på høyde med det man finner ellers i samfunnet der hormonell ungdom blir stuet sammen. 

At en av 120 røyker en bønne innimellom tror jeg ikke statisk sett heller er noe mer enn ellers i samfunnet, uten at jeg har undersøkt det så nøye. I mitt kull kan jeg i alle fall avkrefte at det var "en del dopglade raddiser".

Anonymkode: 7695a...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...