Gå til innhold

Himmel og hav da damer!

Gjest Gentleman59

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vel, norske damer er mer trendy en brasilianske damer da...

https://www.nrk.no/ytring/vil-hoyhaelte-sko-forsvinne_-1.16827603

Dessuten legger vi (mange av oss) ikke vår verdi i utseende og spiller på sex, slik mange av de brasilianske damene gjør. Vi kler oss praktisk og komfortabel, for vær og vind- det er det mest hensiktsmessige her i landet. Vi er nok mer feministisk og likestilte her, derfor har vi ikke de samme behovene for å bruke, og fokusere på, utseende på samme måte. 

Anonymkode: c25d7...e70

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De klarte det før i tiden. 

Anonymkode: 9bb9b...483

De drev med fotbinding i Kina også før i tiden. Klarte kineserene det før er det ingen grunn til hvorfor vi ikke skulle klare en deformert "feminin" kvinnefot i Norge i 2024... Bleksot og deformerte indre organer var konsekvenser av korsettet sitt inntog, men hey klarte de det før i tiden med bare noen mindre skader på kroppen så er vel den norske kvinnen i 2024 pyser i forhold. 

"Før i tiden" må være det mest patetiske grunnen til å gjøre noe i 2024. Tror ikke "før i tiden" er holdbart med tanke på kvinnemote med mindre en har litt sadistiske eller psykopatiske tilbøyeligheter. At kvinner kler seg komfortabelt og ikke  skader sin egen kropp er ikke det verste som har skjedd oppigjennom 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er småmorsomt med en mann som viser til brune sko etter kl 19 for å bevise hvor god han er i skikk og bruk, når hele den «regelen» er mye mer enn som så.

Anledning, sted og aktivitet er også omtalt der. For eksempel er det forskjell på om man er på landet eller i byen, hva man ellers har på og faktisk også årstid og vær. 

Med andre ord så spiller de samme faktorene inn for menn som for kvinner. 

En mer dannet mann ville visst dette.

Anonymkode: abd12...a36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (12 timer siden):

Samtale mellom meg og venninne som er fra Brasil: «My god, Norwegian women lost style totally. Skirts and dresses and wearing sneakers?»

Hun: «It’s a horror show!»

Hun har rett. 

det er jo en internasjonal trend, og du og din venninnen bør ta et oppgjør med de gammeldagse holdningene deres om hva som er stilig. Personlig synes jeg det er mye mer sexy å flyte avgårde med et  mykt og naturlig ganglag på flate sko, enn å stolpre rundt på høye hæler så langt fra naturlige kroppslige bevegelser man kan komme.

Anonymkode: af39c...8c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går ikke i hæler pågrunn av at jeg har ankler som brekker bare jeg vrikler  bena. Har benskjørhet. 

Anonymkode: ca0df...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
1 hour ago, AnonymBruker said:

De klarte det før i tiden. 

Anonymkode: 9bb9b...483

Hvem er "de" og hvilken tid snakker du om?? 

Tror ikke min farmor født i 1920 ville vært helt enig med deg, gitt. Min mormor, kanskje, men hun var en fisefin bydame med enkelt arbeid. 😂

Ts - leit å se at du og din venn ikke er så bereiste, at dere tror dette bare gjelder norske kvinner. Håper du får opplevd mer av verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Samtale mellom meg og venninne som er fra Brasil: «My god, Norwegian women lost style totally. Skirts and dresses and wearing sneakers?»

Hun: «It’s a horror show!»

Hun har rett. 

Foretrekker norske/nordiske jenter 99/100 ganger likevel. At de har litt mer maskulin gange og stil enn andre damer, veies lett opp av hvor fantastiske nordiske damer er ellers.

Anonymkode: fa289...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er en kjempefin ting at norske damer ikke er så opptatt av å være sexy. 

Man kunne jo tenke seg at en kvinne fra Brasil kunne sette pris på at kropp ikke er valuta, og at kvinner stort sett får gå i fred her. Kvinnesynet i Brasil er ikke fantastisk.. 

Anonymkode: daf56...97a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Damer før skulle jo ikke gå i bukser men heldigvis har vi kommet lenger i dag. Tenk så upraktisk å gå i fjøset og drive på rive på jordet med skjørt! 

Jeg og flere med meg er ikke noen pyntedukker som kan gå i høye hæler og flotte kåper til hverdags. Vi er innom butikken, kanskje innom Plantasjen etter jord og planter, vi har ting å gjøre som fordrer til praktiske sko og klær som tåler litt. 

Jeg går i pene sko og klær nesten kun julaften og 17.mai. Resten av året er jeg en arbeidskjerring i full drift. 

Anonymkode: a8e7a...d5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går ikke i hæler pågrunn av at jeg har ankler som brekker bare jeg vrikler  bena. Har benskjørhet. 

Anonymkode: ca0df...c0c

Jeg går ikke i hæler fordi jeg ikke liker det. 

Anonymkode: 2a17e...1ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecy_1985
Gentleman59 skrev (13 timer siden):

Herlig, her tente jeg fyr på alle palestinaskjerfdamene på en gang. Godt jeg heller omgås skjønnhet, stil, klasse og eleganse.

Andrew Tate, that u?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecy_1985
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg går ikke i hæler fordi jeg ikke liker det. 

Anonymkode: 2a17e...1ec

Samme. Dessuten er jeg såpass høy fra før at jeg ikke trenger d  :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Humøret er upåklagelig, jeg liker stil, eleganse og klasse. Rett sko til rett antrekk. 
Vi menn bruker eksempelvis heller ikke brune sko og brunt belte efter klokken 1900. 
Tråden handler ikke om å ha draget eller ikke. Den handler om stil og klasse, og det å ha et speil. 

Man skriver ikke efter men etter.

Kolleger av begge kjønn bruker solide støvler tilpasset jobb - på jobb. Det er ikke det jeg kritiserer - det forsto du om du da klarer lese norsk innenat.

Hva betyr innenat?

Jeg er enig med deg. 
Nå handler tråden om at min venninne og jeg diskuterte dette og at vi er enige. 
Men jeg kunne gjerne lavet en tråd om at norke menn overhodet ikke har stil og klasse i måten de generelt kler seg på. 

Det heter laget ikke lavet.

Du som var så opptatt av norsk rettskriving.

Anonymkode: 890f3...fc0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Må ikke spise for mange makroner nå da! Nå er det lenge siden jeg leste Skikk og bruk, men jeg er sikker på det står noe om måtehold der. 

Anonymkode: abc4a...864

Ibsen brukte makron-måtehold som et symbol på patriarkatet i Et Dukkehjem, kanskje det er det du tenker på? 😅

13 hours ago, Gentleman59 said:

Herlig, her tente jeg fyr på alle palestinaskjerfdamene på en gang. Godt jeg heller omgås skjønnhet, stil, klasse og eleganse.

De fleste som påstår å ha kunnskap om mote og klær vet vel at det heter kefije...?
Keffiyeh på engelsk, hvis du vil diskutere det med hun i Brasil. (I have a girlfriend, she goes to a different school, you wouldn't know her)

Anonymkode: 79a99...1f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ibsen brukte makron-måtehold som et symbol på patriarkatet i Et Dukkehjem, kanskje det er det du tenker på? 😅

De fleste som påstår å ha kunnskap om mote og klær vet vel at det heter kefije...?
Keffiyeh på engelsk, hvis du vil diskutere det med hun i Brasil. (I have a girlfriend, she goes to a different school, you wouldn't know her)

Jeg har ikke påberopt meg kunnskap om mote, men en viss kunnskap om skikk og bruk det har jeg. Man lærer det med 14 år på danseskole. 
Det sagt; takk for informasjon, jeg har aldri hørt det ordet om palestinaskjerf før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Man skriver ikke efter men etter.

Hva betyr innenat?

Det heter laget ikke lavet.

Du som var så opptatt av norsk rettskriving.

Anonymkode: 890f3...fc0

Jeg skriver efter, sne, lavet og av og til også undertiden. 
Takk for at du får meg til å le. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Classy kombinert med casual er jo dødsfint synes jeg - at man tar et par ulike stilarter og kombinerer. Jeg, og mange andre damer, er veldig glad det er mer innafor å gå i sneakers og skjørt. Sommerlig og sporty! Hater høye heler, men lider meg gjennom det ved spesielle anledninger. 

Heldigvis er jeg både gammel nok og selvsikker nok til å drite i om andre, ukjente brasilianske kvinner eller norske menn, har noen formening om hva jeg går i. Det betyr ingenting. Det som betyr noe er min mening, og har heldigvis en samboer, en helt fantastisk mann, som sikkert hadde hatt hjerter i øynene om jeg så hadde hatt på meg en søppelpose. Litt morsomt at denne tråden skulle komme nå forresten, for jeg kjøpte en kjole tidligere i uken og han påpekte at den kom til å passe perfekt til et sneakerpar jeg har, som jeg enda ikke har fått brukt :fnise: Han kjenner meg godt, og jeg har tydelig god smak i både sneakers, kjoler og menn :D 

Anonymkode: 798d5...548

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Handler vel om at norske kvinner er mer sporty enn kvinner fra svært mange andre land, og kler seg deretter. Vi har heller ikke et klima eller en kultur hvor høye heler har vært særlig aktuelt. Det er nydelig å trippe rundt i høye heler på ferie, ikke like nydelig hjemme på glatta i vind og regn i april :)

Anonymkode: 05d0c...21c

Stiletthæler på holke er nok ikke tingen. Meget valid poeng 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det bare jeg som synes det er litt rart at så mange nordmenn snakker amerikansk engelsk istedet for britisk engelsk når vi bor nesten rett ved siden av UK? Sånn med samme vi er i gang med å kritisere andre sine stilvalg uten kontekst, liksom. :gjesp:

Tok dere med i beregningen at det finnes hundrevis av forskjellige stiler, farger og materialer av både joggesko, skjørt og kjoler, forresten? Noen kombinasjoner passer bedre sammen enn andre.

Jeg snakker nok amerikansk engelsk, av naturlige årsaker både i jobb og privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
Skogkatten skrev (14 timer siden):

Jeg er mot normalt, og bruker bare joggesko til trening. Det er bare ikke min stil.

Men hvorfor tror så mange at det eneste alternativet er høye hæler? Jeg har en skade i en fot, så bruken av høye hæler er strengt rasjonert. Jeg bruker ballerinasko, loafers, dressko eller flate sandaler. Alternativt lignende typer sko med lav hæl. 

Nå sier riktignok ikke TS hva den brasilianske damen mener om slike sko, men min personlige mening er i alle fall at det finnes mange gode alternativer til joggesko.

Aha! Du skjønte mitt poeng! 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...