Gå til innhold

Dere med barn i 5.klasse, har barna Snapchat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du at gode foreldre kjøper røyk og alkohol til barna sine før de er 18? 

 

Anonymkode: 6731b...f56

Det er straffbart, så nei. 
 

å la ungdommen ha en app med anbefalt aldersgrense 13.år , før de blir 13.er ikke straffbart.

Anonymkode: bbd1f...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett om en mener aldergrensen på 13år er for høy, lav eller passe så er den ikke satt ut i fra de kriteriene som er interessante her.  Dette har med datainnsamling som kommer fra 20-25 år gamle amerikanske lover som ble laget lenge før denne problemstillingen ble aktuelt.

En kan argumentere for når barn bør få tilgang til disse tjenestene, men å støtte seg til "aldergrensen" er kunnskapsløst. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn i 6. klasse som ennå ikke har Snapchat. Vet mange har det i klassen, og han har spurt om det, men tåler veldig fint at jeg har sagt nei. Jeg ønsker å vente med sosiale medier heller enn å være tidlig ute. Han sier han ikke opplever noen sosiale konsekvenser av å ikke ha det, heldigvis, kommuniserer fint med venner på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

All forskning er nå på at barn burde holdes unna sosiale medier pga at de ikke er klare for å takle det som er en trussel mot barn. 

Jeg skrev innlegg der foreldre i klassen til barnet mitt tenkte som deg. De mente barnet vokste på det, lærte seg godt nettvett osv. Der foreldrene mente dd hadde full kontroll og at barnet kunne de stole på

Veit du hva det endte i

Det endte med ei jente på 10 som ble utsatt for grooming, overgrep og utpressing av en gammel mann som latet som han var ei venninne. Denne jenta har ikke hvert på skolenpå et år nå fordi hun er hekt ødelagt. Ødelgat i en alder av 10 år fordi foreldrene tenkte som deg TS. 

Vi lærer barna nettvett, snakker om grenser, hva voksne kan finne på, om overgrep osv. Men aldersgrenser er en aldersgrense for en grunn. Man takler ikke overgrep noe bedre som 13 åring, men da har man kanskje modnet såpass at man kan unngå det. 

Så her skal vi unngå apper så godtvi kan. Samtidig som ungene lærer seg det de trenger.

Anonymkode: 6687c...6f5

Jeg tenker jeg avslutter denne med å fortelle deg at min datter støtt og stadig er takknemlig for at jeg har gjort det / gjør det på den måten jeg gjør.

Årsaken er veldig enkel. Hun er i stand til å se når det er ugler i mosen. Ikke alltid og er hun usikker spør hun. Hun har flere ganger hjulpet venninnene som ikke er god på dette ut av potensielt farlige situasjoner. Dette gjør hun ved å dele sin kunnskap og ber om hjelp hvis hun er usikker.

Viktigst av alt er at vi har en gjensidig tillitt som er veldig god å ha når alt kommer til alt.

Dette er bevis nok for at min metode funker for mitt barn. Barn er forskjellige, ikke alle har denne egenskapen og jeg kan ikke fortelle noen hvordan de skal gjøre det. Men jeg kan dele hva jeg velger å gjøre og hva jeg mener er riktig for mitt barn og hva hun er klar for.

Forskningen på barn og SoMe har ikke pågått lenge og vært omfattende nok til at det har gitt noen tydelige resultater. Du finner forskningsrapporter som kommer frem til det resultatet du ønsker å argumentere for uansett om du mener det ene eller det andre.

Senest i 2023 så ble det lagt frem en rapport som sier at sosiale medier ikke er årsaken til økte psykiske helseproblemer blant barn og unge.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563223002108?via%3Dihub#sec2

 

Anonymkode: ae932...e19

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker jeg avslutter denne med å fortelle deg at min datter støtt og stadig er takknemlig for at jeg har gjort det / gjør det på den måten jeg gjør.

Årsaken er veldig enkel. Hun er i stand til å se når det er ugler i mosen. Ikke alltid og er hun usikker spør hun. Hun har flere ganger hjulpet venninnene som ikke er god på dette ut av potensielt farlige situasjoner. Dette gjør hun ved å dele sin kunnskap og ber om hjelp hvis hun er usikker.

Viktigst av alt er at vi har en gjensidig tillitt som er veldig god å ha når alt kommer til alt.

Dette er bevis nok for at min metode funker for mitt barn. Barn er forskjellige, ikke alle har denne egenskapen og jeg kan ikke fortelle noen hvordan de skal gjøre det. Men jeg kan dele hva jeg velger å gjøre og hva jeg mener er riktig for mitt barn og hva hun er klar for.

Forskningen på barn og SoMe har ikke pågått lenge og vært omfattende nok til at det har gitt noen tydelige resultater. Du finner forskningsrapporter som kommer frem til det resultatet du ønsker å argumentere for uansett om du mener det ene eller det andre.

Senest i 2023 så ble det lagt frem en rapport som sier at sosiale medier ikke er årsaken til økte psykiske helseproblemer blant barn og unge.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563223002108?via%3Dihub#sec2

 

Anonymkode: ae932...e19

Fra FHI

https://www.fhi.no/nyheter/2023/negative-opplevelser-pa-sosiale-medier-kan-pavirke-ungdoms-mentale-helse/

 

Anonymkode: 6731b...f56

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (58 minutter siden):

Ja, barnet kan slette de som er på barnets egen telefon, ikke mottaker/avsender sin melding. 

Jo. Det kan man selvfølgelig. Kan slette korrespondanse fra andre, og til andre, som man vil. 

Meldinger er slik sett mye "skumlere" enn snap. Der det er umulig å slette hvem man har hatt korrespondansen med. 

Anonymkode: 7abca...60e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo. Det kan man selvfølgelig. Kan slette korrespondanse fra andre, og til andre, som man vil. 

Anonymkode: 7abca...60e

Nei, det kan man ikke. Hvis du har sendt en tekstmelding (altså en god gammeldags sms) til noen kan du bare slette den fra din egen telefon, mottakeren ser den fremdeles. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (54 minutter siden):

Nei, det kan man ikke. Hvis du har sendt en tekstmelding (altså en god gammeldags sms) til noen kan du bare slette den fra din egen telefon, mottakeren ser den fremdeles. 

Men nå var det ikke det vi diskuterte. 

Om ditt barn kommer hjem, og du vil se på telefonen, så kan det ha slettet akkurat de smsene de vil. Uansett om de er mottatt, eller sendt. 

Slik sett er sms akkurat som snap, du kan aldri vite hva som er delt. 

Anonymkode: 7abca...60e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men nå var det ikke det vi diskuterte. 

Om ditt barn kommer hjem, og du vil se på telefonen, så kan det ha slettet akkurat de smsene de vil. Uansett om de er mottatt, eller sendt. 

Slik sett er sms akkurat som snap, du kan aldri vite hva som er delt. 

Anonymkode: 7abca...60e

Ja, barnet ditt kan ha slettet det. Men om Per sin mamma sier til Jens sin mamma at Jens har skrevet stygge ting til Per via tekstmelding har det ingenting å si at Jens har slettet dem siden de fremdeles finnes på Per sin telefon. Man forhindrer dermed at det blir ord mot ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Av den enkle grunn at alle i klassen har det omtrent. De har en felles klassegruppe. Det har riktignok ikke vært noen problemer jeg vet om enda… 

Anonymkode: c1ce2...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (9 minutter siden):

Ja, barnet ditt kan ha slettet det. Men om Per sin mamma sier til Jens sin mamma at Jens har skrevet stygge ting til Per via tekstmelding har det ingenting å si at Jens har slettet dem siden de fremdeles finnes på Per sin telefon. Man forhindrer dermed at det blir ord mot ord. 

Så å ha sms, men ikke snap, er oppskriften på å unngå mobbing, og sørge for at den som har vært slem blir tatt for det, mener du? 

Anonymkode: 7abca...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kun et par i klassen som har det - de med de mest ressurssvake foreldrene.

Anonymkode: 88931...7a9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sant. Legg merke til at de er tydelig på " kan påvirke...". Dette gjør de alltid når forskningsrapportene ikke gir nok grunnlag for å si noe med sikkerhet, eller når det finnes motstridende forskning på området.

Har du lest den og lagt merke til dette?

Sitat

"Han tror at mer kunnskap om ungdoms bruk av sosiale medier blant ungdom selv og voksne, samt økt engasjement og nysgjerrighet fra foreldre og lærere angående unges liv på sosiale medier, kanskje kan bidra til å redusere omfanget av negative hendelser på sosiale medier. Et viktig bidrag kan være bedre kommunikasjon og økt bevissthet om hvordan opplevevelser på sosiale medier, både positive og negative, påvirker unges humør og atferd i hverdagen."

Det nevnes også følgende negative påvirkninger. Tre av disse er kan de påvirkes av enten det er på Snapchat eller i eller vanlige meldinger. 

Sitat

"Negative hendelser var blant annet å bli kontaktet av fremmede, få negative kommentarer på poster, få sårende meldinger, eller føle seg ekskludert fra grupper/chatter."

 

Anonymkode: ae932...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da var jo ikke dette en venninne? Om det var en mann bak navnet. 

Anonymkode: bbd1f...

For jenta så var det. Men kveruler bare for å kverulere. Når alt kommer til alt så har ingen foreldre 100 % kontroll over hva barna gjør for noe på ulike apper. De som mener det er de som får slengt konsekvensene av det rett i trynet seinere. 

Jeg er 80 model og jeg vokste opp med deiligst.no, chat.no,nettby osv. Der krydde det av overgripere. Moren min har altid sakt hun var så flink med nettvett og lærte oss barna alt som trengtes. 

Jeg ble ikke utsatt for overgrep, men kunne blitt. Var på vei å møte en mann på 30 som 14 åring fordi han var jo så snill. Heldigvis snakket mine venninner meg fra det

Barn er naive og det er foreldrene også. Den dagen alle foreldre innser det så slutter det også med overgrep. Fordi det er foreldrene som åpner opp for at barna blir utsatt for grusomme ting med å ikke bry segnok om aldersgrenser eller risikoen. 

Anonymkode: 6687c...6f5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For jenta så var det. Men kveruler bare for å kverulere. Når alt kommer til alt så har ingen foreldre 100 % kontroll over hva barna gjør for noe på ulike apper. De som mener det er de som får slengt konsekvensene av det rett i trynet seinere. 

Jeg er 80 model og jeg vokste opp med deiligst.no, chat.no,nettby osv. Der krydde det av overgripere. Moren min har altid sakt hun var så flink med nettvett og lærte oss barna alt som trengtes. 

Jeg ble ikke utsatt for overgrep, men kunne blitt. Var på vei å møte en mann på 30 som 14 åring fordi han var jo så snill. Heldigvis snakket mine venninner meg fra det

Barn er naive og det er foreldrene også. Den dagen alle foreldre innser det så slutter det også med overgrep. Fordi det er foreldrene som åpner opp for at barna blir utsatt for grusomme ting med å ikke bry segnok om aldersgrenser eller risikoen. 

Anonymkode: 6687c...6f5

Og hvorfor tror du venninnene skjønte hva du var på vei til å gjøre? Kanskje de hadde kunnskap nok til at forstod at dette var galt?

Anonymkode: ae932...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor tror du venninnene skjønte hva du var på vei til å gjøre? Kanskje de hadde kunnskap nok til at forstod at dette var galt?

Anonymkode: ae932...e19

De overtalte meg fordi de syntes han var stygg. Nei, kunnskap langt i fra. Det var gruppementaliten i en vennegjeng. Så nei. Men jeg innser at du ikke forstår hvor alvorlig det kan gå og det er sakens kjerne. Du er advart.  Lykke til. 

Anonymkode: 6687c...6f5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, det har hun ikke. Hun er 11 og ikke 13. Vi forholder oss til aldersgrenser som er satt. De blir så eksponert på snapchat og verden består ikke kun av snille mennesker, så vi holder igjen så lenge vi kan. 

Anonymkode: d40e8...1bc

Samme her. Snart 11, ingren spacjat. De gsr en gruppechat på sms som holder mer enn nok. Synes det er en uting at foreldre hjelper barn med å opprette profiler når de er under aldersgrensen eller ikke sjekker om barna har gjort det selv.

Anonymkode: 87e5e...38a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så å ha sms, men ikke snap, er oppskriften på å unngå mobbing, og sørge for at den som har vært slem blir tatt for det, mener du? 

Anonymkode: 7abca...60e

Selvsagt ikke, og det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skjønner at du er mest opptatt av å lese meg med vrangbriller og det gir ikke en spesielt fruktbar diskusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De overtalte meg fordi de syntes han var stygg. Nei, kunnskap langt i fra. Det var gruppementaliten i en vennegjeng. Så nei. Men jeg innser at du ikke forstår hvor alvorlig det kan gå og det er sakens kjerne. Du er advart.  Lykke til. 

Anonymkode: 6687c...6f5

Jeg vet 100% hvor alvorlig det kan gå. Jeg jobber frivillig med barn som har vært utsatt for overgrep.

Du vil ikke tro hvor mye som kunne vært unngått om man hadde opplyst barna mer om temaet.

 

Anonymkode: ae932...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er bare 2 i klassen som har. 

Anonymkode: fae82...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...