Gå til innhold

De skriver "Eid mubarak" i en barnehage uten muslimer? Hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kong Harald sa vel noe sånt i en tale for et par år siden: nordmenn er kristne, nordmenn er muslimer, nordmenn er kvinner som elsker kvinner, nordmenn er menn som elsker menn osv (tilgi meg om jeg siterer feil). Enig med kong Harald. Og hvorfor ikke feire glade høytider?

Om jeg ikke tar feil, så har muslimer fokus på å gjøre noe bra for andre under fasten. Kanskje kristne burde adoptere den skikken under f.eks advent?

Har ingenting i mot at barn lærer om andre mennesker i barnehagen. Det være seg kristne, homofile, samer, muslimer. Det er vel neppe så mange praktiserende kristne i barnehagen, likevel er det mye fokus på jul. Spør hvor mange som går fast i kirken. Hvor mange foreldre oppfyller det de lover ved kristen dåp osv? Vi "låner" hyggelige ting fra div religioner, og feirer.

Anonymkode: 21be6...2bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet i en førskole i et asiatisk land en periode samboeren min jobbet i det landet, og i den førskolen var det ingen kristne familier, men de markerte jul og skrev Merry Christmas både på dekorasjoner og på hilsener som ble sendt ut før desember / nyttårsferiedagene. Så det du beskriver er vel på samme måte;  en del av å lære barna om tradisjoner og høytider som vil være rundt dem i samfunnet de vokser opp i, selv om de ikke feirer akkurat denne hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (13 timer siden):

Hvordan vet du at ingen er muslim? Går du etter utseendet?

Muslimer er brune og bruker burkaer og kufier.

Anonymkode: fe105...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi som nasjon og folkegruppe er infisert av woke-kulturen og er livredde for å gjøre noe som andre kan krenkes av. Bortsett fra jødehat da, det er visst helt ok.

Anonymkode: 698a7...c13

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi vi som nasjon og folkegruppe er infisert av woke-kulturen og er livredde for å gjøre noe som andre kan krenkes av. Bortsett fra jødehat da, det er visst helt ok.

Anonymkode: 698a7...c13

Eller: Kanskje mange av oss bare liker god, gammeldags folkeskikk hvor det er helt naturlig å ønske folk som skal feire bursdag, religiøse høytider, konfirmasjon, bryllup osv alt godt med en hilsen. Det er ikke nødvendig å gjøre alt til kulturkrig. 

Anonymkode: 797fa...f0b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen er inne på handler det nok om at Islam har blitt en så stor og betydningsfull religion i Norge at muslimske høytider forventes markert på stadig flere arenaer. 
 

Det er på mange måter en interessant tendens, for det er ikke så lenge siden en særlig på venstresiden ville ha religion ut av flest mulig arenaer, nedtone religiøs påvirkning og i alle fall begrense dens påvirkning på barn. Men da var det i hovedsak snakk om Kristendommen. Tonen er en annen når det gjelder Islam.

Så kan det være interessant å reflektere over hvordan dette skjedde. Jeg tror få for noen tiår siden så for seg at vi i et stadig mer sekulært Norge skulle få en eksplosiv økning av religiøse, ofte mer konservative enn de ‘originale’, eller at samme venstreside skulle applaudere det. Men sånn er det i Norge; Islam er en stor, viktig og sterkt voksende religion og det er dermed naturlig at samfunnet ellers tar dette innover seg og gratulerer den stadig økende andelen muslimske nordmenn.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den meldingen føltes veldig tilgjort og unaturlig, som om det var "påtvunget". Det var flere foreldre som pratet seg imellom og reagerte på dette, men selvfølgelig sier vi det ikke høyt. Bare se på naiviteten og knefallet majoriteten har gjort for Islam i denne tråden. Derfor holder vi kjeft og heller ser hvilken vei denne utviklingen tar om ett par tiår.

Ts

Anonymkode: 05a07...442

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kanskje det er EN unge i bhg som er muslim eller har muslimske slektninger?

Jeg synes det er veldig fint at de gjlr det og jeg skulle ønske de gjorde mer ut av det i vår bhg. Her feires Holi, Divali, jul, Påske, 17 mai og pride. I jobben min treffer jeg MANGE muslimer og jeg føler det vaskelkg at jeg kan så lite om Eid. Både hvordan de feirer, når, hvorfor og med hvem. Jeg ønsker at barna mine skal lære om religiøse feiringer i ulike religioner og ser på det som god kunnskap å ta med seg i sekken.

Anonymkode: dca91...cf1

Trist du ikke engang nevner 6 februar... men det er vell kanskje en av de første tradisjonene som forsvinner

Anonymkode: bbad6...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått den hilsenen her, men tenker at det er nok en fellesmelding som går ut til hele bhg? Du har vel ikke full oversikt over religionene i hele bhg? Og så er det blitt litt trendy også tror jeg. Vise at de er inkluderende. Bar mitzva er vel "konfirmasjon" og ikke så relevant for bhg-barn tror jeg. De ønsker jo ikke god konfirmasjon til barnehageforeldre med eldre søsken heller. 

Anonymkode: 51966...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 22.00):

Du vet at samisk er... *trommevirvel* - norskt?

Anonymkode: 05a07...442

Du vet at det ingenting som heter norskt, men...*trommevirvel* - norsk?

Anonymkode: 5233f...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en form for virtue signaling. En ting er å ønske noen en god feiring hvis man vet de feirer, eller å spørre dem om de hadde en hyggelig feiring i forgårs. Men når barnehagen skriver Eid Mubarak i en generell melding, så er det noe de gjør for å vise hvor mye multikulturell kompetanse de har. Det samme gjelder når selskapet som tømmer søppel, optikeren din eller den norske opera (for å ta noen tilfeldig valgte eksempler) skriver det på facebook. Særlig når de gir beng i alle andre religiøse høytider. Det er bare påtatt for å vise hvor tolerante de er. Snart kommer regnbuemåneden hvor vi ser mye av det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SynneD skrev (På 10.4.2024 den 20.43):

Det er faktisk ganske rart. Heldigvis er det i liten grad vanlig lenger, de fleste har tatt innover seg at verden og Norge fortsatt heldigvis utvikler og forandrer seg.

Til det verre..?

Anonymkode: e0c3d...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 20.07):

Klør meg litt i hue av dette... I vår barnehage, og spesielt i avdelingen vårt barn går i, er det ingen muslimer. Joda, dette vet jeg da foreldregruppen er en sosial gjeng som er godt kjent med hverandre.

Likevel får vi melding fra barnehagen idag som ønsker oss Eid mubarak og en fin Eid-feiring!

Hvorfor sendes dette ut i en barnehage uten muslimer? Hva med de som er jødiske eller faktisk tilhører andre religioner, skal ikke de også få "god bar mitzva" og lignende - det har jeg nemlig aldri sett før. 

Anonymkode: 7ccb4...22b

Hvorfor feirer du jul og påske når du verken er jødisk, kristen eller hedning?

Anonymkode: 35df1...76b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 20.16):

Jeg elsker å være ikke troende. Da kan jeg glede meg på alles vegne!

Eid Mubarak!

Anonymkode: 66ac5...e0d

Men hvis du må velge, vil du leve i en kristen eller muslimsk kultur?

Anonymkode: a0ea9...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en melding l,  skjønner ikke hva problemet er.!

Anonymkode: 539f8...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare opplyse om at en kan jo være muslim selv om en ikke er fra Midtøsten.Blant annet så er gjerne folk fra Bosnia muslimer.

Anonymkode: 277a1...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for diskrimerende og nedsettende innlegg, brukerangrep og avsporinger.

Sciurus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...