Gå til innhold

Er det noe triks til bildekk som sitter som støpt?


visp

Anbefalte innlegg

Skifter dekk på bilen og løsner mutterne før jeg jekker den opp. Tar mutterene helt av, men umulig å få løs dekket. Har prøvd å spraye med verktøy på boks, både på muttere og den rundingen i midten. Prøvd å sparke litt her og der. Har skiftet uten problemer i flere år på samme bil og med samme dekk.

Noen råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt stor gummiklubbe og delje til på innsida pleide å funke når jeg hadde bil som gjorde sånt. Utrolig frustrerende

Anonymkode: aca65...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak oppe på hjulet å vrikk fram og tilbake. Spark helt nede på dekket. Skru inn boltene 1/4 av veien og kjør bilen litt fram og tilbake. Kakke til med slegge. Ta på deg skjørt og spør en nabomann.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt stor gummiklubbe og delje til på innsida pleide å funke når jeg hadde bil som gjorde sånt. Utrolig frustrerende

Anonymkode: aca65...dd2

Ja, innsida ja:paff:

Kommer ikke til å føle meg helt trygg om jeg krabber under bilen mens den er jekket opp, men kan hende jeg må kjøpe meg gummiklubbe. Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjold skrev (1 minutt siden):

Ta tak oppe på hjulet å vrikk fram og tilbake. Spark helt nede på dekket. Skru inn boltene 1/4 av veien og kjør bilen litt fram og tilbake. Kakke til med slegge. Ta på deg skjørt og spør en nabomann.

Ja, kjøre litt fram og tilbake var en lur idé! Skal få testet det etterhvert. Vil helst ikke se nabomann:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sparker du da? Du må ikke tuppe til dekket, spark med undersiden av foten øverst på dekket med en eller 2 bolter/muttere entret 2-3 runder.

Og dekk = gummien. Dekket er montert på felgen. Sammen heter det hjul. Du bytter hjul, ikke dekk.

Anonymkode: e92e2...711

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan sparker du da? Du må ikke tuppe til dekket, spark med undersiden av foten øverst på dekket med en eller 2 bolter/muttere entret 2-3 runder.

Og dekk = gummien. Dekket er montert på felgen. Sammen heter det hjul. Du bytter hjul, ikke dekk.

Anonymkode: e92e2...711

Sparket med undersiden av foten, men da var alle boltene av. Har lest meg opp nå om at man kan prøve å jekke ned bilen etter at boltene er av og at det vil løsne det. At man ikke trenger å kjøre rundt omkring med løse bolter.

Ja, takk. Jeg roter alltid med hjul og dekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummiklubbe ja. Mine satt også som støpt i år 🤯 Hadde ikke trengt bolter 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gummiklubbe, ta en trebit i mellom og bruk slegge eller hva man nå har for hånden til å slå med. 

Anonymkode: 6552f...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TS sier, skummelt å slå fra innsiden på oppjekka bil. Bedre å senke bilen med løsna mutre. Smør kobberpaste eller alupaste på kontaktflaten bak hjulet for å unngå samme problem til neste år.

Anonymkode: 69570...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp slik at dekket er akkurat klart av garasjegulvet. Legg deg ned med stor slegge og slå fra innsiden mens den sleper langs gulvet. Da slipper du å risikere at den treffer felgen.

Løsner det ikke da så monter hjulmutterne med etpar mm klaring og kjør bilen aktivt noen meter..

Anonymkode: ee313...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...