Gå til innhold

Fødsel - kan jeg ringe ambulanse pga lang reisevei, tidligere styrtfødsel og fordi ingen kan kjøre meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Som overskriften sier så lurer jeg altså på om det er greit å ringe ambulanse når man kjenner at fødsel har begynnt, enten ved vannavgang eller at det begynner med rier. 
Jeg bor over 1 times kjøring fra sykehuset, og med førstemann så hadde jeg styrtfødsel. Samboer jobber over 1 time unna og er ikke hjemme før 00-01 tiden på kvelden, så om fødsel starter eller begynner å ta seg opp på kvelden når han ikke er hjemme så har jeg ingen til å kjøre meg! 
er det da greit å ringe ambulanse? 
jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å sitte i en taxi i over 1 time med rier! 🙈😅

men jeg vil såklart ringe føden først av alt når tegn til fødsel begynner.. og kan da høre med de om de synes det er greit med ambulanse.. jeg kan jo ikke akkurat kjøre selv .. 

familien min og venner bor laangt unna. Og selfølgelig så har ikke moren til samboeren min verken bil eller førerkort. 

Anonymkode: dddc0...986

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville avtalt med føden nå hva de tenker. De kan rekvirere ambulanse når du ringer 

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Som overskriften sier så lurer jeg altså på om det er greit å ringe ambulanse når man kjenner at fødsel har begynnt, enten ved vannavgang eller at det begynner med rier. 
Jeg bor over 1 times kjøring fra sykehuset, og med førstemann så hadde jeg styrtfødsel. Samboer jobber over 1 time unna og er ikke hjemme før 00-01 tiden på kvelden, så om fødsel starter eller begynner å ta seg opp på kvelden når han ikke er hjemme så har jeg ingen til å kjøre meg! 
er det da greit å ringe ambulanse? 
jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å sitte i en taxi i over 1 time med rier! 🙈😅

men jeg vil såklart ringe føden først av alt når tegn til fødsel begynner.. og kan da høre med de om de synes det er greit med ambulanse.. jeg kan jo ikke akkurat kjøre selv .. 

familien min og venner bor laangt unna. Og selfølgelig så har ikke moren til samboeren min verken bil eller førerkort. 

Anonymkode: dddc0...986

Snakk med føden så kan dere legge en plan : ) 

 

Jeg fikk beskjed om å ringe føden, så skulle de ordne ambulanse fordi jordmor måtte være med (pga barn i seteleie og lang reisevei).
 

Tenker det er greit uansett at jordmor er tilstede hvis du skal kjøres med ambulanse? Du vet jo ikke om du rekker frem til sykehuset 🫢
 

Er det noe alternativ å ha en plan B , hjemmefødsel med jordmor om du merker at det går for fort til at du skal rekke sykehuset? 

Anonymkode: b7e35...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjenner riene begynner eller vannet går, så kjører mannen hjem. 
De aller færreste fødsler skjer så fort at du ikke kan sitte i taxi i en time. Hilsen hun som fødte på badet

Anonymkode: c0ad5...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke med jordmora der du bor? Her er det også over 2 timer reisevei til neste føde avdeling og da ringer en til jordmorvakt i kommunenen og de avgjør med deg om det blir drosje eller ambulanse med jordmor. 

 

Det høres jo ut som du da enten skulle få ambulanse eller opphold nær sykehuset.

 

Jeg har født i ambulanse. 

Anonymkode: 1c46a...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment som kritikk til TS eller andre her, men hvordan gjør fødende kvinner i nord det egentlig? To timer til sykehuset er jo luksus her. Mange har lenger vei. Får man automatisk sykebil med jordmor, eller må de som bor mange timer unna flytte til byen en uke før termin? Jeg bor i nord, men mine barn ble født i Oslo, så jeg hadde bare 10 min i taxi 🙂

Anonymkode: e3a3a...e6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei! Som overskriften sier så lurer jeg altså på om det er greit å ringe ambulanse når man kjenner at fødsel har begynnt, enten ved vannavgang eller at det begynner med rier. 
Jeg bor over 1 times kjøring fra sykehuset, og med førstemann så hadde jeg styrtfødsel. Samboer jobber over 1 time unna og er ikke hjemme før 00-01 tiden på kvelden, så om fødsel starter eller begynner å ta seg opp på kvelden når han ikke er hjemme så har jeg ingen til å kjøre meg! 
er det da greit å ringe ambulanse? 
jeg ser ikke for meg at jeg vil klare å sitte i en taxi i over 1 time med rier! 🙈😅

men jeg vil såklart ringe føden først av alt når tegn til fødsel begynner.. og kan da høre med de om de synes det er greit med ambulanse.. jeg kan jo ikke akkurat kjøre selv .. 

familien min og venner bor laangt unna. Og selfølgelig så har ikke moren til samboeren min verken bil eller førerkort. 

Anonymkode: dddc0...986

Jeg kjørte til sykehuset med rier en gang,  (bodde 1, 5 time unna sykehuset). men jeg hadde avtale med sykehuset at hvis riene ble så sterke at kjøring ble et problem så møtte de meg med ambulanse.

Anonymkode: 1081f...fd1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når du kjenner riene begynner eller vannet går, så kjører mannen hjem. 
De aller færreste fødsler skjer så fort at du ikke kan sitte i taxi i en time. Hilsen hun som fødte på badet

Anonymkode: c0ad5...2bb

Du leste at førstemann kom med styrtfødsel, ja?

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når du kjenner riene begynner eller vannet går, så kjører mannen hjem. 
De aller færreste fødsler skjer så fort at du ikke kan sitte i taxi i en time. Hilsen hun som fødte på badet

Anonymkode: c0ad5...2bb

Ingen av mine tok over 1time (vf fødslene) lengst tok 45 min 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring føden når ting er i gang, så rekvirerer de ambulanse til deg. 

Anonymkode: 8045b...ea3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke ment som kritikk til TS eller andre her, men hvordan gjør fødende kvinner i nord det egentlig? To timer til sykehuset er jo luksus her. Mange har lenger vei. Får man automatisk sykebil med jordmor, eller må de som bor mange timer unna flytte til byen en uke før termin? Jeg bor i nord, men mine barn ble født i Oslo, så jeg hadde bare 10 min i taxi 🙂

Anonymkode: e3a3a...e6a

Noen må flytte på hotell nær sykehuset når det nærmer seg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke ment som kritikk til TS eller andre her, men hvordan gjør fødende kvinner i nord det egentlig? To timer til sykehuset er jo luksus her. Mange har lenger vei. Får man automatisk sykebil med jordmor, eller må de som bor mange timer unna flytte til byen en uke før termin? Jeg bor i nord, men mine barn ble født i Oslo, så jeg hadde bare 10 min i taxi 🙂

Anonymkode: e3a3a...e6a

De med risikofødsel må bo på pasienthotell før fødsel...

Og dette med lang vei til sykehus er veldig mange misfornøyd med. 

Anonymkode: 6689d...e14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg beskjed om å ringe jm eller amk ved vannavgang  så avgjorde de over tlf hvis jeg ikke hadde sjafør om de sendte taxi eller ambulanse. Har ca 1.5time

Anonymkode: 9bf4d...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette vil jeg bare ha hørt med føden om, de som best kan svare deg🙂 Jeg tenker hvis fødselen starter med vannavgang og/eller rier og det blir raskt intenst, så bør man jo absolutt ringe ambulanse med tanke på tidligere historikk. Men du bør vel kanskje ha en plan for transport hvis det ikke starter med et pang. En ambulanse bør jo ikke brukes som taxi fordi man mangler skyss.

Så min konklusjon er at hvis det begynner i det små, få mannen din hjem og dere kjører sammen til føden. Ringer ambulanse hvis noe skjer på veien. Eskalerer det raskt hjemme, så ringer du føden og se ordner ambulanse til deg/eller du ringer selv. Lykke til!

Anonymkode: bc064...aa4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du kjenner riene begynner eller vannet går, så kjører mannen hjem. 
De aller færreste fødsler skjer så fort at du ikke kan sitte i taxi i en time. Hilsen hun som fødte på badet

Anonymkode: c0ad5...2bb

Hvis hun har hatt en styrtfødsel før har hun mye større sjanse for ny styrtfødsel, og det kan skje raskere enn forrige 

Anonymkode: 81425...4dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg blir stresset bare av å lese ditt innlegg.. Hvor lang tid vil det ta før en ambulanse vil kunne være hos deg i utgangspunktet? Hvor lang tid før mannen vil kunne komme seg hjem?

For i verste fall høres det ut som om du kan havne i en situasjon der ungen kommer nååå og du er alene, eventuelt med et annet lite barn du skal ta vare på? Kan du ikke få noen til å komme å være hos deg når det begynner å nærme seg fødsel? Evt. at mannen tar litt fri..? 

Anonymkode: 479cb...62e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avtal med legen din/fødselsavdelingen. Begge mine er styrtfødsler og begge kom på under en time fra start-slutt, men her hadde vi ca 30 min i bil til sykehus.

Men har venninne som har bodd på sykehotellet siste 2 uker før fødsel pga lang reisevei og tidligere styrtfødsel

Anonymkode: aece9...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to og en halv time med drosje til sykehus og helt normalt å reise i sykebil. Hvem orker å sitte så lenge i en drosje? Plenty av folk som føder i sykebilen på en busstopp nedover mot sykehuset. 

Anonymkode: d4b09...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke snakke med jordmora der du bor? Her er det også over 2 timer reisevei til neste føde avdeling og da ringer en til jordmorvakt i kommunenen og de avgjør med deg om det blir drosje eller ambulanse med jordmor. 

 

Det høres jo ut som du da enten skulle få ambulanse eller opphold nær sykehuset.

 

Jeg har født i ambulanse. 

Anonymkode: 1c46a...275

Jeg har snakket med jordmora her jeg bor, men hun virker ikke så bekymret, og kom ikke med forslag når jeg sa at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre om fødsel starter når mannen er på jobb. Hun sa bare at jeg kan møte han på veien bort, men da er jo avhengig av at noen kan kjøre meg, og det har jeg jo ikke :( ambulanse føler jeg at jeg bare kan ringe om det er krise?😵‍💫 eller .. jeg må jo kunne ringe ambulanse om det ikke er noe annet alternativ.. 

 

Ts

Anonymkode: dddc0...986

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke ment som kritikk til TS eller andre her, men hvordan gjør fødende kvinner i nord det egentlig? To timer til sykehuset er jo luksus her. Mange har lenger vei. Får man automatisk sykebil med jordmor, eller må de som bor mange timer unna flytte til byen en uke før termin? Jeg bor i nord, men mine barn ble født i Oslo, så jeg hadde bare 10 min i taxi 🙂

Anonymkode: e3a3a...e6a

Tror ikke så mange i nord belager seg på ambulanse som eneste plan ☺️

Anonymkode: 3be81...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...