Gå til innhold

Hvor vanlig er det at folk med asperger er i jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nettopp. Nå er ikke jeg psykolog, men jeg har fått diagnosen asperger. Har forstått det slik at asperger er byttet ut med autisme i diagnosemanualen. Men har sett at asperger fortsatt brukes av psykologer og psykiatere.  

Anonymkode: d15a9...fdd

Min forståelse er at manualen som er i bruk i Norge (icd10?) bruker begrepet asperger. Manualen som brukes i USA (icd11?) har fjernet begrepet.

Det har vært en politisk kampanje for å fjerne Asperger-begrepet i USA, og for de som har sin medisinske utdanning fra sosiale medier er det lett å anta at den Amerikanske debatten kan overføres direkte til Norske forhold.

Anonymkode: 39afe...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et barn med (høyt fungerende) Asperger. Jeg regner det som sannsynlig at jeg har islett i noe av det samme selv.

Jeg har en godt betalt jobb og fungerer relativt bra sammen med kolleger.

Anonymkode: 39afe...649

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min forståelse er at manualen som er i bruk i Norge (icd10?) bruker begrepet asperger. Manualen som brukes i USA (icd11?) har fjernet begrepet.

Det har vært en politisk kampanje for å fjerne Asperger-begrepet i USA, og for de som har sin medisinske utdanning fra sosiale medier er det lett å anta at den Amerikanske debatten kan overføres direkte til Norske forhold.

Anonymkode: 39afe...649

Vi er på vei inn i icd11, men det tar flere år 😊

Anonymkode: c3ffd...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange  unge med asberger  har jobb etter videregående. 

Jeg jobber på skole med tilrettelagt  avdeling - der kjenner jeg igjen mange elever etter 4-5  år. 

( rema, plantasjen  o.l  )

Anonymkode: 34199...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min forståelse er at manualen som er i bruk i Norge (icd10?) bruker begrepet asperger. Manualen som brukes i USA (icd11?) har fjernet begrepet.

Det har vært en politisk kampanje for å fjerne Asperger-begrepet i USA, og for de som har sin medisinske utdanning fra sosiale medier er det lett å anta at den Amerikanske debatten kan overføres direkte til Norske forhold.

Anonymkode: 39afe...649

Skjønner. Jeg er som nevnt ikke psykolog så jeg skal ikke late som jeg er ekspert. 

Anonymkode: d15a9...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 11.23):

Kanskje folk med asperger/autisme burde få mer tydelig info om mulige konsekvenser av å stifte familie. Så man kan planlegge jobb, bolig og privatliv man har større sjans til å mestre. Utfordringene kan også gå ut over partner og barn.

Anonymkode: 0887a...42c

Vanskelig å informere om det når mange kvinner ikke oppdager diagnosen før etter de får barn.

Jeg er også i kategorien som gikk på en kjempesmell og ble totalt utbrent før jeg fikk diagnosen - alt i forbindelse med å bli mor. Det å være mamma er så krevende at det er svært vanskelig å fortsette å maskere og dermed holde en ubevisst Asperger i sjakk.

Anonymkode: c8db8...82d

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et barn med (høyt fungerende) Asperger. Jeg regner det som sannsynlig at jeg har islett i noe av det samme selv.

Jeg har en godt betalt jobb og fungerer relativt bra sammen med kolleger.

Anonymkode: 39afe...649

Det at du tror du har et "islett" av asperger betyr ikke at du har det. Altså!

Anonymkode: d3a98...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Vanskelig å informere om det når mange kvinner ikke oppdager diagnosen før etter de får barn.

Anonymkode: c8db8...82d

Hvordan er det mulig at man ikke oppfatter at man har hatt problemer før man får barn?

Anonymkode: d3a98...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig mange  unge med asberger  har jobb etter videregående. 

Jeg jobber på skole med tilrettelagt  avdeling - der kjenner jeg igjen mange elever etter 4-5  år. 

( rema, plantasjen  o.l  )

Anonymkode: 34199...e80

Hvordan orker man med asperger å jobbe i butikk? Sensoriske vansker er meget vanlig.

Anonymkode: d3a98...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det mulig at man ikke oppfatter at man har hatt problemer før man får barn?

Anonymkode: d3a98...fab

Ikke meg du siterer. Men i ulike faser av livet så blir det stilt ulike krav til deg. Mange oppdager asperger når de blir stilt høyere krav til enn kravene de mestrer.  Kan godt være at de har sett tegn til asperger tidligere. Men man går som regel først til utredning når problemene er såpass store at man trenger hjelp. 

Sier seg selv at morsrollen er svært krevende og spesielt kombinert med lønnet arbeid. 

Anonymkode: d15a9...fdd

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan er det mulig at man ikke oppfatter at man har hatt problemer før man får barn?

Anonymkode: d3a98...fab

Kan tenke meg at før barn så gjør man stort sett som man selv vil? Ja, slitsomt å jobbe/studere, men så kan du sove hele ettermiddagen og kvelden hvis du vil. Leiligheten din kan være et takras, kun ditt problem.

Vet ikke om jeg har noe, men jeg kunne i hvert fall gjøre akkurat som jeg ville før jeg fikk barn. Jobbet deltid, studerte litt. Ja foreldre kunne bli oppgitt over at jeg vinglet og styrte på, men de hadde nok med egne liv så brydde seg ikke så mye. Var bare for meg selv i perioder, sosial i perioder osv. ville jeg ikke se noen så gjorde jeg ikke det heller.
Hadde alltid litt venninne problemer osv, noe som oppstod etter puberteten. Aldri som barn egentlig.

Anonymkode: 1470c...5b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg trodde jeg var helt normal. Hvorfor skulle jeg ikke tro det? Ingen som sa noe til meg. Men som jeg ble eldre og fikk barn så innså jeg at jeg slet veldig med noen ting.

Anonymkode: 1470c...5b4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er det mulig at man ikke oppfatter at man har hatt problemer før man får barn?

Anonymkode: d3a98...fab

Man vet jo at man er litt sær, men at man ikke klarer å iføre seg en jeans fordi man sensorisk ikke takler den type tekstil, eller at man behøver mer hvile enn andre er ikke store nok problemer til at man oppsøker hjelp.

Mange blir dessuten feildiagnostisert og feilinformert. Jeg har vært diagnostisert med angst og ocd i mange år, dette viser seg i realiteten kun å være kombide lidelser med Aspergeren.

Når man kommer så langt i livet som til å få barn før man får Asperger diagnose sier det også noe om at det er snakk om et høytmaskerende individ. Kvinner er gjerne bedre på det enn menn.

Personlig har jeg maskert så kraftig at jeg knapt selv har visst hvem jeg er. Masken falt da barnet kom. Jeg kunne ikke hvile slik jeg var vant til. Kunne ikke skjerme meg for lyd eller annen (over)stimuli. Det ble for mye.

Nå er mammarollen min eneste rolle (ved siden av å være partner) og det takler jeg fint :) 

Anonymkode: c8db8...82d

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan tenke meg at før barn så gjør man stort sett som man selv vil? Ja, slitsomt å jobbe/studere, men så kan du sove hele ettermiddagen og kvelden hvis du vil. Leiligheten din kan være et takras, kun ditt problem.

Vet ikke om jeg har noe, men jeg kunne i hvert fall gjøre akkurat som jeg ville før jeg fikk barn. Jobbet deltid, studerte litt. Ja foreldre kunne bli oppgitt over at jeg vinglet og styrte på, men de hadde nok med egne liv så brydde seg ikke så mye. Var bare for meg selv i perioder, sosial i perioder osv. ville jeg ikke se noen så gjorde jeg ikke det heller.
Hadde alltid litt venninne problemer osv, noe som oppstod etter puberteten. Aldri som barn egentlig.

Anonymkode: 1470c...5b4

Da må du hatt lett asperger hvis du ikke hadde store problemer som barn.

Anonymkode: d3a98...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg trodde jeg var helt normal. Hvorfor skulle jeg ikke tro det? Ingen som sa noe til meg. Men som jeg ble eldre og fikk barn så innså jeg at jeg slet veldig med noen ting.

Anonymkode: 1470c...5b4

Du hadde ikke problemer med venner som barn, gjensidig lek, mobbing, skolevegring etc som barn? Som sagt, jeg tror kvinner ofte har "lett" asperger.

Anonymkode: d3a98...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til 3 Aspergere. Alle 3 er i jobb. Den ene er i jobb 2 ganger i uka. Den andre er i full jobb i et sosialt yrke. Den tredje er i jobb med middels sosial kontakt og burde kanskje vært i jobb med minimal menneskelig kontakt. 

Anonymkode: b273b...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du hadde ikke problemer med venner som barn, gjensidig lek, mobbing, skolevegring etc som barn? Som sagt, jeg tror kvinner ofte har "lett" asperger.

Anonymkode: d3a98...fab

Nå høres det jo heller ikke ut som du er nevropsykolog, så er heldigvis ikke du som setter diagnosene.

Asperger er Asperger.

Anonymkode: c8db8...82d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):


Hadde alltid litt venninne problemer osv, noe som oppstod etter puberteten. Aldri som barn egentlig.

Anonymkode: 1470c...5b4

Akkurat det samme gjelder min sønn. Han har Asperger diagnose. Han hadde masse kamerater som barn og i oppveksten, men det tok en brå slutt da han var rundt 14 år. Da forsvant de plutselig, alle sammen. Jeg tror det er alderen da barnslige nykker og særheter ikke lenger godtas, og forskjellene på "nevrotypiske" og Asperger-personer blir synlig. Det kan få folk til å trekke seg unna, ofte.  

Anonymkode: 76042...3e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det gikk lettere før å gå under radaren som barn/ung med aspergers. Nå, derimot, har både barne- og ungdomsskolen blitt så kompleks og sosial, det er samarbeidsprosjekter og løse rammer, og det er nok til å "oute" selv de aspergerne som er aller flinkest til å maskere. Min datter ville trolig klart seg greit på samme skole som jeg gikk, for 30 år siden. Men slik skolesystemet er i dag, på ny skole, der ingen har faste pulter, det er ikke tavleundervisning, det er prosjekter og gruppearbeid i alle timene.... Det er ikke rart at det blir skolevegring av slikt.

Anonymkode: 8b191...904

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå høres det jo heller ikke ut som du er nevropsykolog, så er heldigvis ikke du som setter diagnosene.

Asperger er Asperger.

Anonymkode: c8db8...82d

Det er en vanskelig diagnose å sette. Er nok mange som har fått diagnosen som ikke skulle ha den.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

De fleste pasientene psykologspesialist Børge Holden revurderer har ikke asperger.

Anonymkode: d3a98...fab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...