Gå til innhold

Hvorfor tror folk flest at lærere og leger ikke har peiling?


Majer

Anbefalte innlegg

Ser man på hva leger og sykepleiere stemmer er det tydelig at de færreste ønsker privatisering av helsevesenet. Allikevel kan mannen i gata tro at det er lurt med mer privatisering der. Hvorfor stoler de ikke på ekspertene? 

Det samme ser vi i skolen. Det er tydelig at lærerne mener en rødgrønn skole er mye smartere enn en blå en. Allikevel mener folk at rødgrønn skole er dårlig. Det gir jo ingen mening. 

Dersom politiet mente vi trenger strengere straffer sånn som Frp tar til ordet for så hadde jeg jo tenkt at det var lurt jeg og. Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er dessverre at mange fastleger ofte har null peiling. De svarer vagt, sitter og googler symptomer foran øynene på pasienten, virker uinteresserte, roter med blodprøvesvar og henvisninger. Jeg opplever dem ikke som noen "eksperter", men heller griske greier som er opptatt av å få mest mulig penger. Derfor har mange blant annet rundt 1000 pasienter på lista - de får jo et fast beløp i året per pasient, uansett om pasienten i det hele tatt har vært hos dem det året. Ergo er det flere måneders ventetid på time.

Det finnes selvfølgelig samvittighetsfulle og kompetente fastleger, men de blir gjerne snappet opp til spesialisthelsetjenesten og andre steder ganske fort.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at en generell sykepleier som skal stemme til et valg vil vurdere sitt eget liv opp mot hva som er fordelaktig her og nå, og ikke gamble på en politisk revolusjon en gang i fremtiden. 

Det er ganske mange beviser for at det private er mer effektive, har høy trivsel, økt produksjon og mer effektive enn offentlige tjenestetilbydere. De er også grådigere, så man skal være forsiktig med hvordan man utformer et eventuelt regelverk for private helsetjenester. 

Men jeg er ganske sikker på at man hadde fått skikkelig orden på Helse Sørøst om Røkke, Spetalen, Fredriksen eller noen andre med tilstrekkelig kapital gikk inn på eiersiden i et sykehus. Da blir det plutselig noens penger det er snakk om, og man vimser ikke bort egne penger utilsiktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger har like lite tillit som politikere i dag. Det er fordi alt handler om penger, og menneskene blir behandlet som hermetikkbokser på et samlebånd. 

Det kommer ikke til å være nok lærere i landet om noen år, for de har fått ødelagt tilliten sin av de som styrer med skylapper, fokusert på penger og makt, og ikke er interessert i å se hva som egentlig fungerer på golvet, og konsekvenser i kjølvannet av beslutninger de tar. Sistnevnte poeng gjelder forøvrig det meste. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Ser man på hva leger og sykepleiere stemmer er det tydelig at de færreste ønsker privatisering av helsevesenet. Allikevel kan mannen i gata tro at det er lurt med mer privatisering der. Hvorfor stoler de ikke på ekspertene? 

Det samme ser vi i skolen. Det er tydelig at lærerne mener en rødgrønn skole er mye smartere enn en blå en. Allikevel mener folk at rødgrønn skole er dårlig. Det gir jo ingen mening. 

Dersom politiet mente vi trenger strengere straffer sånn som Frp tar til ordet for så hadde jeg jo tenkt at det var lurt jeg og. Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

Veldig mange leger ønsker ikke å lege folk, de ønsker å forske og oppnå akademisk status. De vil ha eget kontor hvor de kan sitte og kommunisere fag med fagfeller på store universitet i utlandet, ikke å kurere hemoroider og tarmslyng. Mannen i gata vil kureres raskt av tilgjengelige leger, det får du bare i privat sektor, hvor pasienter er kunder legene er avhengige av.

Lærere vil ha rødgrønn skole fordi de er rødgrønne selv. De rødgrønne vil ha en skole med minst mulig krav og konkurranse. De frykter å bli målt på prestasjon, det kan være avslørende. Mange vil at ungene skal lære mest mulig, ikke bare fag, men også lære å oppføre seg bra, og det krever litt mer disiplin enn en snillistisk rødgrønn skole. Unger trenger struktur, det gir trygghet, og gode rammer for læring. Så lenge den er rettferdig.

Strengere straffer er det mange som ser er nødvendig. Ingen ønsker å møte overgripere på butikken noen måneder etter overgrep. Slik mange opplever i dag. Henleggelser pga ressursmangel. og overdrevent hensyn til de kriminelle preger rettsvesenet i dag. Veldig få synes det fungerer bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 10.4.2024 den 11.35):

Min erfaring er dessverre at mange fastleger ofte har null peiling. De svarer vagt, sitter og googler symptomer foran øynene på pasienten, virker uinteresserte, roter med blodprøvesvar og henvisninger. Jeg opplever dem ikke som noen "eksperter", men heller griske greier som er opptatt av å få mest mulig penger. Derfor har mange blant annet rundt 1000 pasienter på lista - de får jo et fast beløp i året per pasient, uansett om pasienten i det hele tatt har vært hos dem det året. Ergo er det flere måneders ventetid på time.

Det finnes selvfølgelig samvittighetsfulle og kompetente fastleger, men de blir gjerne snappet opp til spesialisthelsetjenesten og andre steder ganske fort.

Må bare poengtere at fastleger ikke er «eksperter», eller spesialister. De fleste fastleger har masse kunnskap, men de kan «litt om alt». De spesialiserer seg ikke innenfor étt enkelt felt, det er derfor de kan henvise videre. Jeg stoler 100 % på min fastleges kompetanse, men noen ganger sitter vi og søker litt sammen på nett (jeg er også innenfor helsevesenet) Jeg forstår veldig godt dersom fastlegen min må slå opp en sjelden hudsykdom, eller et spesifikt medikament :) 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000x skrev (På 13.4.2024 den 10.02):

 Mannen i gata vil kureres raskt av tilgjengelige leger, det får du bare i privat sektor, hvor pasienter er kunder legene er avhengige av.

 

Leger i privat sektor virker ikke mer interessert i å hjelpe pasienten. Det er pengene og medisin-pushing som teller der. Sålenge kundene betaler og gir dem ekstra penger i kassa for å kjøpe medisiner, så gir de blanke blaffen i helse og helbred for den enkelte pasient>kunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjølvannet av Kjerkhol øker tvilen min enda et hakk til en kirurg som skal borre i topplokket mitt..😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnifique skrev (7 timer siden):

Må bare poengtere at fastleger ikke er «eksperter», eller spesialister. De fleste fastleger har masse kunnskap, men de kan «litt om alt». De spesialiserer seg ikke innenfor étt enkelt felt, det er derfor de kan henvise videre. Jeg stoler 100 % på min fastleges kompetanse, men noen ganger sitter vi og søker litt sammen på nett (jeg er også innenfor helsevesenet) Jeg forstår veldig godt dersom fastlegen min må slå opp en sjelden hudsykdom, eller et spesifikt medikament :) 

Det er jo det hele problemet med fastlegeordningen i Norge. De kan lite om alt, i stedet for mye om begrenset fagområde. For å komme til spesialist, må du gjennom denne Googler'n. Hvorfor skal man utdanne leger og betale for legebesøk når du selv må sitte sammen med legen og søke sykdommen din på nett? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Ser man på hva leger og sykepleiere stemmer er det tydelig at de færreste ønsker privatisering av helsevesenet. Allikevel kan mannen i gata tro at det er lurt med mer privatisering der. Hvorfor stoler de ikke på ekspertene? 

De er sikkert eksperter på helsehjelp, men de er ikke eksperter på politikk, og den store utfordringen i helsevesenet er ikke helsepolitiske , men politisk økonomi. 

 

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Det samme ser vi i skolen. Det er tydelig at lærerne mener en rødgrønn skole er mye smartere enn en blå en. Allikevel mener folk at rødgrønn skole er dårlig. Det gir jo ingen mening. 

Igjen handler dette i større grad om politkk og legalt handlingsrom, enn fagforståelse.

 

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Dersom politiet mente vi trenger strengere straffer sånn som Frp tar til ordet for så hadde jeg jo tenkt at det var lurt jeg og. Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

Ja, men det ville ikke være lurt å ta råd fra politiet i forhold til straffereaksjon. Da er veien til total overvåking og despotisk diktatur veldig, veldig kort.  Det er den demokratiske prosessen som bestemmer hvordan samfunnet skal fungere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000x skrev (På 13.4.2024 den 10.02):

De rødgrønne vil ha en skole med minst mulig krav og konkurranse. De frykter å bli målt på prestasjon, det kan være avslørende. Mange vil at ungene skal lære mest mulig, ikke bare fag,

Lærer ønsker at fokuset skal være læring og livsmestring.  Måling og prestasjon bryter ned dette : man vurderer fisk sin kompetanse på evnen til å klatre i trær. Når fokuset blir et nivå som kan bygge på, så er det ikke plass til å lære mest mulig, da er det bare plass til fag. 

1000x skrev (På 13.4.2024 den 10.02):

men også lære å oppføre seg bra, og det krever litt mer disiplin enn en snillistisk rødgrønn skole.

Disiplin hjelper på en spesifikk gruppe, for flertallet er disiplin ubrukelig. Skolen får ikke LOV til å ta en større del av oppdragelsen, og det er typisk høyresiden som misliker at skolen ta på seg oppdrager funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Ser man på hva leger og sykepleiere stemmer er det tydelig at de færreste ønsker privatisering av helsevesenet. Allikevel kan mannen i gata tro at det er lurt med mer privatisering der. Hvorfor stoler de ikke på ekspertene? 

Det samme ser vi i skolen. Det er tydelig at lærerne mener en rødgrønn skole er mye smartere enn en blå en. Allikevel mener folk at rødgrønn skole er dårlig. Det gir jo ingen mening. 

Dersom politiet mente vi trenger strengere straffer sånn som Frp tar til ordet for så hadde jeg jo tenkt at det var lurt jeg og. Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

Leger og sykepleiere og lærere og politifolk har som du sier viktig kunnskap om eget fagfelt, og vi gjør klokt i å lytte på dem.

Å la dem diktere politikken i eget fagfelt synes uklokt. Hva om politifolk sier at vi trenger mer overvåkning og færre borgerrettigheter og mindre straff for politifolk som bryter loven, skal vi bare følge dem blindt? Hvis bønder sier at vi må overføre mer til bønder skal vi gjøre det uten å mukke? Hvis investorer på Aker brygge sier at vi må ha mindre formueskatt, må vi lytte på dem?

Det later til at trådstartet en gang i uka har et mer eller mindre krampeaktig skinn-argument for at folk skal stemme på venstre-siden men ikke tenker helt igjennom argumentets fulle konsekvens.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange leger (spesielt de eldre) er etter min erfaring for dårlige til å oppdatere kunnskapen sin med årene. De glemmer ting og følger ikke med. Drar konsekvent til yngre leger, de er ofte mer på hugget og har en bedre utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (14 timer siden):

Det er jo det hele problemet med fastlegeordningen i Norge. De kan lite om alt, i stedet for mye om begrenset fagområde. For å komme til spesialist, må du gjennom denne Googler'n. Hvorfor skal man utdanne leger og betale for legebesøk når du selv må sitte sammen med legen og søke sykdommen din på nett? 

En allmennlege får jo aldri blitt en ekspert på alt. Hvordan tror du det ville vært å ha en kardiolog eller nevrolog som fastlege? De kunne hjulpet deg masse hvis det var relatert til hjertet eller hodet, men måtte googlet og henvist hvis det var noe annet som plaget deg.. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (14 timer siden):

Det er jo det hele problemet med fastlegeordningen i Norge. De kan lite om alt, i stedet for mye om begrenset fagområde. For å komme til spesialist, må du gjennom denne Googler'n. Hvorfor skal man utdanne leger og betale for legebesøk når du selv må sitte sammen med legen og søke sykdommen din på nett? 

Men det er jo det en fastlege må gjøre, kunne litt om alt. Tenker det i hvert fall  hadde blitt betydelig mer googling hvis en fastlege spesialiserte seg innenfor kardiologi, også kommer man dit meg typ eksem eller migrene 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

Dette er det dummeste man kan gjøre. Det er som å la Erling Haaland bestemme lagtaktikken og overgangspolitikken i Manchester City. Han scorer jo tross alt flest mål. Og det er jo det handler om i fotball...eller?

Leger og lærere er som alle andre, bare små brikker i et stort puslespill. De er overhodet ikke best egnet til å legge dette puslespillet. Snarere tvert i om, for på grunn av rollen deres har de en grunnleggende bias som kan føre til helt gale avgjørelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (På 10.4.2024 den 11.31):

Ser man på hva leger og sykepleiere stemmer er det tydelig at de færreste ønsker privatisering av helsevesenet. Allikevel kan mannen i gata tro at det er lurt med mer privatisering der. Hvorfor stoler de ikke på ekspertene? 

Det samme ser vi i skolen. Det er tydelig at lærerne mener en rødgrønn skole er mye smartere enn en blå en. Allikevel mener folk at rødgrønn skole er dårlig. Det gir jo ingen mening. 

Dersom politiet mente vi trenger strengere straffer sånn som Frp tar til ordet for så hadde jeg jo tenkt at det var lurt jeg og. Man må jo stole på menneskene på gulvet og tilpasse sin egen ideologiske overbevisning etter det 

Den rødgrønne idèen er muligens middelskolen, altså skolen som skal gjøre alle middels og alle like. Den skolen passer best for de som er middels, mens de som avviker på en eller annen måte kommer dårlig ut. Avvik kan være f.eks. evnefattig eller evnerik.  

Men tenker de  blå annerledes? Hvordan? Og den middelskoleidèen som jeg ser for meg i mine rødgrønne fordommer, er det reellt eller er jeg helt på jordet?

Rødgrønnskolen er imidlertid ikke helt håpløs. Det satses en del på barn med lære og skrivevansker. De får trening via PPT og noen får assistenter. Å få på plass lesing og skriving for alle er superviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger skal jo ikke nødvendigvis behandle alvorlige og kompliserte sykdommer. Da jeg hadde en hudsykdom, ble jeg henvist til hudlege. Etter fødsel hadde jeg noen komplikasjoner, og da ble jeg henvist til gynekolog og fysioterapeut. Blodprøver ble tatt på laboratoriet. 

Fastlege behandler enkle ting som å sy små kutt, ta enkle undersøkelser, skrive ut resepter, ordne prevensjon, henvise deg videre osv. I noen land har de ikke fastlege en gang. Du får forskjellig lege hver gang du er innom. Poenget med fastlege er at én person skal ha oversikt over din helse. Ikke at du bare skal være noen papirer som må dras opp og leses av ulike personer hver gang. 

Så klart finnes det helt sikkert fastleger som ikke gjør jobben sin ordentlig. Sånn er det i alle yrker, og er ikke unikt for kun ett eller to yrker. 

Jeg er selv lærer. Og ja, noen ganger vet foreldre hva som er best for sitt eget barn. Det er derfor vi får det prentet inn hele tiden at et godt samarbeid mellom skole og hjem er viktig. Problemet er nok at noen foreldre ikke skjønner at det faktisk er forskjell mellom skole og hjemme i stua. På skolen er det én lærer og 25 elever. Hjemme er det helt andre forhold. Skolesystemet er heller ikke optimalt, men det kan ikke én kontaktlærer gjøre noe med. Da må man ta til takke med det tilbudet som er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2024 at 9:20 AM, Rosalilje84 said:

Det er jo det hele problemet med fastlegeordningen i Norge. De kan lite om alt, i stedet for mye om begrenset fagområde. For å komme til spesialist, må du gjennom denne Googler'n. Hvorfor skal man utdanne leger og betale for legebesøk når du selv må sitte sammen med legen og søke sykdommen din på nett? 

Hadde vært interessant om det kun fantes "lege". Én person som skal kunne alt. Transplantasjon, fordøyelse og føflekker. Litt bingo hvilken lege du møter på operasjonsbordet... 

De har det samme i skoler. Norsklærer, mattelærer, samfunnsfag osv. Tilogmed på universiteter har de forelesere med forskjellige spesialfelter. 

Tør ikke tenke på hvor lange køer det hadde vært om vi ikke hadde fastlegene som portvoktere til det avanserte utstyret og tidkrevende undersøkelsene man har på sykehus. At alle innbyggerne i landet bare kunne google egne symptomer og booke en passende MR-undersøkelse på sitt lokale sykehus...  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Hadde vært interessant om det kun fantes "lege". Én person som skal kunne alt. Transplantasjon, fordøyelse og føflekker. Litt bingo hvilken lege du møter på operasjonsbordet... 

De har det samme i skoler. Norsklærer, mattelærer, samfunnsfag osv. Tilogmed på universiteter har de forelesere med forskjellige spesialfelter. 

Tør ikke tenke på hvor lange køer det hadde vært om vi ikke hadde fastlegene som portvoktere til det avanserte utstyret og tidkrevende undersøkelsene man har på sykehus. At alle innbyggerne i landet bare kunne google egne symptomer og booke en passende MR-undersøkelse på sitt lokale sykehus...  

Problemet er at mange ikke får hjelp eller får hjelp for sent fordi fastlegen ikke har peiling, men sitter og Googler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...