Gå til innhold

Hvilket etternavn har du/dine barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ungene har mitt etternavn av flere grunner.

1. Det er deilig å gå mot tradisjoner og gamle kjønnsmønster. 2. Jeg bærer frem og føder, jeg bestemmer. 3. Mitt etternavn er mye finere. 4. Mitt etternavn er mye sjeldnere. 

Anonymkode: fe4a2...77f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere som har giftet dere- Hvem sitt etternavn har du, og hvem sitt etternavn har dine barn? 
mitt barn bruker mitt og hans etternavn. Vi har ikke giftet oss enda, men han vil gjerne at jeg bare tar hans etternavn. Jeg derimot vil beholde mitt og ha det som et mellomnavn, men bruke hans som etternavn. Han vil at barnet bare skal ha hans etternavn om vi gifter oss også. Hva tenker dere om det? Hva gjør dere?

Anonymkode: 992fa...36c

Mitt etternavn er mellomnavn fars etternavn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har forlova oss, men kommer ikke til å skifte navnene våre når vi gifter oss. Vi er godt voksne og har mye identitet knyttet til navnene våre, dessuten er det mye jobb og styr å skifte navn. 

Eldstebarnet er mitt og eksens barn. Det barnet heter Fornavn Eks-etternavn Mitt-etternavn. 

Midterste barnet heter Fornavn Mitt-etternavn Mannens-etternavn 

Yngste heter Fornavn Mannens-etternavn Mitt-etternavn 

Ingen i familien heter det samme, og det gjør ingenting. Vi vet at vi er en familie uansett. 

Anonymkode: 59afe...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har min mann sitt og det har barna og. Han har et sjeldent etternavn, der det bare er 60 stk som heter. Jeg hadde et helt vanlig Sen navn. 

Anonymkode: 41dea...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk barn i 2000, og da ga vi barnet hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Vi giftet oss et par år senere, og da tok jeg også hans etternavn, så da het vi det samme alle tre. Barnet har aldri brukt mellomnavnet (det blir for langt) i praksis, selv om navnet er der på papiret.

I dag heter barnet og jeg to ulike etternavn, da jeg og faren er skilt, og jeg tok tilbake pikenavnet mitt.

Anonymkode: 84d10...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er forlovet og venter snart barn. Vi er enige om at barnet tar hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn - og det samme skal vi begge ha når vi gifter oss😊 

Anonymkode: 347e6...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er forlovet og venter snart barn. Vi er enige om at barnet tar hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn - og det samme skal vi begge ha når vi gifter oss😊 

Er bare 30 som har mitt etternavn i Norge; så det valget var enkelt for oss begge😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 20.47):

Ungene har mitt etternavn av flere grunner.

1. Det er deilig å gå mot tradisjoner og gamle kjønnsmønster. 2. Jeg bærer frem og føder, jeg bestemmer. 3. Mitt etternavn er mye finere. 4. Mitt etternavn er mye sjeldnere. 

Anonymkode: fe4a2...77f

Som jeg skulle sagt det selv!

Kan legge til at mine barn er jenter og jeg ønsker ikke å oppdra de til å tro at man «tilhører» mannen sin når man gifter seg. 

Anonymkode: e9b72...3ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barna og jeg har mannens etternavn. Vi var fortsatt samboere da vi fikk første barnet, men barnet fikk da kun farens etternavn. Dette var et bevisst valg fra min side, da jeg har et veldig vanlig fornavn (hver eneste skoleklasse jeg har gått i, har vi i hvert fall vært 3 stykker med dette navnet) og hadde et enda vanligere etternavn (-sen navn som jeg delte med ca 50.000 andre). Mens han har et meget spesielt etternavn (under 50 med det etternavnet i Norge) og det er stedbunden til her vi bor. Det var derfor hele tiden meningen at jeg skulle ta hans navn da vi giftet oss, så jeg så ingen grunn til at barnet skulle bli belemret med et dustete -sen navn bare for å trumfe gjennom at barnet skulle ha noe fra min side også.. 

Anonymkode: 92201...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var ikke spesielt viktig for meg hva barna skulle hete til etternavn. Jeg var mer opptatt av hva de skulle hete til fornavn (ønsket å oppkalle mine besteforeldre), så da ble det slik at jeg bestemte fornavna, og så fikk de fars etternavn.

Anonymkode: 5251f...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 20.23):

Litt på siden(og et unntak, jeg vet), men svigers er faktisk inne på tanken om at begge skal bytte til svigermors pikenavn(hun har det nå som mellomnavn, mannen har det ikke) som etternavn, eller som et minimum at svigerfar skal ta det som mellomnavn. De har angra siden de gifta seg at de ikke skifta, men var redde for å bryte tradisjoner og skikke seg ut.   

jeg er tydeligvis i det kverulerende hjørnet i kveld: jo, det finnes noen som har det, men det er et voldsomt styr, og vedkommende jeg kjenner måtte på et tidspunkt søke et eller annet statlig for å få lov å beholde begge to som etternavn. 

Anonymkode: 124e2...c57

Nei, det går ikke. 

Anonymkode: a4ee5...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vårt barn har fars etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som etternavn. Rett og slett fordi det er veldig få som har mitt navn i Norge :) Fars etternavn er mer vanlig. 

Anonymkode: 97a15...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...