Gå til innhold

Hvilket etternavn har du/dine barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beholdt mitt etternavn men barna fikk hans etternavn. Han nektet noe annet.

Anonymkode: 9f211...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da kan du kose deg med at om dere ikke blir enige får barnet ditt etternavn 

Anonymkode: b0c60...cd5

Hehe ja, Norge er kommet langt sånn sett! I Nederland, hvor mannen er fra, er det papirmølle om mors etternavn skal brukes. Da må det søkes og greier. Forstå det den som kan. Nå er min mann heldigvis ikke spesielt hard på krava, og vi er enige😊

Anonymkode: 0fb08...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mannens navn da vi giftet oss, og barna heter det samme. Å ha begge navnene hadde blitt tungekrøll. Mannen ville ikke skifte etternavn til mitt, og sa at jeg kunne gjøre som jeg ville. Jeg valgte å skifte, for jeg ville at alle skulle ha samme navn.

I ettertid angrer jeg litt. Mitt pikenavn er veldig sjelden, og jeg skulle gjerne ha bidratt til å videreføre det. Men da måtte jo barna ha fått kun mitt etternavn, for det er umulig å ha (bruke) begge.

Anonymkode: 94466...539

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som har giftet dere- Hvem sitt etternavn har du, og hvem sitt etternavn har dine barn? 
mitt barn bruker mitt og hans etternavn. Vi har ikke giftet oss enda, men han vil gjerne at jeg bare tar hans etternavn. Jeg derimot vil beholde mitt og ha det som et mellomnavn, men bruke hans som etternavn. Han vil at barnet bare skal ha hans etternavn om vi gifter oss også. Hva tenker dere om det? Hva gjør dere?

Anonymkode: 992fa...36c

 Ble enig om at kjønn på første barn bestemte etternavn vi skulle bruke - gutt =far, jente = mor. 

Fikk jente først så fars etternavn er mellomnavn og mitt navn er etternavn.  

Ingen av oss byttet navn når vi giftet oss. Vi har snakket om at jeg legger hans navn inn som mellomnavn, men får se om jeg gidder styre med det. Ork å fikse nytt pass og sertifikat etc bare for et navn.. 

Anonymkode: 13808...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig beholde navnene som de var da vi giftet oss, men mannen ville ha noe felles. Etternavnet mitt er viktig for meg (et stedsnavn og kommer fra min avdøde far), så jeg tok min manns etternavn som mellomnavn og han mitt som sitt mellomnavn. Motsatt rekkefølge da, men funker som et bra kompromiss for oss 😊 Barnet har mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn fordi vi bor på hans hjemsted. Hvis vi bodde på mitt hjemsted ville jeg hatt det motsatt, det er hyggelig å bli koblet til hjemstedet sitt pga etternavnet syns jeg.

Anonymkode: 3f691...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt mitt etternavn. Han sitt. Barna har mitt etternavn som mellomnavn, og hans etternavn. Hadde han hatt Olsen, Johannessen og tilsvarende som etternavn hadde jeg insistert på mitt etternavn for dem. Jeg hadde sikkert tatt hans etternavn dersom jeg het noe som er uten særskilt betydning og veldig vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da har jo barna et annet etternavn ettersom bindestrek gjør at det registreres som ett navn. 

Anonymkode: a4ee5...bac

Det stemmer. Vi voksne endret ikke navnene våre. 

Anonymkode: 83e39...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok etternavnet til mannen da vi giftet oss. Barna våre har mitt mellomnavn som mellomnavn og etternavnet til mannen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn fikk mitt mellomnavn til mellomnavn og fars etternavn til etternavn. Ingen av dem bruker mellomnavnet. 

Anonymkode: f4edd...3a7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere som har giftet dere- Hvem sitt etternavn har du, og hvem sitt etternavn har dine barn? 
mitt barn bruker mitt og hans etternavn. Vi har ikke giftet oss enda, men han vil gjerne at jeg bare tar hans etternavn. Jeg derimot vil beholde mitt og ha det som et mellomnavn, men bruke hans som etternavn. Han vil at barnet bare skal ha hans etternavn om vi gifter oss også. Hva tenker dere om det? Hva gjør dere?

Anonymkode: 992fa...36c

Mannen var skikkelig vrang på dette området. Han ville de og jeg skulle ha hans navn. Mens jeg syns vi burde ha mitt ettersom det er mye sjeldnere. Vi endte opp med å ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg pleier normalt å få viljen, men akkurat dette med navn var han altså kjempesteil på 😂

Anonymkode: 6e777...f84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er ikke gift, barn har fars etternavn da jeg syns det blir tungvindt med mer enn ett etternavn. 

Anonymkode: 860c1...419

Ingen har mer enn ett etternavn.

Anonymkode: 63efa...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo bare kjemperart!

Er dere klar over at forskjellen på mellomnavn og etternavn? 

Anonymkode: a4ee5...bac

Selvsagt er vi klar over forskjellen. Jeg skjønner ikke problemet.  Vi kunne selvsagt droppet mellomnavn, men situasjonen ville vært den samme. To av barna har mitt navn, de andre to hans. Da har begge etternavnene blitt videreført til neste generasjon. 

Anonymkode: 375d5...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at vi 2023 fremdeles er der at flertallet av kvinner tar mannens navn. Jeg forstår begrunnelser om at hans er mer sjeldent, men det kan da umulig gjelde alle?

Det er fremdeles ikke vanlig at mannen tar kvinnens navn, og dropper sitt eget helt, så hvorfor er det fremdeles vanlig at kvinner gjør dette?

Anonymkode: a88d1...b4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gift, barnefar er eks nå. Men barnet vårt har mitt familienavn pluss farmors familienavn, som far har som mellomnavn/første etternavn. Så barnet heter altså fornavn+mitt familienavn+farmors familienavn

Anonymkode: 90279...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre har mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Hans er veldig sjeldent og med mye familiehistorie, mitt er ikke biologisk mitt lengre enn til min bestefar som var adoptert inn i navnet av noen ikke så snille mennesker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg giftet meg endret jeg ikke etternavn. Når jeg gifter meg til sommeren kommer jeg til å bytte etternavn. Det er flere grunner til det, blant annet at hans navn er mer sjeldent enn mitt, jeg får dele etternavn med min bonussønn (og det gir følelsen av å være ennå "nærmere"), og i tillegg føles det bare riktig. Det føles godt å kun ha ett felles etternavn å forholde seg til. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gift. Har mitt som mellom navn, og mannen sitt som hoved etternavn. Ungene har som meg. Slik at de og hat mitt siden det er et fredet navn.

Anonymkode: 2e706...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har beholdt etternavna våre, barna har mannens mellomnavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. 
Mannen ønsket ikke å gi videre sitt etternavn, så da ønsket jeg på at mitt etternavn ble barnas etternavn, fordi jeg ville at en av oss skulle ha felles etternavn med barna. Hadde han valgt sitt etternavn hadde vi tatt rekkefølgen som klinger best. 

Anonymkode: 124e2...c57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tradisjoner, og at alle har samme navn, som en familie.

Mitt etternavn er ett -sen navn, har ikke noe tilknytning til det lengre. Øvrig familie har byttet til stedsnavn etter der barndomshjemmet er, så ja. Valget var enkelt. Mannen har ett litt mer spesielt navn fra gården han er født og oppvokst og som vi bor på. Hadde blitt for langt og kronglete med "Ola Andersen Nordmannsgården" på barna. Han ene har to fornavn i tillegg.. 

Anonymkode: 1903e...9c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at vi 2023 fremdeles er der at flertallet av kvinner tar mannens navn. Jeg forstår begrunnelser om at hans er mer sjeldent, men det kan da umulig gjelde alle?

Det er fremdeles ikke vanlig at mannen tar kvinnens navn, og dropper sitt eget helt, så hvorfor er det fremdeles vanlig at kvinner gjør dette?

Anonymkode: a88d1...b4a

Litt på siden(og et unntak, jeg vet), men svigers er faktisk inne på tanken om at begge skal bytte til svigermors pikenavn(hun har det nå som mellomnavn, mannen har det ikke) som etternavn, eller som et minimum at svigerfar skal ta det som mellomnavn. De har angra siden de gifta seg at de ikke skifta, men var redde for å bryte tradisjoner og skikke seg ut.   
 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen har mer enn ett etternavn.

Anonymkode: 63efa...cc0

jeg er tydeligvis i det kverulerende hjørnet i kveld: jo, det finnes noen som har det, men det er et voldsomt styr, og vedkommende jeg kjenner måtte på et tidspunkt søke et eller annet statlig for å få lov å beholde begge to som etternavn. 

Anonymkode: 124e2...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...