AnonymBruker Skrevet 10. april #41 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så barna deres skal ikke ha samme etternavn? Spesielt. Anonymkode: 9ca52...3d8 Hvorfor gjør det noe? Vi er tre søsken. Ingen heter det samme, da mine to søsken valgte å endre etternavn når de giftet seg. Vi er like nære likevel. Anonymkode: c8c66...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #42 Del Skrevet 10. april Er gift. Barnet har vårt felles navn. Mannen byttet til mitt etternavn da faren hans var en ordentlig jævel for å si det mildt, og min mann ønsket ikke å la faren ha "'æren" av at hans familienavn ble ført videre. Anonymkode: d801b...ed4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #43 Del Skrevet 10. april Jeg har mitt etternavn, han har sitt ingen av oss har mellomnavn. To av barna har mitt etternavn. De andre to har hans, nanene er brukt annen hver gang. Alle har da den andres som mellomnavn. Anonymkode: 375d5...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #44 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har mitt etternavn, han har sitt ingen av oss har mellomnavn. To av barna har mitt etternavn. De andre to har hans, nanene er brukt annen hver gang. Alle har da den andres som mellomnavn. Anonymkode: 375d5...7e1 Hæ? Som i Berg Hansen og Hansen Berg? Anonymkode: a4ee5...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #45 Del Skrevet 10. april Jeg har min mors pikenavn som mellomnavn, det har også mine tre barn. Eldre har sin fars etternavn, og da jeg og mannen giftet og tok vi et navn ingen andre har, så det navnet har vi to og våre to barn. Anonymkode: b9464...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #46 Del Skrevet 10. april 2 hours ago, AnonymBruker said: Meg igjen: Angående at far skal bestemme at bare hans navn skal brukes, ville jeg hatt meg frabedt. For det første har jeg sett hvordan mine formødre er helt usynlige i historien. De kan rett og slett ikke spores på samme måte. De mister identiteten sin i det de tat navnet til sin mann, og barna får identitet som sønn av faren. Det er usannsynlig trist, all den tid de faktisk har produsert og født neste generasjon. Og jeg har mistet halve mitt slektstre. For det andre, og dette er kanskje litt mer barnslig, mener jeg at den innsatsen jeg gjør nå med graviditet med to barn samtidig, fødsel, barsel og alt som hører med - da har jeg faktisk noe jeg skulle sagt, og synes også jeg fortjener å sette mitt "stempel" på disse menneskene jeg har produsert 😅 Dette er mer et apropos og ikke utslagsgivende, men det er virkelig en innsats å lage barn, så hvorfor skal vi overkjøres av far, som slipper sååå billig unna hele prosessen😊 Anonymkode: 0fb08...803 Da kan du kose deg med at om dere ikke blir enige får barnet ditt etternavn Anonymkode: b0c60...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #47 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hæ? Som i Berg Hansen og Hansen Berg? Anonymkode: a4ee5...bac Ja! Anonymkode: 375d5...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #48 Del Skrevet 10. april Jeg kommer aldri til å ta noen andres etternavn. Det hadde kanskje vært naturlig om jeg giftet meg da jeg var 18, men nå har jeg et helt liv rundt navnet mitt og det blir unaturlig å endre det. Har to barn med min eks, de fikk hans etternavn og mitt som mellomnavn, angrer på det i dag. Mitt er mer praktisk og med mer stedstilhørighet, men det ble slik da. Nå er jeg gift med ny mann og jeg har fortsatt kun etternavnet mitt. Barnet vårt fikk hans etternavn, men det var fordi han har veldig stor tilhørighet til dette stedet og navnet, så jeg syntes det var en fin gest å la han få det. Han ba ikke om det, det var mitt forslag. Anonymkode: 5fae7...a0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #49 Del Skrevet 10. april Barna har mannen sitt etternavn. Syns denne trenden med masse etternavn er litt teit. Hvorfor mannen sitt navn? Jo fordi jeg syns det er stas selv når far er inni bildet at det er hans navn. Slik har der vært i generasjoner, vil ikke bryte med det. ungene har to fornavn , der et av de er brukes Anonymkode: f3154...eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #50 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere som har giftet dere- Hvem sitt etternavn har du, og hvem sitt etternavn har dine barn? mitt barn bruker mitt og hans etternavn. Vi har ikke giftet oss enda, men han vil gjerne at jeg bare tar hans etternavn. Jeg derimot vil beholde mitt og ha det som et mellomnavn, men bruke hans som etternavn. Han vil at barnet bare skal ha hans etternavn om vi gifter oss også. Hva tenker dere om det? Hva gjør dere? Anonymkode: 992fa...36c Vi har samme etternavn alle sammen. Jeg har beholdt alle mine navn og plusset på et ganske vanlig et. Barnet fikk et fornavn og bare et etternavn. Hen har ikke sagt noe om å plusse på mitt gamle etternavn nå når hen er voksen da mitt navn har vært i mange negative omtaler i flere aviser. Anonymkode: 5e0d3...1dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #51 Del Skrevet 10. april Jeg tok hans etternavn da vi giftet oss. Ungene har hans etternavn. Nå skal vi gå fra hverandre og jeg skal endre til pikenavnet mitt. Jeg har en høy lederstilling i et mannsdominert yrke. Jeg er på ingen måter "underkuet", men av en eller annen grunn er jeg veldig tradisjonell når det kommer til etternavn. Mine barn har faren sitt etternavn, det var ikke engang noe å tenke på. Kanskje jeg er litt gammeldags på akkurat det feltet. Anonymkode: 9bffc...eef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #52 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja! Anonymkode: 375d5...7e1 Det er jo bare kjemperart! Er dere klar over at forskjellen på mellomnavn og etternavn? Anonymkode: a4ee5...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #53 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Barna har mannen sitt etternavn. Syns denne trenden med masse etternavn er litt teit. Hvorfor mannen sitt navn? Jo fordi jeg syns det er stas selv når far er inni bildet at det er hans navn. Slik har der vært i generasjoner, vil ikke bryte med det. ungene har to fornavn , der et av de er brukes Anonymkode: f3154...eee "Masse etternavn" er ikke mulig. Det går kun an å ha ett etternavn. F.eks Lise Marie Berg Hansen. Da er Lise første fornavn, Marie er andre fornavn, Berg er mellomnavn og Hansen er etternavn. Anonymkode: a4ee5...bac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #54 Del Skrevet 10. april Jeg har min manns etternavn som etternavn og mitt mellomnavn som mellomnavn, og tok bort mitt mellomnavn. Barna har også mellomnavn fra meg og etternavn fra mannen. Det skyldes at jeg ikke likte etternavnet mitt så godt, vi valgte å bruke de navnene vi likte best og syntes klang fint sammen. Vi tenkte å droppe mellomnavnet til barna, men det er et stedsnavn, fra et sted jeg elsker, og så insisterte jeg på å ta det med i siste liten. Anonymkode: 9045a...727 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #55 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har min manns etternavn som etternavn og mitt mellomnavn som mellomnavn, og tok bort mitt mellomnavn. Barna har også mellomnavn fra meg og etternavn fra mannen. Det skyldes at jeg ikke likte etternavnet mitt så godt, vi valgte å bruke de navnene vi likte best og syntes klang fint sammen. Vi tenkte å droppe mellomnavnet til barna, men det er et stedsnavn, fra et sted jeg elsker, og så insisterte jeg på å ta det med i siste liten. Anonymkode: 9045a...727 Tok bort mitt gamle etternavn, mente jeg. Anonymkode: 9045a...727 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #56 Del Skrevet 10. april Vi har slått sammen med bindestrek. Barnet har da samme navn. Anonymkode: 6809f...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #57 Del Skrevet 10. april Vi er gift, jeg har ikke gjort noe med mitt eget navn, verken endret eller lagt til. På 80-tallet var det mye papirarbeid, og dessuten hadde jeg ikke lyst. De to barna har bare mannens (altså farens) etternavn, ingen mellomnavn. Ingen av oss har veldig vanlige etternavn, men mannens er litt mer sjeldent. Har aldri hatt noen problemer med at jeg heter noe annet enn de tre andre. Jeg ser mange navn i jobbsammenheng og synes det er rart at foreldre vil utstyre barna med kjempelange navn. Det blir litt av et puslespill når de selv får barn etter hvert... Våre har ett (kort) fornavn og altså det ene etternavnet. Vil de bytte eller legge til noe nå som de er voksne, er det gjort ved noen tastetrykk. Anonymkode: 136a6...b40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #58 Del Skrevet 10. april Ingen av oss endret etternavn ved ekteskapsinngåelse, hverken første eller andre gang. Mine to barn, som har hver sin far, har mitt etternavn bindestrek hans etternavn, og hans etternavn som mellomnavn og mitt etternavn til slutt. Aldri vært ivrig på tradisjoner. (Barna er ikke døpt heller). Anonymkode: 741ab...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 10. april #59 Del Skrevet 10. april 1 hour ago, AnonymBruker said: Så barna deres skal ikke ha samme etternavn? Spesielt. Anonymkode: 9ca52...3d8 Jepp. De får forskjellige etternavn. Har venninne der hun og søsteren har forskjellige etternavn, det har ikke vært noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 10. april #60 Del Skrevet 10. april Hans etternavn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå