AnonymBruker Skrevet 10. april #21 Del Skrevet 10. april Her heter hele familien det samme. Da vi giftet oss tok vi etternavnet til mannen som mellomnavn og mitt etternavn til hovedetternavn. Så barna, jeg og mannen bruker mitt fødenavn som etternavn. Anonymkode: e30b6...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 10. april #22 Del Skrevet 10. april (endret) Har utenlandsk etternavn som ikke oversettes noe fint til norsk, så både jeg og barna har mannen sitt. Hverken mitt eller mannen sitt høres bra ut på engelsk da 🤪 Endret 10. april av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 10. april #23 Del Skrevet 10. april Ingen av oss endra navn da vi gifta oss, barna har mitt navn som mellomnavn, hans navn som etternavn. Aldri hatt noen problemer i passkontroll el. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #24 Del Skrevet 10. april Vi endret ikke våre navn. Barna har bindestrek. Anonymkode: 83e39...fba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #25 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må de ha flere etternavn hvis de får ditt etternavn? Anonymkode: 0fb08...803 Etternavn betyr ikke så mye for meg, men betyr mer for samboer, så det var viktig for han at barna fikk hans etternavn. Jeg er like mye mor for mine barn selv om de ikke bærer mitt navn, så det var ikke en "krig" jeg hadde behov for å ta. Anonymkode: 860c1...419 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #26 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan orker du dette på andre områder i livet? Ikke si du er en av disse kvinnene som må gi fra deg førersetet om du henter mannen et sted? Jeg ville følt meg undertrykt. Anonymkode: c8c66...891 Nei han er ikke sånn sta på noenting annet faktisk, er liksom bare dette han er veldig sta på😅 Anonymkode: 992fa...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #27 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er gift men har beholdt våre egne etternavn. Si at jeg er X og han er Y. Barna heter "Navn X Y" med mitt etternavn som mellomnavn. Anonymkode: 53714...012 Ja er akkurat slik jeg også vil ha det 😊😅 Anonymkode: 992fa...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #28 Del Skrevet 10. april Gift. Både jeg og ungene har mitt "pikenavn" som mellomnavn og hans som etternavn. Han har kun sitt etternavn. Anonymkode: a4ee5...bac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #29 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne gammeldagse tradisjonen stammer fra da mannen var husets overhode og kvinnen og barna var ansett som mannens eiendom. I 1923 kom navneloven som sa at kvinnen var pålagt å ta mannens etternavn og det samme gjaldt barna de fikk. Mange liker jo også å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far som tradisjonelt handler om at far gir bort sin datter til en mann. Selv er jeg ikke gift, men har sterk tilknytning til mitt etternavn og hadde aldri byttet hvis jeg ble gift. Er samboer og har tre barn som alle har mitt etternavn. Det er et sjeldent slektsnavn (gårdsnavn) som få i Norge heter, derfor var det viktig for meg at barna heter det. Får legge til at jeg er kvinne. Anonymkode: 08d33...5c7 Interessant informasjon!😊 Anonymkode: 992fa...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #30 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi endret ikke våre navn. Barna har bindestrek. Anonymkode: 83e39...fba Da har jo barna et annet etternavn ettersom bindestrek gjør at det registreres som ett navn. Anonymkode: a4ee5...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #31 Del Skrevet 10. april Barnet vårt har mitt mellomnavn (sltså min mors etternavn, jeg bruker ikke mitt eget etternavn) og fars etternavn. Vi skal gifte oss, og enten tar både jeg og han begge navna til barnet vårt, eller så endrer vi ikke på noe. Anonymkode: 6e33c...fb6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 10. april #32 Del Skrevet 10. april Byttet til mannens etternavn da vi giftet oss og ungene har det navnet. Nå er vi skilt, men jeg har fortsatt hans etternavn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 10. april #33 Del Skrevet 10. april Gift i mange år, ikke endret etternavn noen av oss. Barnet har mitt etternavn. Mannen skal ta mitt etternavn etterhvert. Vi føler mitt etternavn gir flest fordeler, og hans potensielt bare ulemper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 10. april #34 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Interessant informasjon!😊 Anonymkode: 992fa...36c Det er feil informasjon, dette med at far følger bruden opp kirkegulvet er ingen tradisjon i Norge. I andre land har det vært tradisjon. Betal-artikkel men poenget kommer fra øverst. https://www.vl.no/religion/2022/07/29/teolog-mener-det-er-problematisk-at-bruder-folges-av-sin-far-til-alteret/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #35 Del Skrevet 10. april Barna fikk fars etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn. Da vi giftet oss tok han sitt som mellomnavn, og mitt som etternavn. Jeg også tok hans som mellomnavn, og beholdt mitt som etternavn. Vi og barna heter altså det samme, bare at jeg beholdt pikenavnet i tillegg (kun fordi det er sjeldent, og ønsker egentlig bare å fortsatt hete det). Endte opp med mitt som etternavn på oss alle grunnet tilhørighet og «klingen» i det, i tillegg til min barnslige tankegang at jeg har gjort mesteparten av jobben. Anonymkode: 72a47...4d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 10. april #36 Del Skrevet 10. april Både jeg og mannen min beholdt våre navn når vi giftet oss. Første barn fikk mitt etternavn, nestemann får mannen sitt etternavn. Jeg og søsken har min mors etternavn, min mor og min far er fortsatt sammen og gift, min mor beholdt sitt etternavn når de giftet seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #37 Del Skrevet 10. april Stor pike skrev (1 time siden): Vi er gift og ingen av oss endret navn. Jeg synes det er litt trist, synes at en hel familie kan hete det samme. Barnet vårt har mitt navn som mellomnavn og fars som etternavn. Helt ok. Jeg ser egentlig ikke at det gjør noen forskjell for hvordan man føler seg som en familie? Selv når vi er i land der det er Familynames går det helt fint, for meg er det samme om det står "welcome X family!" eller "welcome y family!" når vi kommer til et hotellrom, begge er jo oss. Og å innreiseskjema og slik der man fyller ut et per familie er vi bare familien X/Y. Husker et cruise der de omtalte mannen som "mister Y" (mitt navn) hele ferien, da jeg hadde booket. Plager oss ikke. Anonymkode: c8c66...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #38 Del Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei han er ikke sånn sta på noenting annet faktisk, er liksom bare dette han er veldig sta på😅 Anonymkode: 992fa...36c Forstår. Min har også sine særegenheter 😅 Om noe betyr veldig mye for en part lar vi ofte det bli løsningen. Er kun om det kom fra et veldig tradisjonelt syn på kjønnsroller jeg reagerte. Anonymkode: c8c66...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #39 Del Skrevet 10. april Barna har mitt etternavn og min kones etternavn som mellomnavn. Men vi er to kvinner. Hos oss ble det slik fordi det klinger best, og vi ville gi dem begge navnene. Hadde aldri falt meg inn å endre etternavn da vi giftet oss. Synes det er merkelig at så mange kvinner fremdeles tar ektemannens etternavn. Anonymkode: c5736...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #40 Del Skrevet 10. april IkkeStudentLenger skrev (6 minutter siden): Både jeg og mannen min beholdt våre navn når vi giftet oss. Første barn fikk mitt etternavn, nestemann får mannen sitt etternavn. Jeg og søsken har min mors etternavn, min mor og min far er fortsatt sammen og gift, min mor beholdt sitt etternavn når de giftet seg. Så barna deres skal ikke ha samme etternavn? Spesielt. Anonymkode: 9ca52...3d8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå