Gå til innhold

Håpet om nummer to <3


Kvinne87Rogaland

Anbefalte innlegg

Litt om min reise:

Jeg sluttet på p-piller våren 2019, da var jeg 31 år. Det tok ett år og to måneder før jeg  det hele tatt fikk mensen (hadde gått på Yasmin sammenhengende i 16 år, så det tok vel litt tid for kroppen å innse at den måtte produsere hormonene selv).

Ett år til gikk med svært rare og uregelmessige sykluser - sen eggløsning og lutealfase på 6-8 dager. 

Høsten 2021 gikk jeg til gynekolog, og her kom mange nedslående nyheter. Jeg hadde en AMH på 0,3 (som er SVÆRT lav - ses ved begynnende overgangsalder) og hun fant kun to follikler. I tillegg fik jeg påvist Subklinisk hypotyreose (lavt stoffskifte).

Jeg ble satt på Levaxin for stoffskifte, og fikk henvisning til prøverør.

Vi følte vi ikke hadde tid til å vente på offentlig prøverør, så vi kontaktet Hausken. I desember 2021 målte Hausken min AMH på 2,4 og da fant de plutselig 6 follikler på ultralyd. Våren 2022 satte vi i gang med et forsøk (lang protokoll med Synarela og Menopur). De fikk ut 4 egg, og alle ble befruktet. Dessverre overlevde ingen til blastocyst, og forsøket ble avbrutt. Vi var helt knust. 

i mai 2022 fikk vi time hos det offentlige. Nå var AMH nede på 1, og 5 follikler. Jeg startet igjen på Synarela, men etter en uke testet jeg plutselig positivt! Vi hadde blitt gravide på egenhånd ❤️❤️

Jeg gikk på progesteron (Cyclogest) og blodfortynnende (Klexane) til uke 10. Svangerskapet gikk problemfritt og vi fikk en liten gutt februar 2023.

Jeg sluttet å amme i januar 2024 når han var 11 måneder. Dette var på grunn av at jeg ikke hadde fått mensen tilbake, og vi følte det hastet hvis vi skulle få et søsken med min lave AMH.  I tillegg er jeg jo 36 år, snart 37, så alderen er vel heller ikke på min side.

I februar var vi på bryllupsreise med sønnen vår, og en morgen hadde jeg plutselig eggløsningsslim! Tok en eggløsningstest som var kjempesterk! Jeg hadde fremdeles ikke fått mensen etter fødsel, så dette var første eggløsning på nesten to år 😆 Jeg startet med progesteron med en gang (side jeg brukte det sist, og jeg ville ikke ta noen sjanser).

11 dpo fikk jeg positiv graviditetstest og vi var så glade! Testene steg som de skulle og 5+2 fikk jeg 3+ på Clearblue digital. 

Jeg bestilt privat ultralyd til jeg var 8+0 uker, men her fikk jeg skikkelig dårlige nyheter. Det ble påvist BO (blighted ovum), som betyr at fosteranlegget vokser og produserer Hcg, men det er ikke noe foster inni. 

Jeg fikk ta medisinsk abort på sykehuset. Dette var heldigvis en ganske god opplevelse (hadde lest så mange skrekkhistorier på nett). Jeg fikk et eget rom med eget bad. Satte 4 piller Cytotec i skjeden, samtidig som jeg tok smertestillende og kvalmestilliende. Etter et par timer begynte ting å skje, og det meste hadde kommet ut etter 4 timer. Det var ikke særlig vondt, bare lette mensensmerter. Det ekleste var egentlig å se fostersekken komme ut intakt. Jeg grøsser av å tenke på de som faktisk kan se et foster inni, det må være grusomt 💔

Nå er jeg på dag 6 med blødning etter aborten. Jeg har blødd MYE men i dag begynner det heldigvis å avta. Går på jobb som vanlig, tok bare en egenmelding dagen jeg tok abort. Kjenner det er godt å bli distrahert.

Det eneste jeg kjenner på nå, er en trang til å bli gravid på nytt. Helst i går! Har lest mye på nett, og håper jo at jeg er en av de som blir gravid fort etter å ha mistet. Er veldig spent på når jeg får eggløsning igjen nå.

 

 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CD8 (Regner medisinsk abort som CD1)

I dag, en uke etter aborten, kjenner jeg litt på matlyst. Er det et tegn på at Hcg synker mon tro?

Jeg har ikke hatt sultfølelse eller matlyst siden uke 6 i graviditeten. Kjipt når all mat smaker som papp! Vanligvis er jeg kjempe matglad, så det har vært litt slitsomt.

Men da jeg var gravid presset jeg i meg mat for den lille, og etter aborten har jeg presset i meg mat fordi jeg har lest at kroppen blir lettere gravid når man er litt på plussiden når det gjelder kalorier. At kroppen forstår at det er "gode tider" for å få barn.

Tenker jeg skal ta en graviditetstest på mandag. Sykehuset ba meg om å ta en test etter 4 uker, og i starten tenkte jeg at jeg skulle vente minst to uker, men jeg er for nysgjerrig! Også er det jo greit å ha noe å sammenligne med ettersom det synker :)

Ellers er jeg dritstressa for at det er rester i livmoren som kan skape trøbbel. Jeg blør mye mindre nå, men synes jeg leser så mange tråder hvor de har rester etter medisinsk abort, og må få utskrapning en måned og to etterpå. Virker nesten ikke som om det er noen som har en ukomplisert medisinsk abort uten rester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 11

Jeg blør fortsatt, og har fremdeles ingen matlyst.

Det er kanskje ikke så rart, for jeg tok en test nå som fremdeles er ganske sterk image.gif.8e8211980b30d4355b08cc4505f9e496.gif:(

image.thumb.jpeg.2c0d3242bdd078893f7f77edf11cbc3a.jpeg


Dette kan nok ta tid dessverre. Håper jeg tester negativt innen 4 uker og slipper oppfølging.

Jeg tar Q10 (ubiqinol) for å forbedre eggkvaliteten. Forskning viser at det fungerer:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5870379/

Også vurderer jeg Tostran (testosteron) fra neste syklus. Det fikk jeg når jeg prøvde IVF, og det skal visst også forbedre eggene:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5813298/

Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet. Det hjelper ikke akkurat at jeg ligger her med en fæl halsbetennelse og føler meg dritt image.gif.d665735d9b96d47aec94b87c51a5366b.gif:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 13

Jeg har fortsatt halsbetennelse og kraftig hoste, og i tillegg har jeg fått øyekatarr. Alt har jeg fått fra sønnen min som begynte i barnehagen for en måned siden.

I tillegg får jeg i gjennomsnitt 3 timer søvn per natt, fordi ettåringen gråter halve natta fordi han også er syk, både jeg og han sliter med gjenklistrede øyne når vi våkner, og begge hoster konstant gjennom natta. Skal kjøpe hostesaft i dag.

(Ja, jeg har en mann som gjerne vil hjelpe, men ettåringen vil bare ha mamma, og gråter ekstra mye og lenge hvis det er pappa som prøver å trøste)

Det verste er vel at på grunn av at jeg tok en egenmeldingsdag når jeg tok abort for halvannen uke siden, får jeg ikke ta en ny på 16 dager (om jeg har forstått regelverket rett?). Så jeg går på jobb og sitter her som en zombie. Kunne vel strengt tatt bedt om en sykemelding, men legekontoret er 45 min kjøretur hjemmefra og umulig å få tak i, så jeg føler rett og slett at det er enklere å karre seg på jobb og holde ut. Dessuten er det en del ting som må gjøres på jobb som bare jeg kan gjøre. Flink pike syndrom, jeg vet.

Kjenner jeg blir lei meg og irritert for at jeg blir "straffet" for å ikke ta sykemelding i forbindelse med aborten, og kun tok en egenmeldingsdag. Jeg har jobbet i denne jobben i 11 år, og kan telle på to hender hvor mange dager jeg har vært borte på disse årene. Men man får ikke noe igjen for det! (Leder vet ikke om aborten så er jo egentlig ikke hans feil, men jeg må bare få ut litt frustrasjon).

Så jeg tenker at jeg må nok vente lenge på eggløsning denne syklusen. Om den kommer i det hele tatt. I tillegg til medisinsk abort og Hcg som enda sitter i kroppen, er det jo kjent at sykdom og stress også forskyver eggløsning. Og det har jeg hatt nok av nå.

Det eneste positive er vel at jeg blør så og si ingenting lengre. Bare noen dråper når jeg går på do.

Og hvis noen har giddet å lest hele klagetiraden min, så er det en bonus å hente! Fant kjempebillig Q10 ubiqinol, som jeg hamstret. Kjøper man 3 stk så er det gratis frakt. Det er den billigste ubiqinolen jeg har funnet på årevis. Du finner den her:

https://www.bioform.no/products/q10-kanekaubiquinol-60-kapsler?gad_source=1&gclid=CjwKCAjww_iwBhApEiwAuG6ccPMZOygBs05NQLL6LJYF_ICXHI8ftAEou_SIsmwYER4Or4QGe-X6OBoC8wMQAvD_BwE

Endret av Kvinne87Rogaland
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 15

Jeg blør fortsatt, mer enn spotting, men lite nok til at jeg klarer meg med truseinnlegg og ikke bind.

MEN i dag har jeg fått noe som ligner veldig på eggløsningsslim! Det er jo veldig blodtilblandet, men veldig strekkbart.

Jeg kan jo ikke ta eggløsningstester, da Hcg'en i kroppen gjør de ugyldige, så får ikke bekreftet at det ER eggløsning, men håper det!

Jeg tenker vi legger inn aksjer i kveld, tviler på at infeksjonsfaren er så stor nå to uker etter abort. 

Håper jeg får mannen med, er nok ikke sånn kjempesexy når jeg hoster som et uvær 🤪

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 15

Jeg klarte ikke å la vær å teste :)

Eggløsningstesten er nok ikke til å stole på, men graviditetstesten har blitt MYE svakere siden sist! 

20240419_175606.thumb.jpg.7a33bc71f6387e0fb470d89b318c6dfd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 18

Her er dagens test, lite nedgang siden sist synes jeg :(

image.thumb.jpeg.28860c21a0cc40a21ac6fd166493bca7.jpeg

Tror egentlig ikke jeg har hatt eggløsning, tenker den kommer om en stund. 

Det som er positivt er at jeg har sluttet helt å blø. Har ihvertfall hatt 2 blødningsfrie dager, og det er digg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 26 

Denne syklusen har vært helt på bærtur. Hadde strekkbar utflod i 9 dager (CD 15-24), men tror ikke jeg har hatt eggløsning. Slimet var rart, ikke helt som eggehvite, men seigere. Også var det forskjellig hver dag, til tider geleaktig. I tillegg målte jeg Hcg hos legen forrige tirsdag (CD 19) og den var på 62. Jeg leser at man ikke får eggløsning før Hcg er mye lavere (en studie påviste at den høyeste Hcg målingen hos kvinner som fikk eggløsning etter abort var på 35). 

Tiden vil vise om jeg har hatt eggløsning eller om den kommer (eller om den ikke kommer denne syklusen i det hele tatt).

Heldigvis skal jeg og mannen på en tur til utlandet i helga med jobben hans, og svigers tar seg av ettåringen. Da skal jeg slappe av og kose meg og ikke tenke på prøving i det hele tatt! Så får jeg starte testingen igjen neste uke hvis jeg ikke får mensen.

Nå gleder jeg meg faktisk til mensen, for å starte en "skikkelig" syklus igjen.

Her er graviditetstest fra i går, tror den fikk litt mye urin for den ser litt herpa ut 😛 Det er fortsatt strek, men den blir hvertfall svakere!

image.thumb.jpeg.6a7a40c5e229004dc5e01964e7759bb8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

CD 28

I dag tok jeg testen jeg fikk fra sykehuset. Skulle tas 4 uker etter aborten, og så skulle jeg ringe dersom den var positiv.
image.thumb.jpeg.bbead1d1d5f0c08b7791b47e8a0399d5.jpeg
Den er heldigvis negativ! Hurra! (Hadde aldri trodd jeg skulle bli glad for en negativ test) 

Men samtidig som jeg tok testen, fikk jeg litt blodig slim som utflod. Har ikke peiling på hva det betyr...
Tenker det kan være 4 årsaker:

1. Starten på mensen (Litt rart når det er slim, og ingen murringer)
2. Eggløsning (Også rart, siden jeg har hatt null utflod de siste to dagene - og ingen sexlyst)
3. Festeblødning (Lite trolig, sist graviditet fikk jeg murringer først 8-9 dpo, og festeblødning 14 dpo. Ingen murringer denne uken)
4. Etterdønninger etter abort. Den mest plausible grunnen tenker jeg.

Håper det ikke er mensen, da jeg og mannen skal på 3-dagers helgetur i morgen. Første tur uten barn på 1,5 år!

Endret av Kvinne87Rogaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP2 CD2

I går kom mensen, dag to av helgeturen vår 🙄

Men det er godt å komme igang med ny syklus! Håper eggløsning kommer når den skal 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP2 CD3

Dette var rart. Jeg har vanligvis veldig kraftig mens, med MYE blod og koagler de første 3 dagene, mensensmerter og lett hodepine. Varer som regel i 7-8 dager.

Nå hadde jeg sparsommelig blødning hele lørdag og søndag, og ingenting når jeg sto opp i dag. Ingen smerter. Kan dette regnes som mens og ny syklus mon tro? Eller er det kluss i syklus etter aborten?

Dette er jo den første menstruasjonen siden mai 2022, da jeg ble gravid med sønnen min. Har kun har abortblødningen siden det. Kan graviditet og fødsel endre mensen så ekstremt? Dette var rart. Jeg har også hørt at man får ekstra kraftig mens den første gangen etter abort, og dette var jo skikkelig pinglete.

Kan det være festeblødning? Må ta en test litt senere i dag. Håper egentlig ikke det er graviditet, for det ble mye alkohol i helga. Trodde jeg var trygg! Også var det firmatur med jobben til mannen, med skikkelig drikkekultur og gratis drikke. Tenkte liksom at dette var min siste fest før ny prøveperiode 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er test tatt og den er helt blenda:

20240506_124957.thumb.jpg.bd3f036adf69ee79e10749c7f43abddc.jpg

Blødningen har fortsatt, men er fremdeles ganske sparsom. Og ingen mensensmerter. Skikkelig rart 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

PP2 CD4

Der kom de vanlige smertene og blødningene som hører til mensen. 

Litt greit at det er "normalt", selv om det er slitsomt!

Begynte med Tostran (testosterongel) i går, og tar fra før Q10 og folat.

Endret av Kvinne87Rogaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PP2 CD10

Jeg ble ferdig med mensen i går, og nå begynner jeg å bli litt spent.

I året før jeg ble gravid med sønnen vår hadde jeg som regel eggløsning CD 21-28, men akkurat den syklusen jeg ble gravid med han hadde jeg eggløsning på CD 16. Hadde aldri hatt så tidlig eggløsning før. Om det var på grunn av at jeg brukte Tostran, eller fordi jeg var på ferie hele den uka, det vet jeg ikke. Kanskje avslapning og mye sol og D-vitamin hjalp? Da er det jo flaks at det er meldt skikkelig sydenvær denne uka, og fri på fredag og mandag!

Vi skal på besøk til hans familie torsdag - søndag, så aksjelegging blir vrient akkurat da. Dersom det blir eggløsning på CD 16 nå også, så er jo det på søndag, så det blir jo litt kinkig timing... Men jeg pakker med meg eggløsningstester, og hvis de slår ut så får vi det nok til på et vis image.gif.45ca7970414ff1cffa9d870983af56d0.gif😅

Jeg kjenner at jeg har altfor høye forhåpninger til denne prøveperioden, og fallhøyden er stor. Må jo bare krysse fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...