Gå til innhold

IVF-konsultasjon


G.A.

Anbefalte innlegg

Har fått innkalling til IVF-konsultsjon på sykehuset nå.

Der står det at vi får diverse info om behandlingen sammen med de andre parene som også skal begynne med IVF.

Hva om vi treffer noen kjendte der da? Synest ikke noe særlig om at vi skal få informasjonen sammen med andre par.

Er det vanlig å ha felles konsultasjon for de som skal starte på IVF behandlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk info alene med en sykepleier, men jeg kan tenke meg at enkelte sykehus som har stor pågang ønsker å samle opp de som er der den dagen for å gjennomføre informasjonen. Denne samtalen gikk ut på hvordan man skal bruke medisinene, hva man bør passe på etc. etc. Tror ikke jeg hadde hatt noe imot å være sammen med andre par som er i liknende situasjone, men skjønner at du stusser litt på dette. Men..sjansen for å treffe kjente er vel heller minimal da...

Lykke til, selv har jeg uttak imorgen og innsetting på fredag.

En liten ting til: sprøytene gjør virkelig ikke vondt, så det er ingenting å grue seg for. Bare klyp litt i mageflesket deg du skal stikke, så kjenner du ingenting. Jeg har lest så mange skremselshistorier på nettet, og gruet meg noe helt sinnsykt, men så viste det seg å være helt smertefritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting til: sprøytene gjør virkelig ikke vondt, så det er ingenting å grue seg for. Bare klyp litt i mageflesket deg du skal stikke, så kjenner du ingenting. Jeg har lest så mange skremselshistorier på nettet, og gruet meg noe helt sinnsykt, men så viste det seg å være helt smertefritt!

:) Takk for tips. Skal klype godt i mageflesket da. Er ikke redd for sprøyter, er blodgiver til vanlig. DE sprøytene er store og fæle..

Gruer meg heller til innsetting.. Har visst nok liten livmor, noe som gjør det vanskelig og smertefullt å sette inn kateter. Måtte avbryte HSG-undersøkelsen pga store smerter. Nytter ikke med noen smertestillende Paracet..

Så jeg håper jeg får lokalbedøvelse ved innsetting..

Setter pris på flere sånne tips. Hold meg gjerne oppdater på hvordan uttak og innsetting denne uken går. Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

G.A :  Du får bedøvelse ved innsetting :)

Får man?

Det har jeg ikke hørt tidligere...

Eller kanskje jeg har glemt det???

Jeg har i allefall ikke hørt om "multi-konsultasjon" før IVF.

trodde da de fleste var flinke til å "skjerme" pasientparene sine, og ikke la andre vite hva de gjør der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man?

Det har jeg ikke hørt tidligere...

Eller kanskje jeg har glemt det???

:sjenert: Unnskyld..... jeg bommet....

Man får ikke det ved innsettingen, men ved uttaket :klaske:

Innsettingen er jo ikke vond, det er uttaket som kan være litt ubehagelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld..... jeg bommet....

Man får ikke det ved innsettingen, men ved uttaket

Innsettingen er jo ikke vond, det er uttaket som kan være litt ubehagelig

Innsettingen blir vond. De skal jo inn gjennom livmorhalsen, og det er vondt for meg som har spesielt liten livmor.. Legen fant ikke kateter som var lite nok når jeg skulle ta HSG-røntgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver så godt jeg kan å være opplyst, men det er ikke alltid like lett :sjenert:

Hva er forskjell på kateter og innføringspimpett?

Hva brukes ved HSG-undersøkelsen når væsken skal føres inn i livmoren og egglederene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har liten livmor har ikke noe å si ved innsettingen, det er livmorhalsen din som kan lage problemer hvis den er trang. Det kan også være forskjellig fra gang til gang siden den kan forandre seg litt.

Jeg hadde en skikkelig vond innsetting andre gang og fikk da Bricanyl tabletter ved tredje innsetting, den hjalp livmoren å slappe av så den ikke trakk seg sammen å gjorde det enda vanskeligere å få inn kateteret. De må også bruke et stivere kateter på meg for å få det inn, men det hjalp masse med Bricanylen, det var nesten ikke vondt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering fra meg (IVF-prøver):

Uttak idag gikk kjempegreit, ikke så veldig vondt, mer ubehagelig bare. Fikk ut 6 egg, så da blir det spennende å se hvordan det går med befruktingen imorgen.

Hadde gruet meg masse, siden jeg har hørt/lest at uttak er veldig vondt, men det må jeg bare si at det ikke var, skikkelig lettelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innlegget lenger opp virker det som kateter og det de bruker til innsett ligner på hvernadre. men man bruker da ikke kateter opp den veien? Det er vel i urinsystemet det brukes?

Og en annen ting; Når du kommer på insetting så skal blæra være full, og på den måten gjøre det enklere å få satt inn eggene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joda man bruker kateter til å sette inn eggene. De skal settes helt i "toppen" av livmoren så det holder ikke å bare putte dem innenfor. Som regel går innsettingen veldig greit, har man problemer med livmorhalsen at den er for trang så si i fra å du vil få ekstra med hjelp til det.

Hilsen en som har hatt flere IVF forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man problemer med livmorhalsen at den er for trang så si i fra å du vil få ekstra med hjelp til det.

Hvilken hjelp kan jeg får da? Lokalbedøvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lokalbedøvelse ved uttak, så det kan du sikkert be om.

Innsettingen min idag gikk kjempefint, ikke vondt i det hele tatt. Har nå ett kjempefint egg som jeg håper vil feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få Bricanyl tabletter. De hindrer at livmoren og livmorhalsen trekker seg sammen under innsettingen, og etter innsettingen. Det hjalp meg mye, var nesten ikke vondt når jeg fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...