Gå til innhold

Besteforeldre som aldri stiller opp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det verken engasjement til besøk, pass, avlastning, treff, lek, handleturer eller noe. Ferdig med barn er standard svaret mens de løper rundt og gjør veldedighet for ukjente.

Anonymkode: 10979...5f4

Så respekter at de ikke vil ha noe med dere å gjøre. Kutt all kontakt. Du kan ikke påtvinge denne relasjonen. Det er jo bare dere som blir såret hver gang dere blir avvist. Kos dere med dine foreldre og andre i familien. Dere er heldige som har ett sett med besteforeldre. Finnes mange som ikke har noen.

Anonymkode: d74fe...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel det de sier til andre folk er at vi holder igjen og at de prøver alt de kan.

Anonymkode: 10979...5f4

Da sier dere til andre folk at det er de som ikke vil ha noe med dere å gjøre, fordi de er ferdige med barn.

 

Anonymkode: d74fe...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så respekter at de ikke vil ha noe med dere å gjøre. Kutt all kontakt. Du kan ikke påtvinge denne relasjonen. Det er jo bare dere som blir såret hver gang dere blir avvist. Kos dere med dine foreldre og andre i familien. Dere er heldige som har ett sett med besteforeldre. Finnes mange som ikke har noen.

Anonymkode: d74fe...bb7

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da må dere respektere deres valg. De har sagt tydelig at de ikke ønsker kontakt. Trist, men dere kan jo ikke forandre voksne mennesker.

Anonymkode: d74fe...bb7

Det er det vi respekterer,
det er bare så frustrerende når de sier til familie og slekt og venner at vi holder igjen på kontakten
og at de sier på telefonen når tid skal de få treffe barnebarna osv og at jeg (deres barn) holder igjen. 

Så når jeg spør da så er de opptatt, har ikke tid, orker ikke, og jevnlig den der kommentaren om å være ferdig med barn.

Anonymkode: 10979...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

 

Dette sikter jeg til. At du som bestemor synes ta det er en tjeneste for barna dine at du engasjerer deg i barnebarn. Det burde jo bare være en glede? Hvorfor er det ikke det? Hvorfor synes du at dine barn forventer mer enn du synes er normalt for besteforeldre å gi? Vet de dette ? At de er et ork for deg?

Anonymkode: e8f85...b52

Du tillegger meg ting jeg ikke har skrevet. Du er jo helt på ville veier. Hvor har du det ifra at barnebarna ikke er en glede?? At de er et ork for meg? Bevares....
Jeg sier at mine barn og barnebarn er heldige som har en besteforelder som stiller opp, nemlig meg. Ikke alle har det.
 

Anonymkode: 42af2...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da sier dere til andre folk at det er de som ikke vil ha noe med dere å gjøre, fordi de er ferdige med barn.

 

Anonymkode: d74fe...bb7

Ja nei jeg har for lengs gitt opp for man blir såret og skuffet. Særlig når dine foreldre sier at de prøver, at de vil at de ønsker at de.. Så kommer de ikke innom, de kommer ikke på besøk, de spør ikke om å hente ungene, de har ikke tid, de prioriterer sin tid på veldedighet for fremmede mennesker og attpåklatten sine unger.

Anonymkode: 10979...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

 

Det er det vi respekterer,
det er bare så frustrerende når de sier til familie og slekt og venner at vi holder igjen på kontakten
og at de sier på telefonen når tid skal de få treffe barnebarna osv og at jeg (deres barn) holder igjen. 

Så når jeg spør da så er de opptatt, har ikke tid, orker ikke, og jevnlig den der kommentaren om å være ferdig med barn.

Anonymkode: 10979...5f4

De høres manipulerende og toxic ut. Hadde ikke giddet å ta kontakt. Jeg ville aldri latt barna mine få noe form for relasjon til slike giftige mennesker.

Anonymkode: d74fe...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det verken engasjement til besøk, pass, avlastning, treff, lek, handleturer eller noe. Ferdig med barn er standard svaret mens de løper rundt og gjør veldedighet for ukjente.

Anonymkode: 10979...5f4

 

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Da sier dere til andre folk at det er de som ikke vil ha noe med dere å gjøre, fordi de er ferdige med barn.

Anonymkode: d74fe...bb7

De har valgt sitt liv. Der er lite plass for dere i det livet. Surt men jag tror det er litt dere kan gjøre for og endre på besteforeldrenes liv. 
Ni trenger ikke og svare på vad andre synes og tror. Men vil dere gjøre det; si som det er.

De kanskje VILL vare med barnebarnen og er, men ikke like mye som alt annet de driver med. Det er lite plass før dere i besteforeldrenes aktive liv. Svar "De er så aktive på sin kant at det er lite tid for oss og treffes, men de er så velkomne hvis de har tid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barnebarn har tre sett besteforeldre.   Der skal det tydeligvis konkureres om barnebarnas gunst. Og overkjører foreldrene om de skal på besøk hit eller vi dit. Slik at det stadig blir avlyst.  I tillegg er vi kronisk syke begge to. Så vi klarer ikke å ha de over lang tid.  Men har sagt de kan være her om de skal shoppe i fred en dag eller noe. Men det skjer skjeldent.   

Så resultatet er jo at det ikke er ofte vi ser dem. Men den tiden vi har er i form av kvalitet. Så vi har et supert forhold til barnebarna. I perioder har vi de ofte på video chat. Men det varierer litt hvir mye det fungerer og ikke. 

Kvalitet påstår jeg slår kvantitet. Så hvis besteforeldrene og barnebarna har det fint sammen den tiden de er samnen. Betyr det mye mer enn kvantiteten. 

Anonymkode: 6cedc...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere kan jo omgås uten at de passer barnet? Det spørs litt hvor langt unna de bor, men middag og besøk her og der vil jo skape god kontakt? De må jo ikke passe barnet? Det hadde jeg ikke forventet

Anonymkode: 28097...fa6

Mine foreldre har ingen interesse av å passe barna, men vi er ofte sammen med dem som familie og har god relasjon. Svigers passer gjerne, men vi er mest sammen med dem som familie og har god relasjon med dem også.

Anonymkode: e064b...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mine svigerforeldre er veldig selvopptatt og det er litt slitsomt å ha en relasjon til de. De er gode og snille mennesker, men stiller aldri opp. Min mann synes vi skal unngå å besøke dem, og så får de komme til oss om de er interessert i barnebarnet sitt. Samtidig synes jeg det er trist om datteren vår skal vokse opp uten et ordentlig forhold til besteforeldrene sine.

Andre i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 8bbbb...1c9

Vi har det likt.

Min mans mor bor ca ti minutter unna. Men hun ha en hissig samboer som hun prioriterer. Han ble frikjent for å ha misbrukt barn for mange år siden. Men han er / har vært voldelig mot farmor. Drikker mye innimellom. Han er ufør men klarer ikke å gjøre noe mens stakkars farmor er på jobb og må gjøre alt når hun kommer hjem. 

Hans sønn bor hos dem. Han er mindre intelligent og rar. Mistet foreldreretten for sitt eget barn som nå bor i fosterhjem. Barnet er der på besøk ofte.

Vi ønsker ikke ha barnet vårt hos dem men farmor klarer ikke engasjere seg i vårt barn. 

Trist, men sånn er det

 

Anonymkode: bce95...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du ansatt dem som barnevakter? De har ingen plikt når det gjelder barnevakt. Det er dine unger, ts.

Anonymkode: 2e213...b74

Nei, de har aldri passet eller vært alene med vår datter. Vi trenger ikke barnevakt, det er ikke det dette handler om.

Anonymkode: 8bbbb...1c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har nesten ikke hatt kontakt med de som er mormor og morfar, eller mine søsken. Vi ga til slutt opp for å prøve at de skulle se barna her. Men de virket ikke interessert. Var viktigere med det barnebarnet som bodde med dem og ene søskenet mitt. Vi prøvde å be til jul, bursdager,17mai, sankthans osv men de takket altid nei, ofte fikk de ikke gaver en gang. De møtte heler ikke opp i konfirmasjon.  Så utrolig synd.

Her så stilte svigers opp og har vært alle tiders, og det er jeg utrolig glad for. I tilleg har vi et eldre ekte par som naboer som også har stilt opp som reserve besteforeldre, 

Anonymkode: 4700b...335

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

For en merkelig holdning...  Aner ikke hva slags foreldre/besteforeldre folk her har, og hvorfor de mener at det er naturlig å ikke bry seg om egen familie. Slik er det ikke der jeg kommer fra. Har ikke barn selv, er kun tante, men jeg engasjerer meg da veldig i barna og familien til min søster og stiller opp når det er behov. Og det gjør da alle besteforeldrene etc også? Så merkelig at vi i Norge mener at man er "ferdig" med familien sin når barna har fylt 18??? 

Er det ikke det som er poenget med familie? Å stille opp uansett, og gjennom faktisk hele livet? 

Det er jo mitt savn med ikke å ha barn; at jeg heller aldri får barnebarn, men jeg har skapt en veldig nær relasjon med mine tantebarn, og vet at det vil bety at jeg stiller opp for dem og de vil stille opp for meg. Resten av livet. Når det røyner på så trenger vi familie og nære relasjoner. Veldig fascinerende med de som mener noe annet.

Anonymkode: e8f85...b52

Det er jo ingen som sier man ikke bryr seg om familien sin. Bare at folk er ulike - om de hopper på første fly overdrevet mye, om de ber om man trenger hjelp eller om de må bli spurt. Jeg forstår ikke det er så vanskelig å forstå at foreldre og besteforeldre, og alle andre mennesker i livet man har, er ulike på dette punktet. 

Anonymkode: ade1c...69a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man godtar at det er situasjonen, også er det løst. 

Anonymkode: ade1c...69a

Nja, man må også slutte å prøve/ønske, og det er lettere sagt enn gjort. Jeg har gått mange år til psykolog for å lære meg å ikke forvente noe av ene forelderen min. Hver ny livssituasjon har jeg et ubevisst ønske om at denne forelderen skal bry seg, og hver gang blir jeg skuffet. Det er en lang prosess å gi slipp på foreldrene sine. 

Anonymkode: 0021e...010

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tillegger meg ting jeg ikke har skrevet. Du er jo helt på ville veier. Hvor har du det ifra at barnebarna ikke er en glede?? At de er et ork for meg? Bevares....
Jeg sier at mine barn og barnebarn er heldige som har en besteforelder som stiller opp, nemlig meg. Ikke alle har det.
 

Anonymkode: 42af2...b41

Hun du svarer er nok ikke helt i vater. 

Anonymkode: ad8bf...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havbris skrev (9 timer siden):

Besteforeldre er enkeltpersoner med personligheter, egne historier, erfaringer og liv og de har fått en "ny" rolle etter at egne barn ble voksne og fikk egne barn. Det finnes ingen standard på hvordan denne rollen skal leves. Den beste løsningen på det meste er kommunikasjon, åpenhet, tydelighet, og respekt for at man er forskjellige. Snakk med de om forventninger og ønsker, de er ikke tankelesere.

Kunne ikkje sagt det bedre sjølv.

Eg er bestemor til 7 men har fortsatt ungdommer i huset som treng meir oppfølging frå meg som mor.

Eg har gitt beskjed, eg er ikkje tankeleser. Er det noko så må de spørje, for å følge med på kva alle andre har behov for til ei kvar tid er ikkje overkommelig for meg.

Å legge skulda over på foreldre/besteforeldre blir for meg heilt bak mål. 

Dine foreldre fødte deg og ikkje dine barn, dei valde du sjølv å få. Teit argument å komme med frå den som kom med det.

 

Anonymkode: 22cd7...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forvirret23 skrev (9 timer siden):

Vet du jeg synes lite om foreldre som setter barn til verden som ikke er gode foreldre jeg, de som gir omsorgssvikt, som er ferdig med barn når de er 18 år osv. Jeg bryr meg lite om livene demmes og grunn, har man satt barn til verden så har man barn for livet. Du kan klart mene noe annet enn meg, men for meg er de dårlig foreldre når de ikke klarer å ta vare på sitt eget barn de valgte å sette til verden. 
Som menneske som kan de sikkert være fine, min mamma stilte opp for venner osv hun. Jeg kan ikke uttale meg om hun var et bra menneske, men en god mamma var hun ikke. 

Teit argumenter å seie eigne foreldre er dårlige fordi dei ikkje tilbyr seg å ta vare på deg og dei barna som du sjølv har valgt. Då fører du linjene videre med å være ein like dårlig forelder for dine barn.

Anonymkode: 22cd7...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Teit argumenter å seie eigne foreldre er dårlige fordi dei ikkje tilbyr seg å ta vare på deg og dei barna som du sjølv har valgt. Då fører du linjene videre med å være ein like dårlig forelder for dine barn.

Anonymkode: 22cd7...5ef

Ja, du får mene det ;) Det er ikke teit mener jeg å forvente at foreldre som satt deg til verden vil være en del av deg og være gode omsorgsfulle foreldre til siste slutt. Jeg fører ikke linjene videre for jeg vil være akkurat motsatt enn hva mine foreldre var for mine barn. Og så må man slutte å tro det handler om barnevakt, det bryr jeg meg blanke om. 
Mine barn ønsket ikke engang å si hade til min mamma når hun lå for døden for de har ingen forhold til henne. Vi har prøvd, vi har bedt på middag, vi har besøkt de, men mine foreldre har valgt et annet liv. Det må de få lov til, men de var ingen gode omsorgsfulle foreldre, og var ferdig med barnebarn etter det 1 barnebarnet som kom til verden. Du kan mene så mye du vil om dette tema, men du tar ekstremt feil om du tror jeg er ferdig med mine barn i det de fyller 18 og er voksene ;) 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det så mye fokus på barnevakt her, slik jeg leser frustrerte foreldre i denne tråden er det ikke det det handler om. Jeg har ikke behov for avlastning fra egne barn. Det jeg savner er engasjement. At besteforeldre selv tar initiativ og  til å komme på besøk eller invitere. At de ønsker å delta på aktiviteter sammen med oss. At når de er her, så snakker de med barnebarna sine. Blir kjent med dem. Spiller spill. Tegner en tegning. At de kommer på en og annen fotballkamp eller turnoppvisning som er i nærområdet. Er dette virkelig for mye å be om? Mine foreldre har vært på to fotballkamper og en turnoppvisning, i løpet av de siste fem årene. Da har jeg nærmest måtte overtale dem til å komme.

Og nei, det er ikke helseutfordringer som er forklaringen. De har ork og lyst til å reise verden rundt, spille golf, pusse opp hus og hjem osv. Det handler utelukkende om prioriteringer og selv om de selvsagt står fritt til å velge hvordan de ønsker å leve sine liv, så er det sårt at vi er så uinteressante at vi ikke kan få en liten del av kaka. Men som man reder så ligger man. Det kommer en dag da de ikke har like mye overskudd og at de ikke klarer å fylle livene sine med særlig mye innhold lenger, og da kan de ikke forvente at barnebarna skal komme spesielt mye på besøk. Man må faktisk investere i relasjoner, det gjelder også med familie. Min eneste gjenlevende besteforelder er nå på sykehjem og er dement. Jeg har hatt et veldig godt og nært forhold til henne. Hun har vært en aktiv deltaker i mitt liv. Derfor er det helt naturlig for meg nå og stille opp for henne. Jeg besøker og jeg sørger for at hun får den oppfølgingen hun skal ha. Det kommer neppe mine barn til å gjøre for sine besteforeldre - og det har jeg i så fall full forståelse for! 

Anonymkode: 1e4f1...dd4

Kvifor venter du at det skal stå på sidelinjen og heie frem barnebarn så ofte?

Synest det er for stort fokus på at barn og barnebarn skal jubles frem for ein kvar lisje prestasjon dei har.

Kvifor skal ungen underholdes og bejubles ustanselig av både foreldre og besteforeldre og helst tanter og onkler også.

Jeg er født tidlig 70 tall og hverken besteforeldre eller foreldre heiet på sidelinjen. Trening måtte du komme deg til sjølv ellers kunne du la være å gå.

Så har vi stått på sidelinjen og heiet på hundrevis av kamper og forestillinger som forelder og nå forventer avkommet at du skal fortsette å stå der resten av livet for å heie frem barnebarn også.

Barna leika sjølve som små. Desse barna driv nå og leiker og underholder barna sine for dei må jo for alt i verden ikkje kjede seg. Så blir desse foreldrene slitne av sitt eget aktivitets nivå/krav. Da skal besteforeldrene ta over for å fortsette underholdningen av barnebarna når foreldrene har hausa opp heile greia.

Barna leika gøyme og leite seg i mellom. No spring dei rundt og leiker gøyme og leite med barna og så vil dei ha med besteforeldre å springe rund. 

Dagens foreldre er grenselause med sine barn og forventer at besteforeldre skal være det også.

Nei til å springe tulling då du treng 2 veker på å komme deg etter på.

Anonymkode: 22cd7...5ef

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, vi spurte ikke så feilen ligger vel hos oss. 

Anonymkode: 8bbbb...1c9

Folk er ulike. Din manns foreldre høres egoistiske og usympatiske ut, beklageligvis. Skjønner at både din mann og du synes det er kjipt. 

Da jeg ringte mine foreldre for å fortelle at min mann var blitt innlagt på sykehus, så spurte ikke jeg om hjelp. Jeg var ganske satt ut, og fortalte bare fakta om ambulanse, foreløpig rapport fra lege, og slikt.

De ringte meg 20 min senere, og fortalte at de hadde funnet ut at jeg nok trengte hjelp med 2 små unger og stadige besøk på sykehuset. Så de hadde pakket, og satte seg straks i bilen for å kjøre 4 timer så de kom frem til kvelden. 

Slik gjør støttende foreldre. Dine svigerforeldre er ikke støttende. Jeg tror dessverre ikke dere får gjort noe med det. Din mann kan jo spørre dem hvorfor de ikke bryr seg om dere selv ikke i krisetider. Men de vil kanskje ikke engang forstå spørsmålet.

Anonymkode: fca75...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...