Gå til innhold

Besteforeldre som aldri stiller opp.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Forvirret23 said:

men mine foreldre har valgt et annet liv. Det må de få lov til, men de var ingen gode omsorgsfulle foreldre, og var ferdig med barnebarn etter det 1 barnebarnet som kom til verden.

Da forstår jeg hvorfor du føler så sterkt for dette, for du har opened det. Det er veldig leit selvfølgelig, men det betyr fremdeles ikke at foreldre som har vært omsorgsfulle og gitt barna sine en god oppvekst er dårlige foreldre fordi de ikke er like engasjert når barnebarna kommer. Ei heller om man må be om hjelp fremfor at de alltid tilbyr. 

Anonymkode: ade1c...69a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da forstår jeg hvorfor du føler så sterkt for dette, for du har opened det. Det er veldig leit selvfølgelig, men det betyr fremdeles ikke at foreldre som har vært omsorgsfulle og gitt barna sine en god oppvekst er dårlige foreldre fordi de ikke er like engasjert når barnebarna kommer. Ei heller om man må be om hjelp fremfor at de alltid tilbyr. 

Og det er jeg uenig i, be om omsorg og interesse for barnebarn betegner deg da ikke som gode foreldre.  Vi får være uenige

Endret av Forvirret23
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Forvirret23 said:

Og det er jeg uenig i, be om omsorg og interesse for barnebarn betegner deg da ikke som gode foreldre.  Vi får være uenige

Det er her jeg mener du ikke skiller mellom roller og hvor det ikke henger helt på grep for meg. Du kan fremdeles ha vært (og være) en god forelder for dine barn, men du er kanskje ikke en god besteforelder. Du kan også ha vært en dårlig forelder, og nå være en engasjert og god besteforelder. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er her jeg mener du ikke skiller mellom roller og hvor det ikke henger helt på grep for meg. Du kan fremdeles ha vært (og være) en god forelder for dine barn, men du er kanskje ikke en god besteforelder. Du kan også ha vært en dårlig forelder, og nå være en engasjert og god besteforelder. 

Velger man å sette barn til verden så velger man at i fremtiden får man mulig barnebarn, man velger å lage en familie. 
Ja, foreldre som har vært dårlige kan våkne opp å ta igjen det tapte, men er du i utganspunktet en god foreldre så velger du ikke bort barna til eget barn. Det er faktisk få ting som sårer mer når foreldrene dine velger bort en så stor del av deg selv. 
Du får forsvare dette så mye du vil, men vi kommer aldri til å bli enige. Gode foreldre velger ikke bort egne barn og barnebarn, da er det ikke kjærlighet. De kan ikke mye i mine øyne betegnes som gode foreldre, og som foreldre har man barn for livet, men er ikke ferdig når de er 18. 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Forvirret23 said:

Velger man å sette barn til verden så velger man at i fremtiden får man mulig barnebarn, man velger å lage en familie. 
Ja, foreldre som har vært dårlige kan våkne opp å ta igjen det tapte, men er du i utganspunktet en god foreldre så velger du ikke bort barna til eget barn. Det er faktisk få ting som sårer mer når foreldrene dine velger bort en så stor del av deg selv. 
Du får forsvare dette så mye du vil, men vi kommer aldri til å bli enige. Gode foreldre velger ikke bort egne barn og barnebarn, da er det ikke kjærlighet. De kan ikke mye i mine øyne betegnes som gode foreldre, og som foreldre har man barn for livet, men er ikke ferdig når de er 18. 

Nei, vi kommer aldri til å bli enig, for jeg forstår at folk er ulike og velger annerledes, og jeg kan fremdeles syns de er gode mennesker til tross for det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, vi kommer aldri til å bli enig, for jeg forstår at folk er ulike og velger annerledes, og jeg kan fremdeles syns de er gode mennesker til tross for det. 

Også fordi alle barn vokser ikke opp til å være så gode mennesker selv, og kan forvente mye av sine foreldre uten å gi noe tilbake. Hvorfor noen velger å ikke delta i livet til sine barn, kan være så mangt. Det betyr ikke de er en dårlig venn, en dårlig person, en dårlig nabo osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår også at folk er ulike, men folk er ikke nærmeste familie. Forventer mer av nær familie enn naboen ;) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Også fordi alle barn vokser ikke opp til å være så gode mennesker selv, og kan forvente mye av sine foreldre uten å gi noe tilbake. Hvorfor noen velger å ikke delta i livet til sine barn, kan være så mangt. Det betyr ikke de er en dårlig venn, en dårlig person, en dårlig nabo osv. 

Og ja der kom det jeg faktisk har ventet på, det er barna som ikke er gode personer og foreldrene da velger bort. Og jada det kan være at foreldre må ta avstand pga psykisk sykdom, rusmisbruk osv det var ikke tema i tråden. 
Man kan være en god venn og ikke være en god foreldre det er jeg også enig i, men nå er det en tråd om foreldre som ikke ønsker å være en del av den familien de valgte å starte. 
Man skylder ikke foreldrene noe, den tanken må vi bort fra. De tok vare på deg , nå må du ta vare på de tanken, de satt barn til verden. Ingen av oss valgte å bli født og vi skylder ikke våre foreldre noe. 
Dermed så vil de fleste barn hjelpe og bidra eldre foreldre for de gjør det av glede og kjærlighet. Det er ikke for mye å forvente at foreldrene er der også når de er voksene. At man har kjærlighet og omsorg til egne barn og barnebarn, og det handler ikke om barnevakt i det hele tatt. 
Det handler om ar foreldrene dine ikke ønsker deg som person i demmes liv, og de barna som du har satt til verden, som er det fineste og viktigste du noen sinne har lagd. Det handler om at de avviser deg og det er hjerterått å gjøre som foreldre. At noen mener joda de er gode foreldre likevel, javel da får man mene det. Og det jeg er er uenig i, er ikke uenige at folk er forskjellige at folk kan være gode personer med andre utenom familie.  
Man kan være elendig mor eller far og likevel være en god nabo, venn eller kollega. Det er den nære relasjonen de ikke mestrer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tror man først må akseptere at de generasjonene som er besteforeldre til småbarn nå (født hovedsakelig på 50, 60- og 70-tallet) ikke er spesielt interessert i å ha noen oppgaver som besteforeldre. Det er generasjoner som er svært selvsentrerte, selvopptatte, og hvor ikke familien eller samfunnet er så viktige.

I stedet for å fyre opp under myter, vil jeg heller anbefale å se til seriøs forskning.

https://www.nrk.no/norge/forskning-slar-tilbake_-besteforeldre-ser-barnebarna-ofte-1.14640805

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 time siden):

Nå må du huske at generasjonene før deg ikke har den filosofien om at om man får barn, så velger man å ta seg mye av barnebarn. Tatt i betraktning at det er forskjell på å være glad i/ønske god relasjon og på å f.eks være fast barnevakt en gang i uka og ha mye omsorgsoppgaver.

De besteforeldrene jeg kjenner, løper rundt som gale høns for å please barn og barnebarn. De hjelper med oppussing og store prosjekt i heimen, har barnebarn ofte på overnatting, løper fra jobb for å hente i barnehage osv. Tror det er mer vanlig enn å ikke ønske kontakt med barnebarn.

Nå er jeg redd for at din generasjon kan få det litt hardt med å oppfylle deres egne synspunkter. Dere får ofte barn mens dere er mellom 30 - 40. Om deres barn også får barn i den alderen, så er dere gjerne over 70 når dere blir besteforeldre. Så jeg tror de barnebarna kommer til å bli passet lite av besteforeldre.

Anonymkode: 5b354...e0f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du huske at generasjonene før deg ikke har den filosofien om at om man får barn, så velger man å ta seg mye av barnebarn. Tatt i betraktning at det er forskjell på å være glad i/ønske god relasjon og på å f.eks være fast barnevakt en gang i uka og ha mye omsorgsoppgaver.

De besteforeldrene jeg kjenner, løper rundt som gale høns for å please barn og barnebarn. De hjelper med oppussing og store prosjekt i heimen, har barnebarn ofte på overnatting, løper fra jobb for å hente i barnehage osv. Tror det er mer vanlig enn å ikke ønske kontakt med barnebarn.

Nå er jeg redd for at din generasjon kan få det litt hardt med å oppfylle deres egne synspunkter. Dere får ofte barn mens dere er mellom 30 - 40. Om deres barn også får barn i den alderen, så er dere gjerne over 70 når dere blir besteforeldre. Så jeg tror de barnebarna kommer til å bli passet lite av besteforeldre.

Jeg er ikke redd for at det blir hardt å være glad i barn og barnebarn og ønske en relasjonen med de. Du nevner igjen barnevakt og tjenester. Betyr omsorg, kjærlighet, relasjonsbygging kun å utføre tjenester? 
Jeg kjenner også ytterst få besteforeldre som du beskriver her, men de som virkelig ønsker et forhold med egne barn og barnebarn ser jeg på med et stor varme og det gleder meg at det finnes fortsatt gode foreldre som ønsker en stor del av livet til sine barn.
At generasjonen før oss var en som ikke så på det å få barn som å lage en familie synes jeg høres ekstremt egoistisk og trist ut. Hvorfor fikk de barn? For at noen skulle ta vare på de når de ble gamle? De har selv vært både et barn, barnebarn og nå foreldre. Besteforeldrene var mer delaktig før enn nå, så hva skjedde med denne generasjonen? Og vil bare legge til de fleste gjør sikkert sitt beste, men vi trenger ikke å forsvare de som ikke engang prøver å gir totalt blanke i barn og barnebarn.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Folk blander seg ikke i andres liv. Selv ikke besteforeldre. Mange venter på en invitasjon. Så jeg tenker da har dere lært - trenger dere hjelp, be om det. 

Enig her. Som besteforeldre er det jo risiko å blande seg også, så hva skal man gjøre? Det blir enten for mye, eller for lite, dersom man skal gå ut i fra innlegg her ang. besteforeldre. 

Anonymkode: 9b1a4...655

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kvifor venter du at det skal stå på sidelinjen og heie frem barnebarn så ofte?

Synest det er for stort fokus på at barn og barnebarn skal jubles frem for ein kvar lisje prestasjon dei har.

Kvifor skal ungen underholdes og bejubles ustanselig av både foreldre og besteforeldre og helst tanter og onkler også.

Jeg er født tidlig 70 tall og hverken besteforeldre eller foreldre heiet på sidelinjen. Trening måtte du komme deg til sjølv ellers kunne du la være å gå.

Så har vi stått på sidelinjen og heiet på hundrevis av kamper og forestillinger som forelder og nå forventer avkommet at du skal fortsette å stå der resten av livet for å heie frem barnebarn også.

Barna leika sjølve som små. Desse barna driv nå og leiker og underholder barna sine for dei må jo for alt i verden ikkje kjede seg. Så blir desse foreldrene slitne av sitt eget aktivitets nivå/krav. Da skal besteforeldrene ta over for å fortsette underholdningen av barnebarna når foreldrene har hausa opp heile greia.

Barna leika gøyme og leite seg i mellom. No spring dei rundt og leiker gøyme og leite med barna og så vil dei ha med besteforeldre å springe rund. 

Dagens foreldre er grenselause med sine barn og forventer at besteforeldre skal være det også.

Nei til å springe tulling då du treng 2 veker på å komme deg etter på.

Anonymkode: 22cd7...5ef

Helt seriøst? Viser du så lite engasjement og interesse for alle i livet ditt? Er du ensom? Hvor leser du at jeg forventer at besteforeldre skal stå på sidelinja på hver eneste kamp? Jeg engasjerer meg i livet til alle jeg er glad i. Jeg stiller opp for venner, familie og barn. Jeg støtter der jeg kan. Jeg heier der jeg kan. Sånn er jeg som menneske. Slik du beskriver både barndommen din høres utrolig trist og fattig ut. Kanskje du hadde hatt større varme og empati dersom du ble sett som barn. 

Anonymkode: 1e4f1...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser at store deler av tråden har hengt seg opp i at man ikke kan kreve at noen er barnevakt, men slik jeg tolket HI så er vel hovedprolemet at de har lite kontakt generelt?

Vi bor 4-5 min unna svigerfar og hans kone med bil, men vi sees sjeldent. De roper høyt om at det er så synd at barna ikke får noe forhold til dem, og at vi aldri kan sees, men likevel kan de ikke gjøre den minste innsats for å bygge en relasjon til barna.

Barna våre er tette i alder, og er nå 1 og 2 år. Fra første ble født så har vi invitert, foreslått osv, men de kan aldri. Ofte får vi høre "vi må se an", også hører vi ikke noe mer, så da regner jeg med at noe viktigere dukket opp. De er flinke til å sende en melding kl 17 en gang i skuddåret om at vi kan komme på middag om en times tid da. Gjerne på en hverdag etter jobb og barnehage, tett opp mot barnas leggetid kl 19. Fra start bestemte jeg at det ikke skulle stå på meg, så vi har tatt med barnestoler, stellevesker og trøtte barn på middag der hver gang de har bedt oss.

Det irriterer meg litt når jeg skriver det nå, men jeg har aktivt valgt å ikke bry meg ellers. "Heldigvis" er mannen vant til den samme lunkne kontakten fra barndommen, så han hadde ikke noen forventninger om noe annet.

Barna har tre andre besteforeldre som ikke kan få nok tid med dem, så de lider ingen nød.

Anonymkode: b1f64...a65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Som nevnt, jeg og min mann har 7 barnebarn tilsammen som vi HAR stilt opp for hele tiden,så jeg vet ikke hva du sikter til.

Anonymkode: 42af2...b41

Nå er du et veldig godt eksempel på betegnelsen selvsentrert. Komisk at påstanden om selvsentrerte boomere skulle stemme så godt. Diskusjonen handler generelt om trenden med at besteforeldre er mer opptatt av å realisere seg selv, enn å gjøre en innsats med barnebarn. Mens du, du er selvfølgelig selvsentrert og sier at dette ikke passer med akkurat deg, og dermed forstår du ikke diskusjonen. Nei, det er nettopp det. Hadde du ikke vært så selvsentrert, så hadde du forstått at debatten handler ikke om deg, men generelle trender. 

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette sikter jeg til. At du som bestemor synes ta det er en tjeneste for barna dine at du engasjerer deg i barnebarn. Det burde jo bare være en glede? Hvorfor er det ikke det? Hvorfor synes du at dine barn forventer mer enn du synes er normalt for besteforeldre å gi? Vet de dette ? At de er et ork for deg?

Nettopp!

Vedkommende avslører helt tydelig at å være med barnebarn er en byrde og en jobb, ikke en glede.

Anonymkode: 62f71...ca4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 20.27):

Mine svigerforeldre er veldig selvopptatt og det er litt slitsomt å ha en relasjon til de. De er gode og snille mennesker, men stiller aldri opp. Min mann synes vi skal unngå å besøke dem, og så får de komme til oss om de er interessert i barnebarnet sitt. Samtidig synes jeg det er trist om datteren vår skal vokse opp uten et ordentlig forhold til besteforeldrene sine.

Andre i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 8bbbb...1c9

Foreldrene mine er døde og hans foreldre er opptatt av seg selv og sitt. Unge, ene jobber ikke, nyter livet og ikke plass til barnebarn på noen måte. Bursdagsbesøk 1 gang i året, der får de en genser. Mens de sitter og spiser og drikker kaffe uten å løfte en finger for å være med barna eller noe.

De baker ikke, inviterer ikke på middager(en del vennepar som går fast på middag til svigers, så koslig!)Livet handler om de. Styr med barn.... Men de var ikke veldig flink med egne barn.. Selv om de liker å påpeke feil hos andre!

Anonymkode: 50a5c...384

AnonymBruker
Skrevet

Trist at det skal være sånn. Misunner mange som har gode besteforeldre. Det hadde vært gull verdt for barna, men sånn er det!

Får gjøre det beste ut av det og kompensere der andre har besteforeldre.. Veldig kjekt med besteforeldredag i bhg og skole... 

Anonymkode: 50a5c...384

AnonymBruker
Skrevet

Min mor var en fantastisk bestemor for mine barn. Ikke mye barnevakt, men masse kontakt. Tre generasjoner på hytta mye, besøkte hverandre osv. Ba henne bare være barnevakt i nødstilfeller. Hun var i full jobb, ble enke da barna mine var veldig små, hadde hus og hage å ta seg av, hadde gammel mor som trengte tilsyn osv. Man trenger absolutt ikke å være barnevakt en gang i mnd for å være en nær og god besteforelder ❤️. Nå er hun gammel og syk. Vi er glade i henne, og tar vare på henne.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/9/2024 at 8:27 PM, AnonymBruker said:

Mine svigerforeldre er veldig selvopptatt og det er litt slitsomt å ha en relasjon til de. De er gode og snille mennesker, men stiller aldri opp. Min mann synes vi skal unngå å besøke dem, og så får de komme til oss om de er interessert i barnebarnet sitt. Samtidig synes jeg det er trist om datteren vår skal vokse opp uten et ordentlig forhold til besteforeldrene sine.

Andre i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 8bbbb...1c9

Jeg har 3 barn på 14,13 og 7 år. Besteforeldre har aldri stilt opp. Barna har aldri overnattet dit. Jeg har godtatt det. Barna spør ikke etter dem. De besøker dem av og til. Trist og det tok lang tid å godta det.

Anonymkode: 1a66b...8a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er døde, men var ingen engasjerte besteforeldre som tok kontakt. Men vi følte oss veldig velkommene når vi kom, og sa ja om vi spurte om barnevakt. For oss var det sånn og greit for meg. Jeg har fått barn med 2 fedre, så x svigers kom aldri på besøk dem har trives best hjemme, dem kom jo om dem ble bett men aldri uanmeldt og er vokst opp med og ikke bry noen eller skulle klare seg selv. Men dem også sa ja om vi spurte om barnevakt og tilbydde seg. Mine svigers er dårlig form, ringer om ønsker både og komme på besøk og ber oss, vi ber dem også. Elsker barnebarnet ,  men er ikke barnevakt pga dem ikke har helse til det, men barnet mitt er veldig gla i dem. Så man merker om dem bryr seg eller ikke, om man først er på besøk. Hvordan var disse svigers som foreldre til mann din da? Ikke alle er kjærlige og engasjerte foreldre eller besteforeldre. Men jeg tviler på at dem var super engasjerte foreldre for så og være ferdig med det når dem ble besteforeldre. Så er nok en grunn for at mannen din ikke orker og være den som holder liv i dette forholdet. Barna merker at dem ikke bryr seg så veldig om det er sånn at det går en vei, og dem heller ikke viser stort interesse når dere først kommer over 

Anonymkode: 10f2a...96f

AnonymBruker
Skrevet

Du får bedre sjelefred om bare akseptere  det. Du kan ikke tvinge folk til noe de ikke vil.

Her er svigers ressurssterke og ser oss og barna 2-3 ganger i året. De er pensjonister og bruker 70 % av tiden på dyre  reiser eller gå på resturant med jevngamle venner. De er hyggelige og alltid  spandable ( er millonærer) . Men litt overfladiske liksom.

Jeg har kun en foreldre  som er enkemann- mye fysisk og psykisk  syk - så må hjelpe til mer enn hva hjelp jeg får( barnepass var uaktuelt). Men min syke foreldre  kommer alltid i bursdager uansett . Passer på at barna  får likt og kommer å hjelper oss med huslige ting når han en sjelden gang  er frisk.

Anonymkode: 11e9b...f54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...