Gå til innhold

Besteforeldre som aldri stiller opp.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre er veldig selvopptatt og det er litt slitsomt å ha en relasjon til de. De er gode og snille mennesker, men stiller aldri opp. Min mann synes vi skal unngå å besøke dem, og så får de komme til oss om de er interessert i barnebarnet sitt. Samtidig synes jeg det er trist om datteren vår skal vokse opp uten et ordentlig forhold til besteforeldrene sine.

Andre i samme situasjon som kan fortelle hvordan dere har løst det?

Anonymkode: 8bbbb...1c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare løst det med å akseptere at de er som de er. Hvis man senker forventningene til andre mennesker på et generelt basis, blir verden mye bedre.

Tro meg, det har vært mange såre følelser fra meg og mannen min sin side. Dere kan velge å bruke energi på det, eller drite i det og bruke energien på noe positivt. Man kan ikke endre noen, det er et dødt prosjekt.

Anonymkode: a9b23...8f9

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet

Svigers her er minimalt involvert. De er kanskje innom her 3 ganger i året- utenom de gangene de blir invitert i bursdag/jul/middag etc (noe som ikke er ofte - for vi orker ikke) 

Vi bare lar de styre på som de vil. De vet hvor vi bor, de kjører forbi fra tid til annen - uten at vi ser noe til dem. 

Kan ikke tvinge dem til å ta del - så vi lever vårt liv, de lever sitt.. Ikke noe å gjøre med det... 

Anonymkode: 1212e...635

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine svigerforeldre er veldig selvopptatt og det er litt slitsomt å ha en relasjon til de. De er gode og snille mennesker, men stiller aldri opp. Min mann synes vi skal unngå å besøke dem, og så får de komme til oss om de er interessert i barnebarnet sitt. Samtidig synes jeg det er trist om datteren vår skal vokse opp uten et ordentlig forhold til besteforeldrene sine.

Løste med å slutte å tenke på det og begynne å leve livet. Ang barn så har ikke alle barn besteforeldre i livet og helt ærlig så er jeg litt usikker på om jeg vil at barna mine skal bli så veldig knyttet til dem. Mye mer vondt å bli knyttet til noen og bli glemt enn å ha litt overfladisk forhold 

Anonymkode: fb9a8...a88

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man godtar at det er situasjonen, også er det løst. 

Anonymkode: ade1c...69a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk inn i foreldrerollen helt klar på at det ene besteforeldre paret ville aldri stille opp. Og det har også gjort at vi hele veien har tenkt det, nettopp at det er våre barn. Vi kan ikke forvente å tvinge noen til å ha relasjoner til de. Gi og ta. 
Ønsker noen å ha relasjon til de og oss, så tar de iniativ til å ha det også. 

Anonymkode: e9b93...3da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far og hans kone er ikke interessert. Faren min har spurt om å ha barnet mitt på besøk en gang. Da var han tre og nå er han 11 og har fått to søsken. De blir bedt til bursdager og kommer når de føler for det. Jeg bruker ikke mye energi på dem. De er velkommen og kan komme når de vil. De velger å ikke delta i livet til barna mine. Det står på dem og ikke oss. 

Anonymkode: 73b92...6aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Leste her om dagen noe sånt som at man får mye mer fred om man tilgir sine foreldre for deres feil enn om man klandrer dem. Og det tror jeg stemmer. De er som de er og dere kan ikke forandre de. Ville bare akseptert det, besøk de når dere har lyst/det passer og de kan komme til dere om de vil eller dere inviterer. 

Anonymkode: 5070e...64e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle relasjoner jeg har er ulike. Fordi man tilpasser seg den andre parten. Og man legger aldri mer inn i et forhold enn nivået motparten legger opp til. 

På den måten har jeg god relasjon til alle som er i livet mitt.  I stedet for å irritere meg over sider ved dem som jeg uansett ikke får påvirket. 

Anonymkode: ea2d6...60e

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo omgås uten at de passer barnet? Det spørs litt hvor langt unna de bor, men middag og besøk her og der vil jo skape god kontakt? De må jo ikke passe barnet? Det hadde jeg ikke forventet

Anonymkode: 28097...fa6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stiller opp?

På hvilken måte er det dere ønsker at de "stiller opp"?

Anonymkode: 256bb...f61

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Din mann har rett. 

Anonymkode: 05000...246

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ingen forventninger til at besteforeldre skulle stille opp da vi fikk barn. Det er veldig kjekt, men ikke en forventning.

Om svigers ikke er interessert, så la dem være. Går ikke an å tvinge på noen en jobb som barnepasser, om de ikke ønsker det. 

Anonymkode: d74fe...bb7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dere kan jo omgås uten at de passer barnet? Det spørs litt hvor langt unna de bor, men middag og besøk her og der vil jo skape god kontakt? De må jo ikke passe barnet? Det hadde jeg ikke forventet

Anonymkode: 28097...fa6

Vi forventer ikke at de skal passe barnet vårt. De bor kun 10 minutter unna, men skal vi ut dit etter jobb går det gjerne 40 minutter pga kø. Det hadde derfor vært ønskelig at de kom til oss, men det gjør de ikke.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stiller opp?

På hvilken måte er det dere ønsker at de "stiller opp"?

Anonymkode: 256bb...f61

F.eks da jeg fikk alvorlig sykdom og var gjennom store operasjoner. De spurte aldri min mann om han trengte hjelp med noe. 

Eller da vi flyttet inn i nytt hus og min mann samtidig ble innlagt på sykehus. Det var ikke et spørsmål om vi trengte hjelp, de reiste på hyttetur.

Det er ikke "barnevakt" vi er ute etter. Vi har heldigvis mine foreldre som ønsker å tilbringe masse tid med barnebarnet sitt. Det er støtte vi savner, og så er det sårt for mannen at foreldrene bryr seg så lite.

• Liker 3
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

F.eks da jeg fikk alvorlig sykdom og var gjennom store operasjoner. De spurte aldri min mann om han trengte hjelp med noe. 

Eller da vi flyttet inn i nytt hus og min mann samtidig ble innlagt på sykehus. Det var ikke et spørsmål om vi trengte hjelp, de reiste på hyttetur.

Det er ikke "barnevakt" vi er ute etter. Vi har heldigvis mine foreldre som ønsker å tilbringe masse tid med barnebarnet sitt. Det er støtte vi savner, og så er det sårt for mannen at foreldrene bryr seg så lite.

Spurte dere?

Jeg takler ikke folk som mener andre skal "forstå, og tilby". 

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spurte dere?

Nei, vi spurte ikke så feilen ligger vel hos oss. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi forventer ikke at de skal passe barnet vårt. De bor kun 10 minutter unna, men skal vi ut dit etter jobb går det gjerne 40 minutter pga kø. Det hadde derfor vært ønskelig at de kom til oss, men det gjør de ikke.

Bad dere om hjelp?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vi spurte ikke så feilen ligger vel hos oss. 

Folk blander seg ikke i andres liv. Selv ikke besteforeldre. Mange venter på en invitasjon. Så jeg tenker da har dere lært - trenger dere hjelp, be om det. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Spurte dere?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bad dere om hjelp?

Det er ikke vits å be om hjelp fra slike mennesker, forstår de ikke selv at demmes sønn har det vanskelig nå sier det veldig mye om de. 
Jeg ba ikke pm besøk eller hjelp når jeg var innlagt, mine foreldre ringte ikke engang å spurte om det gikk bra. Noen foreldre er overfladiske og er ikke interessert.

Mine foreldre ble bedt i bursdager og noen ganger besøkte vi dem. Jeg orker ikke å tvinge på barna mine når de viste så lite interresse.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bad dere om hjelp?

Vi trengte ikke hjelp fra dem. Men dette blir for sært. Mener du at om din sønn hadde havnet på sykehus så hadde du reist bort uten å tilby støtte? Om nære familiemedlemmer går gjennom livskrise, spør du ikke hvordan du kan hjelpe? Sitter du alltid stille på sidelinjen og venter på at den syke skal ta kontakt?

• Liker 11
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...