Gå til innhold

Noen som vet hva denne tingen på katten er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er du klar over hvor stressende løpetid er for en katt? Om du virkelig er glad i kattene dine kastrerer du dem uansett.

Anonymkode: 49b1b...746

Katten min har aldri virket stresset når hun har hatt løpetid. Hun gjør ikke noe særlig utav seg, bare koser som vanlig. Det er nok litt opptil hver og en katt hvordan de forskjellige er under løpetid, alle reagerer ikke likt.

Anonymkode: 651c6...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror nok kreft/svulst-faren er stor på en inntakt hunnkatt som aldri har hatt kull. Dra til dyrlegen, så kan hen si om det er godartet eller om det bør tas bort. Brystvorten ser "snill" ut på bildet, men det vet en sikkert ikke før den er undersøkt skikkelig. 

Anonymkode: ef859...09d

Takk for svar! Ja, jeg får håpe på det beste. Håpe det er godartet om det er kreft. Får vente å se hva dyrlegen sier

Anonymkode: 651c6...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Begge kattene mine er kun innekatter. De er aldri ute med andre katter. De har svær egen luftegård på terrassen de er i når de er ute. Begge kattene har blitt reddet av folk som bare har kastet de ut fra bilen langs veien, og de er derfor redde for å gå ut. Dermed, kun innekatter. Så hun trenger ikke å bli sterilisert, hannkatten min er kastrert. Og de er 14 år

Anonymkode: 651c6...4e9

Ukastrerte katter har større sannsynlighet å få kreft, parring eller ikke. Hun har også mye stress i kroppen mer eller mindre konstant pga hormoner, som igjen kan føre til helseproblemer som for eksempel diabetes. 
Kan hende hun har innbilt svangerskap eller kanskje kreft. Får håpe hun er frisk, men ta og kastrer henne!

Anonymkode: 86a09...540

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Katten min har aldri virket stresset når hun har hatt løpetid. Hun gjør ikke noe særlig utav seg, bare koser som vanlig. Det er nok litt opptil hver og en katt hvordan de forskjellige er under løpetid, alle reagerer ikke likt.

Anonymkode: 651c6...4e9

Har aldri virket nei, men det at du har hatt en katt i 14 år uten å lese det litt opp på kreftfare, stress ved løpetid og så videre er virkelig skremmende.

Anonymkode: 49b1b...746

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

første jeg tenkte at dette kanskje var en v eldig stor flått. 

men er kanskje litt tidlig enda..     

Anonymkode: e8838...9ee

Flåtten har værtfall kommet til Østlandet. Plukket en av katten her om dagen. 

 

Uavhengig av at hannkatten din er kastrert, så skal og bør alle hunnkatter kastreres uansett, grunnet at løpetid er veldig stressende for de. Så selv om du kun hadde hatt henne skulle hun uansett vært sterilisert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Begge kattene mine er kun innekatter. De er aldri ute med andre katter. De har svær egen luftegård på terrassen de er i når de er ute. Begge kattene har blitt reddet av folk som bare har kastet de ut fra bilen langs veien, og de er derfor redde for å gå ut. Dermed, kun innekatter. Så hun trenger ikke å bli sterilisert, hannkatten min er kastrert. Og de er 14 år

Anonymkode: 651c6...4e9

Di må allikevel sterilisere henne.

Anonymkode: e376f...b39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er du klar over hvor stressende løpetid er for en katt? Om du virkelig er glad i kattene dine kastrerer du dem uansett.

Anonymkode: 49b1b...746

Herregud... da må jo alle ville dyr leve i stress livet ut når de har løpetid, skal vi liksom sterilisere alle??

Syns det er så mye j.. hysteriske kommentarer her av folk som ikke har så mye peiling..

Anonymkode: 6646c...865

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at en steriliserer en katt her, er for å hindre uønskede kull og en "overbefolkning " av katter i Norge. Ikke på grunn av stress, fordi løpetid er noe grusomt, fordi de kan bli voldtatt eller andre slike flåsete ting. Løpetid, paring og alt som inngår i det, er normal atferd og ikke noe en operere bort bare for å gjøre det behagelig for en katteeier. Det er kun for å hindre uønskede kull hos en dyreart det er vanskelig å kontrollere ved å ha i bånd, unngå artsfeller under løpetid eller gi annen prevensjon. Det er ikke lov å operere bort friske organer eller kroppsdeler på dyr i Norge, men katt er et unntak kun for å unngå "overbefolkning" og villkatter.

I denne tråden er det snakk om en innekatt, som dermed ikke kan bli uønsket gravid. Da er det ikke noen grunn til sterilisering og den belastningen det er for katten å gjennomgå en slik operasjon, så slutt å mase på TS om å sterilisere katta.

Anonymkode: ef859...09d

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud... da må jo alle ville dyr leve i stress livet ut når de har løpetid, skal vi liksom sterilisere alle??

Syns det er så mye j.. hysteriske kommentarer her av folk som ikke har så mye peiling..

Anonymkode: 6646c...865

Les din egen kommentar en gang til så håper jeg du ser at det er noe som skurrer.

Anonymkode: 49b1b...746

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den eneste grunnen til at en steriliserer en katt her, er for å hindre uønskede kull og en "overbefolkning " av katter i Norge. Ikke på grunn av stress, fordi løpetid er noe grusomt, fordi de kan bli voldtatt eller andre slike flåsete ting. Løpetid, paring og alt som inngår i det, er normal atferd og ikke noe en operere bort bare for å gjøre det behagelig for en katteeier. Det er kun for å hindre uønskede kull hos en dyreart det er vanskelig å kontrollere ved å ha i bånd, unngå artsfeller under løpetid eller gi annen prevensjon. Det er ikke lov å operere bort friske organer eller kroppsdeler på dyr i Norge, men katt er et unntak kun for å unngå "overbefolkning" og villkatter.

I denne tråden er det snakk om en innekatt, som dermed ikke kan bli uønsket gravid. Da er det ikke noen grunn til sterilisering og den belastningen det er for katten å gjennomgå en slik operasjon, så slutt å mase på TS om å sterilisere katta.

Anonymkode: ef859...09d


det er alltid fascinerende med folk som skriver lange innlegg og fremstår som veldig «smarte»,men så har de fullstendig mangel på kunnskap.

Anonymkode: 49b1b...746

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den eneste grunnen til at en steriliserer en katt her, er for å hindre uønskede kull og en "overbefolkning " av katter i Norge. Ikke på grunn av stress, fordi løpetid er noe grusomt, fordi de kan bli voldtatt eller andre slike flåsete ting. Løpetid, paring og alt som inngår i det, er normal atferd og ikke noe en operere bort bare for å gjøre det behagelig for en katteeier. Det er kun for å hindre uønskede kull hos en dyreart det er vanskelig å kontrollere ved å ha i bånd, unngå artsfeller under løpetid eller gi annen prevensjon. Det er ikke lov å operere bort friske organer eller kroppsdeler på dyr i Norge, men katt er et unntak kun for å unngå "overbefolkning" og villkatter.

I denne tråden er det snakk om en innekatt, som dermed ikke kan bli uønsket gravid. Da er det ikke noen grunn til sterilisering og den belastningen det er for katten å gjennomgå en slik operasjon, så slutt å mase på TS om å sterilisere katta.

Anonymkode: ef859...09d

Sykdomsspredning er også noe som katteeiere burde tenke over. Ukastrerte katter slåss og parrer flere hunnkatter, og det at de gjerne går flere mil for å finne seg katt byr jo på flere slike situasjoner. 

Å kastrere er for å hindre skade, sykdom OG uønskede kull.

Selv om løpetid er naturlig, så betyr ikke det at det ikke kommer med sine ulemper. Hormoner som øker såpass mye gir økt risiko for kreft. Tisper steriliseres om de har kraftige hormoner grunnet økt risiko for jursvulster osv. Å la dyr få kreft er ikke den beste praksisen for å bevare "naturens gang". Jeg vil heller ha et kastrert/sterilisert dyr enn at den skal dø i ung alder.

 

Men er forsåvidt enig at det ikke er vits i å løpe til veterinær for å sterilisere en 14 år gammel innekatt. Lurer dog på om katten blir sterilisert uansett grunnet svulst (hvis det på bildet er en slik vekst), da risikoen for å utvikle kreft i slike tilfeller økes

Anonymkode: 66cd1...723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var pussig. Jeg så faktisk i dag en episode på tv i formiddag av "Yorkshire Vet" om et par veterinærer i England. Han ene veterinæren fikk inn et tilfelle med en hund, en hannhund, som hadde akkurat samme som du viser bilde av. En brystvorte på hunden som var vokst ut og var så stor som en larve nesten. De bestemte straks å operere den bort. Nå fikk jeg ikke med meg om de sendte den inn for undersøkelse hos laboratoriet (det gjør de ofte med diverse utvekster), men de opererte den i hvert fall vekk med en gang fordi den så skummel og unaturlig ut.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at en vetrinær anbefaler sterilisering til en 14 år gml katt… 

Dette ser ut som en hoven patte.

Forhåpentligvis lett å finne ut v 👍🏼

Anonymkode: 5e8b0...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tviler på at en vetrinær anbefaler sterilisering til en 14 år gml katt… 

Dette ser ut som en hoven patte.

Forhåpentligvis lett å finne ut v 👍🏼

Anonymkode: 5e8b0...16c

Selvsagt gjør veterinærer det. Slutt å spre kunnskapsløst søppel.

Anonymkode: 86a09...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Den eneste grunnen til at en steriliserer en katt her, er for å hindre uønskede kull og en "overbefolkning " av katter i Norge. Ikke på grunn av stress, fordi løpetid er noe grusomt, fordi de kan bli voldtatt eller andre slike flåsete ting. Løpetid, paring og alt som inngår i det, er normal atferd og ikke noe en operere bort bare for å gjøre det behagelig for en katteeier. Det er kun for å hindre uønskede kull hos en dyreart det er vanskelig å kontrollere ved å ha i bånd, unngå artsfeller under løpetid eller gi annen prevensjon. Det er ikke lov å operere bort friske organer eller kroppsdeler på dyr i Norge, men katt er et unntak kun for å unngå "overbefolkning" og villkatter.

I denne tråden er det snakk om en innekatt, som dermed ikke kan bli uønsket gravid. Da er det ikke noen grunn til sterilisering og den belastningen det er for katten å gjennomgå en slik operasjon, så slutt å mase på TS om å sterilisere katta.

Anonymkode: ef859...09d

Helt sant! Takk for støtten😊

Anonymkode: 651c6...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 timer siden):

Dette var pussig. Jeg så faktisk i dag en episode på tv i formiddag av "Yorkshire Vet" om et par veterinærer i England. Han ene veterinæren fikk inn et tilfelle med en hund, en hannhund, som hadde akkurat samme som du viser bilde av. En brystvorte på hunden som var vokst ut og var så stor som en larve nesten. De bestemte straks å operere den bort. Nå fikk jeg ikke med meg om de sendte den inn for undersøkelse hos laboratoriet (det gjør de ofte med diverse utvekster), men de opererte den i hvert fall vekk med en gang fordi den så skummel og unaturlig ut.

Takk for svar! Åå! Ja jeg har vært hos dyrlegen nå med min katt. De undersøkte og sa at de var veldig sikker på at det bare var en vorte. Men at jeg skulle følge med på den om den forandret seg, kom væske ut eller at katten hadde smerter. Men hun viser ikke tegn til smerte. Kan ta på den uten problem, og hun koser like mye som vanlig. Så håper på det beste!

Anonymkode: 651c6...4e9

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for brukerangrep.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vorter, eller talgkjertler. Helt ufarlig. Har selv en katt med dette. Har fått fjernet disse ved 2 forsøk. Med år innimellom. Snakk med veterinær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 0.09):


det er alltid fascinerende med folk som skriver lange innlegg og fremstår som veldig «smarte»,men så har de fullstendig mangel på kunnskap.

Anonymkode: 49b1b...746

Det inlegget du siterte har helt rett.

For veldig mange katter er det stress med løpetid men ikke alle. Da mener jeg stress-stress som i at det er en større påkjenning. For en del katter er løpetid såpass lite stress at det er helt greit å ikke sterilisere. Man har for eksempel mange usteriliserte rasekatter som skal avles på og fint lever godt med de løpetidene de har mellom kulla. 
Jeg kjenner flere oppdrettere som har hatt få kull spredd over flere år på sine katter. Det er mer skånsomt enn å ta de samme kulla over kortere tid. Dette er noe man må vurdere etter individ.

For noen ender det med ett kull og sein eller aldri sterilisering alt etter hvordan katten har det. 
Her er katten 14 år og har da neppe hatt helt sinnsyke løpetider med så mye stress at det har påvirka livskvaliteten negativt, TS er åpenbart glad i katten og ansvarlig samt resurssterk nok til å ta den til vetrinær ved behov. 
Denne katten har det fin-fint.

 

 

Anonymkode: 47b4e...c5a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det inlegget du siterte har helt rett.

For veldig mange katter er det stress med løpetid men ikke alle. Da mener jeg stress-stress som i at det er en større påkjenning. For en del katter er løpetid såpass lite stress at det er helt greit å ikke sterilisere. Man har for eksempel mange usteriliserte rasekatter som skal avles på og fint lever godt med de løpetidene de har mellom kulla. 
Jeg kjenner flere oppdrettere som har hatt få kull spredd over flere år på sine katter. Det er mer skånsomt enn å ta de samme kulla over kortere tid. Dette er noe man må vurdere etter individ.

For noen ender det med ett kull og sein eller aldri sterilisering alt etter hvordan katten har det. 
Her er katten 14 år og har da neppe hatt helt sinnsyke løpetider med så mye stress at det har påvirka livskvaliteten negativt, TS er åpenbart glad i katten og ansvarlig samt resurssterk nok til å ta den til vetrinær ved behov. 
Denne katten har det fin-fint.

 

 

Anonymkode: 47b4e...c5a

Nei det har ikke vedkommende. Det er ikke kun for å unngå kattekull at man kastrerer sin som andre ord har du like lite kunnskap som vedkommende jeg siterte først.

Anonymkode: 49b1b...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...