Gå til innhold

Sølv til bunad, forskjell på produsenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe sølv til tantebarnet mitt som får bunad til konfirmasjonen. Lurer på om det er noe forskjell i kvalitet på de ulike produsentene? Skal handle på nett, og har sett på Sylvsmidja, Johs kristiansen, Vossasylv og mange andre man typisk finner hos gullsmeder og husfliden. Ser også det er mange som ikke skriver noe navn på hvor sølvet er fra - de har ofte litt mer detaljer og skiller seg litt ut. 

Noen som kan dette og kan hjelpe? 

Anonymkode: 0ec3f...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som regel er det en bestemt leverandør som leverer sølv til den enkelte bunad. Kun Sølvsmidja som leverer til min i alle fall.

Anonymkode: 3123b...e17

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bunad er det? :o

Anonymkode: 0ec3f...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylvsmija er i hvertfall der gullfunn har mye av bunad sølvet fra.

Men husk du må kjøpe ut fra hvilken bunad slik at det blir rett sølv til

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er blå Lundeby, om man velger den kommer det opp mange alternativ å velge i hos de ulike nettbutikkene :) Lurte egentlig på om alle produsentene er ok

Anonymkode: 0ec3f...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt det som jeg syntes ser penest ut og som krever minst vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal kjøpe sølv til tantebarnet mitt som får bunad til konfirmasjonen. Lurer på om det er noe forskjell i kvalitet på de ulike produsentene? Skal handle på nett, og har sett på Sylvsmidja, Johs kristiansen, Vossasylv og mange andre man typisk finner hos gullsmeder og husfliden. Ser også det er mange som ikke skriver noe navn på hvor sølvet er fra - de har ofte litt mer detaljer og skiller seg litt ut. 

Noen som kan dette og kan hjelpe? 

Anonymkode: 0ec3f...a1e

Spør på Husfliden hvilket sølv som hører til. Det er litt av vitsen

Anonymkode: 5e6a4...439

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spør på Husfliden hvilket sølv som hører til. Det er litt av vitsen

Anonymkode: 5e6a4...439

Evt høre med moren til tantebarnet om de har noen ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, problemet er ikke at jeg ikke vet hva som hører til - men om kvaliteten stort sett er den samme. Husfliden tar f.eks 500 kr mer for søljer som også selges hos gullsmed. 

Anonymkode: 0ec3f...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene har vel mest med innkjøpspris å gjøre og om selger har utgifter til stort/lite butikklokale og hvor sentrumsnært den ligger eller om de kun har ett lager, samt blandingsforholdet på metallet sølvet er laget av samt tykkelse, mengde delen er laget av.

Du kan jo spørre om forskjellen hos f.eks gullsmeden, hvorfor de har valgt den leverandøren de har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (11 timer siden):

Men husk du må kjøpe ut fra hvilken bunad slik at det blir rett sølv til

Det må du ikke! Du har vel sett alt det rare folk gjør med bunadene sine nå til dags så det spiller ingen rolle hva slags sølv du har heller. 

Anonymkode: a8de5...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beltestakk, og både Sylvsmidja og Fossensylv (tidligere Hasla) har sølv til den. 

Personlig likte jeg mange av søljene fra Sylvsmidja best, og har da fortsatt med det, men hvor det er kjøpt har vel variert. Med unntak av en liten sølje i halsen så har jeg valgt å ha alt fra én produsent, for det er forskjell i design, og jeg vil at alt skal passe sammen.

Anonymkode: 661be...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 1.06):

Spør på Husfliden hvilket sølv som hører til. Det er litt av vitsen

Anonymkode: 5e6a4...439

åpenbart, men til noen bunader kan man få korrekt sølv fra flere ulike produsenter. Til rogalandsbunaden, som jeg kjenner, kan vi for eksempel velge mellom sikkert 5-6 stykker, og det er ganske stor prisforskjell på det rimeligste og det dyreste.

Anonymkode: a55b4...dec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 9.10):

Det må du ikke! Du har vel sett alt det rare folk gjør med bunadene sine nå til dags så det spiller ingen rolle hva slags sølv du har heller. 

Anonymkode: a8de5...9a0

selvfølgelig spiller det en rolle. Man kjøper ikke feil sølv. Men man kan bruke arvet sølv på tvers av bunader.

Anonymkode: a55b4...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at sølv fra Sylvsmidja er flere hundre kroner billigere hos Bjørklund, enn for eksempel Husfliden eller andre gullsmed butikker.

Anonymkode: f8d53...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den bunaden jeg har, er det ulike søljer som hører til ut fra valg av produsent. Jeg har kjøpt mitt bunadsølv hos Gullsmed Sando sin nettbutikk. Sendte de noen spørsmål på e-post, da fikk jeg god veiledning, før jeg bestemte meg. Anbefales. Send de en forespørsel så får du helt sikkert god hjelp 😉

Anonymkode: 1d2b0...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...