AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Del Skrevet 8. april Jeg har kommet godt i gang med løping de siste par åra, men nå har jeg sannsynligvis kommet i pre-overgangsalder. Og jeg er livredd for at overgangsalder skal tulle med yteevne, og at alt bare går nedover fra nå. Merker allerede at jeg legger lettere på meg selv om kosthold er det samme, svetter og blir varm lettere, er i slapp form osv. Jeg er i midten av 40-åra og har vært i bedre fysisk form de siste par årene enn jeg var da jeg var 25, og jeg vil ikke miste dette. Jeg vet at hormoner tuller med mye, f eks så greide jeg ikke løpe så fort/mye da jeg gikk på p-piller, og jeg har opplevd variasjoner når jeg har hatt andre hormonelle endringer i livet også. Aner ikke hvilken vei det evt vil påvirkes ved overgangsalder, jeg bare håper ikke det er sånn at da blir det vanskeligere å trene Noen med erfaring eller kunnskap om dette? Rotete innlegg sikkert. Anonymkode: fac2c...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #2 Del Skrevet 9. april Ingen med erfaring med overgangsalder og løping/trening? 😅 Anonymkode: fac2c...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #3 Del Skrevet 10. april Driver ikke løping, men er kommet i tidlig overgangsalder. All styrke og utholdenhet forsvant rimelig brått. Fra å gå krevende fjellturer uten problem til å få vondt i rygg, knær og oppleve at kroppen på en måte helt brått får nok. Blir totalt utmattet som ved et knips med fingrene. Må ta pauser, noe jeg aldri gjør, og noen dager måtte jeg bare gi opp, selv på lette, lokale turer. Trente også tung styrke før, men ble i den tiden rett og slett dårlig når jeg prøvde, skjelven og svett i mange timer på det verste. Trener nå igjen, men mye lettere enn før. Visste ikke først at det skyldtes overgangsalder og har vært testet for stoffskifte og leddgikt blant annet. Gynekolog fant dette og pga alder er det absolutt anbefalt hormoner som beskytter mot mye. I tillegg skyldes jo forfallet vi opplever en mangel kroppen får og dette motvirkes også av hormonene. Det er helt andre doser enn i prevensjon og jeg har tålt dem veldig godt selv om jeg aldri har tålt prevensjon. Mistenker du at det er i gang ville jeg oppsøkt en flink gynekolog og fått hjelp. Den skaden som der skjedd mens jeg ikke visste hva alt kom av, den kan jo ikke rettes opp igjen, men jeg kan hindre videre forfall Anonymkode: a8bbf...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 10. april #4 Del Skrevet 10. april (endret) Bare ta ting som det kommer? Om kroppen trenger lenger tid for å hente seg inn etterhvert .., kjør flere roligere økter? Vær aktiv og positiv i alle livets faser. Jeg driver med styrketrening å tror jeg når mitt toppnivå når jeg er ca 40, kommer ikke til å ofre nedgangstiden en eneste negativ tanke, men vet at volum er det som kødder opp når man når en vis alder ( ikke inntensitet). Endret 10. april av Blåmonster Dysleksi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april #5 Del Skrevet 10. april Jeg tror man kan trene bra selv etter overgangsalderen. Men det er viktig å lytte til kroppen. Jeg er i premenopause selv og har planer om å begynne med hormoner når mensen opphører. Anonymkode: 628be...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #6 Del Skrevet 11. april Jeg er ikke selv i overgangsalder helt ennå, er 46 og har trent jevnlig i 10 år ca. Og da mener jeg hver eneste uke uten unntak. I perioder hvor jeg gjør enn ekstra innsats så kan jeg fremdeles løfte tyngre og løpe raskere. Så fremdeles så har det med hvor mye innsats jeg har overskudd til. I fjor da jeg løp 50 km i uken så perset jeg på alle distanser. I år har jeg slacket litt med løpingen, men holder det likevel på et jevnt nivå hvor jeg ikke mister for mye form. Det som i hvert fall er sikkert er at det blir vanskeligere å begynne å trene når man blir eldre. Har flere jevnaldrende venninner som har prøvd å begynne litt og det virker å være nærmest umulig for dem. De har et ikke-eksisterende grunnlag, klarer knapt småjogge 100 meter, og styrken er helt fraværende. Det blir en for stor kraftanstrengelse og de blir uvel av treningen. Så jeg er veldig glad for at jeg begynte tidlig i 30-årene og har treningen i ryggmargen. Klart at resultatene vil begynne å avta etter noen år, det er realiteten når man blir eldre, og da vil jeg akseptere at man kommer til et punkt hvor man ikke lenger perser, og det ikke er så viktig som å holde det gående på et jevnt nivå. Anonymkode: 57876...9c4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april #7 Del Skrevet 11. april Jeg er 46 år, kommet i overgangsalder og må ærlig si at eneste grunnen til at jeg forsto at jeg hadde kommet i det var at jeg mistet mensen etter å ha hatt uregelmessig mens. Nå har jeg vært uten mens i 2-3 år så kom per definisjon i tidlig overgangsalder. Jeg har trent av og på i alle år, startet med styrketrening i oktober i fjor etter lang pause, har blitt mye sterkere på de mnd,merker betydelig forskjell. Går fjellturer på 5 timer på sommeren og går langrenn på vinteren, er som mosjonist å regne men trener jevnlig, og har som sagt ikke merket noe til forfallet, ikke mer sliten, ikke lettere for å legge på meg. Har innimellom hetetokter men ikke spesielt plagsomme. Så jo det går helt fint an at man ikke mister all form, overgangsalder trenger heldigvis ikke være er helvete. Anonymkode: 40725...c0c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #8 Del Skrevet 13. april Jeg kom i overgangsalderen når jeg var 41, og vil ikke si jeg har merket så mye negativt på treningen. Har fått trent like bra, synes jeg. Nå måler ikke jeg fremgang eller har andre mål enn å trene for helsegevinst da, så det kan jo hende fremgangen kan gå noe saktere. Anonymkode: 05d6a...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #9 Del Skrevet 25. april Generelt er det vanskeligere å restituere og bygge muskler når man mister så og si all østrogen og testosteron i overgangsalderen. Noen får også mer muskel/leddsmerter og langvarig stølhet etter trening. De aller fleste tåler og kan ha nytte av hormoner når overgangsalderen inntreffer, dersom man har symptomer. Anonymkode: dfbc9...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 26. april #10 Del Skrevet 26. april Ikke tren høyt volum i den alderen, se på staring strenght , lavt volum , høyere inntensitet. Og spis næringsrikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virpi Skrevet 28. april #11 Del Skrevet 28. april Jeg har fått ny giv etter å ha startet med østrogenspray! Kroppen fungerer igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 8.33): Driver ikke løping, men er kommet i tidlig overgangsalder. All styrke og utholdenhet forsvant rimelig brått. Fra å gå krevende fjellturer uten problem til å få vondt i rygg, knær og oppleve at kroppen på en måte helt brått får nok. Blir totalt utmattet som ved et knips med fingrene. Må ta pauser, noe jeg aldri gjør, og noen dager måtte jeg bare gi opp, selv på lette, lokale turer. Trente også tung styrke før, men ble i den tiden rett og slett dårlig når jeg prøvde, skjelven og svett i mange timer på det verste. Trener nå igjen, men mye lettere enn før. Visste ikke først at det skyldtes overgangsalder og har vært testet for stoffskifte og leddgikt blant annet. Gynekolog fant dette og pga alder er det absolutt anbefalt hormoner som beskytter mot mye. I tillegg skyldes jo forfallet vi opplever en mangel kroppen får og dette motvirkes også av hormonene. Det er helt andre doser enn i prevensjon og jeg har tålt dem veldig godt selv om jeg aldri har tålt prevensjon. Mistenker du at det er i gang ville jeg oppsøkt en flink gynekolog og fått hjelp. Den skaden som der skjedd mens jeg ikke visste hva alt kom av, den kan jo ikke rettes opp igjen, men jeg kan hindre videre forfall Anonymkode: a8bbf...c4b Hvilke typer hormoner går du på nå? Anonymkode: 6ab26...cab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Del Skrevet 8. mai Virpi skrev (På 28.4.2024 den 21.54): Jeg har fått ny giv etter å ha startet med østrogenspray! Kroppen fungerer igjen! Følger bivirkninger med? Anonymkode: 7d51c...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå