Gå til innhold

Syntes du det høres ungt ut å være en 36år gammel mor til en sønn på snart 16?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et det helt normalt med nåtiden? Folk får barn så sent nå. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ungt. Det bryr ikke at det er dumt. Spennende måte å formulere spørsmål på forresten. 

Anonymkode: b836b...cb4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Norge er 30 år, så det sier seg selv at man er uvanlig ung hvis man er 20, men det finnes jo de som får barn da også selvsagt. Jeg har en som blir 16 i år og det er ingen av foreldrene til hans klassekamerater som er så unge så man ville jo skilt seg ut i så måte, men det er vel uansett sjelden man tenker over de andre foreldrenes alder annet enn når man svarer på spesifikke spørsmål som her. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så vanlig å få barn så ung. Jeg var selv 17 når jeg fikk mitt første barn og 26 når jeg fikk mitt tredje. Det var ikke høyst uvanlig der jeg opprinnelig kommer fra. Vi hadde jubileumstreff fra ungdomsskolen det året jeg ventet minstemann. Reiste først nordover på treff der, de fleste av de andre på treffet hadde barn og var etablert med famlie. Reiste så på treff igjen i sørvest samme år der jeg avsluttet u.skole. Der var det kun meg og en til blant deltakerne som hadde barn. De fleste andre var enten studenter, eller var i jobb, uten etablert familie. Så tenker at det handler mye om geografiske forskjeller også og forhold mellom by og bygd. 

Mine barn er nå rett under og rett over 30, ingen av de har barn.

Anonymkode: d161b...f79

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ungt. Det bryr ikke at det er dumt. Spennende måte å formulere spørsmål på forresten. 

Anonymkode: b836b...cb4

Jeg er bare den yngste moren i klassen til sønnen min😂 kanskje dumt spm, men jeg ser nå hvor ung jeg var. Kun 20 år gammel. Men nokså vanlig på den tiden. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er bare den yngste moren i klassen til sønnen min😂 kanskje dumt spm, men jeg ser nå hvor ung jeg var. Kun 20 år gammel. Men nokså vanlig på den tiden. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

Jeg er 3 år yngre enn deg og blant mine 90 skolekamerater er vel 5 stk foreldre. Så det høres mer ut som stedet hvor du kommer fra. 

Anonymkode: 780a2...b1d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 3 år yngre enn deg og blant mine 90 skolekamerater er vel 5 stk foreldre. Så det høres mer ut som stedet hvor du kommer fra. 

Anonymkode: 780a2...b1d

Oi såpass... mulig det er stedet ja. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Et det helt normalt med nåtiden? Folk får barn så sent nå. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

«Nå»?

Den gjennomsnittlige alderen til den gjennomsnittlige fødende kvinne har i «uminnelige tider» vært 30 år, ts. At du (uklart hvorfor) har behov for å navigere i en virkelighet som ikke håndterer fakta er ikke verden sitt problem. Det er ditt.

Min bestemor (nå 96 år) var en ung mor til sin førstefødte. Hun var 25. Så, ja, du er og har til alle tider i fungerende samfunn vært en ung mor. Fordi folk i de «gamle dager» du viser til før de kunne få barn måtte tjene seg opp penger til å fø barnet. I en ikke optimal velferdsstat var det mor og far sin inntekt og formue og bolig, og ikke barnetrygd som måtte sikres. (I ikke-fungerende samfunn inkluderer jeg sekter, som har en uttalt egeninteresse av at folk får barn tidlig. Unge mennesker er enklere å kontrollere, og uten kontroll av lettlurte underutdannede individer eksisterer ingen sekt)

Anonymkode: 04b9c...cdb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at man får barn i ung alder, da er man relativt ung selv når barna blir voksne og man kan gjøre mer sammen. Er nesten synd på de med foreldre som er 60-70 år gamle når man selv er er 20.

Anonymkode: 2aa27...0a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Et det helt normalt med nåtiden? Folk får barn så sent nå. 

Anonymkode: 98a2d...0c9

Jeg var 26 da jeg fikk førstemann, og følte meg veldig ung. Biologisk er det perfekt, og jeg jobbet deltid og var fremdeles student. Jeg var 35 da sistemann ble født, det var uendelig mye tyngre på alle måter. Samfunnet burde legge tilrette for at unge mennesker kan få barn når de er unge.

Anonymkode: b40e9...061

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittsalder for førstegangsfødende i Oslo i 2008 (når jeg antar 16-åringen din er født) var 28,1 år. Landsgjennomsnittet er nok noe lavere.

Så om du var “på snitt” skulle du ha vært 44 når du har en 16-åring. 
 

Men selv om det nok er stress å være ung mor så er det jo masse fordeler for både deg og barnet. Jeg har selv en mor som var 19 når jeg ble født (og som fortsatt er lykkelig gift med barnefar). Jeg ofret det ikke en tanke når jeg var ung at jeg hadde unge foreldre, de var de eneste foreldrene jeg har hatt. Men de var/er unge og friske og spreke både gjennom barndommen min og nå når jeg er voksen. 
 

Hadde lett tatt energien til en 25-åring i steder for en havslapp 38-åring når jeg skal følge tempoet til en hyper 5-åring etter jobb.

Når jeg var russ, var altså moren min 38, som jeg er nå. Det hadde vært veldig rart om jeg hadde russebarn, men det hadde sikkert funket det og!

Anonymkode: c8878...d01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ung når man er 20, akkurat det kommer man ikke fra. Jeg syns ikke er for tidlig å få barn når man er 20 av den grunn. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39 år og har en 19åring. Jeg er/var som oftest den yngste forelderen i klassen. Men jeg hadde som regel noe felles å snakke med de andre foreldrene om fordi vi jo alle hadde barn på samme alder. 

Endte opp med å bli svært god venn med mor til bestevenninna til datteren min selv om hun var 20 år eldre enn meg 😊

Anonymkode: 4eac8...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sammenlignet med en del andre andre. 

Da jeg var 36 hadde jeg barn på 18, 16 og 12 år. 
Er fremdeles nesten alltid den yngste mammaen rundt omkring. 

Anonymkode: f0c50...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg 21 år, og er i dag 32 år gammel og mor til en 11-åring (+ lillebror på 8). Jeg får mange kommentarer når jeg møter nye mennesker og de spør om familien min, og får klarer å regne seg frem til at jeg hadde begge mine barn før jeg var 24 og attpåtil hadde tatt en bachelorgrad før minstemann kom. Selv følte jeg meg aldri veldig ung i noen av graviditetene. Men jeg kjente helt klart på at jeg levde et litt annet liv enn mine tidligere klassekamerater. Så spør du meg, så ville jeg ikke tenkt «shit hun ble ung mor», men jeg er vel vitende om at andre tenker det om meg. Jeg tenker at når andre på min alder strever med kjøring til og fra aktiviteter, henting i barnehage og sfo, syke barn og det som hører med, så er jeg langt forbi den fasen. 

Anonymkode: 1bf98...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 og har en datter på 15. Synes det er topp å ha fått barn så tidlig, ung eller ei. Har alltid vært den yngste i foreldregruppene, synes det er helt ok. Min datter sier hun tør å si ting til meg som gjevnaldrende ikke tør å snakke med sine foreldre om, fordi de er så  "gammeldagse". Og jeg tror henne, hun har spurt om ting jeg aldri i livet kunne spurt min egen mor om, som fikk meg da hun var over 30. Vi var altfor langt fra hverandre i alder, selv om 30 ikke er sååå gammelt å få barn. 

Anonymkode: c3356...5b4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er fascinerende med nokså store barn er de som får sine første i den alderen vi er nå i en alder av snart 40 år. Og ingenting er rett eller galt med noe av det bare så det er sagt. 

Anonymkode: 103ce...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo veldig ungt. 

Anonymkode: f1ffe...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og mor til en på snart 17. Ja, det er ungt.

Anonymkode: 3ab4e...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er bra at man får barn i ung alder, da er man relativt ung selv når barna blir voksne og man kan gjøre mer sammen. Er nesten synd på de med foreldre som er 60-70 år gamle når man selv er er 20.

Anonymkode: 2aa27...0a5

Jeg er veldig glad for det selv. Vi har en gøy humor som kanskje er noe barnslig, men tenåringen syntes også det er stas å ha ei ung mor og får høre det av kameratene sine. Ts 

Anonymkode: 98a2d...0c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...