Gå til innhold

Tilbehør/annen middag til bacalao? (I dåp)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bacalao slik vi spiser det i Norge kommer tradisjonelt fra Nordmøre, så tipper det er der hun mener. 

Anonymkode: d74a1...e86

Bacalao er en rett som kommer fra portugal. Den lages riktig nok med fisk fra Norge, men retten er ikke norsk. Så når ts bare skriver "bacalaoLAND" er det ikke så rart å gå utifra at man mener Portugal, ettersom det er landet bacalao kommer fra.. 

Anonymkode: 75dae...24b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en enkel fiskesuppe, ala Bergensk fiskesuppe (hjemmelaget)?

Spyd med grønnsaker, potet (en type liten potet som ikke meler) og fiskekake. 

Fiskepinner/fiskekaker/hjemmelaget fiskegrateng med revet gulrot og potet. Ketsjup for de som ønsker det. 

Jeg er mest fan av barnemat i samme "kategori" som voksenmat. Foccacia kan serveres på siden med aioli eller smør. Hvis noen av barna ikke liker maten så spiser de sikkert brød. Og kaker går nok ned på høykant etterpå.

Anonymkode: bf665...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bacalao er en rett som kommer fra portugal. Den lages riktig nok med fisk fra Norge, men retten er ikke norsk. Så når ts bare skriver "bacalaoLAND" er det ikke så rart å gå utifra at man mener Portugal, ettersom det er landet bacalao kommer fra.. 

Anonymkode: 75dae...24b

Ikke slik vi spiser det i Norge, nei. Er du i Portugal og ber om bacalao får du en annen torskerett. 

Anonymkode: d74a1...e86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bacalao er en rett som kommer fra portugal. Den lages riktig nok med fisk fra Norge, men retten er ikke norsk. Så når ts bare skriver "bacalaoLAND" er det ikke så rart å gå utifra at man mener Portugal, ettersom det er landet bacalao kommer fra.. 

Anonymkode: 75dae...24b

Svigerfar fra Nordmøre, svigermor fra Portugal. Men poenget var at de alle elsker bacalao og vil ha det. Hans slekt er veldig stor og utgjør 3/4 av selskapet.

Anonymkode: 2a4a8...f75

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svigerfar fra Nordmøre, svigermor fra Portugal. Men poenget var at de alle elsker bacalao og vil ha det. Hans slekt er veldig stor og utgjør 3/4 av selskapet.

Anonymkode: 2a4a8...f75

Så heldig du er - da må du jo engasjere dem til å lage bacalaoen! De har sikkert en super favorittoppskrift.

Forresten er en av Portugals andre spesialiteter piri piri-kylling, altså stekt kylling med paprikapulver og chili. Kanskje det kunne være alternativ for dem som ikke vil ha bacalao, med båtpoteter/ pommes frites og grønn salat? 

I så fall kunne kanskje svigermor stå for hele matlagingen. :lur: 

Anonymkode: 405a5...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bacalao er en rett som kommer fra portugal. Den lages riktig nok med fisk fra Norge, men retten er ikke norsk. Så når ts bare skriver "bacalaoLAND" er det ikke så rart å gå utifra at man mener Portugal, ettersom det er landet bacalao kommer fra.. 

Anonymkode: 75dae...24b

Slutt, dette blir for dumt!

 

Ts: I en dåp ville jeg servert bacalao og en varmrett til. Da gjerne en kyllinggryte eller biffgryte. Og som tilbehør til disse grytene kan du servere flatbrød, godt surdeigsbrød eller loff, smør, aioli og en enkel salat. 

Nå aner jeg ikke alderen til disse barna, men er de ikke så gamle, kan du servere noen pølser også. Med brød/lompe, ketchup, sennep og stekt løk. 
 

 

Anonymkode: 49c8f...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt, dette blir for dumt!
 

Anonymkode: 49c8f...dc7

I utgangspunktet enig i at det var en kverulerende og dum avsporing, men nå har jo faktisk TS bekreftet at hennes svigermor er fra Portugal (og svigerfar fra Nord-Møre - en kombinasjon jeg ikke så komme!).

Da skjønner jeg bacalao-planen mye bedre i hvert fall, med en sånn sammensetning av svigerfamilie kan man jo nesten ikke velge noe annet.

Anonymkode: 405a5...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så heldig du er - da må du jo engasjere dem til å lage bacalaoen! De har sikkert en super favorittoppskrift.

Forresten er en av Portugals andre spesialiteter piri piri-kylling, altså stekt kylling med paprikapulver og chili. Kanskje det kunne være alternativ for dem som ikke vil ha bacalao, med båtpoteter/ pommes frites og grønn salat? 

I så fall kunne kanskje svigermor stå for hele matlagingen. :lur: 

Anonymkode: 405a5...12e

Mannen skal selvfølgelig lage maten ja 😅

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Slutt, dette blir for dumt!

 

Ts: I en dåp ville jeg servert bacalao og en varmrett til. Da gjerne en kyllinggryte eller biffgryte. Og som tilbehør til disse grytene kan du servere flatbrød, godt surdeigsbrød eller loff, smør, aioli og en enkel salat. 

Nå aner jeg ikke alderen til disse barna, men er de ikke så gamle, kan du servere noen pølser også. Med brød/lompe, ketchup, sennep og stekt løk. 
 

 

Anonymkode: 49c8f...dc7

Takk, jeg er veldig glad i fiskesuppe, så lurer på å ta det sammen med noe godt brød. Mine unger liker ikke pølser, så tror ikke vi tar det. Ungene som ikke liker noen av rettene er sikkert happy med brød og kake 😅

Anonymkode: 2a4a8...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke slik vi spiser det i Norge, nei. Er du i Portugal og ber om bacalao får du en annen torskerett. 

Anonymkode: d74a1...e86

Bacalao er da fra Portugal. Å jo, det lages på samme måte som i Norge. Men i Portugal har de forskjellige typer bacalao, rød, hvit, gratinert, med oliven, uten oliven +++ 

Anonymkode: a6b34...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, jeg er veldig glad i fiskesuppe, så lurer på å ta det sammen med noe godt brød. Mine unger liker ikke pølser, så tror ikke vi tar det. Ungene som ikke liker noen av rettene er sikkert happy med brød og kake 😅

Anonymkode: 2a4a8...f75

Det synes jeg i så fall høres ut som en veldig god løsning (fiskesuppe var også mitt første forslag). 

Da velger mannen din sin favoritt, og du en annen favoritt, samtidig som samme tilbehør passer til begge, det er enkelt rent logistisk å lage til mange i et par store gryter, og rettene passer sammen samtidig som de komplementerer hverandre.

Anonymkode: 405a5...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bacalao er da fra Portugal. Å jo, det lages på samme måte som i Norge. Men i Portugal har de forskjellige typer bacalao, rød, hvit, gratinert, med oliven, uten oliven +++ 

Anonymkode: a6b34...444

Bacalhau er det portugisiske ordet for torsk og de mener da tørret og saltet torsk. Frisk torsk heter bacalhau fresco. De mener ikke nødvendigvis den der potet-tomat-paprika-oliven-gryten som nordmenn snakker om når de snakker om "bacalao". 

Anonymkode: e3b00...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...