Gå til innhold

Alltid krav om å spise opp maten….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv når jeg ikke liker det som blir servert. Det gjelder hovedsakelig ifamilie besøk.. kan ikke folk slutte å påpeke andre sine tallerkner? Det er uhøflig oh skaper uhygge. 

Anonymkode: c2684...15a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min familie er reglen at man spiser opp maten dersom man har forsynt seg selv. Derfor skal man heller forsyne seg flere ganger, enn mye første gang. 
Hvis man derimot blir servert maten på tallerkenen av andre, er det greit å ikke spise opp alt.  Men man gjør ikke noe nummer av det.  F.eks. sier man aldri at man ikke liker.  

Er du sikker på at du ikke misforstår når du tror andre følger med på hva du spiser?  Selvfølgelig spør den du er gjest hos om gjestene ønsker mer mat og følger med om gjestene trenger noe. Kanskje også spør om du ikke likte maten om mye ligger igjen hos deg.  Da er det lov med "en hvit løgn" om at maten var god, men at du er forsynt eller bare et enkelt "takk, jeg er forsynt".  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri bedt barna mine om å spise opp maten sin jeg. Synes det er en uting!!

Anonymkode: 00a54...108

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Folk må få spise så lite de vil. Jeg orker ikke presse i meg mat ihvertfall. Av og til smaker det ikke selv om man ha forsynt seg. Syns det er en gammeldags ting å si. 

Anonymkode: 465f0...a1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har aldri bedt barna mine om å spise opp maten sin jeg. Synes det er en uting!!

Anonymkode: 00a54...108

Enig. Med dagens matoverflod er måtehold noe man virkelig må passe på. Å be barn spise mer enn de vil er å be om overvekt 

Hi: Forsyner du deg ikke selv? Hvis du forsyner deg selv må du ta mindre porsjoner. Ikke kult å kaste mat 

Anonymkode: 386c7...84f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også uhøflig å forsyne seg mer enn en spiser.

Især idag, med høye matvarepriser.

Noen er fryktelig frekke og lasser på haug på tallerkenen, og så pirker de i maten og mesteparten må kastes.

 

Anonymkode: 618ae...3ce

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 21.13):

Har aldri bedt barna mine om å spise opp maten sin jeg. Synes det er en uting!!

Anonymkode: 00a54...108

Fordi jeg er nysgjerrig, hva tenker du om barn som lesser på unødig?

Jeg virkelig gremmes når jeg er på buffet og ser voksne folk si seg forsynt når tallerkenen er halvfull (kanskje går de å henter noe annet). Jeg har og bommet og tatt litt av noe jeg ikke likte, og latt det ligge, men da snakker vi jo bittelitt, ikke en hel tallerken.

Hvis jeg forsyner andre, så er det naturligvis greit at man ikke spiser om. Men med egne barn så må de sitte litt ekstra om de selv har forsynt seg grådig. Jeg har aldri tvunget de til å spise opp alt, men litt ekstra må de sitte. De kan ikke bare dytte fra seg tallerkenen og løpe fra bordet. Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal bli det som tar 3 kjøttkaker på første runde borte, eller halvparten av osten til tacoen. Så vi øver på at vi forsyner oss passelig, og heller flere ganger. Både fordi vi skal spise opp det vi forsyner oss med og for at det skal være nok til alle.

Anonymkode: a74d0...50b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsyner man seg selv bør man virkelig spise opp.

Om andre forsyner deg så kan man stoppe der man vil. 

Anonymkode: 73cb3...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 18.41):

Selv når jeg ikke liker det som blir servert. Det gjelder hovedsakelig ifamilie besøk.. kan ikke folk slutte å påpeke andre sine tallerkner? Det er uhøflig oh skaper uhygge. 

Anonymkode: c2684...15a

 

De kan ikke komme med det kravet om du ikke forsyner deg selv.

Anonymkode: f84d6...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få forsyne deg selv eller be om feks en potet eller et halvt stykke kjøtt/fisk. Frekt å få andre til å overspise.

Anonymkode: 0daaa...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt småspist og sliter ofte med å få ned selv en barneporsjon. Dersom jeg drar ut og spiser, fullfører jeg med andre ord ikke porsjonen min 90% av gangene. Har heldigvis ikke fått mange kommentarer på det, men kommentarene fra barndommen om at man må fullføre porsjonen sin sitter fremdeles og jeg har slitt mye med mat på grunn av det. 

Egne barn får heller beskjed om at vi sparer resten av maten til senere dersom det er rester til overs, så får det heller bli en lunsj eller lignende.

Anonymkode: 1d054...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hus så må man ikke tvangsspise maten, selv hvis man har forsynt seg selv. Jeg har selv blitt tvunget til å spise opp maten som liten og det skapte lenge utfordringer med mat for meg og det var ikke noe kjekt å spise med andre. Man spiser til man er mett, men prøv gjerne å ikke overless tallerken, gå heller flere ganger.

Jeg drar heller ikke på besøk til steder man mener man må spise alt på tallerken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 22.29):

Det er også uhøflig å forsyne seg mer enn en spiser.

Især idag, med høye matvarepriser.

Noen er fryktelig frekke og lasser på haug på tallerkenen, og så pirker de i maten og mesteparten må kastes.

 

Anonymkode: 618ae...3ce

Ja, det er jævlig irriterende og ikke minst frekt.

Anonymkode: 51173...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble instruert til å alltid spise opp maten uansett hva og det har virkelig medført utfordringer som fremdeles sitter hardt nå når jeg er voksen.

Først og fremst påvirka det hvordan jeg tolker signalene fra kroppen, jeg har overkjørt metthetsfølelsen i alle år og har skikkelig vansker med å ikke spise opp alt uansett mengder og uansett om jeg selv forsyner meg eller jeg blir forsynt. Tar jeg selv så regulerer jeg det bedre men jeg har fortsatt lett for å spise for mye.

 

Jeg måtte også ved flere anledninger spise opp mat jeg ikke likte, mat jeg syntes var ekkel og mat jeg hadde tatt for mye av til det punktet at jeg kasta opp. Jeg kan fortsatt ikke engang kjenne lukta av enkelte retter uten å brekke meg.

Anonymkode: 2d02b...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du mindre mat på fatet neste gang 🙄

Anonymkode: e47af...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her er det aldri tvang om å spise opp mat.

Og til de som mener man må tvinge barn til å spise opp for å lære å ta passe mye:

Det er fullt mulig å lære barn å ta til seg fornuftige porsjoner og heller ta flere ganger uten å tvinge dem til å spise opp. Hvis du tillater at de tar alt for store porsjoner du vet de ikke kommer til å spise så er det din feil, ikke barnets. 

Her er regelen at man må ta på en moderat mengde på tallerkenen, og så kan man få ta flere ganger hvis man vil etterpå. Når man er mett slutter man å spise, selv om det ligger mat igjen på tallerkenen. 

Å tvinge barn til å spise opp ødelegger deres evne til å kjenne metthetssignaler fra kroppen, og de får et vanskelig forhold til mat. Ikke bra. 

Anonymkode: c9ba1...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...