Gå til innhold

Fikk denne treningsplanen fra ChatGPT - ser ok ut?


Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg vil begynne å trene styrke tre ganger i uka, med fokus på vektnedgang. Jeg er temmelig overvektig. 

Fikk denne treningsplanen fra ChatGPT. For dere som har litt mer erfaring enn meg - ser dette greit ut?

 

Day 1: Full Body Workout

  1. Squats: 3 sets of 10-12 repetitions
  2. Push-ups (or modified push-ups on knees): 3 sets of 8-10 repetitions
  3. Bent-over dumbbell rows: 3 sets of 10-12 repetitions
  4. Dumbbell lunges: 3 sets of 10-12 repetitions per leg
  5. Dumbbell shoulder press: 3 sets of 10-12 repetitions
  6. Plank: Hold for 30-60 seconds

Day 2: Rest or Cardio Take a rest day or engage in some form of cardiovascular exercise such as brisk walking, jogging, cycling, or swimming for 30-45 minutes.

Day 3: Full Body Workout

  1. Deadlifts: 3 sets of 8-10 repetitions
  2. Dumbbell chest press: 3 sets of 10-12 repetitions
  3. Lat pulldowns (or assisted pull-ups): 3 sets of 10-12 repetitions
  4. Bulgarian split squats: 3 sets of 10-12 repetitions per leg
  5. Dumbbell bicep curls: 3 sets of 10-12 repetitions
  6. Russian twists: 3 sets of 12-15 repetitions per side

Day 4: Rest or Cardio Similar to Day 2, take a rest day or engage in cardio activities.

Day 5: Full Body Workout

  1. Romanian deadlifts: 3 sets of 10-12 repetitions
  2. Incline dumbbell press: 3 sets of 10-12 repetitions
  3. Seated cable rows: 3 sets of 10-12 repetitions
  4. Step-ups with dumbbells: 3 sets of 10-12 repetitions per leg
  5. Tricep dips (using parallel bars or a bench): 3 sets of 8-10 repetitions
  6. Bicycle crunches: 3 sets of 12-15 repetitions per side
Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ser "grei ut", men jeg ville ikke brukt den selv. 

Hvor mye styrke trener du nå? Om du trener ingenting ville jeg heller startet med 2 dager styrke i uka med en bein og kjerne-dag og en arm, bryst og rygg-deg. 

Problemet med forslagene er at du aldri tapper deg i noen muskelgrupper og ikke vil få særlig muskelvekst. 

For øvrig er styrketrening dårlig for vektnedgang. Da må du i så fall bygge en del muskler i det minste. Vektnedgang er 95% kosthold. Styrketrening er bra for alt annet. Fleksibilitet, mobilitet, styrke, apetittregulering, mental helse, emosjonell robusthet. 

Ikke minst, følg et opplegg du LIKER. 

Anonymkode: d5549...db8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep helt kurant, loggfør treningen , spis bra så slår du 90% av andre på treningstudio 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke dette var et godt program for en nybegynner. Selv jeg som erfaren blir litt svett. 😅

Programmet er dårlig forklart, og det er ingen grunn til å sette seg fast på 10-12 repetisjoner. Selv foretrekker jeg 5-10 repetisjoner, opptil 12 på noen øvelser. Varierer litt fra uke til uke hvor mange repetisjoner som er målet, men prinsippet skal alltid være at vekten er så tung at på første sett vil du kun greie 0-2 flere repetisjoner når du stanser settet (repetisjoner i reserve, RIR, kalles dette.). På sett 2 og 3 greier man gjerne færre repetisjoner. 

Jeg syns også programmet består av unødvendig mange øvelser totalt. Det er vanskelig å måle fremgang når du kun gjør knebøy en gang i uka, markløft en gang i uka osv. For en nybegynner er det komplisert å forholde seg til så mange øvelser. Hold deg heller til færre øvelser og bli trygg på disse. Trenger ikke gjøre de samme øvelsene hver eneste økt, men her har KI lagt opp til vel mye variasjon synes jeg... 

Er du helt ny ville jeg også begynt forsiktig med 2 økter i uka. 

Hvis du har instagram forklarer disse postene godt hvordan styrketrening gjøres enkelt 

https://www.instagram.com/p/CnmqVl_Igpi/?igsh=MXJrenQ1ZWNvZHA3aQ==

https://www.instagram.com/p/CksgmWHqvRk/?igsh=MWMzYXU1Z2lqNmZ4dQ==

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (19 minutter siden):

Jeg syns egentlig ikke dette var et godt program for en nybegynner. Selv jeg som erfaren blir litt svett. 😅

Programmet er dårlig forklart, og det er ingen grunn til å sette seg fast på 10-12 repetisjoner. Selv foretrekker jeg 5-10 repetisjoner, opptil 12 på noen øvelser. Varierer litt fra uke til uke hvor mange repetisjoner som er målet, men prinsippet skal alltid være at vekten er så tung at på første sett vil du kun greie 0-2 flere repetisjoner når du stanser settet (repetisjoner i reserve, RIR, kalles dette.). På sett 2 og 3 greier man gjerne færre repetisjoner. 

Jeg syns også programmet består av unødvendig mange øvelser totalt. Det er vanskelig å måle fremgang når du kun gjør knebøy en gang i uka, markløft en gang i uka osv. For en nybegynner er det komplisert å forholde seg til så mange øvelser. Hold deg heller til færre øvelser og bli trygg på disse. Trenger ikke gjøre de samme øvelsene hver eneste økt, men her har KI lagt opp til vel mye variasjon synes jeg... 

Er du helt ny ville jeg også begynt forsiktig med 2 økter i uka. 

Hvis du har instagram forklarer disse postene godt hvordan styrketrening gjøres enkelt 

https://www.instagram.com/p/CnmqVl_Igpi/?igsh=MXJrenQ1ZWNvZHA3aQ==

https://www.instagram.com/p/CksgmWHqvRk/?igsh=MWMzYXU1Z2lqNmZ4dQ==

 

Er jo flere letter øvelser så skal nok gå bra.

Anonymkode: da5c5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er helt utrent synes jeg det så brutalt ut. Hvor mange armhevinger klarer du i dag? Greier du 8-10 x 3? Hva med pull-ups? Tenker at dette programmet kan ta motet fra deg første dag, i første sett liksom...

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du trent før? En del av disse øvelsene krever korrekt teknikk for å unngå skader. Og om du er svært overvektig, kan jo særlig knærne få kjørt seg om teknikken ikke er riktig. 

Jeg syns også denne planen går hardt ut, om du i utgangspunktet er utrent. Går man for hardt ut, er det lett å ramle av lasset. Både pga det kan bli for slitsomt, men også pga manglende mestringsfølelse.  

Har du mulighet for å starte med PT? Da vil du kunne få mer tilpasset plan til deg og hjelp til teknikk. Jeg ville også blitt kjent med ulike treningsapparatene/vektene på treningssenteret før jeg låste meg til et program, for å finne ut hvilke apparater og øvelser med vekter jeg liker og mestrer. Det er gjerne veldig viktig for at du skal holde ut treningen i lengden at det er lystbetont og at du føler mestring. 
 

 

Anonymkode: 0dcb6...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned stronglift 5x5 og fra første stund endre det til 3x5, da har du et bra program som sier deg eksakt hva og hvor mye du skal løfte, Max 3 løft per dag, 3 økter i uka, 3 sett om du følger mitt tips , på fri dager gå tur🦵🫠. Burte ta 30-40 min nå og 90 min Max på slutten når du er veldig sterk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for flere gode svar.

Jeg er ikke helt utrent. Jeg har trent kampsport i 1,5 år nå og begynte å trene styrketrening for ca fem uker siden, trener 2-3 ganger i uka med styrke og 1-2 ganger i uka med kampsport. 

Per nå har jeg laget meg et program hvor jeg trener underkropp en dag i uka, overkropp dag to og fullkroppsøvelser de gangene jeg får trent tre ganger i uka.

Så mange av øvelsene i det programmet var kjente (men ikke alle), men jeg tør ikke stole på ChatGBT alene.

Og jeg vet selvfølgelig at kostholdet er det viktigste for å gå ned i vekt, det har jeg allerede ganske god kontroll på. Men vil trene mer aktivt, både styrke og kardio (sistnevnte har jeg gjennom kampsporten).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (10 minutter siden):

Takk for flere gode svar.

Jeg er ikke helt utrent. Jeg har trent kampsport i 1,5 år nå og begynte å trene styrketrening for ca fem uker siden, trener 2-3 ganger i uka med styrke og 1-2 ganger i uka med kampsport. 

Per nå har jeg laget meg et program hvor jeg trener underkropp en dag i uka, overkropp dag to og fullkroppsøvelser de gangene jeg får trent tre ganger i uka.

Så mange av øvelsene i det programmet var kjente (men ikke alle), men jeg tør ikke stole på ChatGBT alene.

Og jeg vet selvfølgelig at kostholdet er det viktigste for å gå ned i vekt, det har jeg allerede ganske god kontroll på. Men vil trene mer aktivt, både styrke og kardio (sistnevnte har jeg gjennom kampsporten).

Den kan lage bra program , gjort det for meg, men da må du spørre riktig samt ha grunnkompetanse innen trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blåmonster said:

Den kan lage bra program , gjort det for meg, men da må du spørre riktig samt ha grunnkompetanse innen trening. 

Ja, derfor jeg ville dobbelsjekke her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (3 minutter siden):

Ja, derfor jeg ville dobbelsjekke her. :) 

Skjønt det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (4 timer siden):

Jeg syns egentlig ikke dette var et godt program for en nybegynner. Selv jeg som erfaren blir litt svett. 😅

Programmet er dårlig forklart, og det er ingen grunn til å sette seg fast på 10-12 repetisjoner. Selv foretrekker jeg 5-10 repetisjoner, opptil 12 på noen øvelser. Varierer litt fra uke til uke hvor mange repetisjoner som er målet, men prinsippet skal alltid være at vekten er så tung at på første sett vil du kun greie 0-2 flere repetisjoner når du stanser settet (repetisjoner i reserve, RIR, kalles dette.). På sett 2 og 3 greier man gjerne færre repetisjoner. 

Jeg syns også programmet består av unødvendig mange øvelser totalt. Det er vanskelig å måle fremgang når du kun gjør knebøy en gang i uka, markløft en gang i uka osv. For en nybegynner er det komplisert å forholde seg til så mange øvelser. Hold deg heller til færre øvelser og bli trygg på disse. Trenger ikke gjøre de samme øvelsene hver eneste økt, men her har KI lagt opp til vel mye variasjon synes jeg... 

Er du helt ny ville jeg også begynt forsiktig med 2 økter i uka. 

Hvis du har instagram forklarer disse postene godt hvordan styrketrening gjøres enkelt 

https://www.instagram.com/p/CnmqVl_Igpi/?igsh=MXJrenQ1ZWNvZHA3aQ==

https://www.instagram.com/p/CksgmWHqvRk/?igsh=MWMzYXU1Z2lqNmZ4dQ==

 

Så gøy at det er min Instagram du linker til! 🙂 da når jeg jo faktisk ut til noen med nettopp det jeg ønsker: formidling og "forenkling" av trening for å.gjøre det mer tilgjengelig for folk flest 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjører 531 fullkropp varianten for nybegynner , så får du et hybrid opplegg som gir deg styrke og muskelvekst.

 

lenge siden jeg har lest på det men tror du får 2 baseløft per økt samt back off sett for hypertrofi. Tren 3 ganger i uka og kjør gjerne cardio sånn ellers for å øke arbeidskapasiteten. 

Anonymkode: da5c5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lill3My said:

Så gøy at det er min Instagram du linker til! 🙂 da når jeg jo faktisk ut til noen med nettopp det jeg ønsker: formidling og "forenkling" av trening for å.gjøre det mer tilgjengelig for folk flest 

Er det deg? Så moro. 😄 Jeg har veldig mye nytte av innleggene dine. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (3 minutter siden):

Er det deg? Så moro. 😄 Jeg har veldig mye nytte av innleggene dine. 😄

Ja, det er meg. Og det ble jeg oppriktig glad for å høre (lese)!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del, da jeg begynte på min "reise", handlet det om å bygge opp en sterkere kropp, og forbrenne såpass at jeg ikke trengte være sinnsykt restriktiv i matveien. Det er sant det flere her sier at vektnedgang i hovedsak handler om kosthold, men trening gjør at du forbrenner mer og dermed kan ha et kaloriinntak som ikke føles umulig. Eks: hadde jeg ikke trent hadde jeg måtte ligge på 1100 kcal for å gå 500 kcal i underskudd. Det er ikke bra. Da trener jeg så jeg kan spise 1600 kcal og fremdeles ligge 500 kcal i underskudd. Og her er cardio vinneren, da den forbrenner mest, men jeg elsker styrke, så jeg gikk til PT og fikk et kjempebra opplegg med full kroppsstyrketrening 3x i uka, også trener jeg cardio resten av dagene. Så jeg ville kontaktet PT, fortalt at målet i hovedsak er vektreduksjon, og få satt opp en skikkelig plan :) 

Anonymkode: a65ce...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...