Gå til innhold

Hannkatt som pisser inne og jeg forstår ikke grunnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet her inne om min snart 5 år gamle hannkatt som i perioder pisser inne på dørmatten, sko eller mine eiendeler som står på gulvet.

Tidligere har han pisset inne når det har vært katter ute som har truet hans revir.

Hvis han er ute daglig, noe han liker godt, så ønsker han ikke å gå på do inne og da mjauer han og vil ut med en gang han våkner om morgenen, og hvis jeg ikke orker å ta han ut med en gang går han på do likevel og så er han ferdig med å mjaue.

I går kveld da jeg skulle legge meg gikk han til døren og ville ut, men da sa jeg til han at nå var det natt. Da jeg våknet i dag så jeg at han hadde pisset i en veske som stod på gulvet, og det har nok skjedd i løpet av natten, men han var også på do to ganger etter at jeg sto opp.

Han har ikke urinveisinfeksjon for jeg har sjekket hos dyrlege.

Han er absolutt en katt som burde hatt katteluke og gått ut på do og styrt selv når han ønsker å være inne og ute, men siden jeg bor i bygård har jeg ikke mulighet til det.

Det må jo være noe psykisk med katten siden han tisser på mine eiendeler? Kattedoen er alltid tømt og han har alltid friskt vann og mat tilgjengelig, og flere steder han kan sove.

Jeg begynner nå å tenke på å omplassere han til noen som har katteluke, for jeg vet ikke om jeg orker dette mer

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig, vi har opplevd det samme. Har han mer enn én kattedo? 

Vi satte en ekstra kattedo i gangen. Det hjalp. 

 

Anonymkode: 99eb7...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er katten kastrert? Hvis ikke så er nok det greit å starte med. Ikke sikkert at det endrer på territoriemarkering siden katten er såpass mange år, men det vil hjelpe. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (22 minutter siden):

Er katten kastrert? Hvis ikke så er nok det greit å starte med. Ikke sikkert at det endrer på territoriemarkering siden katten er såpass mange år, men det vil hjelpe. 

 

Han ble kastrert når han var 5 og en halv måned og hadde da allerede blitt kjønnsmoden og hadde begynt med markering inne.

Dette fortsatte han med noen uker etter kastrering, men det var visst helt normalt sa dyrlegen.

Så i en alder av 3-4 år begynner han å pisse inne igjen. 😾

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så kjedelig, vi har opplevd det samme. Har han mer enn én kattedo? 

Vi satte en ekstra kattedo i gangen. Det hjalp. 

 

Anonymkode: 99eb7...53d

Jeg bor i en toromsleilighet på 60 kvadrat, og han har én stor åpen kattedo.

Hvorfor skulle det hjulpet med en do til?

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha kattedoen der han tisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svartkatt skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd å ha kattedoen der han tisser?

Han har pisset på 10 forskjellige plasser, men de siste gangene har han pisset i gangen der hvor det er sko og vesker.

Hvis det er noen uker siden sist han pisset, så glemmer jeg at det ikke må stå noe på gulvet, og så pisser han, men kan begynne å sette doen i gangen før jeg legger meg.

Han er en katt som er sensitiv for forandringer, og om tre uker skal jeg reise bort i halvannen måned og da skal en venninne av meg som katten ikke kjenner bo her i leiligheten med han .

Alternativet var å plassere han hos en kattepasser, men jeg ønsker minst mulig forandringer for katten og da lar jeg heller folk bo her i leiligheten.

Håper det ikke blir noe pissing da hun er her som en reaksjon på at jeg er borte og at venninnen min bor her.

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ikke så lett å vite hvor kassen skal stå, men ved døra kan jo hjelpe. 

Du bor vel litt høyt opp, så hva som er utenfor vinduene er kanskje ikke så sannsynlig. Men det fikk meg til å tenke på en episode jeg så om katter. Det var trafikklys utenfor som var et problem. I en annen episode var det katter som gikk forbi. Så om gardinene er trukket for kan det hjelpe. Da slipper han kanskje å bekymre seg for andre katter og alt mulig som skjer eller ikke skjer der ute. Selv om man ikke nødvendigvis ser en katt går forbi. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (16 minutter siden):

Okei. Ikke så lett å vite hvor kassen skal stå, men ved døra kan jo hjelpe. 

Du bor vel litt høyt opp, så hva som er utenfor vinduene er kanskje ikke så sannsynlig. Men det fikk meg til å tenke på en episode jeg så om katter. Det var trafikklys utenfor som var et problem. I en annen episode var det katter som gikk forbi. Så om gardinene er trukket for kan det hjelpe. Da slipper han kanskje å bekymre seg for andre katter og alt mulig som skjer eller ikke skjer der ute. Selv om man ikke nødvendigvis ser en katt går forbi. 

Katter liker jo å ha oversikt og være høyt oppe, så han ser en del ut av vinduet fra tredje etasje.

Om han ikke ser katter utenfor, så hører han andre katter.

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt to doer til en katt. Fordi katten er renslig. Bytt sand eller do. 

Er det tatt urinprøve av pus? 

 

 

Anonymkode: 966f0...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er anbefalt to doer til en katt. Fordi katten er renslig. Bytt sand eller do. 

Er det tatt urinprøve av pus? 

 

 

Anonymkode: 966f0...fe0

Urinprøve var ok.

Han har hatt samme type sand lenge før dette begynte

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Katter liker jo å ha oversikt og være høyt oppe, så han ser en del ut av vinduet fra tredje etasje.

Om han ikke ser katter utenfor, så hører han andre katter.

Ts

Anonymkode: 813bc...1ac

Ja. Men om katten er urolig kan det være bedre å stenge verden ute. Ihvertfall iløpet av natten. Lyder kan du ikke gjøre noe med. Men ved å hindre utsikten kan det være katten roer seg ned. Han har oversikt der oppe, ja, men han ser også ting han kanskje vil gjøre noe med. Men så lenge han er stengt inne blir han frustrert av å se en katt han ikke liker gå forbi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...