Gå til innhold

Pressefriheten er ikke lisens til å støte

Hu i Svingen

Anbefalte innlegg

Verdens befolkning består pr d.d av 6.794.264.488 mennesker. Ca 1 milliard av disse er muslimer.

Ja. Det er en svært stor gruppe mennesker, med en temmelig enorm vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"- Jeg hadde håpet at norske forfattere, forleggere og redaktører hadde hatt nok mot til å trykke disse tegningene. De burde stilt opp unisont og trykket dem. Det er de svake som taper hvis ytringsfriheten blir begrenset. Kvinner, jøder, homofile, det er de som risikerer å tape denne kampen hvis vi ikke står imot nå, sier Jacobsen."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301841

Muslimske ledere i midtøsten fyrer opp sitt folk med å fortelle den at vi lar folk homse som dem vil. Dette støter dem. Send homo-Norge inn i skapet igjen. De støter noen!

Det siste var ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er en svært stor gruppe mennesker, med en temmelig enorm vekst.

En potensiell krigersk religion selger bedre i fattige land som Afrika enn den hvite manns religion. Den hvite mann som har gjort dem fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En potensiell krigersk religion selger bedre i fattige land som Afrika enn den hvite manns religion. Den hvite mann som har gjort dem fattige.

Det er temmelig mye uenighet blandt historikere og økonomer når det gjelder det siste du nevner der.

Det er også ganske lenge siden man hadde kolonier i Afrika. Det at de ikke har greid å utvikle særlig mange stabile eller demokratiske nasjoner er primært deres egen feil.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er temmelig mye uenighet blandt historikere og økonomer når det gjelder det siste du nevner der.

Det er også ganske lenge siden man hadde kolonier i Afrika. Det at de ikke har greid å utvikle særlig mange stabile eller demokratiske nasjoner er primært deres egen feil.

Det betyr da ikke en dritt da når du selger religionen.

Selv om vesten ikke er demoner så har mange i midtøsten blitt vokst opp med den tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har ikke bedt om unnskyldning for at de har trykket tegningene, de har bdt om unnskyldnig for at muslimer har følt seg støtt over at de har trykket tegningene. Det er stor forskjell på det.

Jeg støtter selvfølgelig ikke det som skjer rundt omkring av brenning og drapstrusler nå, men ingen kan si at Vebjørn Selbekk ikke visste inderlig godt hva han gjorde - flere uker etter at Jyllandposten gjorde det samme! Han visste meget odt hva han drev med, og jeg tror nok ikke det var ytringsfriheten som sto sentralt. Dette var demonstrativt og barnslig - og reaksjonene ditto.

Det burde være nok at de beklager at de har støtt noen ved trykking av bildene.

Jeg er forøvrig enig i at redaktøren i et blad som magasine, som vel er nokså kristent fundamentalistisk, burde visst bedre, eller kanskje hatt litt større respekt for andres tro, bl.a. ut fra egen religiøs overbevisning.

Forøvrig: de sto på trykk i Jyllandsposten i SEPTEMBER ifjor..... dvs. det er mange måneder siden. Også betenkelig mht. hvordan saken er blitt spredt og hva slags agenda de som gjorde det hadde.....

Og jeg syns at de norske forfatterne som en annen viser til over her, også har svært gode poenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns at de norske forfatterne som en annen viser til over her, også har svært gode poenger.

Endelig et løft i denne etterhvert absurde forestillingen i massehysteri og barbari, disse forfatterne er iallefall i stand til å beholde verdighet. Vi er, med statsminister og uteniksminister i spissen, i ferd med å utpeke en rikssyndebukk i Selbekk. Dette er helt snudd på hodet, han, kona og barna har mottatt drapstrusler 35 dager i strekk, fyren jages vilt og vår egen statminister fyrer opp under!

Hva er forbrytelsen? Han har publisert karikaturer av en religiøs skikkelse.

Dagbladet har trykket det samme. Aftenposten også. Men Selbekk skal være den store skurken, å stokkjage Selbekk for en ytring som er fullt lovlig er uverdig for oss alle. At fyren holder seg unna offentligheten er jeg i stand til å forstå; han frykter jo for sitt eget og familiens liv.

Vi nærmer oss lynsjestemning, og folk overgår hverandre i fordømmelse. Kanskje det kunne roet massene hvis vi satte Selbekks hode på en stake og triumferte overfor de arabiske TV-kanaler. En hel nasjon lefler med barbariet, statsministeren nører oppunder, og det hele er riktig skammelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin kronikk:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1216265.ece

Den norske regjering har gjort seg selv, norske muslimer, og arbeidet med integrering og felles forståelse en stor bjørnetjeneste ved å vingle mellom den ene uttalelsen mer ullen og uklar enn den andre. Regjeringen kaster blår i øynene på folk, og er dessuten feige og unnvikende. Det er påfallende at det er personer med muslimsk bakgrunn, som Shabana Rehman og den nederlandske parlamentarikeren og forfatteren Ayaan Hirsi Ali som har vært mest tydelige og prinsipielle i sitt forsvar av ytringsfriheten, mer enn utenriksminister Jonas Gahr Støre, som tidvis høres ut som han beklager at vi har ytringsfrihet og at Regjeringen ikke kan gripe inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE verken Magasinet eller Jyllandspostens REDAKTØRERs feil at mennesker er drept i midtøsten. Det får være grenser for ansvarsfraskrivelse.

Det var muligens dumt å trykke tegningenen - men det forsvarer overhode ikke angrep på mennesker, krav om henging (!) av tegnerne eller demonstrasjoner og drap. 

Så vidt jeg har skjønt har også begge blader beklaget om de har såret muslimer - og hvorfor blir ikke det da godtatt??

Hvem er det som ønsker bråk, hvem er det som burde ta ansvar etc. i denne situasjonen??

Les forresten Shabana Rehmans kommentar i Dagbladet i går, veldig, veldig god!

Vebjørn Selbekk har med sin handling vist at han er ond, alternativt relgionen hans er ond, ettersom det ene og alene er for å skape konflikt og latterliggjøre andres tro.

Nå tør han ikke engang stå for det han har gjort ved å stå frem ovenfor muslimene og be om unnskyldning.

Det er klart at Jyllands-Posten og Magazinet er medansvarlige for de liv som nå går tapt. Om dette var målet eller en "bivirkning" skal jeg ikke si for sikkert, men å fraskrive seg ansvaret kan ikke gjøres ved å unngå å be om unskyldning.

Dessuten blir det feil at f.eks. "kristne" skal bestemme hvordan muslimene bør reagere på provokasjonene.

Dessuten: hva med rollen til de danske islamske fundamentalistene, som faktisk er de som har spredt disse tegningene? At de protesterte i Danmark er lov, men jeg syns det er svært betenkelig når de drar til diverse land i Midtøsten og ved det legger grunnlaget for det bråket som vi nå ser. Spesielt når de, i tillegg til de tegningene som ble trykt, OGSÅ tar med andre tegninger, som IKKE har vært på trykk.....

Så du mener at det er de som har fortalt andre muslimer om avisoppslagene som er ansvarlig ? Men avisoppslagene er jo gjort for at flest mulig skal få se dem. Om Magazinet hadde hatt mulighet ville de sikkert hatt en arabisk versjon av avisen tilgjengelig for muslimene.

Å sparke en annen, for deretter å si at den som blir sparket skaper konflikt ved å gå til politiet, forteller litt om hvilken selvgodhet noen har om seg selv. Din holdning viser litt av den meningen enkelte kristne har om at de er bedre enn andre og har rett til å sparke og tråkke på andre for å fremstille seg selv i et bedre lys.

Det hele er gjort for å skape konflikt med muslimene og debatt i den norske befolkningen. Resultatet er at det sansynligvis er enda fler mennesker som er imot slike ytterlgående kristne miljøer enn noen gang tidligere.

Nå har jeg ingen i omgangskretsen som er kristne eller muslimer. Men alle jeg kjenner tar nå større avstand fra kristendommen enn noen gang tidligere fordi de ikke respekterer andres tro og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten blir det feil at f.eks. "kristne" skal bestemme hvordan muslimene bør reagere på provokasjonene.

Så det å utstede drapstrussler og brenne ned ambasader kan de bare fortsette med med andre ord? Unnskyld meg, men det der ble bare komisk :ler:

Endret av Utenriksmedister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår på ingen måte at de tegningene var noen god ide.

Men å unnskylde en tegning før de som setter ut drapstrusler og ødelegger bygninger unnskylder seg ville være å sende et fullstendig feil signal.

Jeg vil ikke unnskylde at jeg kommer fra et demokrati, at vi har pressefrihet osv. Jeg synes derimot at en hver som bruker voldelige og truende midler bør straffeforfølges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vebjørn Selbekk har med sin handling vist at han er ond, alternativt relgionen hans er ond, ettersom det ene og alene er for å skape konflikt og latterliggjøre andres tro.

Nå tør han ikke engang stå for det han har gjort ved å stå frem ovenfor muslimene og be om unnskyldning.

Det er klart at Jyllands-Posten og Magazinet er medansvarlige for de liv som nå går tapt. Om dette var målet eller en "bivirkning" skal jeg ikke si for sikkert, men å fraskrive seg ansvaret kan ikke gjøres ved å unngå å be om unskyldning.

Så du mener at det er de som har fortalt andre muslimer om avisoppslagene som er ansvarlig ? Men avisoppslagene er jo gjort for at flest mulig skal få se dem. Om Magazinet hadde hatt mulighet ville de sikkert hatt en arabisk versjon av avisen tilgjengelig for muslimene.

Å sparke en annen, for deretter å si at den som blir sparket skaper konflikt ved å gå til politiet, forteller litt om hvilken selvgodhet noen har om seg selv. Din holdning viser litt av den meningen enkelte kristne har om at de er bedre enn andre og har rett til å sparke og tråkke på andre for å fremstille seg selv i et bedre lys.

Det hele er gjort for å skape konflikt med muslimene og debatt i den norske befolkningen. Resultatet er at det sansynligvis er enda fler mennesker som er imot slike ytterlgående kristne miljøer enn noen gang tidligere.

Nå har jeg ingen i omgangskretsen som er kristne eller muslimer. Men alle jeg kjenner tar nå større avstand fra kristendommen enn noen gang tidligere fordi de ikke respekterer andres tro og meninger.

hva iallverden er dette for noe???

Begge avisene har faktisk bedt om unnskyldning for å ha støtt andre.

Verken Jyllandsposten eller magazinet har store leserskarer i landene i midtøsten. Ergo kan man faktisk stille store spørsmålstegn ved motivene til de islamske funamentalister i Danmark som har spredt det dit. Hvorfor gjorde de det? Hvorfor tok de ikke oppgjøret I Danmark, deres nåværende hjemland, med de midler man har til rådighet i et demokrati????

Du sitter jo å forsvarer voldsbruk, krav om drap og utført drap pga. noen tegninger :overrasket:

Du ønsker tydeligvis et samfunn hvor det ikke er lov å "sende ut" en brannfakkel for å skape debatt. De fleste av oss mener heldigvis at DEBATT ikke er farlig! Selv om det er kontroversielle meninger som svirrer rundt.

Personlig er jeg glad for at jeg lever i et samfunn hvor man har muligheten til å diskutere og være kritisk til både religion og politikk UTEN å være redd for sitt liv om man mener noe som går på tvers av "myndighetenes" mening. Denne retten er også så viktig for meg at jeg også godtar både ytringer og tegninger og meninger fra andre som er uenige i det jeg mener. SELV OM jeg skulle bli støtt og fornærmet av noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person som faktisk forsvarer eller forfekter trusler og drap har ingen troverdigehet når han protesterer på andres "støtende handlinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et løft i denne etterhvert absurde forestillingen i massehysteri og barbari, disse forfatterne er iallefall i stand til å beholde verdighet. Vi er, med statsminister og uteniksminister i spissen, i ferd med å utpeke en rikssyndebukk i Selbekk. Dette er helt snudd på hodet, han, kona og barna har mottatt drapstrusler 35 dager i strekk, fyren jages vilt og vår egen statminister fyrer opp under!

Hva er forbrytelsen? Han har publisert karikaturer av en religiøs skikkelse.

Dagbladet har trykket det samme. Aftenposten også. Men Selbekk skal være den store skurken, å stokkjage Selbekk for en ytring som er fullt lovlig er uverdig for oss alle. At fyren holder seg unna offentligheten er jeg i stand til å forstå; han frykter jo for sitt eget og familiens liv.

Vi nærmer oss lynsjestemning, og folk overgår hverandre i fordømmelse. Kanskje det kunne roet massene hvis vi satte Selbekks hode på en stake og triumferte overfor de arabiske TV-kanaler. En hel nasjon lefler med barbariet, statsministeren nører oppunder, og det hele er riktig skammelig.

Ja. Stoltenberg og Støre bør vokte seg vel for å unnskylde noe som helst. Men det er feigt av Selbekk å ikke i det minste forklare hva han ønsket å oppnå. Han bør også kunne forklare at dette er avisens avgjørelse, og ikke den norske stat. Det er det nemlig mange i de muslimske landene som ikke har forutsetninger for å forstå. Dette gjelder forresten ikke bare Selbekk, men også de andre norske redaktørene som står bak visningen av tegningene.

Enig

Påstår på ingen måte at de tegningene var noen god ide.

Men å unnskylde en tegning før de som setter ut drapstrusler og ødelegger bygninger unnskylder seg ville være å sende et fullstendig feil signal.

Jeg vil ikke unnskylde at jeg kommer fra et demokrati, at vi har pressefrihet osv. Jeg synes derimot at  en hver som bruker voldelige og truende midler bør straffeforfølges!

Nei, det er nettopp poenget, at så lenge avisene (og spesielt Magazinet) ikke følger opp saken med en forklaring (og en unnskyldning), så blir "alle andre" (som f. eks. statsministeren!) gående rundt og nettopp unnskylde vår nasjon. Det er feil. Etter å ha valgt å trykke noe som provoserer så sterkt så bør redaktørene bruke sin ytringsfrihet til å opplyse den fornærmede part om hvordan vårt system fungerer. At jeg mener de skal beklage trykkingen, er fordi jeg tror de nå også selv innser at de har trampet på flere tær enn de hadde forestilt seg. Og det er lov å innrømme at man har tatt feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så det å utstede drapstrussler og brenne ned ambasader kan de bare fortsette med med andre ord? Unnskyld meg, men det der ble bare komisk :ler:

Jeg sier ikke at det i vår vestlige verden er akseptabel å brenne ambasader. Jeg forsøker isteden å si at vi må akseptere og ha respekt for andre religioner.

Hele konflikten ble jo bevisst fremprovosert av Magazinet. I motsatt fall har de som en kristen avis ekstremt dårlig kompetanse på det de driver med.

Målet var jo å provosere. Målet var å skape konflikt og debatt. Målet var å laterliggjøre andres tro.

Men det kan også være at du har rett i at Magazinet og de ansatte var totalt blåst for kunnskap om andre religioner enn den de selv forfekter. I så tilfelle sier det mye om det kompetanse nivået de innehar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke reaksjonene kom som følge av de opprinnelige tegningene? Dansk imam forsvarer bruk av falske tegninger

Dansk imam-delegasjon viste frem pedofil Muhammed

Han forstår ikke at det overhodet er interessant at andre og grovere bilder blir vist fram når saken om Jyllands-Posten diskuteres i arabiske og muslimske land.

Herregud, tror han muslimene i midøsten reagerer på hva de leste i JP og Magazinet?

Var ikke klar over at de ga ut disse avisene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det i vår vestlige verden er akseptabel å brenne ambasader. Jeg forsøker isteden å si at vi må akseptere og ha respekt for andre religioner.

Man kan godt ha respekt for andre religioner og kulturer uten å mene at det er greit å brenne ambassader eller komme med drapstrussler. JEG har ikke respekt for en "religion" eller "kultur" som godtar undertrykking, drap og vold. Uansett om denne befinner seg et annet sted enn i den vestlige verden.

Menneskerettigheter er nemlig universelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva iallverden er dette for noe???

Begge avisene har faktisk bedt om unnskyldning for å ha støtt andre.

Verken Jyllandsposten eller magazinet har store leserskarer i landene i midtøsten. Ergo kan man faktisk stille store spørsmålstegn ved motivene til de islamske funamentalister i Danmark som har spredt det dit. Hvorfor gjorde de det? Hvorfor tok de ikke oppgjøret I Danmark, deres nåværende hjemland, med de midler man har til rådighet i et demokrati????

Du sitter jo å forsvarer voldsbruk, krav om drap og utført drap pga. noen tegninger  :overrasket:

Du ønsker tydeligvis et samfunn hvor det ikke er lov å "sende ut" en brannfakkel for å skape debatt. De fleste av oss mener heldigvis at DEBATT ikke er farlig! Selv om det er kontroversielle meninger som svirrer rundt.

Personlig er jeg glad for at jeg lever i et samfunn hvor man har muligheten til å diskutere og være kritisk til både religion og politikk UTEN å være redd for sitt liv om man mener noe som går på tvers av "myndighetenes" mening. Denne retten er også så viktig for meg at jeg også godtar både ytringer og tegninger og meninger fra andre som er uenige i det jeg mener. SELV OM jeg skulle bli støtt og fornærmet av noe av det.

Ovenfor andre Nordmenn har jeg lov å sette spørsmålstegn ved målsettingen ved provokasjonen. Dette er tydligvis noe som stikker langt dypere hos muslimene enn det de fleste "norske" kan forstå. Men som en ytterligående religiøs avis burde "vær varsom plakaten" blunket for lenge siden. At Vebjørn Selbekk har vist større glede ved å tråkke på andre for å fremheve egen tro, enn å vise respekt for andre må han selv stå til ansvar for. At han likevel unngår et slikt ansvar ved å rømme med halen mellom bena når muslimske TV stasjoner tilbyr han å forklare, sier en hel del om han.

Jeg forsvarer slett ikke de drapene som nå pågår fordi Selbekk valgt å provosere muslimene. Derimot mener jeg Sebekk har oppnådd det han ønsket med provokasjonen. Slik sett bør han være forholdsvis godt fornøyd.

Hva Selbekk ønsket å skape debatt om har jeg enda ikke forstått, men håper du som har forstått det kan forklare meg det slik at trykkingen kan forsvares.

I vesten har vi etterhvert begynt å akseptere så mye at noen mener vi også skal akseptere å latterliggjøre andre, tråkke og spytte på dem. Men i andre land, spesielt i den 3,dje verden, er ikke folk flest like opplyst og de provokasjoner vi gjør ovenfor dem må derfor ta hensyn til dette.

I muslimske land er det mange ting vi i vesten reagerer på. Men ettersom religionen står svakt hos oss vil vi reagerer mye mildere (såfremt du ikke heter Bush eller Sharon). Begge de to siste dreper, men av vikarierende årsaker. Bush fordi han ønsker "frihet" for alle. Sharon fordi han ønsker frihet for noen få. Den "friheten" du er så glad i dreper med andre ord tusenvis av mennesker i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...