Gå til innhold

Pressefriheten er ikke lisens til å støte

Anbefalte innlegg

Skrevet
En egyptisk avis publiserte ett av bildene allerede i oktober. Og egypterne roper boikott.

hehe, føler meg smart nå som jeg leste hva jeg hadde sitert :)

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet
Så hvis det kan bevises at Vebjørn Selbekk gjorde dette med overlegg og viten og vilje for å skape opptøyer,så er det vel rett og rimelig og ta vekk ansvaret på muslimene som brenner og ødelegger og heller stille denne mannen m/ tilbehør til ansvar for alt som er ødelagt og brent opp.

Ja skal man plassere ansvar og skyld så får vel de rett folka ta alt på sin kappe da??

For stakkars muslimene,vi må jo tenke på dem.

Blir vel litt vrient å bevise akkurat hvor dumme og/eller beregnende folk er... Jeg har heller aldri sagt at fundamentalistiske muslimer ikke er ansvarlige for egne handlinger. Men de som har bidratt til handlingene har da også et visst ansvar!

Jeg vet ikke om du har lest alt jeg skrev med like stor iver;

"Jeg støtter selvfølgelig ikke det som skjer rundt omkring av brenning og drapstrusler nå, men ingen kan si at Vebjørn Selbekk ikke visste inderlig godt hva han gjorde - flere uker etter at Jyllandposten gjorde det samme! Han visste meget odt hva han drev med, og jeg tror nok ikke det var ytringsfriheten som sto sentralt. Dette var demonstrativt og barnslig - og reaksjonene ditto. "

Skrevet (endret)
De kan ikke forsvares. Men det kan forklares.

Det kan de sikkert. Og det er ikke sikkert at forklaringen er så veldig positiv, sett fra multikultiernes ståsted.

Jeg venter fortsatt på en forklaring fra Asbjørn Selbekk, eller dere som forsvarer handlingen hans, for HVORFOR han gjorde dette. Hva var målsettingen hans med dette. Hva ønsket han å oppnå. Ingen av dere som forsvarer han har enda forklart meg dette.

Hvorfor i alle dager mener du et slikt krav er relevant? Hvorfor tegningene ble trykket er irrelevant. Dette dreier seg om ytringsfrihet. Det er ikke ytringsfrihet dersom man må ha en allment akseptabel grunn for lovlig å kunne ytre noe.

Ja, Magazinet - som representant for de høyreorienterte kristne - har mest sannsynlig ikke sympatiske hensikter med å trykke Muhammed-tegningene. Hva så?

Dette dreier seg om ytringsfrihet. Det er ikke ytringsfrihet dersom det bare skal være tillatt å ytre allment aksepterte og ukontroversielle ytringer. Slike ytringer har vært tillatt alle steder til alle tider. Men det er ikke det som er ytringsfrihet. Ytringsfrihet er å kunne ytre også det som ingen liker å høre.

Endret av Bønna
Skrevet
Jeg er helt enig i dette at redaktørene som har publisert tegningene bør unnskylde seg overfor verdens muslimer.

Det er din mening. Det er ytringsfrihet dersom du uhindret for lov å ytre den. Men det er ikke ytringsfrihet dersom du på noen måter tvinges til å unnskylde at du ytret din mening.

Skrevet

Selvsagt respekterer jeg pressefriheten, men den er ikke en lisens til å støte andre står det en plass( kopiert)

Men hva er vitsen med å hyle og skrike og brenne ambasader,boikott og spille såret og tråkka på når de nå har lyst til å lage karikaturtegninger av Holokost??

Om de vil tegne så gjør det ikke meg noe,men jeg prøver bare å finne fornuften i deres egne krav og oppførsel.

De kan da ikke få både pose og sekk.

:skjeggebass: :lese: :skjeggebass: :lese: :skjeggebass: :lese: :skjeggebass: :lese: :skjeggebass: :lese: :skjeggebass:

Skrevet

Poenget er sikkert at de ønsker vi også skal føle hvordan det er å bli tråkket på og uthengt på et sårt område. Dessverre vil nok slike karikaturer ramme andre enn oss. De som har opplevd holokost synes sikkert ikke det er så morsomt at det blir gjort narr av deres tragiske opplevelser med vitende og vilje.

De får jo ikke frem meningene sine med å brenne ambassader og boikott...

Skrevet
Poenget er sikkert at de ønsker vi også skal føle hvordan det er å bli tråkket på og uthengt på et sårt område.

Ja, stakkars muslimene. De må virkelig ha det fælt når europeere bruker en europeisk tradisjon mot det akk så avmektige Islam. Denne stakkars religionen er jo så stakkarslig at den står i fare for å bli utryddet i neste uke.

Skrevet
Ja, stakkars muslimene. De må virkelig ha det fælt når europeere bruker en europeisk tradisjon mot det akk så avmektige Islam. Denne stakkars religionen er jo så stakkarslig at den står i fare for å bli utryddet i neste uke.

:ler: Kan ikke annet enn å le :ler: Om den hadde blitt utryddet i neste uke hadde sikkert løst mange problemer. Bare tenk på konflikten i Midtøsten, borte vekk (det hadde vært en sann befrielse).

Jeg tror ikke karikaturer vil ramme oss europeere som sårende. Altså, hva skal jeg si. Meningen med karikaturer er jo å sette ting på spissen, å latterliggjøre ting.

Skrevet
Nei det er det ikke. Hvis man bare vil være terrorist så kunne man vel lagt bomber rundt omkring uten å smelle seg selv?

Hvorfor gå i døden for det man tror på?

Og hva tror de på?

Har de egentlig noe å tro på utenom alle løgnene som blir servert dem?

At jødene har stjålet landet deres (som de aldri har eid)

At jødene er sønner og døtre av griser og apekatter.

At alle som ikke er muslimer er vantro hunder (dette har muslimene lov å si om oss)

At de kommer til en himmel med et herlig liv hvis de sprenger seg i lufta sammen med jøder eller andre vantro hunder.

Men jeg tror at en av grunnene til at så mange velger denne utgangen på sitt liv, er at hverken religionen deres eller deres politiske ledere har gitt dem et verdig liv her på jorden.

Skrevet
"Jeg støtter selvfølgelig ikke det som skjer rundt omkring av brenning og drapstrusler nå, men ingen kan si at Vebjørn Selbekk ikke visste inderlig godt hva han gjorde - flere uker etter at Jyllandposten gjorde det samme! Han visste meget odt hva han drev med, og jeg tror nok ikke det var ytringsfriheten som sto sentralt. Dette var demonstrativt og barnslig - og reaksjonene ditto. "

Jeg kunne vært enig med deg i at Selbekk visste hva som kom til å skje, hvis reaksjonene like etter at Jyllandsposten hadde publisert disse tegningene var like vanvittige som de er nå, men var de det?

Gikk det ikke mange uker uten at dette skjedde?

Andre aviser har gitt ut disse tegningene etter utbruddene, men det gjorde vel ikke Selbekk?

Skrevet
Hvorfor gå i døden for det man tror på?

Enkelt. Hvis livet ikke gir deg en mening, og du ikke ser noen lyspunkter i fremtiden, kan det være fristende å gi livet ditt en mening i døden.

Da slår du to fluer i ett smekk.

Skrevet
Og hva tror de på?

At alle som ikke er muslimer er vantro hunder (dette har muslimene lov å si om oss)

At de kommer til en himmel med et herlig liv hvis de sprenger seg i lufta sammen med jøder eller andre vantro hunder.

Palestinerne ble også lovet at de skulle få dette supre landet av britene. Men så kom 2. verdenskrig og etter den besluttet britene å gi landet til jødene. Dette ble ihvertfall jeg fortalt i flere historietimer av en forleser som hadde brukt år på å studere Midtøsten konflikten. Og selvfølgelig er det langt mer komplisert enn dette, men dette var bare kort versjonen.

De kommer til himmelen hvis de tror på Allah. Noen tolker også Koranen dithen at alle, også ikke-troende, kommer til himmelen.

Skrevet
Og hva tror de på?

Men jeg tror at en av grunnene til at så mange velger denne utgangen på sitt liv, er at hverken religionen deres eller deres politiske ledere har gitt dem et verdig liv her på jorden.

Den setningen din som jeg har uthevet er vel bare i tråd med Bush sin uttalelse om at "enten er du med oss eller så er du mot oss" (dette har Bush lov å si om oss).

Enten så har Bush funnet ut at han kan lære noe av muslimene. Eller så ha muslimene plukket opp et av de mange "gode ?" poengen til Bush.

Kansje Bush og muslimene har en del felles i denne saken. Mye tyder ihvertfall på at nazistene (gjennom Holocost) og Magazinet har felles måte å kritisere andre mennesker. Her er det tudligvis mange som bør feie for egen dør.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet
Fabrikkarbeider er lavstatus, likeså sjåfører, bud, kassamedarbeidere, renholdere, stuepiker, kjøkkenassistenter, pleieassistenter, vinduspussere. Jeg ser også på tullejobber som negldesigner som lavstatus. Kronprinsesse har nå også blitt en lavstatusjobb.

Noe av det merkeligste i denne saken er hvordan muslimene har funnet disse tegningene. Det er neppe noen muslimer som leser Magazinet - hvor har de sett disse tegningene henne ? Har de søkt og lett etter dem på internett ? Eller har alle muslimene kjøpt Jylland Posten ?

Hele saken er ikke annet enn latterlig. Hvis muslimene er så redd for å støtes av kristne eller hedninger så bør de holde seg til eget lesestoff og holde seg langt unna vestlige trykksaker som de vet kan inneholde saker som støter muslimer ... for det skal jo sannelig ikke mye til for å gjøre det.

Nei, det hele er storm i et vannglass - det er et hysteri som er skapt av muslimene selv fordi de ønsket det ...

Skrevet
Den setningen din som jeg har uthevet er vel bare i tråd med Bush sin uttalelse om at "enten er du med oss eller så er du mot oss" (dette har Bush lov å si om oss).

Enten så har Bush funnet ut at han kan lære noe av muslimene. Eller så ha muslimene plukket opp et av de mange "gode ?" poengen til Bush.

Kansje Bush og muslimene har en del felles i denne saken. Mye tyder ihvertfall på at nazistene (gjennom Holocost) og Magazinet har felles måte å kritisere andre mennesker. Her er det tudligvis mange som bør feie for egen dør.

Her har vi det igjen.

Man kan ikke kritisere muslimene for noe de gjør uten at enten jødene eller Bush har skylden.

Men denne uttalelsen om vantro hunder har nok eksistert lenge før muslimene hadde hørt om Bush.

Da blir spørsmålet: Når skal muslimene begynne å tenke selv?

Jeg har et forslag til å få slutt på urolighetene i de verste områdene i Midtøsten:

Vi må slutte med å sende massevis av penger til dem, slik at de må begynne å jobbe for føden, slik som alle andre må. Da får de ikke tid til å fly rundt i gatene og demonstrere mot alt og alle hver eneste dag.

Gjest kah-dorian
Skrevet
FNs generalsekretær Kofi Annan mener avisen Magazinet uttrykker mangel på respekt for andres religion ved å trykke Muhammed-tegningene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1216437.ece

Jeg er helt enig i dette at redaktørene som har publisert tegningene bør unnskylde seg overfor verdens muslimer. At statslederne unnskylder seg synes jeg der i mot er helt feil. Det gjenstår å se om Vebjørn Selbekk vil stille opp på arabisk TV i dag, etter at han i går takket nei med begrunnelsen at saken er en stor belastning for ham og hans familie. Har man sagt A...

Flink du er som startet denne debatten, Hu i Svingen :ler:

Den har vært interessant. Jeg vil ha sånne debatter inn i Riksarkivet.

Skrevet
Nei, det hele er storm i et vannglass - det er et hysteri som er skapt av muslimene selv fordi de ønsket det ...

Det er den arabiske TV-kanalen Al-Jazeera som har brakt historien til den muslimske verden. Ettersom Al-Jazeera ikke har kontor verken i Norge eller Danmark antas det at det er det muslimske miljøet i Danmark som har tipset dem.

Hvor patetisk blir det ikke da, av de hvite multikultierene å forsvare muslimenes angrep på en av den europeiske urbefolkningens viktigste verdier?

Skrevet
Flink du er som startet denne debatten, Hu i Svingen :ler:

Den har vært interessant. Jeg vil ha sånne debatter inn i Riksarkivet.

Ja, men selvfølgelig redigert bort for innlegg som sårer muslimene. :roll:

Gjest kah-dorian
Skrevet
Er du Dorian? Gamle-Dorian?

Ser du har laget deg en NRK-konspirasjonsteori siden Petter Nome, ser i alle fall slik ut via bloggen din.

Er du gamle Dorian, så trodde jeg virkelig at det var mer sannsynlig å få Hagen som president i Norge, før du hev deg på en konspirasjonsteori.  :overrasket: Men Hagen i maktposisjon er dessverre ikke totalt urealistisk lengre, og da kan jeg kanskje forvente at vi blir republikk snart?

For øvrig så trodde jeg NRK var den skjulte Arbeiderparti-kanalen jeg da. Det er den  ihvertfall om vi skal tro hva mørkemennene og høgresida har sagt en god stund nå. Men, hey, hvorfor ikke friske opp litt konspirasjonsteoridebatten enda mere?

Kritisk blikk til media er sunt, og ingen media i verden er helt objektive. Det er nok en umulighet så lenge mennesker styrer media. Men det betyr ikke at alle mediene i alle land driver med propaganda. Det er et forholdsvis langt stykke fra den ene siden til det andre, selv om ingen kan være 100% objektive.

Du burde være mindre opptatt av hvem folk er og mer opptatt av hva som sies.

Om jeg er Gamle-Dorian eller Dorian-i-Hornet-på-Veggen har ingenting å si for debattens innhold.

At NRK har tatt en stand i denne 'konflikten' er fullstendig forståelig ut ifra utviklingen, men det unnskylder ikke lokket som er lagt på debatten.

Jeg forventer at NRK skal legge seg på et åpent debattnivå som ikke låser det frie ord til en avhørssituasjon mellom Gahr Støre og NRKs nyhetsavdeling. Eller Gahr Støre og Roy Jacobsen/Viggo Johansen.

Det er et ufravikelig standpunkt, og iom. at det er ytringsfriheten det stilles kabinettspørsmål på, vil jeg bruke den til å stille spørsmål ved at debatten bindes til ovenfornevnte mønster.

Get some air! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...