Gå til innhold

Pressefriheten er ikke lisens til å støte

Anbefalte innlegg

Skrevet

FNs generalsekretær Kofi Annan mener avisen Magazinet uttrykker mangel på respekt for andres religion ved å trykke Muhammed-tegningene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1216437.ece

- Tegningene er støtende for mange muslimer. Selvsagt respekterer jeg pressefriheten, men den er ikke en lisens til å støte andre. Pressefriheten innebærer ansvar og å utvise dømmekraft, sier Annan.

Jeg er helt enig i dette at redaktørene som har publisert tegningene bør unnskylde seg overfor verdens muslimer. At statslederne unnskylder seg synes jeg der i mot er helt feil. Det gjenstår å se om Vebjørn Selbekk vil stille opp på arabisk TV i dag, etter at han i går takket nei med begrunnelsen at saken er en stor belastning for ham og hans familie. Har man sagt A...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Ser Kofi Annan er helt på linje med vår egen statsminister. Dette synes jeg er godt sagt.

Hva grevlingen i Magazinet angår, så bør han snarest slutte med sutringa si og ta konsekvensene av det han har satt igang. Han belastet familien sin allerede da han bestemte seg får å trykke tegningene. Ille at uskyldige skal være nødt til å føle seg truet, men han visste godt hvem han køddet med, så dette burde han faktisk skjønt.

Skrevet

Jyllandsposten har unnskyldt seg - og hva hjalp det?? Ingenting, i går ble også den danske ambassaden i Teheran angrepet, og om jeg ikke har lest feil har Iran også brutt de diplomatikse forbindelser med Danmark.

Det er greit at pressefrihet/ytringsfrihet ikke er lisens til å si hva man vil uten hensyn til ander - samtidig er det ikke nødvendigvis slik at de som føler seg støtt er de rette til å bestemme hvor grensene går.....

Skrevet

Magazinets redaktør og JPs redaktør har unnskyldt at muslimer ble såret.

Den rasende mobben vi ser nå vil se vesten unnskylde seg da de tror dette var en konspirasjon fra den islamofobe vesten.

Den rasende mobben tror vi trykker Muhammedtegninger i avisene våre hver dag.

Den rasende mobben blir fornøyd dagen de får beskjed om at redaktørene er henrettet.

Jeg håper den rasende mobben får oss til å bannlyse alt som kan være blasfemisk, deriblant black metal og Life of Brian. Dette var ironi.

Skrevet
Ser Kofi Annan er helt på linje med vår egen statsminister. Dette synes jeg er godt sagt.

Hva grevlingen i Magazinet angår, så bør han snarest slutte med sutringa si og ta konsekvensene av det han har satt igang. Han belastet familien sin allerede da han bestemte seg får å trykke tegningene. Ille at uskyldige skal være nødt til å føle seg truet, men han visste godt hvem han køddet med, så dette burde han faktisk skjønt.

Det eneste Magazinet har satt i gang er represalier mot Norge. Dette ville ha skjedd uansett, da dette er et resultat av den manglende dialogen i Danmark og de danske imamers pr-ferd i Midtøsten.

Ikke gi Magazzzzinet mer kredd enn de fortjener.

Eller er det ille her at Norge blir angrepet, og ikke muslimer som blir såret...?

Gjest Intelly
Skrevet

Skal vi respektere den syke religionen deres, så få de repektere ytringsfriheten vår.

Skal vi be om unnskyldning for at de gale menneskene synes det er verdt å drepe mennesker for dette?

Skal de få herje som de vil? bestandig? På alle områder?

Nei, skjerp dere, ikke rart at de ler av oss, vi har jo ingen ryggrad til å si at nok er nok og at vi forlanger respekt for våre meninger og synspunkter!

Vi trykker tegninger, de dreper og lemlester for et godt ord!

De drar alle over en kam, ved å true ALLE nordmenn og dansker i denne saken. Da gjør jeg det samme med dem og den livsfarlige, fanatiske religionen deres.

SNILLISMEN er over for min del iallefall.

Men for de som vil stå der med luen i hånden og med bøyd hode, værsågod!

Skrevet

Jeg synes forresten kg bør ta en skikkelig ryddesjau her på forumet og fjerne alle innlegg som noen kan finne støtende. Lar de det stå så er de ansvarlige for en massiv mobbekampanje mot stort sett alle.

KG: Si unnskyld!

Gjest Intelly
Skrevet

Finne støtende? alle kan finne innlegg støtende, enten det er den ene eller andre saken. Man kan ikke kalle innlegg for useriøse, så fort det er noen som ikke er enig. Alle har rett til en mening! Også de som ikke er enig med deg.

Skrevet
Skal vi respektere den syke religionen deres, så få de repektere ytringsfriheten vår.

Skal vi be om unnskyldning for at de gale menneskene synes det er verdt å drepe mennesker for dette?

Nå sa jeg jo nettopp at redaktørene bør unnskylde seg og ikke statslederne (og hvem er "vi"? Ikke deg og meg i alle fall...). Jeg påpekte også at ytringsfrihet ikke er det samme som rett til å støte andre. Den sovende blasfemiloven ble bevisst beholdt av stortinget og regjeringen da det var oppe til vurdering å fjerne den. Begrunnelsen var nettopp denne:

Regjeringen uttalte i Stortingsmelding nr. 26 (2003-2004) at det "kan finnes ytringer som er så kvalifisert krenkende, og at de kan ha slike negative virkninger for dem som rammes, at de bør kunne rammes med straff".

Regjeringen la vekt på "bestemmelsens symbolverdi og hensynet til menneskers religiøse følelser, og at disse begrunnelsene kan aktualiseres på grunn av fremveksten av nye religiøse grupper i det flerkulturelle Norge".

Mer om dette her:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1212200.ece

Så; hvorfor ville Norges storting og regjering beholde denne paragrafen dersom det ikke skal finnes noen begrensninger på ytringsfriheten? Jeg synes det er riktig at den ble beholdt av ovennevnte årsak.

Skrevet

Redaktøren i Magazinet bør ikke be om unnskyldning, eftersom han ikke har noe å unnskylde. Det øyeblikket vi ber om unnskyldning for å benytte oss av en så fundamental rettighet som ytringsfriheten, så kan vi like gjerne legge oss flate for menn som Mullah Krekar og den iranske diktatoren.

De begrensningene vi har i ytringsfriheten er der for å beskytte svake og utsatte grupper. En religiøs gruppe som snart er verdens største (ja, jeg referer til Islam) er virkelig ikke svak eller forsvarsløs.

Hva denne Kofi måtte mene er da heller ikke så veldig relevant. ;)

Skrevet

Jeg synes vel ikke at muslimske innvandrere i Norge er en spesielt sterk gruppe. Og det er jo i Norge at denne avisen kommer ut.

At man har rett til å ytre seg er faktisk ikke det samme som at man bør si hva som helst i ytringsfrihetens navn bare fordi man kan.

Skrevet

Hu i, blasfemidommen har aldri vært der for å beskytte symbolverdier og de svake (som mange prater om i disse dager), men for å beskytte makta og det bestående. Denne loven er derfor en ettersleper fra tiden man var redd for at folk skulle kritisere makta i kirken. Dette er også grunnen til at islamske land har så strenge blasfemidommer. De er der for å beskytte makta.

Vi har andre lover, deriblant rasismeparagrafen, som er til for å beskytte de svake. Guder er ikke svake og de får ta vare på seg selv. Hvis guden er en så stor del av din identitet at du blir såret om noen andre krenker ham, eller ikke tror på ham, bør du sette deg ned, granske sjela di, og finne deg selv igjen.

Skrevet
Jeg synes vel ikke at muslimske innvandrere i Norge er en spesielt sterk gruppe. Og det er jo i Norge at denne avisen kommer ut.

Bildene er blitt utgitt i mange land. Muslimene i alle disse landene er ingen svak gruppe.

At man har rett til å ytre seg er faktisk ikke det samme som at man bør si hva som helst i ytringsfrihetens navn bare fordi man kan.

Men dersom de vil ytre seg, så har de rett til det, uten å bli truet på livet. Det gir heller ikke en mobb barbarer rett til å brenne ned ambassader.

Skrevet

Men dersom de vil ytre seg, så har de rett til det, uten å bli truet på livet. Det gir heller ikke en mobb barbarer rett til å brenne ned ambassader.

Det har jeg da ikke sagt heller.

Skrevet
FNs generalsekretær Kofi Annan mener avisen Magazinet uttrykker mangel på respekt for andres religion ved å trykke Muhammed-tegningene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1216437.ece

Jeg er helt enig i dette at redaktørene som har publisert tegningene bør unnskylde seg overfor verdens muslimer. At statslederne unnskylder seg synes jeg der i mot er helt feil. Det gjenstår å se om Vebjørn Selbekk vil stille opp på arabisk TV i dag, etter at han i går takket nei med begrunnelsen at saken er en stor belastning for ham og hans familie. Har man sagt A...

Dessverre ser det ut til at Selbekk stikker halen mellom bena og stikker av så snart han har skapt den konflikten han ønsket.

Det han har trykket er tydligvis en stor belastning for mange milliner muslimer. At han da i ettertid tar belastningen ved å be om unskyldning i arabisk presse burde være det minste vi kunne forvente.

Han og flere andre dekker seg om og om igjen bak trykkefriheten. Og nå har de altså klart å skape konflikter som har medført mange dødsfall. Det siste er for øyeblikket at 33 nordmen og 22 andre (litauen og et par andre land) er angrepet oi Afghanistan. Hitil i dag er 2 nordmenn skadet.

Vebjørn Selbekk er FEIG som ikke tør stå for det han har gjort når han ikke stiller opp i TV programmet, og vi bør kunne latterliggjøre han for all fremtid på samme måte som han har forsøkt å latterliggjøre muslimenes tro. Nå kan han få igjen med samme mynt, og jeg håper andre kristne ekstremister lærer noe av det som nå skjer.

Gjest Bodillen
Skrevet
De begrensningene vi har i ytringsfriheten er der for å beskytte svake og utsatte grupper. En religiøs gruppe som snart er verdens største (ja, jeg referer til Islam) er virkelig ikke svak eller forsvarsløs.

Verdens befolkning består pr d.d av 6.794.264.488 mennesker. Ca 1 milliard av disse er muslimer.

Gjest Bodillen
Skrevet
Hvis guden er en så stor del av din identitet at du blir såret om noen andre krenker ham, eller ikke tror på ham, bør du sette deg ned, granske sjela di, og finne deg selv igjen.

Det der synes jeg var ganske arrogant sagt, faktisk. Hvilke forutsetninger har du for å sette deg inn i hvordan muslimer verden over er oppdratt (les: indokterinert) og hvordan de lever?

Skrevet

Det er IKKE verken Magasinet eller Jyllandspostens REDAKTØRERs feil at mennesker er drept i midtøsten. Det får være grenser for ansvarsfraskrivelse.

Det var muligens dumt å trykke tegningenen - men det forsvarer overhode ikke angrep på mennesker, krav om henging (!) av tegnerne eller demonstrasjoner og drap.

Så vidt jeg har skjønt har også begge blader beklaget om de har såret muslimer - og hvorfor blir ikke det da godtatt??

Dessuten: hva med rollen til de danske islamske fundamentalistene, som faktisk er de som har spredt disse tegningene? At de protesterte i Danmark er lov, men jeg syns det er svært betenkelig når de drar til diverse land i Midtøsten og ved det legger grunnlaget for det bråket som vi nå ser. Spesielt når de, i tillegg til de tegningene som ble trykt, OGSÅ tar med andre tegninger, som IKKE har vært på trykk.....

Hvem er det som ønsker bråk, hvem er det som burde ta ansvar etc. i denne situasjonen??

Les forresten Shabana Rehmans kommentar i Dagbladet i går, veldig, veldig god!

Skrevet
Så vidt jeg har skjønt har også begge blader beklaget om de har såret muslimer - og hvorfor blir ikke det da godtatt??

De har beklaget hvis noen føler seg støtt, men de har ikke beklaget trykkingen. Forskjell.

Gjest Bodillen
Skrevet
Det er IKKE verken Magasinet eller Jyllandspostens REDAKTØRERs feil at mennesker er drept i midtøsten. Det får være grenser for ansvarsfraskrivelse.

Det var muligens dumt å trykke tegningenen - men det forsvarer overhode ikke angrep på mennesker, krav om henging (!) av tegnerne eller demonstrasjoner og drap. 

Dessuten: hva med rollen til de danske islamske fundamentalistene, som faktisk er de som har spredt disse tegningene? At de protesterte i Danmark er lov, men jeg syns det er svært betenkelig når de drar til diverse land i Midtøsten og ved det legger grunnlaget for det bråket som vi nå ser. Spesielt når de, i tillegg til de tegningene som ble trykt, OGSÅ tar med andre tegninger, som IKKE har vært på trykk.....

Hvem er det som ønsker bråk, hvem er det som burde ta ansvar etc. i denne situasjonen??

Les forresten Shabana Rehmans kommentar i Dagbladet i går, veldig, veldig god!

De har ikke bedt om unnskyldning for at de har trykket tegningene, de har bdt om unnskyldnig for at muslimer har følt seg støtt over at de har trykket tegningene. Det er stor forskjell på det.

Jeg støtter selvfølgelig ikke det som skjer rundt omkring av brenning og drapstrusler nå, men ingen kan si at Vebjørn Selbekk ikke visste inderlig godt hva han gjorde - flere uker etter at Jyllandposten gjorde det samme! Han visste meget odt hva han drev med, og jeg tror nok ikke det var ytringsfriheten som sto sentralt. Dette var demonstrativt og barnslig - og reaksjonene ditto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...