Gå til innhold

Hvordan bæsje uten å bli beglodd på Hardangervidda???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå noen dager på vidda i sommerferien. Jeg har aldri vært der før men sett bilder og filmer. 

 

Lurer på om noen her inne har erfaring med om det er nok utedoer der så man kan gå på do i fred eller om man må bæsje ute mens folk går forbi.

 

Jeg vet at det er noen turist hytter der hvertfall som sikkert har doer.

 

Jeg tenkte å starte fra Hardangervidda nasjonalpark ved Rjukan der og gå innover. 

Er vant til å gå på do i naturen men ikke oppe på fjellet hvor man ikke kan gjemme seg i skogen 

Anonymkode: decde...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan være heldig å møte på en utedo, men sist jeg gikk på Hardangervidda, gikk vi forbi én utedo på tre dager. Men vi gikk fra hytte til hytte, og der er det selvsagt doer. Ellers er min erfaring at du ikke møter på så voldsomt mye folk at det er noe problem å sette seg bak en busk eller en stor stein. Men jeg har aldri gått midt i fellesferien, så mulig det er mer folk da. 

Anonymkode: 95870...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjørt.

Anonymkode: 31edb...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å knyte genser slik at rompa ikke synes e.l? I nødstilfeller altså... man vil jo ikke bæsje på genseren heller da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet når du går bak en busk for å bæsje, er at du risikerer å tråkke oppi andre menneskers bæsj fra en som har vært der før deg.

Nei, vær sivilisert, ta med hundeposer og plukk opp etter deg!!

Endret av AllahBallah
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakk med deg en stor regnponcho, den skjermer deg for innsyn og du får sitte i fred uten å bli tatt bilde av😉 Har alltid med en slik når jeg er på tur👍🏼

Anonymkode: 0810f...ec8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hva er problemet? Jeg har vandret i de norske fjellene i mange tiår. De fleste steder er det så få mennesker der at det ikke er noe problem. Femti meter fra stien, ned en skråning eller bak en sten. Ingen problem, selv for en aldrende kvinne som meg.

Anonymkode: c2a13...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og det er faktisk ikke noen der som vil titte!! (Herregud!)

Anonymkode: c2a13...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/7/2024 at 2:13 PM, AllahBallah said:

Problemet når du går bak en busk for å bæsje, er at du risikerer å tråkke oppi andre menneskers bæsj fra en som har vært der før deg.

Nei, vær sivilisert, ta med hundeposer og plukk opp etter deg!!

Hvis man ikke vil gå med bæsjeposer i flere dager, så kan man istedenfor ha med en liten spade. Grav et hull, bæsj, og dekk til hullet med jord. Dette gjøres selvsagt et stykke fra stien! 

Papir og slikt bør man dog ta med seg.

Anonymkode: df101...0a8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint atte, bare husk pose til å ta det med deg igjen. Eller spade til å grave det godt ned. Men mtp at man ikke får vasket seg hverken bak eller på hender anbefaler jeg våtservietter og så pakke de i samme pose og kaste det når dere kommer til søppelkasser (obs dette er det ikke akkurat så mye av på vidda så bruk lufttette poser!)

Anonymkode: c0dcb...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men ikke gjør det for komplisert. Det er forskjell på Besseggen og skogene i Nord-Trøndelag! Ikke vet jeg hvor mange ganger jeg har gått på do ute i det fri, men slik er nå friluftslivet i de minst populære områdene av Norge.

Anonymkode: c2a13...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg våknet nå kom jeg på at min kone og jeg var sammen med et vennepar på telttur på Hardangervidda for ca. 20-25 år siden. Det var da slett ikke mange mennesker der og jeg kan ikke huske at det var noen problemer med å få gått på do, selv om det måtte gjøres ute i det fri.

Anonymkode: c2a13...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo ikke sånn at det kryr av folk på vidden! Du går bak en stein, drar ned buksa, gjør deg ferdig, dekker over med en annen stein eller måker jord over hvis der er, drar opp buksa og går videre…

Anonymkode: 0b5f0...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 23.46):

... og det er faktisk ikke noen der som vil titte!! (Herregud!)

Anonymkode: c2a13...ee8

Joda - bæsjemannen som frekventerer dette forumet hadde nok stilt seg opp for å tatt en god kikk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, det er jo ikke sånn at det kryr av folk på vidden! Du går bak en stein, drar ned buksa, gjør deg ferdig, dekker over med en annen stein eller måker jord over hvis der er, drar opp buksa og går videre…

Anonymkode: 0b5f0...606

Jeg tipper ts tenker litt som jeg ville gjort. Bak en stein er fri utsikt for alle som evnt kommer fra den nedre siden. Eller som står og speider utover fra et stykke unna. Ingenting er høyt nok til at man faktisk er bak det, annet enn for de man reiser sammen med. 

Anonymkode: e3fd5...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...