Gå til innhold

Sydenferie utenfor Europa med barn - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mexico? 

Anonymkode: e9647...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for svar! Alt er velkomment egentlig. Kan godt ligge på stranda vi. Men også opplevde kulturen på Hawaii eller i Australia.
Er det mye å se og gjøre på Maldivene f.eks? Ser for meg at man er litt «strandet» der, lite impulser 😄

Mauritius er også en mulighet! Vil egentlig bare ut av Europa, få en forandring. 

Anonymkode: b30b8...bb6

Ingenting å gjøre eller se på Maldivene utenom hotell og strand. Bør være veldig forelsket at man får 2 uker til å gå.

Anonymkode: fc645...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Thailand, men du har kanskje grunner til å unngå det? 

Prisvennlig, barnevennlig, god mat, finnes direktefly, værsikkert.

Yucatàn, den Dominikanske republikk eller Gambia er andre fine alternativer. 

Anonymkode: 02133...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cook Islands. Fly via Los Angeles og New Zealand. 

Anonymkode: acd16...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du bare drømmer litt på nett. Ok. 

Anonymkode: e42e8...a15

Hva betyr det?

Eneste tanken jeg har er at jeg vil ta med ungene en annen plass av verden med annen kultur. Hva vi skal finne på, vet jeg ikke. Det avhenger av landet vi drar til.
Jeg prøvde bare å få litt tips, forstår ikke helt hva du prøver å formidle…

Anonymkode: b30b8...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke sjans litt engang, nei 😂

Ja altså vi overlever turister. Det går fint.
Det frister absolutt med Hawaii eller Australia!

Anonymkode: b30b8...bb6

Husk at du MÅ HA ESTA for å komme inn til Hawaii: https://www.gohawaii.com/planning/international-travelers

While you are on the plane to Hawaiʻi, make sure you receive and complete the following forms. Each form must be completed on both sides in English, using black or blue ink.

  1. Customs Declaration Form. This form is required from all arriving passengers and crew, even if you have nothing to declare. One customs form may cover multiple persons as long as they are from the same household. Any type of dutiable good, food, plant or animal product must be declared. If you and your travel companions together are carrying $10,000 or more in cash or other negotiable instruments such as endorsed checks, you must declare it upon arrival. If you do not, it is subject to forfeiture. Your money is not subject to taxation or duty.
     
  2. Immigration Form. An immigration form is required from all non-U.S. citizens with the exception of permanent U.S. residents and Canadian citizens.

Anonymkode: 9b582...aba

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuba? Sør Afrika? Kapp Verde eller Zanzibar?

Hawaii er etter hva jeg har hørt litt Granka for amerikanere. Maldivene blir nok kjedelig for ungene i 2 uker. Men hvorfor ikke Thailand eller Bali?

Anonymkode: 9ee49...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på Cuba for dere TS. Føler det er akkurat hva dere er ute etter. Et helt spesielt land, ikke som Europa eller USA, men også masse muligheter for ‘syden’ vibber. 

Anonymkode: f056f...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanzania og Zanzibar? 

Anonymkode: b19d6...434

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sydenferie med barn på 10 og 13 utenfor Europa, der barna skal få oppleve andre kulturer men samtidig kose seg i "syden":

Med budsjettet du skisserer: ta en lang juleferie. Fly til Krabi i Thailand, kjør båthopping nedover østkysten, besøk Koh Mook og legg mesteparten av oppholdet til  Koh Lipe. Res derfra med båt videre til Penang i Malaysia, som er en kulturell smeldedigel. Fly hjem via Kuala Lumpur.

Hawaii er latterlig langt unna, og som andre påpeker litt Granka for amerikanere. Australia er også fryktelig langt unna og en slitsom reise. Har en mistanke om at det ikke gir noen stor uttelling for familien ut over at det er "stas" å ha vært der. Maldivene er ikke det jeg ser på som en ideell familiedestinasjon. 

Zanzibar er et alternativ, avhengig av reisetidspunkt.

 

Det koker ned til hva som er viktigst for familien: å dele en spennende og opplevelsesrik badeferie sammen som familie, eller å ha noe litt "halvunikt" for de voksne å snakke med venner og kollegaer om (og dele i sosiale medier).

 

Anonymkode: 4bac3...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sydenferie med barn på 10 og 13 utenfor Europa, der barna skal få oppleve andre kulturer men samtidig kose seg i "syden":

Med budsjettet du skisserer: ta en lang juleferie. Fly til Krabi i Thailand, kjør båthopping nedover østkysten, besøk Koh Mook og legg mesteparten av oppholdet til  Koh Lipe. Res derfra med båt videre til Penang i Malaysia, som er en kulturell smeldedigel. Fly hjem via Kuala Lumpur.

Hawaii er latterlig langt unna, og som andre påpeker litt Granka for amerikanere. Australia er også fryktelig langt unna og en slitsom reise. Har en mistanke om at det ikke gir noen stor uttelling for familien ut over at det er "stas" å ha vært der. Maldivene er ikke det jeg ser på som en ideell familiedestinasjon. 

Zanzibar er et alternativ, avhengig av reisetidspunkt.

 

Det koker ned til hva som er viktigst for familien: å dele en spennende og opplevelsesrik badeferie sammen som familie, eller å ha noe litt "halvunikt" for de voksne å snakke med venner og kollegaer om (og dele i sosiale medier).

 

Anonymkode: 4bac3...189

Hvor langt det er til Australia, i jeg jobbet med for noen år siden skulle til Mellbourne i Australia, men på veien dit skulle de ha noen dager i Bangkok. Og hun sa det var nesten like lang flytur fra Bangkok til Mellbourne som fra Oslo til Bangkok. Rett nok er ikke via Bangkok raskeste veien til Australia men det bør si litt om hvor langt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du sier at det må ikke være sommerferien, men du skal like fult ha med to barn på 10 og 13. Reiser man langt unna, så bør det være for mer enn 2 uker (min erfaring - da fort 3-4 dager går med til reise..) Juleferien i skolen er greit lang i år, så den er jo også et alternativ. 

1) følg været, selv om det er tropisk sted så betyr ikke det at sola skinner hele året. Tropiske steder har stort sett dry og wet season. Sjekk dette nøye. Vietnam og Indonesia er gode alternativer i Asia i "vår" sommer. De har relativt stabilt vær. Australia så er det fint i Darwin området på denne tiden av året. Liten by, men mye rundt. Her er det mest vanlig å fly via Singapore, og kan anbefale noen dager her. 

2) Turister er det stort sett "over" alt. Hawaii er ille året rundt. I såfall, reis til en av de mindre besøkte øyene, da får man litt mer av det "ekte" Hawaii også. 

3) Selv er jeg stor fan av Australia, men her må man se nøye på de ulike regionene, for Australia er et stort land - med ekstremt mange ulike værsoner, slik at det ikke eksisterer noe perfekt tidspunkt for alle stedene. Har reist mye i Australia, til ulike tidspunkt på året. Darwin som nevnt over, er fint i juni-aug, da er det dry season og det er ikke ekstreme mengder med turister. De turistene er Australiere selv på tur. 

4) Tenk nøye på flyrute, og sett dette også opp mot tidssone du flyr til. Dette kan bidra til å minimere jetlag. Qatar f.eks flyr slik at de ofte lander ettermiddagstid i Australia. MEN vi snakker lange flyturer. Vi snakker ofte om over 24 t i ren flytid - med en enkel etappe på over 14-15 t. Det går stort sett greit, men det er ofte de eldre 777 som brukes på disse ekstreme strekningene, og selv om man elsker de, så byr de på mer flystøy enn de nyere flyene.  Qatar bruker mye disse til Australia. Men jeg vet at Emirates bruker mye A380. 

5) Karibien f.eks, går inn i orkansesong nå, og forblir i sesong frem til Nov. MEN pga endringer i vær osv, så vet ingen lenger helt når sesongen er.. Vært ille der de siste mnd, før sesongen offisielt har startet. 

6) Litt mindre kjente steder som er verdt å oppleve (med litt færre turister)
- Kiribati (kan fint slå det sammen med et opphold i Australia og New Zealand f.eks)
- Cook Island (spesielt Aitutaki!, samme som over, de fleste fly går via New Zealand) 
- Costa Rica (fortsatt turister, men går fint å unngå mange, slå det sammen med et opphold i Panama (KLM via Amsterdam), eller f.eks New York eller Miami. 

Anonymkode: 30c06...dde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 18.20):

Cook Islands. Fly via Los Angeles og New Zealand. 

Anonymkode: acd16...d3b

Det er helt fantastisk der! Men jeg likte faktisk Fiji bedre. 
Uansett er det ekstremt langt dit, omtrent så langt du kan komme. Hvis jeg først skulle dratt så langt, ville jeg vært borte i minst en måned, og vært innom minst to øystater. 

Anonymkode: b9a48...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sydenferie med barn på 10 og 13 utenfor Europa, der barna skal få oppleve andre kulturer men samtidig kose seg i "syden":

Med budsjettet du skisserer: ta en lang juleferie. Fly til Krabi i Thailand, kjør båthopping nedover østkysten, besøk Koh Mook og legg mesteparten av oppholdet til  Koh Lipe. Res derfra med båt videre til Penang i Malaysia, som er en kulturell smeldedigel. Fly hjem via Kuala Lumpur.

Hawaii er latterlig langt unna, og som andre påpeker litt Granka for amerikanere. Australia er også fryktelig langt unna og en slitsom reise. Har en mistanke om at det ikke gir noen stor uttelling for familien ut over at det er "stas" å ha vært der. Maldivene er ikke det jeg ser på som en ideell familiedestinasjon. 

Zanzibar er et alternativ, avhengig av reisetidspunkt.

 

Det koker ned til hva som er viktigst for familien: å dele en spennende og opplevelsesrik badeferie sammen som familie, eller å ha noe litt "halvunikt" for de voksne å snakke med venner og kollegaer om (og dele i sosiale medier).

 

Anonymkode: 4bac3...189

Enig i at den Asia-rundturen du beskriver høres veldig bra ut. 
Men jeg har vært i Australia med barn (og skal tilbake!), og jeg er ikke enig i at en tur ikke dit gir så stor uttelling - det er et kjempespennende (og enkelt!) land å besøke med barn. Men hvis man kun tenker å ligge på stranda, er jeg enig i at man ikke trenger å reise jorda rundt bare for det. 

Anonymkode: b9a48...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært to ganger i Australia med barn i den alderen, og de elsket det! Litt storby, litt strand og surfekurs, mye opplevelser med spennende dyreliv både over og under vann. Vi har reist innenlands både med fly, leiebil, bobil, buss og tog, og dette har vært utrolig lærerikt. Ble ene gangen berørt av skogbrann, noe som også gir innsikt i hvordan det påvirker klima og økosystem. 
 

Men ikke planlegg kun to uker der, det er alt for lite. Tilsammen har vi vært der åtte uker, og selv det gir bare en smakebit. 
 

God planlegging er en stor del av reisen, god tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...