Gå til innhold

Ville du syns der er greit at den nye kjæresten din beholder kontakt med tidligere kjærester og dates som venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

🤣 får jo mange ulike svar da. 

Anonymkode: f8011...4ba

Mine exer brøt all kontakt med meg. En eller to kort tids forhold ønsket å forbli venner. 

Jeg syns exene mine er urimelige. Det er ikke behov for så drastiske tiltak, men tydeligvis for vondt for de å ha noe kontakt. 

De to andre... den ene kuttet jeg ut fordi min da kjæreste mente at hvis jeg beholder kontakt så holder jeg han som nødløsning, noe som ikke var sant. Han andre lurer jeg på om jeg skal beholde eller ikke, når jeg vet han ønsker mer, men jeg gjør overhode ikke det. Nå som jeg har kjæreste, får litt dårlig samvittighet av å snakke med han, selv om vi bare er venner ut fra det at kjæresten kanskje ikke vil sette pris på det. Tror ikke jeg ville likt om han ukentlig pratet med en tidligere flørt.

 

Anonymkode: f8011...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine exer brøt all kontakt med meg. En eller to kort tids forhold ønsket å forbli venner. 

Jeg syns exene mine er urimelige. Det er ikke behov for så drastiske tiltak, men tydeligvis for vondt for de å ha noe kontakt. 

De to andre... den ene kuttet jeg ut fordi min da kjæreste mente at hvis jeg beholder kontakt så holder jeg han som nødløsning, noe som ikke var sant. Han andre lurer jeg på om jeg skal beholde eller ikke, når jeg vet han ønsker mer, men jeg gjør overhode ikke det. Nå som jeg har kjæreste, får litt dårlig samvittighet av å snakke med han, selv om vi bare er venner ut fra det at kjæresten kanskje ikke vil sette pris på det. Tror ikke jeg ville likt om han ukentlig pratet med en tidligere flørt.

 

Anonymkode: f8011...4ba

Hvorfor er de urimelige? Ingen har krav på å bli venn med noen. De anså deg ikke viktig nok til å ha deg som venn etter bruddet. Ingen er urimelig. Og som du selv sier om den ene, så ønsker han mer. Det er det som svært ofte er tilfelle. Les gjerne her:

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-samliv-sosiale-relasjoner/umulig-a-vaere-bare-venner/674472

Anonymkode: 7e5f2...dd1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 8.25):

Er en person som ikke tåler sånt kontrollerende, eller er det naturlig å kutte kontakt med alle menn og/eller kvinner du tidligere har ligget med selv om de kun er venner når du er erklært i forhold (par)? 

Anonymkode: f8011...4ba

Jeg tenker at jeg har ingen rett til å bestemme hvem et annet menneske skal være venner med eller ikke. Ei heller lar jeg andre bestemme hvem jeg skal være venner med. Exer eller ikke. Så for min del er det helt uproblematisk. 

Exer er exer for en grunn. Fortid er fortid. 

 

 

Anonymkode: ec8d7...98d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er mulig fordi jeg ikke tilhører tinder-generasjonen, der man kun møtes for sex eller forhold. 

Mine relasjoner har startet som vennskap/bekjentskap, før man kanskje føler på noe mer, og så fungerer man ikke på den måten likevel, og går tilbake til bekjentskap. Ofte har man også andre felles bekjente, og er i samme miljø. Så for meg er det å slette fra SoMe, og unngå kontakt, bare merkelig og barnslig. 

Anonymkode: 75362...43b

Handler om at å ha både kjærester, ekser, FF, FWB og venner fra samme miljø/gruppe er å betrakte som innavl. Det er et veldig snevert liv, lite utviklende og begrensende.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Begynne på nytt igjen? Som med blanke ark? Det har jeg aldri gjort, det forholdet var en del av meg, noe som også har bidratt til at jeg er jeg

Det ene utelukker ikke det andre. At tidligere forhold og erfaringer er en del av deg er greit nok det. Du trenger ikke å drasse personen med inn i nye relasjoner av den grunn. Du har dine erfaringer med deg, ikke personen. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Synes det er helt merkelig å måtte avslutte relasjoner fordi man gå inn en ny.

Kommer selvsagt an på hvilke relasjoner. Er forskjell på en du har ligget med, og som har vært din nærmeste, og tante Beate. Det er faktisk helt naturlig at å komme inn i et nytt forhold, endrer de andre relasjonene du har. Man tenker annerledes, prioriterer annerledes, endrer ting med livet sitt når man starter ett nytt forhold. Alt det, fremstår for meg som verdens mest naturlige ting. Så klart det er, og skal være slik.

Anonymkode: d26f4...167

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 8.25):

Er en person som ikke tåler sånt kontrollerende, eller er det naturlig å kutte kontakt med alle menn og/eller kvinner du tidligere har ligget med selv om de kun er venner når du er erklært i forhold (par)? 

Anonymkode: f8011...4ba

Det ville vært usedvanlig spesielt av meg og reagere på at samboeren min er venn med tidligere kjæreste da jeg er det samme selv.

Om noen hadde forsøkt å regulere hvem jeg kan være venner med å ikke, så er hun ikke noe for meg. 
Jeg kan ikke ha en kjæreste som mistror meg, er styrt av sjalusi osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Handler om at å ha både kjærester, ekser, FF, FWB og venner fra samme miljø/gruppe er å betrakte som innavl. Det er et veldig snevert liv, lite utviklende og begrensende.

 

Anonymkode: d26f4...167

Hva babler du om? 

Vi snakker videregående, høyere utdanning i annen by, et kollektiv, utvekslingsopphold i utlandet..... Grupper man normalt holder kontakten med. Og totalt 5 menn, før jeg møtte mannen, uten at jeg har negative assosiasjoner til noen av dem. 

Om du lever livet ditt via tinder og tilfeldige møter, med et visst konfliktnivå, forstår jeg at du sletter og kutter ut. Men om det er oppegående mennesker man har hatt en god relasjon med så er det bare barnslig å ta sletterunden på SoMe,og bryte all kontakt. 

Anonymkode: 75362...43b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva babler du om? 

Vi snakker videregående, høyere utdanning i annen by, et kollektiv, utvekslingsopphold i utlandet..... Grupper man normalt holder kontakten med. Og totalt 5 menn, før jeg møtte mannen, uten at jeg har negative assosiasjoner til noen av dem. 

Om du lever livet ditt via tinder og tilfeldige møter, med et visst konfliktnivå, forstår jeg at du sletter og kutter ut. Men om det er oppegående mennesker man har hatt en god relasjon med så er det bare barnslig å ta sletterunden på SoMe,og bryte all kontakt. 

Anonymkode: 75362...43b

Æsj, hvor ekkel du er.

Anonymkode: d62a4...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva babler du om? 

Vi snakker videregående, høyere utdanning i annen by, et kollektiv, utvekslingsopphold i utlandet..... Grupper man normalt holder kontakten med. Og totalt 5 menn, før jeg møtte mannen, uten at jeg har negative assosiasjoner til noen av dem. 

Om du lever livet ditt via tinder og tilfeldige møter, med et visst konfliktnivå, forstår jeg at du sletter og kutter ut. Men om det er oppegående mennesker man har hatt en god relasjon med så er det bare barnslig å ta sletterunden på SoMe,og bryte all kontakt. 

Anonymkode: 75362...43b

Tror du diskuterer med en 16 åring. Ville bare latt det være 😊

Anonymkode: 0a04e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du diskuterer med en 16 åring. Ville bare latt det være 😊

Anonymkode: 0a04e...d64

Ja, så det nå. Insel-radaren var ikke helt påskrudd i dag. 

Anonymkode: 75362...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med at min kjæreste har vennskapelig kontakt med sine tidligere kjærester. Forhold for meg er tillit, så da må jeg kunne stole på at hun holder vår «kjæreste avtale», på lik linje jeg gjør. Mine brudd vært udramatiske, vi hater ikke hverandre, men har fremdeles kontakt. Ser ikke poenget med å kaste flotte mennesker ut av livet pga romantikken sviktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på. Moren/faren til ens barn er det jo naturlig å ha god kontakt med, om mulig, og det kan også hende at det passer å fortsette som venner etter et rolig, gjensidig brudd hvor alt bare renner ut i sanden. 

Hadde vært skeptisk til en hel samling med tidligere ekser og flørter, selv det mest perifere og kortvarige bekjentskap. Ikke at man være utro av den grunn, men jeg har litt dårlig erfaring med mennesker som må samle et helt hoff rundt seg og aldri gi opp oppmerksomheten fra noen. 

Og håper at folk som påstår "det er umodent å ikke være venn med ekser" skjønner at det finnes nyanser. Man beholder jo ikke kontakten med en voldelig eks, og vanligvis orker man heller ikke å skulle late som alt er bra ift noen som var utro og lystløgner. 

Anonymkode: 4f5cd...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan det være at det er derfor du ikke får kjæreste? At aktuelle menn rundt ser at du har sex med alle kompisene dine og beholder dem som venner etterpå? De færreste er interessert i å være med noen som ligger med alle vennene sine. 

Anonymkode: 7e5f2...dd1

Kompisene mine er menn jeg har datet som jeg likte godt, men som av diverse grunner det ikke ble noe mer med. Hadde jeg truffet en mann og vi ble venner som "vanlig" hadde jeg jo ikke hatt sex med ham. 

Anonymkode: a4e17...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et langvarig forhold hvor de er venner og sexn var død, de har barn sammen eller lignende, syns jeg det er greit å holde kontakten. Også om de har datet, fannt ut at det ikke var match fra begges side men de har et godt vennskap og klanskje deler en hobby, også greit. 

Men om det er noen som liker dem, de har vært ff til jeg kom inn i bildet, syns ikke noe om det. Men tror heller jeg da ikke har ønsket han som kjæreste, for han da virker som en mann som ønsker å ha elskerinne bak ryggen min og kanskje prøver å gaslighte meg om at de bare er venner, så finner jeg ut at det var løgn. Ikke verdt det. 

Er venn med exn, men det er ikke noe sex mellom oss og vi har ikek tenkt å bli sammen igjen. Vi var mer som venner da vi var sammen, er glad i han og vil helst beholde han som en venn i livet om det ikke blir vanskelig. Det er ikke vær dag vi får god kontakt med noen. 

Anonymkode: d2fe3...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vært i situasjon hvor kjæreste hadde kontakt med eks, så vet ikke hvordan jeg ville følt det. Jeg har kontakt med eks nå, da vi har barn sammen. Kontakt handler utelukkende om barna, møtes aldri uten de. Feirer bursdager og sånt sammen. Jeg har ellers ikke kontakt med tidligere dater eller kjærester. Jeg har dog venner av motsatte kjønn, hvor et par de har vært og en er interessert i meg. Min nåværende kjæreste liker ikke det. Vi har ikke funnet en balanse mellom å ivareta kjærestens behov for å slippe usikkerhet omkring disse vs mitt behov for å treffe venner av motsatt kjønn (er da venner jeg kjente før forholdet vårt, som det aldri har skjedd noe med, som jeg ikke har eller har hatt interesse av på annet enn vennskapelig plan, men som har vært interessert eller er interessert i meg), uten at det blir kontrollerende eller at jeg sårer

Vet det ikke er min tråd, men tar gjerne i mot tips her jeg også

Anonymkode: 58bb8...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det er et langvarig forhold hvor de er venner og sexn var død, de har barn sammen eller lignende, syns jeg det er greit å holde kontakten. Også om de har datet, fannt ut at det ikke var match fra begges side men de har et godt vennskap og klanskje deler en hobby, også greit. 

Men om det er noen som liker dem, de har vært ff til jeg kom inn i bildet, syns ikke noe om det. Men tror heller jeg da ikke har ønsket han som kjæreste, for han da virker som en mann som ønsker å ha elskerinne bak ryggen min og kanskje prøver å gaslighte meg om at de bare er venner, så finner jeg ut at det var løgn. Ikke verdt det. 

Er venn med exn, men det er ikke noe sex mellom oss og vi har ikek tenkt å bli sammen igjen. Vi var mer som venner da vi var sammen, er glad i han og vil helst beholde han som en venn i livet om det ikke blir vanskelig. Det er ikke vær dag vi får god kontakt med noen. 

Anonymkode: d2fe3...49f

Har godt kunne blitt kjennt med hans nye kjæreste, har ikke ønsket at noen skulle følt seg utrygg med meg, og har vært 100 prosent ærlig om at jeg ikke er en trussel 😊

Anonymkode: d2fe3...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

 

Og håper at folk som påstår "det er umodent å ikke være venn med ekser" skjønner at det finnes nyanser. Man beholder jo ikke kontakten med en voldelig eks, og vanligvis orker man heller ikke å skulle late som alt er bra ift noen som var utro og lystløgner. 

Anonymkode: 4f5cd...e8e

Jeg er blant de som har kalt det barnslig å automatisk slette alle, i og med at du viser til oss som omtaler det som "umodent". 

Var det bare en kort flørt, var det en idiot, var det et stort volum, så er det noe krampeaktig (og idiotisk) med det. 

Jeg, og flere, som synes det er ok å ikke ta sletterunden er vi som har hatt harmoniske forhold, og rolige brudd. Noen har jeg litt kontakt med, andre ikke, akkurat som for alle andre venner og bekjente jeg har hatt opp gjennom. 

Anonymkode: 75362...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer vel an på hva slags vennskap. Om hun er venner med menn som kun er venner i håp om et knull, som det ofte er i vennskap mellom menn og kvinner, så selvsagt ikke. Men er det et genuint vennskap uten noe som helst seksuelt eller romantisk så går det bra. Ville vært litt rart å nekte henne det når jeg selv er god venn med eksen 

Endret av Arild37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (6 minutter siden):

Det kommer vel an på hva slags vennskap. Om hun er venner med menn som kun er venner i håp om et knull, som det ofte er i vennskap mellom menn og kvinner, så selvsagt ikke. Men er det et genuint vennskap uten noe som helst seksuelt eller romantisk så går det bra. Ville vært litt rart å nekte henne det når jeg selv er god venn med eksen 

Så du stoler ikke på at kjæresten skal falle for dette? Eller andre menn som er vennlige? Da tror jeg at jeg ville droppet forholdet i utgangspunktet. 

Anonymkode: 75362...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fortid er fortid og med mindre de har barn sammen, så kan de godt forbli i fortiden. Ellers kan det bli mange å holde styr på. 

Anonymkode: 3f6cc...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du stoler ikke på at kjæresten skal falle for dette? Eller andre menn som er vennlige? Da tror jeg at jeg ville droppet forholdet i utgangspunktet. 

Anonymkode: 75362...43b

Jo, jeg stoler 100% på henne, for vet hun er lojal. Men hvorfor skal jeg la henne bli utnyttet som "venn" når jeg ser at han ikke ønsker vennskap? Og hvorfor være så selvdestruktiv at man er venn med noen som egentlig ikke ønsker deg som venn, men som prøver å lure seg til et vennskap på falske premisser? Nei så vondt vil jeg ikke min kjære.

Men heldigvis ser hun dette selv, og blokkerer de mannfolka som har uærlige intensjoner 

Endret av Arild37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...