Gå til innhold

Janteloven-oppførsel i hverdagen i 2024


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever du noen gang at folk sier eller gjør noe i hverdagen, nå i 2024, som er typisk janteloven eller relatert til det?

Kan du gi eksempler? Hva synes du om det de sier eller gjør og hvordan reagerer du på det?

Anonymkode: 232f1...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begravde janteloven i 1994 rett før OL. Det fins klipp av det på NRK der Gro Harlem Brundtland begraver den i jorda.

Så nei, kan jo ikke det når loven er dø.

Anonymkode: 4d305...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi begravde janteloven i 1994 rett før OL. Det fins klipp av det på NRK der Gro Harlem Brundtland begraver den i jorda.

Så nei, kan jo ikke det når loven er dø.

Anonymkode: 4d305...c82

Er enig i at janteloven er temmelig død.  I dag er det Olav Thon som virker eksentrisk fordi han er rik og ikke liker å vise frem pengene sine.

Anonymkode: fc9f2...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven er slett ikke død. Det vises jo tydelig hvis man  f. Eks er aktiv på sosiale medier og legger ut fra turer man har vært på, håndarbeid man er stolt av eller andre ting der man snakker opp seg selv. DET er jo straffbart etter janteloven! 

Jeg bryr meg ikke men det er jo ingen tvil om at loven lever. 

Anonymkode: 07cf6...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Janteloven er slett ikke død. Det vises jo tydelig hvis man  f. Eks er aktiv på sosiale medier og legger ut fra turer man har vært på, håndarbeid man er stolt av eller andre ting der man snakker opp seg selv. DET er jo straffbart etter janteloven! 

Jeg bryr meg ikke men det er jo ingen tvil om at loven lever. 

Anonymkode: 07cf6...3a4

Hæ? Får du negative reaksjonar når du legg bilde frå turar, handarbeid og slikt? :o 

Anonymkode: c36d7...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? Får du negative reaksjonar når du legg bilde frå turar, handarbeid og slikt? :o 

Anonymkode: c36d7...824

Jeg snakker generelt, folk tåler ikke at noen er stolt av seg selv. Sånn ER janteloven. Har konkrete eksempler på det. Janteloven når jo ikke alltid den det gjelder men via bakveger får man høre det. 

Anonymkode: 07cf6...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo litt rart, for janteloven er jo konkretisert, men i stedet for at ‘aha, nå må jeg være obs på det så jeg ikke blir helt mongolid’, en nydelig hjelp for å unngå smålig oppførsel. Men så virker det ikke som at den brukes til hjelp? Virker mer som at tullingene vet at janteloven og så er det førstemann til mølla. Om å gjøre å være aller mest Jante. 
 

Har ikke lyst til å være jantete, jeg. Er jo ikke min oppgave å passe på at ditten og datten. Alt må ha en hensikt, og jante-oppførsel er uten hensikt. Kun for egen kortsiktige tilfredsstillelse. Kunne like gjerne stjålet naboen sin sykkel. 😅😋

Anonymkode: 138f2...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...