Gå til innhold

Hvorfor er det ikke så trendy å være poly lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poly var trendy i pressen pre 2019. 

Nå er det sexklubber og body positivity. Danske artikler som kjøres i DB 24/7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SlemUlv skrev (4 timer siden):

Sånn vi bruker poly i Norge, vil åpent forhold gå under det. 

Interessant!

Stemmer det altså? Jeg har til nå trodd at spesielt miljøet skilte ganske tydelig på poly, åpent forhold, ENM, osv?
Og at polygam og polyamorøs betyr at man er åpen for å inngå forhold med flere.

Selv er jeg etisk non monogam (ENM) - med 6-7 partnere, men ville aldri kalt meg poly. For jeg er ikke i et forpliktende kjærlighetsforhold med noen av dem. I hvert fall ikke mer enn èn.

Men du mener at sånne som meg er poly da? 

Anonymkode: 4e1a9...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke åpent forhold mer sex med flere, men følelsene er til en. 
 

Poly er å ha følelser til flere. Litt mer mot flerkoneri. 

Anonymkode: 3cc3b...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selv er jeg etisk non monogam (ENM) - med 6-7 partnere, men ville aldri kalt meg poly. For jeg er ikke i et forpliktende kjærlighetsforhold med noen av dem. I hvert fall ikke mer enn èn.

Men du mener at sånne som meg er poly da? 

Anonymkode: 4e1a9...52b

Nei, bare kresen😆 ikke poly. Det må være ett tosidig følelsesbånd mellom alle. 

De 6-7 partnerene er neppe eksklusive med deg. 

ENM må jo være det beste. 

Anonymkode: 3cc3b...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Interessant!

Stemmer det altså? Jeg har til nå trodd at spesielt miljøet skilte ganske tydelig på poly, åpent forhold, ENM, osv?
Og at polygam og polyamorøs betyr at man er åpen for å inngå forhold med flere.

Selv er jeg etisk non monogam (ENM) - med 6-7 partnere, men ville aldri kalt meg poly. For jeg er ikke i et forpliktende kjærlighetsforhold med noen av dem. I hvert fall ikke mer enn èn.

Men du mener at sånne som meg er poly da? 

Anonymkode: 4e1a9...52b

Poly- er et prefiks som betyr fler- eller mange-

Etisk ikke monogami, vil gå under poly sånn det brukes i Norge. 

Definisjonen jeg fant: «Poly» er et samlebegrep for relasjoner hvor man har mer enn ett forhold, og hvor alle de involverte ønsker det og vet om hverandre. Det kan være polygami, swinging, trekantforhold eller parallelle forhold. Noen bor sammen som en stor, lykkelig familie, mens andre har kjærester eller elskere på hver sin kant.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenkte mer på hvorfor det var en trend som gikk over jeg da. Men jeg vil fortsatt si at det handler mye om personlighet ift om man betegner seg som dette. Det er jo utrolig mange som er gift men samtidig er utro eller har ulike elskere/elskerinner. Bare at de gjør det i skjul og ikke har behov for en merkelapp som polyamorøs. De kan også fortsatt elske kona, men også ha følelser for elskerinnen. Men er man i et miljø hvor det er vanligere å putte seg selv i bokser er det større sjanse for at man både betegner seg som dette samt finner andre som trives med en slik livsstil. Har aldri sagt at ALLE som driver på med flere blir monogam når de finner den rette, men det gjelder jo absolutt en god del. Feks omtrent alle som lever litt utsvevende sexliv/samliv i 20-årene, og kanskje har en kjæreste i hjembyen, men en ff her og der som de også er glad i. Poenget mitt er at veldig mange ikke kaller seg polyamorøse fordi de rett og slett ikke har tenkt over det og livet har jo ulike faser. Så man kan endre seg også, og da er det ikke så lett om man har bygget identiteten sin rund dette. Jeg kunne jo egentlig fint kalt meg aseksuell fram til jeg var 28år. Men så fikk jeg behandling for noen traumer, og nå passer ikke den betegnelsen på meg. 

Anonymkode: 88335...e8a

Det er jo helt greit at folk endrer seg gjennom livet.

Men du må ikke blande uetisk-ikkemonogami altså utro, med de andre. Å være utro, er å være utro.

Anonymkode: fc211...452

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/6/2024 at 3:50 PM, AnonymBruker said:

Har det noen gang vært trendy? Har følelsen av at de som lever slikt  er svært spesielle.  Farger håret lilla, har flere piercinger i ansiktet,  er overvektige med svære tatoveringer. 

 

Anonymkode: 99372...e4d

Jeg og mannen har vanlig hår. Jeg rødt, han brunt/mørkt. Ingen tatoveringer Eller piercings. Han 184 Og 80 kilo ca, og jeg 164 og 65 kilo ca. 

Vi elsker å leke med andre 😊. Han jobber som elektriker, og jeg som rådgiver i kommunen. 

Ganske så normale, vil jeg si 😅

Anonymkode: f6ba0...0b9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Interessant!

Stemmer det altså? Jeg har til nå trodd at spesielt miljøet skilte ganske tydelig på poly, åpent forhold, ENM, osv?
Og at polygam og polyamorøs betyr at man er åpen for å inngå forhold med flere.

Selv er jeg etisk non monogam (ENM) - med 6-7 partnere, men ville aldri kalt meg poly. For jeg er ikke i et forpliktende kjærlighetsforhold med noen av dem. I hvert fall ikke mer enn èn.

Men du mener at sånne som meg er poly da? 

Anonymkode: 4e1a9...52b

Det er noe som heter polyseksuell også, ikke kun amorøse.

Og ja, det er en god stund siden det var konsensus på at Poly er paraplybegrepet.

Dette er ikke nødvendigvis en personlig mening, men noe du finner på google etc.

Anonymkode: fc211...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med de andre du kjenner som er poly?

Anonymkode: 6abb4...49d

De har de vanlige utfordringene som resten av verden selvfølgelig.Økonomi, helse etc etc.

TRor du hverdagen stopper opp og livet slutter å skje som poly? 

Anonymkode: fc211...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper og daler skrev (På 7.4.2024 den 15.02):

Kilde på at jorda er rund? Hvis du er så dårlig orientert om elementær mentaltitets- og idehistorie overlater jeg voksenopplæringen til noen som orker. Du hører jo ikke etter uansett.

Anonymkode: 25708...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kilde på at jorda er rund? Hvis du er så dårlig orientert om elementær mentaltitets- og idehistorie overlater jeg voksenopplæringen til noen som orker. Du hører jo ikke etter uansett.

Anonymkode: 25708...c89

Og linken din er jo verdiløs i forhold til det vi diskuterte.

Anonymkode: 25708...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 23.20):

Det er noe som heter polyseksuell også, ikke kun amorøse.

Og ja, det er en god stund siden det var konsensus på at Poly er paraplybegrepet.

Dette er ikke nødvendigvis en personlig mening, men noe du finner på google etc.

Nå blir vel dette flisespikkeri kanskje, men jeg ville argumentert for det motsatte, slik som det beskrives her:
https://www.polyphilia.blog/home/polyamory-polygamy-enm

Polygami og polyamorøs er en form for ENM, ikke motsatt.

Jeg har seksuelle relasjoner med flere, med er ikke gift med dem (polygam), eller romantisk (polyamorøs). Altså passer jeg ikke inn i de kategoriene. 

Polyseksuell er jeg vel forsåvidt, men det er ikke et uttrykk jeg har hørt i vanlig bruk noen gang. Det betyr vel bare ENM? 

Og forkortelsen "poly" har jeg bare hørt brukt om de som er polygame eller polyamorøse - ikke oss andre som holder romantikken utenfor. Men det er mulig at det er noen i miljøet i Norge som bruker poly annerledes enn den definisjonen jeg har hørt - slik SlemUlv nevner?

I så fall så er jeg vel poly - og må farge håret.

Anonymkode: 4e1a9...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 15.11):

Nei, bare kresen😆 ikke poly. Det må være ett tosidig følelsesbånd mellom alle. 

De 6-7 partnerene er neppe eksklusive med deg. 

Enig med deg om at det må være følelser.

Og jo, partnerene er eksklusive med meg - det er tryggest sånn.

Anonymkode: 4e1a9...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig med deg om at det må være følelser.

Og jo, partnerene er eksklusive med meg - det er tryggest sånn.

Anonymkode: 4e1a9...52b

Hvis dine partnere er eksklusive med deg, e

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nå blir vel dette flisespikkeri kanskje, men jeg ville argumentert for det motsatte, slik som det beskrives her:
https://www.polyphilia.blog/home/polyamory-polygamy-enm

Polygami og polyamorøs er en form for ENM, ikke motsatt.

Jeg har seksuelle relasjoner med flere, med er ikke gift med dem (polygam), eller romantisk (polyamorøs). Altså passer jeg ikke inn i de kategoriene. 

Polyseksuell er jeg vel forsåvidt, men det er ikke et uttrykk jeg har hørt i vanlig bruk noen gang. Det betyr vel bare ENM? 

Og forkortelsen "poly" har jeg bare hørt brukt om de som er polygame eller polyamorøse - ikke oss andre som holder romantikken utenfor. Men det er mulig at det er noen i miljøet i Norge som bruker poly annerledes enn den definisjonen jeg har hørt - slik SlemUlv nevner?

I så fall så er jeg vel poly - og må farge håret.

Anonymkode: 4e1a9...52b

Tenker at folk ofte henger seg opp i uttrykk. Om folk anser meg som polyseksuell eller etisk ikkemonogam, bryr jeg meg ikke så mye om. Men uavhengig av om jeg skulle ha hatt en personlig referanse, ville ikke det forandret på konsensusen på området. Mye av grunnen til jeg og andre med meg ikke gidder å snakke så mye om å være polyseksuell er fordi man ofte da opplever at folk skal prøve å fortelle en at det man er, ikke stemmer fordi de personlig mener noe annet. 

Hvorfor i all verden skulle du måtte farge håret fordi du og dine partnere har andre partnere? 

Anonymkode: fc211...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tenker at folk ofte henger seg opp i uttrykk. Om folk anser meg som polyseksuell eller etisk ikkemonogam, bryr jeg meg ikke så mye om.

Nei, du gjør nok ikke det. Men det gjør jeg. Og det betyr endel for diskusjonen - å vite hva TS mener med poly?
For meg er det uklart om TS mener om det er trendy å ha flere kjærester, eller å ha flere sexpartnere. Det er jo vidt ulike situasjoner. 

Jeg hadde ikke tatt med flere av mine venninner på en familiemiddag i min situasjon. Men om jeg var polygam, ville jeg gjort det.

Sitat

Men uavhengig av om jeg skulle ha hatt en personlig referanse, ville ikke det forandret på konsensusen på området. Mye av grunnen til jeg og andre med meg ikke gidder å snakke så mye om å være polyseksuell er fordi man ofte da opplever at folk skal prøve å fortelle en at det man er, ikke stemmer fordi de personlig mener noe annet. 

Ja, nå var det å finne konsensus på området jeg er interessert i å utforske. 

For jeg tror at konsensus er noe annet enn at en person med flere samtidige sexpartnere er poly. Det har jeg ikke hørt før i denne tråden, og er noe jeg vil utfordre. Poly brukes som synonym/forkortelse til Polygam i de miljøer jeg omgås (og det er er flere som polygame der)

Sitat

Hvorfor i all verden skulle du måtte farge håret fordi du og dine partnere har andre partnere? 

Den var en referanse til en tidligere kommentar her, og en spøk. Regnet med at den var ganske lett å gjennomskue 😉

Anonymkode: 4e1a9...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og linken din er jo verdiløs i forhold til det vi diskuterte.

Du skrev om bdsm: «svært  få har vært interessert i å praktisere det.»

kilden sier: «Seksualvaneundersøkelsen 2020 viste at atferd knyttet til BDSM (bondage, disiplin, dominans og underkastelse og sadomasochisme) og interesser er relativt vanlig i den norske befolkningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper og daler skrev (6 timer siden):

Du skrev om bdsm: «svært  få har vært interessert i å praktisere det.»

kilden sier: «Seksualvaneundersøkelsen 2020 viste at atferd knyttet til BDSM (bondage, disiplin, dominans og underkastelse og sadomasochisme) og interesser er relativt vanlig i den norske befolkningen

Dette er semantikk. Befolkningsundersøkelser (den store danske er nok pga kvalitet og omfang den mest pålitelige, https://www.projektsexus.dk/seneste-nyt/2019/rapporten-sex-i-danmark) indikerer at en liten minoritet av befolkningen har deltatt i en eller annen form for BDSM, eller en eller annen form for «rollelek». Om man kaller det «relativt vanlig», «ganske uvanlig» eller «uvanlig» er en smakssak. Viktigere er det imidlertid at blant dem som har svart bekreftende på dette spørsmålet, er det trolig en stor del som har prøvd et lekehåndjern, en tau og/eller en maske hjemme en gang eller tre utfra ren nysgjerrighet på en motetrend skapt av sexindustrien og sensasjonsmedia. De som driver med dette dedikert og regelmessig i private klubber, egeninnredede fangehull i kjelleren osv., og som bruker mye av sin kognitive og affektive energi på denne «livsstilen» (for å bruke et pent ord) utgjør antakelig vesentlig mindre enn en promille av den voksne befolkning.

Anonymkode: 25708...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som driver med dette dedikert og regelmessig i private klubber, egeninnredede fangehull i kjelleren osv., og som bruker mye av sin kognitive og affektive energi på denne «livsstilen» (for å bruke et pent ord) utgjør antakelig vesentlig mindre enn en promille av den voksne befolkning.

Jeg er helt enig, men hvorfor så begrenset definisjon? Poenget mitt var at det er en økende aksept for bruk av håndjern, binding og lignende i dagens samfunn, og derfor prøver flere dette ut og integrerer det i sitt sexliv. Dette gjelder på de fleste områder innen seksualiteten, og det er en økende aksept i dag. De unge leder an, noe som tyder på at vi står overfor en generasjon som er mer eksperimentelle enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper og daler skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig, men hvorfor så begrenset definisjon? Poenget mitt var at det er en økende aksept for bruk av håndjern, binding og lignende i dagens samfunn, og derfor prøver flere dette ut og integrerer det i sitt sexliv. Dette gjelder på de fleste områder innen seksualiteten, og det er en økende aksept i dag. De unge leder an, noe som tyder på at vi står overfor en generasjon som er mer eksperimentelle enn tidligere.

Oenget mitt var at mens den harde kjernen av «ekte» BDSMere antakelig er en veldig marginal og prosentmessig ganske stabil gruppe, endrer de motebevisste, nysgjerrige interesser og preferanser etter hva som trender i medie- og motebildet. Vi har nå gjennomlevd en ganske (rundt 40 år) lang neoliberalistisk periode, der fokus på individuell selvrealisering uten hensyn til særlig mye annet enn nettopp det, har dominert samtidskulturen. Det kommer neppe til å vare. Vi ser allerede tydelige tegn på ny-victorianske/konservative strømninger blant unge mennesker, og dreininger mot tradisjonalisme og mer konservativ ideologi. Kanskje skyldes det en økende opplevelse av eksistensiell og økonomisk usikkerhet, og et behov for noe mer håndfast enn den flytende moderniteten? For ordens skyld: Dette er bare en observasjon, og ingen utvikling jeg personlig ønsker.

Anonymkode: 25708...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...