Gå til innhold

Anskaffe hund i leilighet hvor styret krevet spesiell grunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe leilighet og en av det jeg ser på har strenge krav til anskaffelse av hund.
Jeg har blitt rådet både av psykolog og lege til å ha hund grunnet mine psykiske problemer, vil dette normalt oppfylle
kravene ?  I norge har man jo bare service hund for blinde og ikke terapihund slik andre land har. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, psykisk helse er god nok grunn. Reglene er slik at ulempen for de andre i borettslaget må være større enn fordelene for deg for at man skal kunne nekte 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikker også på leilighet og det ser veldig strengt ut i alle borettslag. Men når jeg har tatt kontakt med megler for å høre hvordan jeg skal gå frem så virker det uproblematisk. Det finnes mange typer hundeeiere og noen er jo totalt uansvarlige. Så for meg virker det som reglementet mest er der for å kunne gjøre noe med disse. Slik at ikke borettslaget står hjelpeløse tilbake om noen med hund gir blanke f i alle andre. 

Anonymkode: 9f20a...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass i hvertfall på ikke vurdere hund med varslingsinstink. Naboen har en sånn som bjeffer for alle lyder. 

Anonymkode: 063ab...d8b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Bromance said:

Ja, psykisk helse er god nok grunn. Reglene er slik at ulempen for de andre i borettslaget må være større enn fordelene for deg for at man skal kunne nekte 🙂

Bra å høre 🙂, har hatt Border collie i byen før som var rolig og stille, leiligheten jeg ser på er i 5.ett uten heis så må nok finne en mindre rase. Drømmen er Golden Retriever, men blir for stort. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bra å høre 🙂, har hatt Border collie i byen før som var rolig og stille, leiligheten jeg ser på er i 5.ett uten heis så må nok finne en mindre rase. Drømmen er Golden Retriever, men blir for stort. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

Hva med Cocker spaniel? De finnes til og med i samme farge som Golden :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bra å høre 🙂, har hatt Border collie i byen før som var rolig og stille, leiligheten jeg ser på er i 5.ett uten heis så må nok finne en mindre rase. Drømmen er Golden Retriever, men blir for stort. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

Jeg liker også best golden retriever 🥰 Men kanskje cocker spaniel som Million nevner her, kunne vært noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bromance said:

Jeg liker også best golden retriever 🥰 Men kanskje cocker spaniel som Million nevner her, kunne vært noe for deg?

Ja, syntes også cocakpoo (blanding mellom cocker spaniel og puddel) er veldig fine, disse får du også i forskjellige størrelser. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, syntes også cocakpoo (blanding mellom cocker spaniel og puddel) er veldig fine, disse får du også i forskjellige størrelser. 

Anonymkode: 6fc44...6e4

Vil ikke anbefale de. Det er en del useriøs avl, med avl på usikre individer. Da kan du risikere å ende opp med hund som må være med deg 24/7, og likevel bjeffer. I tillegg er pelsen et herk, fordi spanielpels og puddelpels er helt vidt forskjellige pelstyper. Velg heller en av rasene. Puddel kommer i flere størrelser også

Anonymkode: cd404...f21

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund:) røyter ikke og stille og rolige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ikke anbefale de. Det er en del useriøs avl, med avl på usikre individer. Da kan du risikere å ende opp med hund som må være med deg 24/7, og likevel bjeffer. I tillegg er pelsen et herk, fordi spanielpels og puddelpels er helt vidt forskjellige pelstyper. Velg heller en av rasene. Puddel kommer i flere størrelser også

Anonymkode: cd404...f21

Sant det, vurderer dvergpuddel også. Smarte og greie hunder.

Anonymkode: 6fc44...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok sikkert få skaffet deg hund, men om hunden er til sjenanse for andre må du kvitte deg med den psykisk sykdom eller ei.  I mitt borettslag bodde det også en med hund pga psyken, men hunden bjeffet, pep og ulte hver gang han var vekke, så det endte med at han fikk beskjed om å kvitte seg med hunden, og han valgte å selge. Nå er det en som har fått samme beskjed ang katta, den går i utemøblene til alle naboene og driter på andres altaner og dørmatter, så der må enten katta vekk eller eier og katt flytte. Han skal omplassere. Psykisk sykdom er ikke fripass fra reglene som gjelder for alle andre, selv om mange virker å tro det fungerer sånn.

Anonymkode: d355c...868

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan nok sikkert få skaffet deg hund, men om hunden er til sjenanse for andre må du kvitte deg med den psykisk sykdom eller ei.  I mitt borettslag bodde det også en med hund pga psyken, men hunden bjeffet, pep og ulte hver gang han var vekke, så det endte med at han fikk beskjed om å kvitte seg med hunden, og han valgte å selge. Nå er det en som har fått samme beskjed ang katta, den går i utemøblene til alle naboene og driter på andres altaner og dørmatter, så der må enten katta vekk eller eier og katt flytte. Han skal omplassere. Psykisk sykdom er ikke fripass fra reglene som gjelder for alle andre, selv om mange virker å tro det fungerer sånn.

Anonymkode: d355c...868

Nei, er det til sjenanse og uegnede eiere så sier jo det seg selv. Men, er jo mange som klarer å oppdra, trene og ta vare på dyrene sine så man slipper slik.

Anonymkode: 6fc44...6e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...