Gå til innhold

Daglivaremonopolistenes snikinnføring av egne merket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er jo at originalene forsvinner fra hyllene. 

 

Ikke hvis kundene vil ha de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber du i en av kjedene?? 😄 Kvaliteten er langt fra like bra mange ganger, vi får mindre å velge mellom, leverandørene blir tvunget til å følge pisken til matvarekjedene ellers får de ikke solgt varene sine og risikerer å få kjempetap (egentlig nesten monopolsituasjon altså). Ingenting bra med dette.

Anonymkode: f7c2e...b99

Nei, jeg har aldri jobbet i noen av kjedene 😊 Men jeg følger da med på hva som skjer. Det du skriver om "pisk" og monopol gjelder like mye merkevarer. Vi husker bestevennstrategien til Rema, ble utrolig mye bråk. Hvordan kan det bli mindre å velge i? For eksempel: Hvis alle kjeden selger Tine ost, har vi én type å velge. Kanskje to med Synnøve Finden. Hvis alle kjedene har hver sin egen ost, har vi faktisk flere å velge i. 

Anonymkode: 3bf44...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett denne utviklingen ganske lenge, ivertfall et par år. Rema kommer med stadig nye produkter fra egen ræv. Og fjerner tilsvarende produkt fra annen leverandør. Og tjener mer penger.

Jeg nekter å kjøpe tulleproduktene deres. Jeg kjøper dem i andre butikker.

Anonymkode: cf47e...962

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men det er det jo ikke. Har du sammenlignet for eksempel ekte parmesan med kjedenes egen «parmesan»? (tulleprodukt) Eller vaniljesaus? De later som det er det samme, det er det ikke. 

Anonymkode: 07750...8af

Mener du vaniljesaus eller gransaus? :) Faktum er jo at det selges 40-50 ganger mer vanilje enn det som produseres, vanligvis er det grantrær som brukes. Man kan sikkert få tak i ekte også men jeg tror man må lete en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Siden mat er sykt mye dyrere enn de fleste andre land i Europa tror jeg vi trygt kan konkludere med at vi ikke har sunn konkurranse i Norge. 

Vi tjener også mye mer, det er derfor nordmenn har råd til hus i spania og kan reise tid hvert eneste år med hele familien.

Anonymkode: ba380...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil jo justere seg selv? Butiklene vil jo føre de varene som kumdene vil ha, og som de tjener penger på. Noen kjøper varen med lavest mulig pris, mens andre er villig til å betale mer for en vare med høyere kvalitet. Butikkene gjør jo det som de til enhver tid tjener mest på. Hvis folk kjøper kvalitetsproduktene til en pris som er lønnsom for butiklene ,så forsvinner de ikke.

Jeg tror at disse endringene skjer fordi omsetningen på de dyreste varene har gått ned, siden folk har blitt mer prisbevisste. Selv har jeg gått over til å kjøpe billigkaffe, til halve prisen ifht den jeg kjøpte før.

Anonymkode: 325ce...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (18 minutter siden):

Ikke hvis kundene vil ha de

Selvfølgelig gjør de det. Butikken driter da i hva DU vil ha, for hvis du ikke har noe valg så må du bare kjøpe det du kan. I en stor by så er det jo ikke noe problem enda, men på bygda for veldig mange nordmenn bor så kan det godt hende at de bare har en butikk i området.

Anonymkode: ba380...a27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært helt ekstreme prisøkninger på Coops eget merke de siste par årene, i hvert fall. I de verste tilfellene er det snakk om over en dobling i pris på kjøttvarer.

Anonymkode: d1858...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har aldri jobbet i noen av kjedene 😊 Men jeg følger da med på hva som skjer. Det du skriver om "pisk" og monopol gjelder like mye merkevarer. Vi husker bestevennstrategien til Rema, ble utrolig mye bråk. Hvordan kan det bli mindre å velge i? For eksempel: Hvis alle kjeden selger Tine ost, har vi én type å velge. Kanskje to med Synnøve Finden. Hvis alle kjedene har hver sin egen ost, har vi faktisk flere å velge i. 

Anonymkode: 3bf44...eee

Hvilken leverandør tørr å satse på produktutvikling slik ting utvikler seg nå? De bruker tid og penger på å utvikle produkter. De tester ut hvilke som slår an blant folk, volumet tar seg opp -> kjedenes egne merke kopierer produktet, priser det litt under, -> utkonkurrerer originalen (eller originalen selger for lite og mister plass i hyllene), -> da kan de øke prisen på kopien.

Stadig oftere er det kun butikkens eget merke som er eneste valg i butikkene, gjerne i flere varianter så det ser ut som vi har et valg. Ikke alltid en har tid til å tråle rundt for å finne originalen, mange bryr seg heller ikke siden de tror EMV er billigere.

Anonymkode: f7c2e...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken leverandør tørr å satse på produktutvikling slik ting utvikler seg nå? De bruker tid og penger på å utvikle produkter. De tester ut hvilke som slår an blant folk, volumet tar seg opp -> kjedenes egne merke kopierer produktet, priser det litt under, -> utkonkurrerer originalen (eller originalen selger for lite og mister plass i hyllene), -> da kan de øke prisen på kopien.

Stadig oftere er det kun butikkens eget merke som er eneste valg i butikkene, gjerne i flere varianter så det ser ut som vi har et valg. Ikke alltid en har tid til å tråle rundt for å finne originalen, mange bryr seg heller ikke siden de tror EMV er billigere.

Anonymkode: f7c2e...b99

Det er jo sant, men det er jo heller ikke slik at det kun er butikkjedene som kopierer. Leverandørene gjør det samme. De er ikke som om Orkla oppfant frossenpizza, vaskemiddel, sjokolade, osv. 

Anonymkode: 72d6a...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jo sant, men det er jo heller ikke slik at det kun er butikkjedene som kopierer. Leverandørene gjør det samme. De er ikke som om Orkla oppfant frossenpizza, vaskemiddel, sjokolade, osv. 

Anonymkode: 72d6a...2f8

At andre gjør det er ikke et argument for at det er greit at butikkene gjør det. Det er også sjelden konkurrentene lager designet på pakkene så likt originalen at en kan mistenke de for at det er meningen en skal forveksle med originalen. Butikkenes egne merker er tatt for dette flere ganger. 

Anonymkode: f7c2e...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette vil jo justere seg selv? Butiklene vil jo føre de varene som kumdene vil ha, og som de tjener penger på. Noen kjøper varen med lavest mulig pris, mens andre er villig til å betale mer for en vare med høyere kvalitet. Butikkene gjør jo det som de til enhver tid tjener mest på. Hvis folk kjøper kvalitetsproduktene til en pris som er lønnsom for butiklene ,så forsvinner de ikke.

Jeg tror at disse endringene skjer fordi omsetningen på de dyreste varene har gått ned, siden folk har blitt mer prisbevisste. Selv har jeg gått over til å kjøpe billigkaffe, til halve prisen ifht den jeg kjøpte før.

Anonymkode: 325ce...045

Jeg tror ikke helt du oppfattet poenget her. 
Butikkene ønsker å tjene mest mulig penger. Det gjør de dersom de har kontroll på HELE prosessen, og ikke bare en margin på salget. Dette er bakgrunnen for EMV, der butikkjeden både eier "merkevaren", presser prisen hos leverandør, og setter prisen i butikk. I mange tilfeller eier de også leverandøren. 

Utfordringene da, er at det for butikken, er om å gjøre å få kundene til å kjøpe mest mulig EMV. Og det gjør de ved å ha "utvalg" i form av forskjellige EMV i flere "kvalitetsklasser". Og innimellom der, så skal den originale merkevaren konkurrere. 

Det som skjer, er at vi kunder lures til å tenke at "Jacobs" og "Kolonihagen" er merkevarer av høy kvalitet, og velger dem om vi ønsker merkevarer og er villige til å betale litt for kvalitet. Mens vi velger "Rema1000" eller "First Price" om vi vil ha det billigste produktet. For vi har lært at dette er EMV, og det er billigst. Selv om det er snakk om 10 øre forskjell i pris på denne og merkevaren. 
Resultatet av dette er at det kun er de som bevisst støtter merkevarene som kjøper disse. Og da "selger de dårlig" i sitt segment, og fjernes fra butikkhyllene. Og så sitter vi kunder igjen med et "utvalg" bestående av en eller to EMV produkter, og butikkjeden kan styre prisene helt selv. 

Joda, det er "konkurranse" mellom kjedene. Men jeg tror ikke "hvermansen" bryr seg så mye om det er "First Price" eller "Rema1000" som kjøpes. Og vi vet også at kjedene prisspaner på hverandre, og følger hverandre ganske tett i pris også når prisene går opp. Og kjedene kan jo bare redusere kvaliteten, om de opplever at de blir for dyre.

Sist jeg var på Meny, så opplevde jeg på flere varer at det som så ut som utvalg av flere merker, egentlig viste seg å være 4 nivåer av EMV. På noen varer fantes ikke lenger andre produkter i hyllene enn EMV. Til tross for at det så ut som om det var mye å velge i. 

Anonymkode: 3b26f...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke helt du oppfattet poenget her. 
Butikkene ønsker å tjene mest mulig penger. Det gjør de dersom de har kontroll på HELE prosessen, og ikke bare en margin på salget. Dette er bakgrunnen for EMV, der butikkjeden både eier "merkevaren", presser prisen hos leverandør, og setter prisen i butikk. I mange tilfeller eier de også leverandøren. 

Utfordringene da, er at det for butikken, er om å gjøre å få kundene til å kjøpe mest mulig EMV. Og det gjør de ved å ha "utvalg" i form av forskjellige EMV i flere "kvalitetsklasser". Og innimellom der, så skal den originale merkevaren konkurrere. 

Det som skjer, er at vi kunder lures til å tenke at "Jacobs" og "Kolonihagen" er merkevarer av høy kvalitet, og velger dem om vi ønsker merkevarer og er villige til å betale litt for kvalitet. Mens vi velger "Rema1000" eller "First Price" om vi vil ha det billigste produktet. For vi har lært at dette er EMV, og det er billigst. Selv om det er snakk om 10 øre forskjell i pris på denne og merkevaren. 
Resultatet av dette er at det kun er de som bevisst støtter merkevarene som kjøper disse. Og da "selger de dårlig" i sitt segment, og fjernes fra butikkhyllene. Og så sitter vi kunder igjen med et "utvalg" bestående av en eller to EMV produkter, og butikkjeden kan styre prisene helt selv. 

Joda, det er "konkurranse" mellom kjedene. Men jeg tror ikke "hvermansen" bryr seg så mye om det er "First Price" eller "Rema1000" som kjøpes. Og vi vet også at kjedene prisspaner på hverandre, og følger hverandre ganske tett i pris også når prisene går opp. Og kjedene kan jo bare redusere kvaliteten, om de opplever at de blir for dyre.

Sist jeg var på Meny, så opplevde jeg på flere varer at det som så ut som utvalg av flere merker, egentlig viste seg å være 4 nivåer av EMV. På noen varer fantes ikke lenger andre produkter i hyllene enn EMV. Til tross for at det så ut som om det var mye å velge i. 

Anonymkode: 3b26f...03d

Du skriver at kjedene vil tjene mest mulig på hele prosessen. Ja, det er forsåvidt riktig. Men andre siden av saken er at kjedene også kan spare penger, fordi fordyrende mellomledd spares. På den måten kan produkter bli billigere. Hvis du er i Sverige, stikk innom Lidl. Da vil du se at egne merkevarer virkelig har nådd topp kvalitet. Har en venn som driver hotell/restaurant. Har tatt med eksempler fra Lidl til han (som han selvfølgelig ikke kan bruke i restauranten) og han sier mye av dette er av bedre kvalitet enn mange av merkevarene her i landet. For eksempel plommetomater på boks (eget Lidl merke) var de beste han hadde smakt, og mye billigere enn en kjent merkevare. 

Anonymkode: 3bf44...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på et pr stunt av Lidl for noen år siden. For å vise at egne merkevarer er av topp kvalitet. 

 

 

Anonymkode: 3bf44...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, merker dette veldig i kaffehylla. På Coop Mega feks har de en kjempestor kaffehylle med kun Coops egne merker, Coopkaffe, og Friele kaffe. Kun disse to. 

Jeg går et annet sted for å kjøpe kaffe, jeg synes Kiwi er bedre her da, med litt andre ting å velge mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du skriver at kjedene vil tjene mest mulig på hele prosessen. Ja, det er forsåvidt riktig. Men andre siden av saken er at kjedene også kan spare penger, fordi fordyrende mellomledd spares. På den måten kan produkter bli billigere. Hvis du er i Sverige, stikk innom Lidl. Da vil du se at egne merkevarer virkelig har nådd topp kvalitet. Har en venn som driver hotell/restaurant. Har tatt med eksempler fra Lidl til han (som han selvfølgelig ikke kan bruke i restauranten) og han sier mye av dette er av bedre kvalitet enn mange av merkevarene her i landet. For eksempel plommetomater på boks (eget Lidl merke) var de beste han hadde smakt, og mye billigere enn en kjent merkevare. 

Anonymkode: 3bf44...eee

Men det er Lidl, som er en stor kjede i mange land. De konkurrerer jo på markeder der kvalitet betyr mye mer enn bare pris. I motsetning til for de fleste her i landet, som nærmest har pris som eneste fokus. 
Min opplevelse er at joda, det er en del kvalitetsvarer i EMV også. Men på veldig mange produkter så er kvalitet i EMV dyrere enn den originale merkevaren. Mens om du skal ha lav pris, som åpenbart selger mest, så er det også mye lav kvalitet med mye fyllstoffer og billige ingredienser. (Unntak finnes selvfølgelig.) 

For en del år tilbake sverget jeg til Coop ânglamark produktene. De hadde lav pris og god kvalitet. Nå opplever jeg at mange av kvalitetsproduktene i serien er borte. Det finnes bare billige EMV i samme vare, mens mye av det som er igjen av Coop änglamark serien, begynner å være mer lavkvalitet til en relativt dyr penge. 
Det virker som om de sikter seg mer inn på de som handler økologisk av prinsipp, fremfor de som ønsker god kvalitet til en billig penge. (Der økologisk er bonus.) 

Mens jeg har vært i billigbutikker i Danmark og Sverige, der utvalget av økologisk mat er bredt, relativt billig, og åpenbart konkurrerer på kvalitet. (Mye høy kvalitet) 

Anonymkode: 3b26f...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...