Gå til innhold

Innser at jeg har vært sammen med en Narisissist. Ettervirkninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 hours ago, AnonymBruker said:

Narsissisme er ikke en diagnose. Det er en personlighetstype basert på x antall narsissistiske trekk.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er derimot en diagnose. Og det antas, via forskning, at ca 6% av verdens befolkning faktisk faller inn i denne diagnosen, altså oppfyller kriteriene. Det er MANGE mennesker. Så det er ikke veldig rart at det er en god del som har opplevd den type forhold her inne. 

Men trenger ingen psykolog til å fortelle en hvordan eksen faktisk er, spesielt om man har levd med personen noen år. Når man vet, så vet man. 

Anonymkode: 78dfb...805

Så feil kan man ta

Anonymkode: ba336...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så feil kan man ta

Anonymkode: ba336...7d0

Bra du innser at du tok feil da.

Siden denne infoen tross alt er ganske lett tilgjengelig på det store internettet. Hadde vært litt flaut om du ikke klarte å søke det opp selv. 

Anonymkode: 78dfb...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.25):

Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater.

Det er daglige tråder om dette.

Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket.

Anonymkode: e94e5...9cf

Han jeg har barn med har en greie med at om han kan ødelegge mitt rykte, la alle tro det verste om meg og ser meg lide så trives han best. Jeg vet ikke hva jeg kaller slik oppførsel.. om det fører til at felles barn får det vondt så spiller det ingen rolle, så lenge jeg lider mest. 

Anonymkode: 132e4...889

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lapislazula said:

Det er veldig feil. Du kan selv lese hvor mange som faktisk har diagnosen her (de har linket til all relevant forskning som tallene hentes fra). Vi snakker en stor mengde mennesker... På det absolutt minste 1 av 200 mennesker, og de antar at det er langt flere. Det er på ingen måte en svært liten del av befolkningen.  

Folk må slutte å mistro de som sier de har vært utsatt for denne type psykisk vold. Det et langt vanligere enn dere tror, og er ekstremt ødeleggende for offeret. 

https://thoughtcatalog.com/shahida-arabi/2023/09/narcissism-isnt-as-rare-as-people-think-according-to-research/

Jeg mistror overhodet ikke TS sin erfaring, kun at lekfolk skal sette diagnoser. 

Anonymkode: 13f23...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.25):

Er imponert over denne stadige hangen folk har til å påstå at de kjenner, er/har vært sammen med narsissister og psykopater.

Det er daglige tråder om dette.

Vil tro over 90% tar feil, men de står på sitt hardnakket.

Anonymkode: e94e5...9cf

Hva faen vet du, din psycho.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mistror overhodet ikke TS sin erfaring, kun at lekfolk skal sette diagnoser. 

Anonymkode: 13f23...286

Har ikke sett et eneste menneske her si at partneren/eksen har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Man trenger på ingen måte å ha NPD for å være narsissist, og totalt ødelegge folk rundt seg. 

Det er også store mørketall her, fordi eksepsjonelt få faktisk får diagnosen, da de faktisk ikke tror det er noe galt med dem. Alle andre er alltid problemet i dems hode, det er jo en del av narsissismen. De som ender opp med NPD på papiret, har i nesten alle tilfeller gått til psykolog pga depresjon eller andre tilsvarende plager, fordi en i familien har tvunget dem dit eller pga tvungen, psykiatrisk behandling fordi de har gjort noe ulovlig. 

Hvis man faktisk vet bittelitt om narsissister fra forskning og vitenskapelig hold, så vet man dette. Du viser dessverre bare stor mangel på kunnskap om emnet, selv om du prøver å få det til å virke som at det er oss andre som tar feil. 

https://www.webmd.com/mental-health/narcissism-symptoms-signs

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Silkeramp skrev (31 minutter siden):

Hva faen vet du, din psycho.

Jeg vet det jeg observerer. Og det er daglige tråder om folk som stempler andre med dette ove en lav sko.

Dette hsr pågått veldig lenge.

Anonymkode: e94e5...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapislazula skrev (1 time siden):

Vil at det skal stemme? For en rar ting å si. Hva slags erfaring har du med dette, som kan fortelle andre hva de har opplevd og ikke, eller hvorfor de sier det de gjør? Tviler sterkt på at noen går rundt og kaller folk narsissister for moro skyld. 

Merkelig å ta seg nær av at noen sier de har vært i et forhold med en narsissist, og å beskylde folk du ikke kjenner for å ta feil av et menneske du aldri har møtt. Det finnes ganske så mange narssisister her i verden, så hvem er egentlig du til å si at folk tar feil? Faktisk er det veldig få, i prosentandel, som sier de har vært sammen med en narsissist. Du minimerer folks opplevelser, og du har absolutt ingen grunnlag for å gjøre det. 

Selvsagt er det også mange som tar feil av hva en narsissist er. Folk som tror at så fort en person er egoistisk eller en drittsekk, så er hen narssisist. Og det er jo langt, langt ifra virkeligheten. Men hvis de sier at de har lest seg opp, så vil jeg vel tro at de vet litt mer om emnet. Og da også vet at alle har narsissistiske trekk, det ligger i menneskets natur. Men det er et langt hopp fra å ha noen trekk, til å være narsissist. 

Nå finnes det flere typer narssisister, og flere grader av narssisisme. Men å komme ut av et lengere forhold med en skikkelig jævlig narsissist, er som å komme ut av et halvvåkent mareritt. Virkeligheten din er totalt snudd på hodet, og etterhvert som tiden går klarer man å skjønne mer og mer av hva man faktisk har vært utsatt for. Og hvor ekstremt mye det ødelegger mentalt, og hvor mye kontroll narsissisten har hatt over ens tanker, følelser, ord og handlinger. De aller fleste sitter igjen med ekstremt mye forvirring, sorg, traumer, sinne, hat og et virrvarr av andre følelser. Og veldig ofte står man igjen med PTSD, og et traumebånd som er eksepsjonelt vanskelig å bryte. Og en narsissist som står på sin side og ikke kunne brydd seg mindre, fordi de ikke eier empati, og heller ikke er i stand til å ta ansvar. Eller ha selvinnsikt. I stedet projiserer de sine handlinger over på offeret, og påstår at det var de som var den slemme. Og de tror som regel på løgnene sine selv, for det er tross alt dems beskyttelsesmekanisme. Så offeret sitter igjen ødelagt, svertet og forvirra. Og har det rimelig jævlig. Og det siste de trenger er å bli mistrodd når de selv prøver å forstå, og fortelle, hva som har skjedd. 

Ingen er i stand til å forstå hvordan det er, uten å ha levd med en narsissist selv. Visse ting må faktisk oppleves for å forstås. Sånn er det bare. 

Tydelig at du ikke har fått med deg dette.

Anonymkode: e94e5...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tydelig at du ikke har fått med deg dette.

Anonymkode: e94e5...9cf

Jeg pleier ikke egentlig å gå og henge meg opp i hvor mange som bruker spesifikke begreper, så nei, da har jeg vel ikke fått med meg akkurat det som du synes er så plagsomt. Antar det er et eller annet personlig for deg i dette, siden det plager deg såpass mye?

Uansett så er det vel bare å hoppe over innleggene, siden du tror at folk tar feil. Du gir ingenting nyttig til TS ved å kommentere at altfor mange bruker begrepet narssisist for tiden, og hvor feil og teit du synes det er. Så da kan du vel like gjerne la være å kommentere i utgangspunktet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨Ts her. Jeg har det veldig vondt inni meg og får stadig gråte anfall som gjør at det er forferdelig vondt. Jeg har ingen å prate om dette med heller. Føler vel at jeg skulle snakket med en psykolog om hvordan jeg har hatt det og det jeg har opplevd med han. Er det noen her som har kunnskap som jeg kunne skrivet pm med? Er faktisk slik at jeg får selvmordstanker og føler meg grusom. 

Anonymkode: 7bc7a...3e2

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

¨Ts her. Jeg har det veldig vondt inni meg og får stadig gråte anfall som gjør at det er forferdelig vondt. Jeg har ingen å prate om dette med heller. Føler vel at jeg skulle snakket med en psykolog om hvordan jeg har hatt det og det jeg har opplevd med han. Er det noen her som har kunnskap som jeg kunne skrivet pm med? Er faktisk slik at jeg får selvmordstanker og føler meg grusom. 

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Du kan sende meg PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapislazula skrev (39 minutter siden):

Du kan sende meg PM :)

Ja takk skal gjøre det.

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga han silent treatment? Straffet deg med stillhet når han ble krenket, krenket for noe som er en liten filleting i andres øyne.

Endret av Fountaine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

¨Ts her. Jeg har det veldig vondt inni meg og får stadig gråte anfall som gjør at det er forferdelig vondt. Jeg har ingen å prate om dette med heller. Føler vel at jeg skulle snakket med en psykolog om hvordan jeg har hatt det og det jeg har opplevd med han. Er det noen her som har kunnskap som jeg kunne skrivet pm med? Er faktisk slik at jeg får selvmordstanker og føler meg grusom. 

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Jeg har 4 års erfaring med en fullblods narsissist. Det er det jævligste jeg har vært med på. Jeg har full sympati med deg, TS. Send meg gjerne en pm også om du trenger å prate😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 7.4.2024 den 21.26):

Ga han silent treatment? Straffet deg med stillhet når han ble krenket, krenket for noe som er en liten filleting i andres øyne.

Jeg husker at hvis han lagde mat og jeg bad han bruke en annen bolle så fikk han et surt uttrykk i ansiktet men sa ikke noe. Syns det var så merkelig.

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ava+, skrev (På 8.4.2024 den 13.52):

Jeg har 4 års erfaring med en fullblods narsissist. Det er det jævligste jeg har vært med på. Jeg har full sympati med deg, TS. Send meg gjerne en pm også om du trenger å prate😊

Ja det kan jeg gjøre

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De med personlighetsforstyrrelser har dårlig mentaliseringsevne.  Det handler bare om deres behov over alt annet. Narsissister er selvsentrerte det er det som er deres greie. De trenger å hevde seg selv og føle de er bedre enn andre for å løfte et svært dårlig selvbilde. De behøver ikke være genuint søemme med vilje selv om utfallet oppleves slik.
 

men å være genuint slem selv om det ikke har noe med selvhevding å gjøre, d er noe helt annet. Mulig d er skadede mennesker med broket bakgrunn og oppvekst fra før av, som har blitt utsatt for psykisk vold og traumer fra egen familie som en stakkars prtner skal lide for.

jeg snakker av erfaring. Styr langt unna disse. De er giftige og kan ikke repareres. 

ofte i starten av forholdet er de søte og snille. Så skifter de personlighet og ansikt. Det er det snille aspektet som er skuespill, aldri glem det. Og kom deg ut fortest mulig.


 

Anonymkode: 28998...fe0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 11.36):

Det er en svært liten del av befolkningen som faktisk er narssisister. Man kan være i et usunt forhold med en drittsekk uten at vedkommende er narsissist.

Anonymkode: 13f23...286

Kan du ikke komme med kilde på det du hevder? Du må vel ha det fra et sted? Ikke bare fra tankene dine men fra en kilde man kan stole på. 

Anonymkode: 8d8a7...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 20.08):

¨Ts her. Jeg har det veldig vondt inni meg og får stadig gråte anfall som gjør at det er forferdelig vondt. Jeg har ingen å prate om dette med heller. Føler vel at jeg skulle snakket med en psykolog om hvordan jeg har hatt det og det jeg har opplevd med han. Er det noen her som har kunnskap som jeg kunne skrivet pm med? Er faktisk slik at jeg får selvmordstanker og føler meg grusom. 

Anonymkode: 7bc7a...3e2

Det er kjempeviktig at du snakker med noen ts pga disse tankene. Jeg får også følelsen av at du er ikke-neurotypisk? (altså adhd, asberger autisme) vi med slike diagnoser er ekstra sårbare for narsisisster. 

Anonymkode: 8d8a7...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du ikke komme med kilde på det du hevder? Du må vel ha det fra et sted? Ikke bare fra tankene dine men fra en kilde man kan stole på. 

Anonymkode: 8d8a7...28c

"Ifølge befolkningsundersøkelser forekommer narsissistisk personlighetsforstyrrelse i omtrent 0,6 prosent av befolkningen i Norge."

https://sml.snl.no/narsissistisk_personlighetsforstyrrelse

"Narsissisme er noe vi alle har mer eller mindre innslag av i personligheten, fra den sunne varianten til ulike grader av den sykelige varianten, forteller Eikenæs.

– Narsissistiske trekk finnes hos veldig mange med personlighetsforstyrrelse. Langt fra alle tilfredsstiller diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse."

https://www.forskning.no/personlighet-psykologi/de-med-narsissistisk-personlighetsforstyrrelse-foler-seg-grandiose-men-er-ogsa-veldig-sarbare/2125002

Anonymkode: 13f23...286

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...