Gå til innhold

God oppskrift på "klar" suppe (Ramen osv)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså klar suppe med bulljong, kraft, smakstilsetninger ol. Må ikke være asiatisk, men inntrykk av at de har flest klare supper?

Anonymkode: d3002...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klare supper er vel vann med smak?

Anonymkode: bf183...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Klare supper er vel vann med smak?

Anonymkode: bf183...bcc

Hemmeligheten ligger i kraften. Skikkelig god kraft må til for å få det til.  Det er masse om kraftkoking på fb og google. Men det går jo også an å bruke fond eller buljongterninger for å gjøre det enkelt i farten.  Jeg har sett på masterchef at de bruker et spesielt triks for å få kraften klar. Det er noe med stivpisket eggehvite, men husker ikke.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså klar suppe med bulljong, kraft, smakstilsetninger ol. Må ikke være asiatisk, men inntrykk av at de har flest klare supper?

Anonymkode: d3002...5c5

Jeg fant noen oppskrifter

https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/kyllingramen/ og https://www.matprat.no/artikler/tema/ramen-er-ikke-bare-ramen/

https://trinesmatblogg.no/recipe/kjapp-ramen-med-kylling-og-soyamarinert-egg/

https://www.frukt.no/oppskrifter/asiatisk-gronnsaksuppe-ramen/  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (12 minutter siden):

Hemmeligheten ligger i kraften. Skikkelig god kraft må til for å få det til.  Det er masse om kraftkoking på fb og google. Men det går jo også an å bruke fond eller buljongterninger for å gjøre det enkelt i farten.  Jeg har sett på masterchef at de bruker et spesielt triks for å få kraften klar. Det er noe med stivpisket eggehvite, men husker ikke.j

Det stemmer at hemmeligheten ligger i kraften. Første gangen jeg laget ramen, fant jeg en enkel oppskrift fra meny og brukte kyllingkraft som hadde laget tidligere og fryst ned. For en smaksopplevelse! Det fristet til gjentakelse et par dager senere, men da hadde jeg ikke mer kraft og brukte fobd og buljongterning i stedet. Det ble bare helt middels. Så god kraft er alfa og omega. Skal man ha lys kraft, bruner man ikke bena før man lager kraften.

Anonymkode: a51da...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det stemmer at hemmeligheten ligger i kraften. Første gangen jeg laget ramen, fant jeg en enkel oppskrift fra meny og brukte kyllingkraft som hadde laget tidligere og fryst ned. For en smaksopplevelse! Det fristet til gjentakelse et par dager senere, men da hadde jeg ikke mer kraft og brukte fobd og buljongterning i stedet. Det ble bare helt middels. Så god kraft er alfa og omega. Skal man ha lys kraft, bruner man ikke bena før man lager kraften.

Anonymkode: a51da...7fc

Å ja, jeg koker kraft på alt jeg kan finne selv. I dag hadde vi rotmos og saltkjøtt til middag.  Den lettsaltede svineknoken ble jo kokt i nesten 3 timer før jeg sorterte ut kjøttet.  Kraften er silt og blir til diverse supper senere. Jeg fryser kraften i engangsglass og samler dem i en pose når de er fryst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker også mye kraft selv, men hvis man ikke vil/kan det er kraft fra Jacobs et meget godt (og forbausende billig) alternativ.

Fås på Meny, jeg foretrekker kyllingkraften. Oksekraften er ganske bitter, og fiskekraften er ikke god.

Anonymkode: bf9df...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk buljong brukes alle kunstens midler for å holde den klar.

Ramen-kraft gir man beina masse juling for å gjøre kraften uklar.

Anonymkode: 2e616...3b1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...