AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #21 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I gravferdsloven så står det at det er pårørende sin oppgave. Noen kirkeverge en bare snille Anonymkode: 02524...adb jeg har venner som har hatt sommerjobb på kirkegården, og de sier at det er helt vanlig at det er de som rydder opp. Har med at det er mye som skal kildesorteres av de dekorasjonene - det er ikke bare blomster, men sløyfer og greiene de er montert på. Har ikke ryddet selv til noen av de dødsfallene som har vært i familien de siste årene. Anonymkode: 4a469...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 5. april 2024 #22 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er i stedet for kondolanseblomster til hjemmet, ikke bårebuketter og kranser. Jeg kan ikke se for meg begravelse uten blomster, det er et tegn på kjærligheten folk følte for avdøde. Det blir så synlig og det er vakkert. For meg er noe annet utenkelig og kaldt. Anonymkode: 58c2e...225 Nei, det er blomster generelt i de jeg tenker på. Gjelder det blomster hjem står det som regel standarden "vennligst ingen blomster til hjemmet" men de siste årene har jeg sett mer av førstnevnte. Tror vi må begynne å belage oss på at begravelser som vi kjenner det vil endre seg veldig de kommende årene. Jeg har f.ex allerede tinglyst et skriv om hvordan jeg ønsker min avskjed skal være hvis det er noen igjen når min tid kommer. Nettopp for å unngå at det skal sitti igjen noen som lurer på hva jeg hadde ønsket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #23 Del Skrevet 5. april 2024 minienthe skrev (4 minutter siden): Nei, det er blomster generelt i de jeg tenker på. Gjelder det blomster hjem står det som regel standarden "vennligst ingen blomster til hjemmet" men de siste årene har jeg sett mer av førstnevnte. Tror vi må begynne å belage oss på at begravelser som vi kjenner det vil endre seg veldig de kommende årene. Jeg har f.ex allerede tinglyst et skriv om hvordan jeg ønsker min avskjed skal være hvis det er noen igjen når min tid kommer. Nettopp for å unngå at det skal sitti igjen noen som lurer på hva jeg hadde ønsket. det går ikke an å tinglyse begravelsesønsker. Du kan tinglyse rettigheter knyttet til fat eiendom, og du kan tinglyse en ektepakt. Men du kan ikke tinglyse instruksjoner for din egen begravelse. Anonymkode: 4a469...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #24 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Enig. Det er den eneste naturlige tolkningen, med mindre det står helt klart i teksten at de ikke ønsker blomster til båren heller. Blomster til hjemmene er jo for å vise omtanke med de pårørende, og det kan man selvfølgelig takke nei til. Men blomstene til selve begravelsen er jo ment som en siste hilsen til den som er død - det er ikke en gave til de etterlatte, og det blir veldig rart å avvise noe som ikke er til en selv. Anonymkode: 4a469...053 Da står det vennligst ingen blomster til hjemmet. Ingen som aviser at det kommer blomster i begravelsen. Det kommer alltid det. Men står det ingenting her om minnegave så tar det helt av med blomster til begravelsen. Anonymkode: 02524...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #25 Del Skrevet 5. april 2024 Det går an å planlegge sin begravelse. Men tinglyst har jeg ikke vært borti. Men vi har en kopi og pårørende selv har en kopi. Så det er flere og flere som planlegger selv hvordan dem ønsker det. Anonymkode: 02524...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #26 Del Skrevet 5. april 2024 Det er vel bare de nærmeste som bestiller bårebukketter. Jeg har opplevd flere ganger at det står at i steden for blomster i kirken ønskes xxxx, så ikke noe problem de Anonymkode: b4b46...4cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 5. april 2024 #27 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): det går ikke an å tinglyse begravelsesønsker. Du kan tinglyse rettigheter knyttet til fat eiendom, og du kan tinglyse en ektepakt. Men du kan ikke tinglyse instruksjoner for din egen begravelse. Anonymkode: 4a469...053 Joda, ligger sammen med testament etc. Gjorde det senest i fjor, møtte opp personlig hvor jeg sa jeg ønsket å legge til et dokument sammen med testament og et par andre dokumenter jeg har der og det var ingen innsigelser på det så lenge jeg betalte og legitimerte meg. Men mulig jeg blander "tinglyst" med "oppbevaring i tingretten" når jeg tenker etter. Det er jo samme kontoret begge deler. For min del er uansett poenget at det eksisterer retningslinjer for hva som skal skje med meg og mitt når jeg rusler siden jeg ikke har direkte etterkommere. Er jeg f.ex gjenlevende etter samboeren min så skal det utløses en del føringer på hva som skjer med eventuelle verdier + jordiske levninger og lignende og det samme har min samboer satt på sin side. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #28 Del Skrevet 5. april 2024 La de pårørende få bestemme selv. Anonymkode: 03c0e...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 5. april 2024 #29 Del Skrevet 5. april 2024 Hadde tenkt den var ny! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #30 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det burde vi faktisk. Å produsere snittblomster er svært dårlig for miljøet, og det er de etter at vi har hatt dem hjemme også. Niesen min døde nettopp, og jeg må innrømme at jeg følte meg litt kjip som ikke hadde lyst til å bruke 4000,- på en bårebukett formet som en stygg bamse. Men jeg følte meg presset, fordi det er jo som nevnt over her, en måte å vise at personen som er død har betydd noe. En begravelse uten blomster ville vært rart og trist. Mitt inntrykk er forresten også at de som skriver "I stedet for blomster ønskes en donasjon til ..." mener i stedet for blomster hjem. Det var det vi mente da moren vår døde, og det var det broren min og kona hans mente da de mistet datteren sin nå. Andre lenger ut i familien, både min og kona mi sin, har ment det samme. I stedet for blomster til begravelsen/minnestunden tror jeg er svært uvanlig. Anonymkode: ed0da...db8 Bårebuketter koster ikke 4 000 kroner. Du tenker sikkert på krans. Anonymkode: 03c0e...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #31 Del Skrevet 5. april 2024 I bisettelser så har vel kransene/bårebukettene en «levetid» på ca. 45 minutter. I vår venninne sin bisettelse var det ønske om gave til kreftsaken. Vi kjøpte en liten men vakker bårebukett og gav pengegave i tillegg. Vi var glade da alle blomsterbåndene ble lest opp (en ganske ny ting?) for at det var en blomst fra «gjengen». Anonymkode: cf1ac...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #32 Del Skrevet 5. april 2024 I min manns bisettelse var det over gjennomsnittet med bårebuketter og kranser (skjønner ikke hvorfor egentlig, da han/ vi ikke har så mange venner) Vi fordelte de rundt til familie på begge sider, slik at de kunne pynte på gravene til sin familie. Jeg tok med hjem noen bårebuketter, men syntes det var ubehagelig og trist å ha den buketten som hadde vært på kisten liggende i stuen. Anonymkode: 7186d...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #33 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I min manns bisettelse var det over gjennomsnittet med bårebuketter og kranser (skjønner ikke hvorfor egentlig, da han/ vi ikke har så mange venner) Vi fordelte de rundt til familie på begge sider, slik at de kunne pynte på gravene til sin familie. Jeg tok med hjem noen bårebuketter, men syntes det var ubehagelig og trist å ha den buketten som hadde vært på kisten liggende i stuen. Anonymkode: 7186d...b4e Skrev også i dødsanonnsen at vi ønsket donasjoner til sykehjemmet han hadde vært på, istedenfor blomster. Anonymkode: 7186d...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 5. april 2024 #34 Del Skrevet 5. april 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: I bisettelser så har vel kransene/bårebukettene en «levetid» på ca. 45 minutter. I vår venninne sin bisettelse var det ønske om gave til kreftsaken. Vi kjøpte en liten men vakker bårebukett og gav pengegave i tillegg. Vi var glade da alle blomsterbåndene ble lest opp (en ganske ny ting?) for at det var en blomst fra «gjengen». Anonymkode: cf1ac...d38 Her har de lest opp i iallfall 20 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #35 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I gravferdsloven så står det at det er pårørende sin oppgave. Noen kirkeverge en bare snille Anonymkode: 02524...adb Ja er nok mange som ikkje er klar over at det er de påtrørende sitt ansvar å rydde bort visne kranser og bårbuketter fra graven, men som regel er det andre som gjør det. Anonymkode: 179ac...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #36 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja er nok mange som ikkje er klar over at det er de påtrørende sitt ansvar å rydde bort visne kranser og bårbuketter fra graven, men som regel er det andre som gjør det. Anonymkode: 179ac...7f5 Nei. Men der som arbeider der ikke tar det bort så får dem vite at dem må gjør det. Jeg sier det ikke til pårørende fordi jeg vet at dem rydder dem som jobber på kirkegården. Så jeg synes ikke jeg skal stresse dem opp unødvendig med det når jeg vet at noen andre gjør det. Men noen spør jo hvem sitt ansvar det er. Da svarer jeg at det er i utgangspunktet deres ansvar. Men kirkegårdsarbeider bruker å rydde etter ei stund. Anonymkode: 02524...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #37 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel bare de nærmeste som bestiller bårebukketter. Jeg har opplevd flere ganger at det står at i steden for blomster i kirken ønskes xxxx, så ikke noe problem de Anonymkode: b4b46...4cd nei, hvorfor det? Jeg tenker at kranser er det bare de nærmeste som bestiller. Men mange som er litt mer perifere kan finne det naturlig med en bårebukett. De finnes jo i alle slags størrelser og prisklasser. Det trenger jo i prinsippet ikke være mer enn en rosebukett til 100 kroner fra Mester Grønn. Jeg kjøper krans eller bårebukett hvis jeg hadde en relasjon til avdøde, og sender blomster hjem hvis jeg har en relasjon til en pårørende men ikke avdøde. Er det en av min nærmeste sender jeg krans, er det en som er nær men ikke nærest sender jeg stor bårebukett, er det neste nivå relasjon sender jeg en mindre bårebukett. Anonymkode: 4a469...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #38 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I bisettelser så har vel kransene/bårebukettene en «levetid» på ca. 45 minutter. I vår venninne sin bisettelse var det ønske om gave til kreftsaken. Vi kjøpte en liten men vakker bårebukett og gav pengegave i tillegg. Vi var glade da alle blomsterbåndene ble lest opp (en ganske ny ting?) for at det var en blomst fra «gjengen». Anonymkode: cf1ac...d38 Det er et veldig snevert syn på "levetiden". Blomstene lever jo for alltid i minne til de som var tilstede. Jeg blir fremdeles rørt når jeg tenker tilbake på det blomsterhavet som møtte meg da jeg kom inn i kirken til min mors begravelse. Blomstene er jo et uttrykk for at det var mange som brydde seg, og det minnet bærer jeg med meg. Anonymkode: 4a469...053 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #39 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I min manns bisettelse var det over gjennomsnittet med bårebuketter og kranser (skjønner ikke hvorfor egentlig, da han/ vi ikke har så mange venner) Vi fordelte de rundt til familie på begge sider, slik at de kunne pynte på gravene til sin familie. Jeg tok med hjem noen bårebuketter, men syntes det var ubehagelig og trist å ha den buketten som hadde vært på kisten liggende i stuen. Anonymkode: 7186d...b4e men det er jo veldig rart? hvis jeg sender en bårebukett, så er det jo for å hedre den avdøde som jeg kjente - ikke for at de skal legges på gravene til vilt fremmede. Det synes jeg var ganske respektløst egentlig. Anonymkode: 4a469...053 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #40 Del Skrevet 5. april 2024 Kristin70 skrev (3 timer siden): Da min mor døde for noen år siden ba vi om penger til veldedig formål i stedet for blomster, og donasjonene varmet minst like mye som blomster ville ha gjort. Penger til mine søsken og meg hadde vært veldig rart da vi alle er voksne og har gode jobber, i tillegg etterlot min mor seg mer enn nok til å betale for begravelse og minnesamvær. Hvis dødsfallet får store økonomiske konsekvenser for pårørende er det greit å be om at det blir gitt pengegave til støtte av begravelse/barnas oppvekst. Det er slett ikkje uvanleg at eit dødsfall kan få store konsekvenser for den økonomiske kvardagen for mange familier. En begravelse koster i igjennomsnitt kr. 40.000 -60.000 og det er ein stor inngripen i mange sin økonomi, bare minnestein m/ montering koster omlag kr. 20.000 - 30.000 Å gi kranser, og bårebuketter er en symbolsk handling for å vise sin medfølelse med de pårørende, men synes på same tid det blir feil prioritering dersom de etterlatte mangler mat på bordet. Gravferdskostnadene dekkes normalt av den avdødes midler, og har første prioritet i dødsboet. Den som er ansvarlig for gravferden påtar seg ansvaret for at kostnadene ved begravelsen blir betalt. Hvis det er lite midler i boet, kan man søke om behovsprøv Anonymkode: 179ac...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå