Gå til innhold

Tradisjonen med kranser / bårebuketter ved begravelser ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tradisjonen tru  har kranser, og bårebuketter vert blitt holdt vedlike ved begravelser  Norge  og  ein fin tradisjon som selvsagt setter farge på begravelsen.  Samtidig er nå  fokuset etterhvert  begynt å bli rettet  til  kostnadene ved begravelser for mange pårørende.  En krans koster idag igjennomsnittleg kr. 2000-3000,- og bårebuketter koster omlag kr. 500,-  Dessuten er det etterhvert ikkje blitt uvanleg  med kronerulling til kreftsaka, hjertesaka, sykehjemmet etc. 

Det er ressurskrevende, og  tidkrevende å  lage kranser, bårebuketter, og  de havner på søppeldynga kort tid etter begravelsesermonien,og  det er egentlig pårørende sitt ansvar å rydde visne kranser bort fra graven. 

Mange pårørende opplever kanskje å få den økonomiske hverdagen snudd på hode i forbindelse med dødsfall, hadde det da kanskje vert langt bedre å gitt eit pengegavekort på  kr. 3000,- til fordel for en krans ? 

Hvordan  hadde folk  reageret om det stod følgende tekst i dødsannonsen :  "Til fordel kranser / bårebutter setter ein vel så mye  pris på pengegavekort  til begravelsen"

 

 

 

 

Anonymkode: 179ac...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, nei. Er egentlig ikke interessert i å betale for blomster heller. Men andre får gjøre som de vil, i guess. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg ser ganske ofte varianter av "I stedet for blomster ønskes det en donasjon til XXX / YYY" i annonser rundt om jeg ?

Ser ikke noe galt i det for personlig så er jeg enig i at det blir mye bortkastede blomster som går i søpla etter kort tid.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt vanlig å lese i dødsannonser at man ønsker en pengegave til et eller annet formål i stedet for blomster. Nå handler det mest om blomster som sendes hjem til pårørende og fyller opp hver krik og krok der, men kan også tolkes til å gjelde bårebuketter.

Ellers er det sjelden at de nærmeste pårørende kjøper alle disse dyre kransene. De kjøper kanskje en, og så er det andre pårørende, som slektninger, venner, arbeidsgiver og andre som eventuelt velger å kjøpe krans eller bårebukett til  seremonien.

Det er nok i mange miljøer en forventning om at det skal være slik og sånn i begravelsen, men finnes ingen regel. Det er de pårørende som bestemmer "nivået" på seremonien og hvor mye de skal koste på med kiste, sang, musikk, programfoldere, minnesider, minnesamvær, bevertning og så videre. Dette gjøres som regel i samarbeid med begravelsesbyrået som har en stor variasjon i tjenester og prisnivåer. Det finnes noe for alle, både fattig og rik.

Anonymkode: 67cff...7a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres grei ut det. Jeg vil heller ikke ha masse blomster i min begravelse som blir kastet rett etterpå. 

Anonymkode: 52a81...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har  dyrtiden ført til ein bør  å begynne å tenke litt mer utradisjonelt  også i  forbindelse med begravelser ?. En gavesjekk på  kr. 3000.- hadde kanskje  varmet vel så mye rundt hjerterota til de pårørende som en vakker krans. Tidligere ble  minnestunder holdt i hjemmene, men de senere årene nytter mange leide lokaler m/ servering,og slikt koster også.

En vakker krans gir nok bare en kortvarig varme, og "visner bort" men ein gavesjekk på tilsvarende beløp som alle blomstrene hadde troleg varmet vel så mye.

Anonymkode: 179ac...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min mor døde for noen år siden ba vi om penger til veldedig formål i stedet for blomster, og donasjonene varmet minst like mye som blomster ville ha gjort.

Penger til mine søsken og meg hadde vært veldig rart da vi alle er voksne og har gode jobber, i tillegg etterlot min mor seg mer enn nok til å betale for begravelse og minnesamvær. 

Hvis dødsfallet får store økonomiske konsekvenser for pårørende er det greit å be om at det blir gitt pengegave til støtte av begravelse/barnas oppvekst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tradisjonen tru  har kranser, og bårebuketter vert blitt holdt vedlike ved begravelser  Norge  og  ein fin tradisjon som selvsagt setter farge på begravelsen.  Samtidig er nå  fokuset etterhvert  begynt å bli rettet  til  kostnadene ved begravelser for mange pårørende.  En krans koster idag igjennomsnittleg kr. 2000-3000,- og bårebuketter koster omlag kr. 500,-  Dessuten er det etterhvert ikkje blitt uvanleg  med kronerulling til kreftsaka, hjertesaka, sykehjemmet etc. 

Det er ressurskrevende, og  tidkrevende å  lage kranser, bårebuketter, og  de havner på søppeldynga kort tid etter begravelsesermonien,og  det er egentlig pårørende sitt ansvar å rydde visne kranser bort fra graven. 

Mange pårørende opplever kanskje å få den økonomiske hverdagen snudd på hode i forbindelse med dødsfall, hadde det da kanskje vert langt bedre å gitt eit pengegavekort på  kr. 3000,- til fordel for en krans ? 

Hvordan  hadde folk  reageret om det stod følgende tekst i dødsannonsen :  "Til fordel kranser / bårebutter setter ein vel så mye  pris på pengegavekort  til begravelsen"

 

 

 

 

Anonymkode: 179ac...7f5

Pengegavekort? Nei det er ikke ok. Man har da til en eller annen sak som den avdøde brydde seg om. Man samler ikke inn penger til seg selv. 

Hvis det ikke er noen sak. Da gir man de pengene til de som har begravelsen.  Feks kirken 

Anonymkode: c49d4...fcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Pengegavekort? Nei det er ikke ok. Man har da til en eller annen sak som den avdøde brydde seg om. Man samler ikke inn penger til seg selv. 

Hvis det ikke er noen sak. Da gir man de pengene til de som har begravelsen.  Feks kirken 

Anonymkode: c49d4...fcf

Hvorfor ikkje pengegavekort til fordel for dyre kranser. ?  Her hos oss er det blitt vanleg at naboer til pårørende spleiser på eit gavekort hos blomsterbutikk  som de pårørende kan nytte til blomster, og  stell av graven i ettertid . 

Ja, vet det er nokså vanleg med pengeinnsamling til en hjertesak som avdøde  var engasjert i, og synes det er eit bra påfunn.

Vet om flere  pårørende kunne gjerne yngst en vakker minnestund i etterkant av begravelsesermonien,men føler de ikkje har råd.  Kanskje hadde gavekort til fordel for dyre kranser,og bårebuketter vert eit bidrag til en vakker minnestund. 

Anonymkode: 179ac...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minienthe skrev (1 time siden):

Føler jeg ser ganske ofte varianter av "I stedet for blomster ønskes det en donasjon til XXX / YYY" i annonser rundt om jeg ?


Ser ikke noe galt i det for personlig så er jeg enig i at det blir mye bortkastede blomster som går i søpla etter kort tid.

Det er i stedet for kondolanseblomster til hjemmet, ikke bårebuketter og kranser. 

Jeg kan ikke se for meg begravelse uten blomster, det er et tegn på kjærligheten folk følte for avdøde. Det blir så synlig og det er vakkert. For meg er noe annet utenkelig og kaldt. 

Anonymkode: 58c2e...225

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle avskårne blomster visner jo etterhvert, skal vi slutte å kjøpe slik til våre hjem og da? 

Anonymkode: 58c2e...225

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som selger blomster blir jo glad når jeg får ordne noe til begravelsen. Men det blør jo i hjerterota med at alt blir kaste. Jeg oppfordrer til at dem kan ha det med på minnesamvær etterpå istedenfor å kaste det når det er en bisettelse. Greit med pengegaver til noe dem brenner for. Men ikke sånn tigging til seg selv. Det blir litt rart for min del. Men for noen så er det sikkert helt greit. 

Anonymkode: 02524...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er i stedet for kondolanseblomster til hjemmet, ikke bårebuketter og kranser. 

Jeg kan ikke se for meg begravelse uten blomster, det er et tegn på kjærligheten folk følte for avdøde. Det blir så synlig og det er vakkert. For meg er noe annet utenkelig og kaldt. 

Anonymkode: 58c2e...225

Nei det er ikke det dem mener. Noen vil ikke ha blomster i begravelsen. Da skriver dem istedenfor blomster så ønskes en gave til…… like kjært som blomster da ønsker dem begge deler. Hvert fall de jeg hjelper bår jeg lager annonser. Da snakker pårørende om det slik hvert fall. 

Anonymkode: 02524...adb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke det dem mener. Noen vil ikke ha blomster i begravelsen. Da skriver dem istedenfor blomster så ønskes en gave til…… like kjært som blomster da ønsker dem begge deler. Hvert fall de jeg hjelper bår jeg lager annonser. Da snakker pårørende om det slik hvert fall. 

Anonymkode: 02524...adb

Da er det tolkning det gjelder , for her brukes det om blomster til de pårørende og ikke til begravelsen. 

Anonymkode: 58c2e...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men ikke sånn tigging til seg selv. Det blir litt rart for min del.

"Gave/bidrag til barnas utdanning" virker på meg som omskriving av tigging til seg selv.

 

Anonymkode: 5615b...9fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tradisjonen tru  har kranser, og bårebuketter vert blitt holdt vedlike ved begravelser  Norge  og  ein fin tradisjon som selvsagt setter farge på begravelsen.  Samtidig er nå  fokuset etterhvert  begynt å bli rettet  til  kostnadene ved begravelser for mange pårørende.  En krans koster idag igjennomsnittleg kr. 2000-3000,- og bårebuketter koster omlag kr. 500,-  Dessuten er det etterhvert ikkje blitt uvanleg  med kronerulling til kreftsaka, hjertesaka, sykehjemmet etc. 

Det er ressurskrevende, og  tidkrevende å  lage kranser, bårebuketter, og  de havner på søppeldynga kort tid etter begravelsesermonien,og  det er egentlig pårørende sitt ansvar å rydde visne kranser bort fra graven. 

Mange pårørende opplever kanskje å få den økonomiske hverdagen snudd på hode i forbindelse med dødsfall, hadde det da kanskje vert langt bedre å gitt eit pengegavekort på  kr. 3000,- til fordel for en krans ? 

Hvordan  hadde folk  reageret om det stod følgende tekst i dødsannonsen :  "Til fordel kranser / bårebutter setter ein vel så mye  pris på pengegavekort  til begravelsen"

 

 

 

 

Anonymkode: 179ac...7f5

Det hadde jeg reagert svært negativt på.

Det er stor forskjell på å betale til et godt formål, og det som du foreslår her som i realiteten er en spleis på andre folks kostnader. Kostnadene til begravelse går jo vanligvis av boet. Ja, det finnes noen boer som overhodet ikke har midler, men de fleste har vel noen kroner igjen til å dekke sin egen begravelse. I tillegg kommer gravferdstøanden, og så er det jo selvfølgelig mange måter å begrense kostnadene på. Å be andre mennesker om å dekket dem gjennom annonsen, er bare tacky.

Forøvrig står disse blomstene for mange arbeidsplasser i en stor næring, og nei, det er ikke de pårørende som rydder dem bort, det er er det kirkevergen som sørger for.

Anonymkode: 4a469...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da er det tolkning det gjelder , for her brukes det om blomster til de pårørende og ikke til begravelsen. 

Anonymkode: 58c2e...225

Ok. Aldri hørt om det i bransjen. Men den er grei. 

Anonymkode: 02524...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det hadde jeg reagert svært negativt på.

Det er stor forskjell på å betale til et godt formål, og det som du foreslår her som i realiteten er en spleis på andre folks kostnader. Kostnadene til begravelse går jo vanligvis av boet. Ja, det finnes noen boer som overhodet ikke har midler, men de fleste har vel noen kroner igjen til å dekke sin egen begravelse. I tillegg kommer gravferdstøanden, og så er det jo selvfølgelig mange måter å begrense kostnadene på. Å be andre mennesker om å dekket dem gjennom annonsen, er bare tacky.

Forøvrig står disse blomstene for mange arbeidsplasser i en stor næring, og nei, det er ikke de pårørende som rydder dem bort, det er er det kirkevergen som sørger for.

Anonymkode: 4a469...053

I gravferdsloven så står det at det er pårørende sin oppgave. Noen kirkeverge en bare snille

Anonymkode: 02524...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle avskårne blomster visner jo etterhvert, skal vi slutte å kjøpe slik til våre hjem og da? 

Anonymkode: 58c2e...225

Ja, det burde vi faktisk. Å produsere snittblomster er svært dårlig for miljøet, og det er de etter at vi har hatt dem hjemme også.

 

Niesen min døde nettopp, og jeg må innrømme at jeg følte meg litt kjip som ikke hadde lyst til å bruke 4000,- på en bårebukett formet som en stygg bamse. Men jeg følte meg presset, fordi det er jo som nevnt over her, en måte å vise at personen som er død har betydd noe. En begravelse uten blomster ville vært rart og trist. 

 

Mitt inntrykk er forresten også at de som skriver "I stedet for blomster ønskes en donasjon til ..." mener i stedet for blomster hjem. Det var det vi mente da moren vår døde, og det var det broren min og kona hans mente da de mistet datteren sin nå. Andre lenger ut i familien, både min og kona mi sin, har ment det samme. I stedet for blomster til begravelsen/minnestunden tror jeg er svært uvanlig.

Anonymkode: ed0da...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det burde vi faktisk. Å produsere snittblomster er svært dårlig for miljøet, og det er de etter at vi har hatt dem hjemme også.

Niesen min døde nettopp, og jeg må innrømme at jeg følte meg litt kjip som ikke hadde lyst til å bruke 4000,- på en bårebukett formet som en stygg bamse. Men jeg følte meg presset, fordi det er jo som nevnt over her, en måte å vise at personen som er død har betydd noe. En begravelse uten blomster ville vært rart og trist. 

Mitt inntrykk er forresten også at de som skriver "I stedet for blomster ønskes en donasjon til ..." mener i stedet for blomster hjem. Det var det vi mente da moren vår døde, og det var det broren min og kona hans mente da de mistet datteren sin nå. Andre lenger ut i familien, både min og kona mi sin, har ment det samme. I stedet for blomster til begravelsen/minnestunden tror jeg er svært uvanlig.

Anonymkode: ed0da...db8

Enig. Det er den eneste naturlige tolkningen, med mindre det står helt klart i teksten at de ikke ønsker blomster til båren heller. 

Blomster til hjemmene er jo for å vise omtanke med de pårørende, og det kan man selvfølgelig takke nei til.

Men blomstene til selve begravelsen er jo ment som en siste hilsen til den som er død  -  det er ikke en gave til de etterlatte, og det blir veldig rart å avvise noe som ikke er til en selv. 

Anonymkode: 4a469...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...