Gå til innhold

Var du en av de som kjøpte Kahlervaser og vil kvitte deg med dem nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener å kunne si på forhånd hvem som kaster seg på slike trender, Såg Kahlervaser ( spes de stripete) i alle vinduer, nå selges det flust av dem på bruktbutikker. Hvorfor blir man lei ? og hvorfor kommer behovet om å bytte ut? Handler det om en indre uro der man aldri blir fornøyd?

Anonymkode: e66e0...028

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen aning, da jeg aldri har brydd meg om slikt, men må si det er meget behagelig å ikke være moteinteressert 😅.

 

Har en tante og et søskenbarn som bytter etter hva som er in, de gir det gjerne bort til oss, så kommer på en måte etter, bare flere år senere 😅

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Kählervase, med matcende fat og lysestaker. Fått dem i gave. Forstod ikke greia da, de er fine men ikke eksepsjonelle på noen måte. 

Men snart ti år senere er de jo akkurat like fine som da jeg fikk dem.

Endret av ♥
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Kähler-vase, bruker den fortsatt og syns den er fin. Er ikke så opptatt av trender, så bytter ikke vaser og annet nips hvert år. 

Anonymkode: 1a113...b14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min store Kahlervase med sorte skriver stående på en benk i stua.  Den står i en gruppe sammen med andre vaser i forskjellig høyde.  I påska hadde jeg forskjellige kvister i dem, men jeg synes gruppen er like fin uten noe i.  

Det er ikke sånn at jeg ikke lar meg påvirke av trender, men jeg velger ut det jeg synes er fint.  Jeg synes f.eks. det er morsomt at ting jeg liker og har hatt stående plutselig blir trendy.  Som f.eks. farget glass/kunstglass.  Det har jeg samlet på siden 70-tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fordi jeg likte den da jeg kjøpte den og da liker jeg den selvsagt fortsatt og bruker den ofte. Mote i interiør er lite interessant for meg.

Anonymkode: 1e9a9...0b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at jeg KONSEKVENT unngår ting som brått er veldig in. Det som er veldig trendy, blir alltid før eller senere veldig ut - og jeg gidder ikke være med på den «bruk og kast»-mentaliteten. Synes også hjemmet blir veldig upersonlig når man fyller det med masse trendy greier man har sett i en eller annen interiør-blogg. 

Andre eksempler i samme kategori som Kähler-vasene er den ape-skulpturen (eller forsåvidt andre dyr fra samme produsent), spilevegger, fargen minty breeze og cobra-lysestakene fra Georg Jensen. Aldri at noe sånt kommer inn i mitt hus - da foretrekker jeg å finne fine ting som jeg faktisk har valgt ut selv (og ikke har blitt påvirket til å synes de er fine av en eller flere interiørbloggere) på Finn, i bruktbutikker, loppemarkeder eller i utlandet.

Anonymkode: e002f...c7b

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i størrelsen mini, og har den enda framme :)  Mulig jeg hadde blitt mer lei om den var stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en, den står vel fortsatt bakerst i et skap, samme sted som den alltid har stått. 🤷‍♀️ 
Bruker den dersom jeg har blomster til den, men det har jeg sjelden og da er det uansett en annen vase som er førstevalget. Har aldri syntes Kähler-vaser har vært særlig fine. Har forresten tre bittesmå med striper i gull også. De står også i et skap og brukes dersom jeg har blomster til de. 🤷‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fremdeles den hvite på kjøkkenbordet. Syns dog de hvite var finest. Morsomt hvor sinnsykt populære de var, er jo bare vaser men husker alle i 2015 gikk mann av huse for de 

Anonymkode: 561aa...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror mange kjøpte de FØR de ble inn, da. Også er det mange som fikk de i bedriftsgaver, tro eller ei. Aker f.eks. ga enhver sin ansatt en gang en Kahler vase til jul 😅  

nesten uansett hva man gjør, er det nok mulig å datere din interiør til ca tidspunkt da du pusset opp. Altså, du skal være ganske snål, hvis du ikke har NOE i leiligheten/hus som daterer den.  Kanskje har du hvit kjøkken? tidlig 2000. grå/greige kjøkken? 2010+. Svart kjøkken? 2016+  Så har man trestavsparket - tidlig 2000. Bredere planker, laminat 2010+. Fiskebein 2016+. 
Kaffe latte farger på vegene - 2000+. Grå farger  - 2010+. Dempete blå og grønne farger, der det er mer svart pigment enn det er faktiske fargepigment (farger som minty breeze, og Balance, og Tresure, og Deco Blue ) - 2016+. 

så er det mini trender som Kahler-vase, men jeg har da virkelig ikke intrykk at ALLE hadde det. Det er mer slik at ALLE stylistene brukte den for å style bolig for salg, i Oslo ihvertfall. 

Anonymkode: 540dd...627

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sånn vase i gave fra en tidligere arbeidsgiver i 2020, byttet den med en gang 😅

Anonymkode: caa0b...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at mange går lei av ting som er veldig populært. Derfor prøver jeg å unngå dem. Fek nå når mange har små, smale selvstrikkede skjerf går jeg selv i store, luftige skjerf. Skydde også gress-grønne plagg når det var på høyden, selv om jeg egentlig liker grønt. Spilevegg unngår jeg også. Det kommer til å bli like avskydd som gulnede furumøbler om noen år.

Anonymkode: fb4b5...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, så nå kan jeg kanskje kjøpe en. Jeg liker noen av de, men jeg har ikke villet betale så mye for de. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt Kahler-vase, men har fortsatt Lyngby-vasen min og elsker den🥰

Anonymkode: b0510...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg syns de er stygge, men jeg fikk en i gave så jeg kan jo ikke godt kadte den heller så den står da der med de greiene i borti en krok i påventa av at det skal gå "nok til" til at jeg kan ta den bort og kaste den.. 

Anonymkode: ce96c...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Handler det om en indre uro der man aldri blir fornøyd?

Anonymkode: e66e0...028

For lommebok og ikke minst miljø er det best om folk holder interiøret stabilt, men det er vel å gå litt langt å sykeliggjøre dem som er mest interessert i å fornye miljøet sitt? 

Jeg er selv under snittet interessert i motetrender, men det er jo mange som finner mye gleder i styling av både seg selv og interiøret, og lett lar seg inspirere av trender. 

Anonymkode: 6bb92...e39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

jeg tror mange kjøpte de FØR de ble inn, da. Også er det mange som fikk de i bedriftsgaver, tro eller ei. Aker f.eks. ga enhver sin ansatt en gang en Kahler vase til jul 😅  

nesten uansett hva man gjør, er det nok mulig å datere din interiør til ca tidspunkt da du pusset opp. Altså, du skal være ganske snål, hvis du ikke har NOE i leiligheten/hus som daterer den.  Kanskje har du hvit kjøkken? tidlig 2000. grå/greige kjøkken? 2010+. Svart kjøkken? 2016+  Så har man trestavsparket - tidlig 2000. Bredere planker, laminat 2010+. Fiskebein 2016+. 
Kaffe latte farger på vegene - 2000+. Grå farger  - 2010+. Dempete blå og grønne farger, der det er mer svart pigment enn det er faktiske fargepigment (farger som minty breeze, og Balance, og Tresure, og Deco Blue ) - 2016+. 

så er det mini trender som Kahler-vase, men jeg har da virkelig ikke intrykk at ALLE hadde det. Det er mer slik at ALLE stylistene brukte den for å style bolig for salg, i Oslo ihvertfall. 

Anonymkode: 540dd...627

Du understreker forsåvidt bare poenget mitt 😅 Vi malte stua og kjøkkenet vårt i fargen kaffe latte i fjor - altså 20 år etter alle andre. Vi valgte den fargen fordi vi syntes den var fin (vi hadde den der vi bodde før, fordi de som bodde der før oss hadde pusset opp (sikkert på tidlig 2000-tall), og vi likte den), og ikke fordi 17 ulike interiørbloggere skrev at de har malt hjemmet sitt i den fargen.

Men ja - selvsagt vil alle ha ting i interiøret som er veldig tidstypiske, vi har også hvitt kjøkken, siden forrige eier av huset pusset opp kjøkkenet i 2008. Vi synes det fortsatt er fint, så vi har ingen planer om å endre kjøkkenet så lenge alt fungerer som det skal. Men selv om det ikke er til å unngå at man har tidstypiske interiørdetaljer hjemme, ønsker jeg likevel å unngå det der jeg kan. Det at NOE er veldig tidstypisk hjemme, er i hvert fall ikke noe godt argument for å putte inn enda mer tidstypisk. Snarere tvert imot, spør du meg 😅

Anonymkode: e002f...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener å kunne si på forhånd hvem som kaster seg på slike trender, Såg Kahlervaser ( spes de stripete) i alle vinduer, nå selges det flust av dem på bruktbutikker. Hvorfor blir man lei ? og hvorfor kommer behovet om å bytte ut? Handler det om en indre uro der man aldri blir fornøyd?

Anonymkode: e66e0...028

Det, som så mye annet, ble en hype.
 

Mange vet ikke hvem de er eller hva de liker? Det virker som at mange som stadig slenger seg på hypene ikke har et reflektert forhold til om de genuint liker trenden (tingen, stylingen, fargen…), eller om de kjøper det kun for opplevelsen av å være en del av et fellesskap. Sistnevnte gruppe er de som alltid må ha den siste kommersielle hypen, og som kvitter seg med den etter 6 mnd når neste «must have» dukker opp.

Anonymkode: 682c9...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener å kunne si på forhånd hvem som kaster seg på slike trender, Såg Kahlervaser ( spes de stripete) i alle vinduer, nå selges det flust av dem på bruktbutikker. Hvorfor blir man lei ? og hvorfor kommer behovet om å bytte ut? Handler det om en indre uro der man aldri blir fornøyd?

Anonymkode: e66e0...028


Jeg følger ikke trender, jeg kjøper det jeg selv synes er fint når jeg ser det. 
Noen ganger passer det inn, andre ganger ikke.  Noen ganger finner jeg noe jeg liker bedre, og bytter ut. Noen ganger så knuses ting, og jeg kjøper nytt. 
Noen ganger selger jeg ting fordi jeg får noe annet i gave, og ikke minst har jeg solgt mye interiør grunnet flytting. 
Jeg vet sjeldent hva som egentlig er så populært, siden jeg ikke følger med. 

Vil ikke si det er en indre uro, men jeg er åpen for og liker forandringer. 
Og jeg legger meg ikke så mye bort i hva andre kjøper av interiør. Noen slenger seg på alle trender, noen slenger seg på en og annen trend. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal sette andre i bås på en nedlatende måte på bakgrunn av ett enkelt interiør-kjøp ? 

Anonymkode: 66ca4...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...