Gå til innhold

Oppsigelse pga høyt fravær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var vært mye syk pga kronisk sykdom. Kan arbeidsgiver si meg opp pga dette? Arbeidsgiver får dekket alle mine sykedager av nav pga jeg har dokumentert den kroniske sykdommen, og gav meg en forfremmelse for noen måneder siden til høyere stilling. Jeg har vært mye bedre de siste måndene, men nå er jeg dårlig igjen. Fikk nå beskjed at jeg hadde mye fravær og vi måtte ta en samtale angående dette senere idag for å finne en god løsning da det går ut over de andre på jobben min. Kan de si meg opp? 

Anonymkode: 08559...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at de får dekket kostnadene for lønnen din er jo bare en ting.

Jeg antar at du gir mer til bedriften enn å dekke din egen lønn. Den effekten blir jo borte når du er borte. I tillegg har det som du sier konsekvenser i forhold til de andre ansatte.

Du kan selvsagt bli sagt opp. Det er imidlertid relevant hvor lenge dette har vart etc. Det skal mye til for å bli sparket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan såklart si deg opp om du har mye fravær. Nå er det arbeidsgiver sin jobb å sikre at arbeidsplassen fungerer å om du er mye borte kan jo det være et problem. Men arbeidsgiver sier ikke folk opp på dagen uten besjed. Du skal ha både skriftlig varsel samt mulighet til endring før en oppsigelse er aktuelt. Ingen arbeidsgivere ønsker å si opp ansatte uten at de virkelig føler de må.

Anonymkode: 2d567...249

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du motsier deg selv litt der. Du oppgir jo den rette kilden på at i ytterste konsekvens kan man bli sagt opp pga for mye fravær, men det er jo heldigvis stort sett ikke det en arbeidsgiver ønsker når de har investert i en ansatt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan evnt søke nav om at bedriften slipper å betale pga kronisk sykdom og at nav betaler de dagene. Vet en del har det.

Men de kan ikke si deg opp

Anonymkode: 828b3...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke bli sagt opp for du er syk nei, men de kan si deg opp av andre grunner. 
Er du sykemeldt over 1 år så kan de si deg opp, men de må oppfylle noen krav. 
https://www.simployer.no/artikler/oppsigelse-pa-grunn-av-sykdom/

Men slik jeg tolker TS så er det mye "av og på"-fravær her, og det er rimelig sikkert at det vil vedvare lengre frem i tid.

Sitat

En arbeidstaker med mye “av og på fravær” over flere år kan ofte skape store problemer for virksomheter. Et slikt type fravær kan også gi arbeidsgiver saklig grunn for oppsigelse. 

Det skal imidlertid svært mye til for at slike sykemeldinger er oppsigelsesgrunn. Antakelig må fraværsprosenten ligge opp mot 30 prosent eller mer. I tillegg må det være grunn til å tro at det vil være høyt sykefravær også fremover i tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidstaker er man ganske godt beskyttet mot oppsigleser, men sykdom ut over 12 mnd kan vøre grunnlag for oppsigelse dersom arbeidsgiver kan dokumentere godt at dette går ut over bedriften på tross av at de har fyllt sine krav om tilrettelegging, omplassering osv.. 
 

Sitat

Dersom arbeidstaker har vært syk i mer enn ett år, gjelder vanlige regler om saklig grunn til oppsigelse. Sykdom kan da under særlige forutsetninger være en saklig grunn til oppsigelse. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere at tilrettelegging, omplassering og annet har vært vurdert.

 

Anonymkode: 2c105...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Men slik jeg tolker TS så er det mye "av og på"-fravær her, og det er rimelig sikkert at det vil vedvare lengre frem i tid.

 

Som du leser i artikkelen skal det veldig mye til for å bli sagt opp med mye av og på også, sykefraværet må da være oppe i over 30% over flere år og arbeidsgiver må ha gjort alle pliktene sin. 
Man kan ikke bare sparke syke folk ut av jobbene sine, arbeidsgivere har også et ansvar for å inkludere og tilrettelegge. Heldigvis for det, hva slags samfunn skal man ha om man skal sparke folk fordi de har mye fravær en periode i livet sitt. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din sykdom går utover flere medarbeidere som igjen fører til at det er vanskelig å føre en god økonomisk drift av bedriften, så skjønner jeg om spørsmålet vedrørende en oppsigelse kommer. 

Har selv jobbet i en bedrift hvor lederen min hadde stort sykefravær. Vi var 11 personer under denne lederen og lederen sitt ansvar var å dele ut arbeidsoppgaver osv. - Det ble til tider mye krøll da lederen plutselig ikke dukka opp på mandag osv. 

En annen ting var at lederen var av og på arbeid noe som førte til at arbeidsgiver måtte dekke store deler av lønna. 

Anonymkode: d0055...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror dere det menes at de tenker på å si meg opp ved setningen som ble sagt?? Jeg skjønner jo at det er frustrende for arbeidsgiver og kollegaene—- i tillegg frustrende for meg

Anonymkode: 08559...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (9 minutter siden):

Som du leser i artikkelen skal det veldig mye til for å bli sagt opp med mye av og på også, sykefraværet må da være oppe i over 30% over flere år og arbeidsgiver må ha gjort alle pliktene sin. 
Man kan ikke bare sparke syke folk ut av jobbene sine, arbeidsgivere har også et ansvar for å inkludere og tilrettelegge. Heldigvis for det, hva slags samfunn skal man ha om man skal sparke folk fordi de har mye fravær en periode i livet sitt. 

Hva er pliktene til arbeidsgiver? De viste om min kroniske sykdom og at jeg har høyere fravær enn andre pga dette, men ansatte meg likevel fra vikar til fast stilling, og senere en forfremmelse

Anonymkode: 08559...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tror dere det menes at de tenker på å si meg opp ved setningen som ble sagt?? Jeg skjønner jo at det er frustrende for arbeidsgiver og kollegaene—- i tillegg frustrende for meg

Anonymkode: 08559...2d4

Du blir ikke sagt opp i dag. Det er en lang prosess. 

Men du må nok være innstilt på at det ikke fungerer for arbeidsgiver at du er så mye borte. 

Anonymkode: 2735d...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du blir ikke sagt opp i dag. Det er en lang prosess. 

Men du må nok være innstilt på at det ikke fungerer for arbeidsgiver at du er så mye borte. 

Anonymkode: 2735d...c7c

Nei jeg skjønner. Jeg har begynt på noen nye medisiner nylig som legen mener skal kunne gjøre meg symptomfri når jeg har fått riktig dose.. men dette tar tid

Anonymkode: 08559...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gjør jobben din mens du er borte? Kollegaer? Eller må arbeidsgiver lete etter vikar hver gang? Selv om NAV dekker lønnen din fra første sykedag, så må det jo bli en ekstra belastning for arbeidsgiver eller kollegaer.

Anonymkode: 4ea3f...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er pliktene til arbeidsgiver? De viste om min kroniske sykdom og at jeg har høyere fravær enn andre pga dette, men ansatte meg likevel fra vikar til fast stilling, og senere en forfremmelse

Anonymkode: 08559...2d4

Pliktene er å ha jevnlige møter med deg, finne ut hvordan de kan tilrettelegge for å få deg mer tilbake i jobb, og legge en plan samme deg. Dette må skje jevnlig og være dokumentert. 
Arbeidsgiver har plikt til å ta samtaler med deg når du er syk, hos oss krever de samtaler etter 3 egenmeldinger over 6 måneder. Samtalene er ikke farlige i seg selv, det er for å finne ut hva man kan gjøre både du som arbeidstaker og arbeidsgiver. (Hos oss tror de at det vil virke forebyggende og at vi som er syke slutter å skulke ;) ) 
Det at de har til og med forfremmer deg tross av din sykdom så mener de jo at du gjør en god jobb. Dra på møte med hode høyt hevet, ta gjerne med den en tillitsvalgt om du kan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du vært ansatt lenge? Er dette en kronisk sykdom som har oppstått etter langt arbeidsforhold? Om du har søkt på en 100 prosent stilling som du ikke klarer å stå i kan arbeidsgiver gå til sak, men om dette er noe som har inntruffet etter mange år i samme jobb stiller ting seg litt anderledes. Her må i so fall NAV komme på banen i sammen med arbeidsgiver legge en plan videre. Eventuelt redusert stilling og så tar Nav videre de resterende prosentene. Å ha en arbeider som er mye sykmeldt er en belastning for både arbeidsgiver og de andre ansatte.

Anonymkode: f714a...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du vært ansatt lenge? Er dette en kronisk sykdom som har oppstått etter langt arbeidsforhold? Om du har søkt på en 100 prosent stilling som du ikke klarer å stå i kan arbeidsgiver gå til sak, men om dette er noe som har inntruffet etter mange år i samme jobb stiller ting seg litt anderledes. Her må i so fall NAV komme på banen i sammen med arbeidsgiver legge en plan videre. Eventuelt redusert stilling og så tar Nav videre de resterende prosentene. Å ha en arbeider som er mye sykmeldt er en belastning for både arbeidsgiver og de andre ansatte.

Anonymkode: f714a...d9c

Har vært ansatt i 3. Først som vikar i 1,5 år og deretter tilbud om fast ansettelse. De ansatte meg fast selv om de visste at jeg hadde kronisk sykdom og høyere fravær pga dette. 

Anonymkode: 08559...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (19 minutter siden):

Pliktene er å ha jevnlige møter med deg, finne ut hvordan de kan tilrettelegge for å få deg mer tilbake i jobb, og legge en plan samme deg. Dette må skje jevnlig og være dokumentert. 
Arbeidsgiver har plikt til å ta samtaler med deg når du er syk, hos oss krever de samtaler etter 3 egenmeldinger over 6 måneder. Samtalene er ikke farlige i seg selv, det er for å finne ut hva man kan gjøre både du som arbeidstaker og arbeidsgiver. (Hos oss tror de at det vil virke forebyggende og at vi som er syke slutter å skulke ;) ) 
Det at de har til og med forfremmer deg tross av din sykdom så mener de jo at du gjør en god jobb. Dra på møte med hode høyt hevet, ta gjerne med den en tillitsvalgt om du kan. 

Takk! De har aldri hatt noe møter med meg, kun en gang der det ble laget en oppfølgingsplan i forbindelse med min andre graviditet da jeg jobbet 60% frem til termin (første var før jeg fikk jobben). 

Anonymkode: 08559...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lønnstilskudd, så er sjansene veldig liten for at du blir sagt opp, selv etter 12 måneders sykemelding. 

Men arbeidsgiver har tilretteleggingsplikt, og har også ansvar for at driften går rundt. 
Det vil si arbeidsgiver må ha en dialog med deg på hvordan de eventuelt kan tilrettelegge for mindre fravær hos deg, og for å se hvordan de best kan sørge for at det går rundt med driften og de andre ansatte. 

Vi har en ansatt hos oss som nå ser ut til å få ett langvarig delvis fravær. Vi flytter dermed noen av hans oppgaver over til andre. Dette gjør at den sykemeldte slipper dårlig samvittighet for det som ikke blir gjort, den andre ansatte får lagt til rette sin dag for å ta ekstra oppgaver, og alle vet at dette ansvaret er flyttet og hvem man skal henvende seg til. 

Hvis jeg blir kortvarig sykemeldt er det en person som tar over det viktigste for meg. Men om jeg blir langvarig borte så har ikke den personen kapasitet til å ta mitt i tillegg til sitt. Sa då må mine oppgaver fordeles. 

Anonymkode: 89795...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...